Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 wrzenia 2005 r., sygn. IV SA/Wa 774/05

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Otylia Wierzbicka, Sędziowie asesor WSA Aneta Opyrchał,, asesor WSA Tomasz Wykowski (spr.), Protokolant Agnieszka Foks-Skopińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 września 2005 r. sprawy ze skargi J. O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] czerwca 2003 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za usunięcie drzew bez zezwolenia I. uchyla zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. orzeka , iż zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do dnia uprawomocnienia się niniejszego wyroku; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. na rzecz skarżącego J. O. kwotę 50 (pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

IV SA/Wa 774/05

U Z A S A D N I E N I E

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] czerwca 2003 r. nr [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy J. z dnia [...] września 2001 r. znak [...], wymierzającą J. O. karę pienieżną za usunięcie bez zezwolenia 61 drzew z pasa drogi gminnej - dz. nr ew. [...], [...] w S. w wysokości 16570, 50 zł.

W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji SKO podtrzymało stanowisko organu I instancji, iż w sprawie zostały spełnione przesłanki do wymierzania kary pieniężnej na podstawie art.110 ust.1b pkt 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz.U. z 1994 r. nr 49, poz.196 z późn.zm.). SKO przyjęło, iż ustawę tę należy zastosować na mocy art.3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. nr 100, poz.1085), stanowiącego, iż do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy a niezakończonych decyzją ostateczną stosuje się przepisy dotychczasowe. Stosownie do powyższego organ odwoławczy wskazał, iż zgodnie z art.48 ust.2 ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska usunięcie drzew i krzewów z terenów nieruchomości może nastąpić za zezwoleniem organu gminy. Postępowanie w przedmiocie wydania wskazanego wyżej zezwolenia ma na celu zbadanie konieczności usunięcia drzewa w całości, lub np. wskazania wykonania niezbędnych cięć pielęgnacyjnych (usunięcie obumarłych części drzewa), korekcyjnych i redukujących masę konarów i gałęzi w koronie drzewa tak aby nie stanowiło ono zagrożenia dla otoczenia. Usuniecie drzewa bez zezwolenia podlega karze pieniężnej wymierzanej na podstawie art.110 ust.1b pkt 2 ustawy. Żadne okoliczności faktyczne nie upoważniają do samowolnej wycinki drzew albowiem zasadność usunięcia drzew musi być poddana ocenie w ramach postępowania o wydanie zezwolenia. W konsekwencji powyższego w ocenie SKO zaszły podstawy do ukarania J. O., który bez wymaganego zezwolenia usunął 61 drzew z pasa drogi gminnej - dz. nr ew. [...],[...] w S. Wysokość kary naliczona została zgodnie z tabelą zawartą w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1998 r. w sprawie kar za naruszenie wymagań ochrony środowiska oraz rejestru decyzji dotyczących tych kar (Dz.U. Nr 162, poz.1138)..

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00