Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 12 sierpnia 2004 r., sygn. IV SA/Gl 412/04

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.) Protokolant st.sekr.sąd. Alicja Sadowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 sierpnia 2004 r. sprawy ze skargi Gminy R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Ś. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nieważności uchwały w sprawie wprowadzenia opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych 1. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie, 2. zasądza od Wojewody Ś. na rzecz Gminy R. [...] zł ([...]) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wojewoda Ś. rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] r. Nr [...] wydanym na podstawie art.91 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1291 ze zm.) stwierdził nieważność uchwały Nr [...] Rady Miasta R. z dnia [...] r. w sprawie wprowadzenia opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych - w strefie płatnego parkowania oraz ustalenia sposobu ich pobierania, jako sprzecznej z przepisem art.19 ust.2 ustawy o samorządzie gminnym. W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia Wojewoda Ś. stwierdził, że zgodnie z brzmieniem art.19 ust.2 ustawy o samorządzie gminnym zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie prac rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i nie wyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem. Organ ten stwierdził, że sesję Rady Miejskiej w R. z dnia [...] r. otworzył i prowadził jej obrady Pan T.W., w stosunku do którego Wojewoda Ś. zarządzeniem zastępczym z dnia [...] r. Nr [...] stwierdził wygaśnięcie mandatu radnego. Zdaniem Wojewody Ś. mandat T. W. wygasł z mocy prawa w dniu [...] r. Tym samym obrady Rady Miasta R. w dniu [...] r. prowadziła osoba, która nie była radnym. W konsekwencji sesja, która odbyła się w dniu [...] r. nie była sesją Rady Miasta R., a tylko nieformalnym zebraniem radnych. Oznacza to, że na tej sesji nie zapadła w sposób prawem przewidzianym żadna uchwała rady Miasta R., a stwierdzenie nieważności uchwały Nr [...] spowodowane zostało zapewnieniem pewności obrotu prawnego, gdyż w rzeczywistości taka uchwała nie zapadła. Wojewoda Ś. podniósł w swoim uzasadnieniu, że skoro osoba nie będąca radnym nie może w sposób legalny zwołać sesji, to tym bardziej nie może prowadzić obrad rady, a taka sytuacja zdaniem organu administracji wystąpiła w rozpatrywanej sprawie. Nie może ona także podpisywać uchwał podejmowanych przez radę a w niniejszej sprawie T. W., jako osoba nieuprawniona, uchwałę podpisał. Podniesione okoliczności pozwoliły Wojewodzie Ś. uznać, że przedmiotowa uchwała została podjęta z naruszeniem obowiązującego prawa, a to uzasadnia stwierdzenie jej nieważności. Ponadto organ nadzoru zaznaczył, że gdyby nawet zarządzenie zastępcze nie podlegało wykonaniu, to i tak sesja Rady Miejskiej w R. zwołana została przez osobę nieuprawnioną tj. przez jej Wiceprzewodniczącego Z. C.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00