Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 20 stycznia 2005 r., sygn. II SA/Po 1894/02

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Stankowski Sędziowie Sędzia WSA Maciej Dybowski ( spr ) Sędzia WSA Bożena Popowska Protokolant referent - stażysta Marcin Kubiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 stycznia 2005 r. sprawy ze skargi N. F. Z. na decyzję Okręgowego Inspektora Pracy z dnia [...] czerwca 2002 r. Nr [...] w przedmiocie dodatków do uposażenia o d d a l a s k a r g ę /-/ B.Popowska /-/ J.Stankowski /-/ M.Dybowski JFS

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] maja 2002 r. nr [...] Inspektor Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy na podstawie art. 9 pkt 2a w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy ( Dz. U. 54/85/276 ze zm.- dalej ustawa o PIP), po przeprowadzeniu kontroli w dniach: [...] marca 2002, [...] kwietnia 2002 i [...] kwietnia 2002 r. nakazał Dyrektorowi Regionalnej Kasy Chorych wypłacić 62 pracownikom wymienionym imiennie w załączniku nr 5 do protokołu z kontroli dodatku stażowego w związku z bezpodstawnym obniżeniem wynagrodzenia o kwoty przedmiotowego dodatku między innymi R. H. kwoty 1039,60 zł, A. F. kwoty 361,92 zł, A. P. kwoty 144,82 zł, J. R. 193,05 zł, M. K. 241,28 zł, nadając decyzji na podstawie art. 108 § 1 kpa rygor natychmiastowej wykonalności.

W uzasadnieniu Inspektor wskazał, że w toku kontroli przeprowadzonej w Regionalnej Kasie Chorych ( dalej Kasa lub [...]) w dniach [...] marca 2002 i [...] kwietnia 2002 ustalono, że od dnia jej powstania regulował "Regulamin Wynagradzania [...]"- dalej Regulamin. Na podstawie Regulaminu pracownicy nabyli uprawnienia, związane z przewidzianym w § 13 pkt 1 Regulaminu dodatkiem stażowym w wysokości 0,5 % wynagrodzenia zasadniczego za każdy przepracowany rok, poczynając od 1- go roku stażu- nie więcej niż 15 % wynagrodzenia zasadniczego. Zarządzeniem Dyrektora nr [...] z dnia [...] września 2000 r., wprowadzono nowy Regulamin [...] (dalej nowy regulamin), który wszedł w życie [...] września 2000 r., po 14 dniach od daty podania go do wiadomości pracowników. Zgodnie z § 12 pkt 1 nowego regulaminu, pracownikom przyznano dodatek z wysługę stażu w wysokości 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy przepracowany rok, poczynając od 5-go roku stażu- nie więcej niż 20 % wynagrodzenia zasadniczego. Nowy regulamin określał korzystniej wysokość dodatku stażowego, ograniczając jednak grupę pracowników, którym taki dodatek przysługiwał ( obecnie konieczny jest dłuższy staż, by uzyskać prawo do dodatku). Wobec pracowników zatrudnionych pod rządami regulaminu, zastosowano wypowiedzenia zmieniające, na mocy których postanowienia nowego regulaminu weszły w życie z dniem 1 stycznia 2001 r.- po upływie okresów wypowiedzenia. Od tego dnia 62 pracownikom zaprzestano wypłacania dodatku stażowego. Z treści wypowiedzeń warunków umów o pracę wynika, że zmieniono je w części dotyczącej wynagrodzenia zasadniczego, a w niektórych przypadkach- stanowisk pracy. Zgodnie z art. 77 [2] § 1 kp, w zakładach pracy zatrudniających co najmniej 5 pracowników i nie objętych zakładowym ni ponadzakładowym układem zbiorowym pracy, warunki wynagradzania za pracę ustala się w regulaminie wynagradzania. Postanowienia układu mniej korzystne dla pracowników wprowadza się w drodze wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy. Przy wypowiedzeniu warunków umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy nie mają zastosowania przepisy ograniczające dopuszczalność wypowiadania warunków takiej umowy lub aktu ( art. 241 [13] § 2 kp). Zastosowane przez pracodawcę wypowiedzenia zmieniające nie dotyczyły dodatków stażowych, zatem niezasadne było zaprzestanie jego wypłacania od dnia 1 stycznia 2001 r. (uzasadnienie wyroku SN z 7.1.1997). Zamieszczenie w treści wypowiedzenia klauzuli odsyłającej do aktualnie obowiązujących w zakładzie pracy regulacji płacowych należy odnieść indywidualnie do każdego z pracowników. Integralnym elementem umów o pracę tej grupy pracowników był Regulamin, mówiący o 0,5 % dodatku przysługującym po 1 roku pracy. Jego postanowienia wiązały pracowników i pracodawcę w momencie doręczania wypowiedzeń zmieniających- miały być one zmienione w części określonej w wypowiedzeniu. Brak sprzeciwów od doręczonych wypowiedzeń nie stanowi podstawy domniemania przyjęcia postanowień nowego regulaminu wynagradzania per facta concludenta. Konsultacja ze związkami zawodowymi nowych regulacji płacowych i objęcie nowo zatrudnianych pracowników zmienionymi zasadami wynagradzania, nie uzasadnia pozbawienia pracowników w sposób niezgodny z prawem pracy praw nabytych. Brak obowiązku osiągania zgodności czasowej upływu okresu wypowiedzenia z wejściem w życie nowego regulaminu, skoro art. 241 [13] § 2 kp wyraźnie określa moment objęcia pracowników zmieniającymi się postanowieniami regulaminu wynagradzania. Jako podstawę prawną wskazano art. 9 pkt 2a ustawy o PIP i "art. 77 [2] § 1, 2, 5 w zw. z art. 241 [13] § 2 ustawy o PIP" i § 13 pkt 1 regulaminu wynagradzania pracowników [...] z dnia [...] 1.1999 r. ". Nakaz opatrzono rygorem natychmiastowej wykonalności, wobec upływu terminu wypłaty świadczeń, a w interesie społecznym leży, by należne pracownikowi świadczenia związane z wykonywaną pracą otrzymywał on niezwłocznie ( art. 108 § 1 kpa).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00