Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 14 grudnia 2004 r., sygn. III SA/Wr 681/04

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Strzebińczyk, Sędziowie Sędzia NSA Joanna Kuczyńska,, Sędzia NSA Krystyna Anna Stec (sprawozdawca), Protokolant Ewa Bogulak, po rozpoznaniu w dniu 14 grudnia 2004 r. sprawy ze skargi G. J. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody D. z dnia 20 września 2004 Nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności § 7 ust. 2 i ust. 4 uchwały Rady Miejskiej w J. nr XXXI/187/04 z dn. 25.08.04 r. w sprawie określenia zasad zakupu lub przyjęcia darowizny aparatury i sprzętu medycznego oraz wydzierżawienia lub wynajęcia majątku trwałego przez Samodzielny Publiczny ZOZ - Przychodnię Rejonową w J. oddala skargę.

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 20.09.2004 r. Nr [...] Wojewoda D. stwierdził nieważność § 7 ust.2 i ust. 4 uchwały Rady Miejskiej w J. Nr XXXI/187/04 z dnia 25.08.2004r. w sprawie określenia zasad zakupu lub przyjęcia darowizny aparatury sprzętu medycznego oraz w sprawie zbycia, wydzierżawienia lub wynajęcia majątku trwałego przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej - Przychodnię Rejonową w J., dla którego Gmina J. jest organem założycielskim.

Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie organ nadzoru wyjaśnił, że w § 7 ust.2 wskazanej uchwały Rada Miejska w J. uchwaliła, iż "Zbycie majątku trwałego ruchomego o wartości powyżej 5.000 zł wymaga każdorazowo zgody Rady Miejskiej" zaś w ust. 4, że "Wynajęcie lub wydzierżawienie majątku trwałego ruchomego o wartości powyżej 5.000 zł lub nieruchomości wymaga każdorazowo zgody Burmistrza". Wojewoda D. wskazał, że badając legalność przedmiotowej uchwały stwierdził, iż podjęto ją z przekroczeniem upoważnienia zawartego w art.53 ust.2 w związku z art.53 ust.l ustawy z dnia 30.08.1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U.Nr 91,poz.408 ze zm.). Po przytoczeniu w uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego treści art. 35 lit.b ust. 1 i ust.2, art.42 i 53 ust.l i ust.2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej organ nadzoru stwierdził, że ustawodawca przyznał samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej samodzielność w gospodarowaniu nieruchomościami i majątkiem, jednocześnie wskazał, że zbycie, wydzierżawienie lub wynajęcie majątku trwałego spzoz może być dokonane przez zakład na zasadach określonych przez organ, który zakład utworzył. Ustawodawca upoważnił zatem - jak wywodził Wojewoda D. - organ tworzący spzoz do określenia zasad samodzielnego zbycia, wydzierżawienia i wynajęcia majątku trwałego spzoz. Nie przyznał mu jednakże kompetencji do ograniczenia tej samodzielności poprzez nałożenie obowiązku uzyskiwania zgody właściwego organu. Organ nadzoru uznał zatem, że na samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej - będący osobą prawną działającą samodzielnie i samodzielnie gospodarującą majątkiem - nie można nakładać obowiązku uzyskiwania zgody na takie działania jak zbycie, wydzierżawienie lub wynajęcie majątku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00