Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 marca 2004 r., sygn. III SA 2221/02
Warunek uzyskania upoważnienia do zwrotu podatku naliczonego, polegający na tym, że należność wynikająca z faktury wystawionej przez zakład pracy chronionej winna zostać zapłacona przez podatnika w formie pieniężnej za pośrednictwem banku, ma zastosowanie po wystawieniu faktury. Oznacza powyższe, że zapłata "zaliczki" przez leasingobiorcę późniejszemu wydawcy faktury /dealerowi - Zakładowi Pracy Chronionej/ nie stanowi podstawy do odliczenia podatku VAT, gdyż to nie on był podatnikiem, któremu miałoby służyć prawo do odliczenia.
Wojewódzki Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi S.A. "A.-L." w W. na decyzję Izby Skarbowej w W. z dnia 18 lipca 2002 r. (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług - oddala skargę.
UZASADNIENIE
Zaskarżoną do Naczelnego Sądu Administracyjnego decyzją z dnia 18 lipca 2002 r. wydaną na podstawie art. 233 par. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./, art. 10 ust. 2, art. 19 ust. 1 i 3, art. 27 ust. 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./, par. 54 ust. 5 pkt 1, ust. 6 pkt 1 i ust. 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 156 poz. 1024/ po rozpatrzeniu odwołania "A.-L." od decyzji Inspektora Kontroli Skarbowej z 27 marca 2002 r. określającej za poszczególne miesiące 1999 r. prawidłową kwotę zwrotu, kwotę zaległości podatkowej, odsetki za zwłokę od zaległości podatkowej oraz ustalającej dodatkowe zobowiązanie kwocie 597.809 zł, Izba Skarbowa w W. utrzymała w mocy decyzję organu I instancji w całości.
W uzasadnieniu decyzji Izba Skarbowa stwierdziła, że w wyniku kontroli przeprowadzonej w "A.-L." Inspektor Kontroli Skarbowej stwierdził, że jednostka kontrolowana w poszczególnych miesiącach 1999 r. bezpodstawnie obniżała podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktur ZPChr, dokumentujących zakup samochodów ciężarowych w łącznej kwocie 1.992.717 zł, z uwagi na fakt, że nie zapłaciła całej należności z nich wynikającej, za pośrednictwem banku. Zgodnie z par. 54 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 156 poz. 1024/ faktury te nie mogą stanowić podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right