Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 12 kwietnia 2005 r., sygn. IV SA/Gl 119/05

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax (spr.) Sędziowie: NSA Adam Mikusiński WSA Teresa Kurcyusz-Furmanik Protokolant referent Arkadiusz Kmiotek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 kwietnia 2005 r. sprawy ze skargi Gminy C. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Ś. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nieważności uchwały w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków za usługi opiekuńcze 1) uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, 2) określa, że zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze nie może być wykonane.

Uzasadnienie

W dniu [...] Rada Miejska w C., działając w oparciu

o art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. Nr z 2001 r., poz. 1591 z późn. zm.) w zw. z art. 96 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j.t. Dz.U. Nr 64 z 2004 r. poz. 593 z późn. zm.) wydała uchwałę nr [...] w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków za usługi opiekuńcze.

W dniu [...] Wojewoda Ś. wszczął postępowanie nadzorcze dotyczące stwierdzenia nieważności powyższej uchwały, jako sprzecznej z art. 96 ust. 4, w zw. z art. 96 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej, o czym zawiadomił Radę Miejską w C. w dniu [...], a w dniu następnym wydał zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, stwierdzające nieważność przedmiotowej uchwały. W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia Wojewoda wskazał, że według art. 96 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej rada gminy ma określić, w drodze uchwały zasady zwrotu wydatków ze świadczenia z pomocy społecznej, o których mowa w ust. 2, będących w zakresie zadań własnych. Z kolei w art. 96 ust. 2 wymienione są te świadczenia, dla których rada gminy jest obowiązana określić zasady zwrotu wydatków. Są to: wydatki na usługi, pomoc rzeczową, zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie, zasiłki okresowe i zasiłki celowe przyznane pod warunkiem zwrotu. Tymczasem w zaskarżonej uchwale określono tylko o zasadach zwrotu wydatków na usługi opiekuńcze. Nieokreślenie zasad zwrotu wydatków na pozostałe świadczenia skutkuje więc zwolnienie określonych ustawowo podmiotów z obowiązku zwrotu wydatków poniesionych przez Gminę na te świadczenia. Organ nadzoru zwrócił też uwagę, iż omawiana uchwała stanowi akt prawa miejscowego, co obliguje do ścisłego przestrzegania zakresu upoważnienia ustawowego. Jednocześnie jest ona źródłem powszechnie obowiązującego prawa na terenie Gminy. Dlatego też odnoszą się do niej reguły zawarte w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej (Dz.U. Nr 100, poz. 908). Zgodnie z § 119 ust. 1 tego rozporządzenia na podstawie jednego upoważnienia ustawowego wydaje się jeden akt prawa miejscowego, który wyczerpująco reguluje sprawy przekazane do unormowania w tym upoważnieniu. Rada Miejska w C. zobligowana była więc do kompleksowego uregulowania zasad zwrotu wydatków za świadczenia wskazane w art. 96 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00