Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 kwietnia 2005 r., sygn. II SA/Ol 135/05

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Sędzia WSA Asesor WSA Protokolant Janina Kosowska Alicja Jaszczak- Sikora Beata Jezielska (spr.) Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 kwietnia 2005 r. sprawy ze skargi W. D. i M. K. na uchwałę Rady Gminy z dnia "[...]" r. nr "[...]" w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie wysokości opłat za korzystanie z urządzeń użyteczności publicznej I. stwierdza nieważność § l pkt l uchwały Nr "[...]" Rady Gminy z dnia 26 czerwca 2003 r. zmieniającej uchwałę w sprawie wysokości opłat za korzystanie z urządzeń użyteczności publicznej II. zasądza od Rady Gminy na rzecz skarżących kwotę 250 zł (dwieście pięćdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego III. orzeka, że zaskarżona część uchwały nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku.

Uzasadnienie

W. D. i M. K. wnieśli skargę na uchwalę Rady Gminy D. z dnia 26 czerwca 2003r. Nr "[...]" zmieniającą uchwałę w sprawie wysokości opłat za korzystanie z urządzeń użyteczności publicznej, zarzucając naruszenie prawa, a także ich interesu prawnego. Podnieśli, iż przedmiotowa uchwała narusza art. 4 ust. l pkt 2 ustawy z 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej przez bezpodstawne i sprzeczne z treścią przepisu uzależnienie uzyskania od administratora warunków technicznych przyłączenia nieruchomości do danej sieci od uiszczenia jednorazowej opłaty za korzystanie z urządzeń użyteczności publicznej. Podali, iż pierwotna treść zapisu § 2 ust. l uchwały Nr "[...]" Rady Gminy D. z dnia 29 lutego 2000r. w sprawie wysokości opłat za korzystanie z urządzeń użyteczności publicznej była kilkakrotnie zmieniana. Zaskarżoną uchwałą z dnia 26 czerwca 2003r. powrócono do jej pierwotnego brzmienia, a mianowicie: "od wniesienia opłaty, o której mowa w § l uzależnia się uzyskanie od administratora warunków technicznych przyłączenia nieruchomości do danej sieci". Skarżący podnieśli, iż skoro zgodnie z art. 34 ust. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane projekt budowlany powinien zawierać stosownie do potrzeb oświadczenia właściwych jednostek organizacyjnych o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła i gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych oraz dróg lądowych, to jednorazową opłatę za korzystanie z urządzeń użyteczności publicznej należy ponieść już na etapie przygotowywania projektu budowlanego, gdy nie wiadomo jeszcze czy dana osoba z danej sieci będzie kiedykolwiek skorzystać. Przywołano stosowne orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, którym wyrażono pogląd, iż chociaż w art. 4 ust. l pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej mowa jest o cenach i opłatach, nie wydaje się uprawniony wniosek, że opłaty te mogą być czymś więcej niż ustalonymi "urzędowo" należnościami, stanowiącymi jedynie ekwiwalent za "usługę" ze strony gminy w postaci umożliwienia korzystania z jej obiektów i urządzeń, świadczoną w warunkach braku jakiegokolwiek przymusu. W związku z tym w ocenie skarżących ani powołany przepis art. 4 ust. l pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej, ani też żaden inny przepis prawa, w tym również ustawa z dnia 7 czerwca 20001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków, nie daje podstawy do uzależnienia uzyskania warunków technicznych przyłączenia nieruchomości do sieci od uprzedniego uiszczenia jednorazowej opłaty. Uzasadniając

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00