Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 15 listopada 2004 r., sygn. II SA/Wr 1567/02

Przyjęcie przez radę gminy jednego z elementów składowych wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, jako samodzielnej uchwały w sprawie zasad polityki czynszowej, jest sprzeczne z prawem.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 listopada 2004 r. sprawy ze skargi Wojewody O. na uchwałę nr XXXVI/218/2001 Rady Miejskiej w K. z dnia 28 grudnia 2001 r. w przedmiocie czynszów: stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały oraz uchwały nr XXXV/211/2001 Rady Miejskiej w K. z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie zasad polityki czynszowej Gminy; (...).

 

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 93 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./ Wojewoda O. wniósł skargę z dnia 22 lutego 2002 r. na uchwałę nr XXXVI/218/2001 Rady Miejskiej w K. z dnia 28 grudnia 2001 r. zmieniającą uchwałę w sprawie zasad polityki czynszowej Gminy. W uzasadnieniu skargi podał, że Rada Miejska w K. w dniu 12 grudnia 2001 r. podjęła uchwałę w sprawie zasad polityki czynszowej Gminy, która została zmieniona przywołaną powyżej uchwałą z dnia 28 grudnia 2001 r. Zdaniem skarżącego organu wskazane uchwały zostały podjęte z istotnym naruszeniem prawa. Wojewoda podkreślił, że zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego /t.j. Dz.U. 2005 nr 31 poz. 266/ do kompetencji rady gminy należy uchwalanie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. Stosownie natomiast do ust. 2 tego artykułu program ten powinien być opracowany na co najmniej pięć kolejnych lat, obejmując w szczególności regulacje wymienione w pkt 1-8, w tym zasady polityki czynszowej. Brak jest zatem podstaw do podejmowania częściowych regulacji w tej materii. Wojewoda dodał, że par. 2 uchwały zawierający katalog czynników uzależniających wysokość stawek bazowych czynszu oraz czynników obniżających te stawki został ustalony bez upoważnienia, gdyż katalog ten został wymieniony przepisem art. 7 ww. ustawy, który ma charakter przykładowy, natomiast ustalenie i uwzględnienie przywołanego katalogu w przypadku konkretnych lokali należy do kompetencji zarządu gminy. Zgodnie z art. 7 i art. 8 ustawy stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających wartość użytkową ustala Zarząd Gminy na podstawie zasad polityki czynszowej uchwalone przez radę gminy w wieloletnim programie gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00