Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. II SA/Op 83/05

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędziowie: sędzia WSA Teresa Cisyk asesor sądowy Grażyna Jeżewska - spraw. Protokolant: sekretarz sądowy Katarzyna Johan po rozpoznaniu w dniu 21 kwietnia 2005 r. na rozprawie sprawy ze skargi Rady Miejskiej w Nysie na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Opolskiego z dnia 10 stycznia 2005 r., nr PN.III. - AS - 0911 -1 - 6/2005 w przedmiocie wydzierżawienia nieruchomości gminnej oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu 6 grudnia 2004 r. Rada Miejska w Nysie, działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591z późn. zm.) oraz art. 13 ust. 1 i art.37 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46 poz. 543 z późn. zm.), podjęła uchwałę nr XXX/527/04 w sprawie wydzierżawienia nieruchomości gminnej. Rada Miejska w § 1 pkt 1 tej uchwały wyraziła zgodę na wydzierżawienie na okres 10 lat, na rzecz J. J. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą A - [...] ul. [...], nieruchomości gminnej położonej w Nysie obręb Śródmieście, stanowiącej teren zabudowany pawilonem handlowym, oznaczony jako działka nr 13/3 km. 25, o powierzchni 0,0104 ha. W pkt 2 uchwały wyraziła zgodę na odstąpienie od przetargowego trybu zawarcia 10 letniej umowy dzierżawy. W § 2 postanowiono, iż uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Nysie. Wykonanie uchwały powierzono Burmistrzowi Nysy (§ 3), stanowiąc jednocześnie, iż wchodzi ona w życie z dniem podjęcia (§ 4).

Zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewoda Opolski stwierdził nieważność uchwały, z dnia 10 stycznia 2005 r., PN.III-AS-0911 -l - 6 /2005, na podstawie art. 91 ust. l ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 , poz. 1591 z późn. zm.) z powodu istotnego naruszenia prawa. W uzasadnieniu organ nadzoru podniósł, że w jego ocenie, badana uchwała podjęta została z naruszeniem art. 37 ust. 2 i 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wskazany przez Radę Miejską art. 37 ust. 4 , dodany przez art. l pkt 23 lit. b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 141, poz. 1492), obowiązujący od dnia 22 września 2004 r. stanowi bowiem, że przy zawieraniu umów użytkowania, najmu lub dzierżawy na czas dłuższy niż trzy lata stosuje się odpowiednio przepisy ust. l art. 37, a właściwe organy samorządu terytorialnego mogą wyrazić zgodę na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawierania tych umów. Zgodnie z art. 37 ust. l ustawy o gospodarce, nieruchomości będące własnością Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków są sprzedawane i oddawane w drodze przetargu. Wyjątki od tej zasady oraz prawne formy zbycia nieruchomości w trybie, bezprzetargowym zostały enumeratywnie wymienione w art. 37 ust. 2 pkt 1-10 oraz w ust. 3 ustawy. Tymczasem żadna z wymienionych w tym przepisie przesłanka w stosunku do J. J., nie zachodzi. Nie ma również miejsca żadna z okoliczności, dopuszczających zbycie nieruchomości w trybie bezprzetargowym, wymieniona w art. 37 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Mocą tego przepisu rada gminy, powiatu, sejmik, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, są uprawnione do odstąpienia od bezprzetargowej formy obrotu, o ile nieruchomości są przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe lub na realizację infrastruktury technicznej albo innych celów publicznych, pod warunkiem że cele te są realizowane przez podmioty, dla których są to cele statutowe i których dochody przeznacza się w całości na działalność statutową. Odstępstwo, o którym mowa w tym przepisie stosuje się ponadto, gdy sprzedaż nieruchomości następuje na rzecz osoby, która dzierżawi nieruchomość na podstawie umowy zawartej co najmniej na 10 lat, jeżeli nieruchomość została zabudowana na podstawie zezwolenia na budowę. Co należy rozumieć przez cel publiczny określono art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Przepis ten zawiera zamknięty katalog celów, których istota polega na tym, że ich realizacja służy ogółowi. Działalność gospodarcza prowadzona przez J. J. w formie A ma charakter komercyjny i nie może być traktowana jako cel publiczny. Zatem również z tych względów bezprzetargowy tryb dzierżawy nieruchomości gminnej, jest niedopuszczalny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00