Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2024-03-30 do 2024-07-03
Wersja archiwalna od 2024-03-30 do 2024-07-03
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH1)
z dnia 29 marca 2024 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. W terminie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia, kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Aktywów Państwowych opracują, uzgodnią z innymi komórkami organizacyjnymi i przedłożą Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Aktywów Państwowych do zatwierdzenia projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych kierowanych przez siebie komórek organizacyjnych.
§ 3. Traci moc zarządzenie Ministra Aktywów Państwowych i Ministra Przemysłu z dnia 17 stycznia 2024 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych (Dz. Urz. Min. Ak. Państ. poz. 3).
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Aktywów Państwowych: B. Budka
Załącznik do zarządzenia Ministra Aktywów Państwowych
z dnia 29 marca 2024 r. (poz.13)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwany dalej „regulaminem”, określa ogólny zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwanego dalej „ministerstwem”.
2. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1) członek kierownictwa ministerstwa - ministra, sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego oraz szefa Gabinetu Politycznego;
2) departament - departament albo biuro.
ROZDZIAŁ 2
Organizacja pracy
§ 2. Minister Aktywów Państwowych, zwany dalej „Ministrem”, kieruje ministerstwem oraz wykonuje politykę Rady Ministrów w zakresie działów administracji rządowej: aktywa państwowe oraz łączność.
§ 3. Minister kieruje ministerstwem przy pomocy sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, szefa Gabinetu Politycznego oraz dyrektorów departamentów.
§ 4. Zakresy czynności sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu oraz zakres, w jakim sekretarz stanu zastępuje Ministra, określa odrębne zarządzenie Ministra.
§ 5. 1. Dyrektor generalny zapewnia w szczególności funkcjonowanie i ciągłość pracy urzędu, warunki jego działania, a także organizację pracy, określa, m.in. zasady podejścia procesowego, projektowego i zarządzania ryzykiem. Szczegółowe zadania dyrektora generalnego określają odrębne przepisy.
2. Dyrektor generalny wykonuje zadania Ministra jako Administratora Danych Osobowych określone w przepisach o ochronie danych osobowych, w szczególności w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 KWietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) oraz w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781).
§ 6. 1. Departamentem kieruje dyrektor. W departamencie mogą być ustanowieni zastępcy dyrektora.
2. Departament może składać się z wydziałów, zespołów i samodzielnych stanowisk.
3. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału.
4. W przypadku zespołu lub wieloosobowego samodzielnego stanowiska do kierowania nim może zostać wyznaczony koordynator.
5. W przypadku Zespołu do Spraw Audytu Wewnętrznego zespołem kieruje kierownik.
6. Dyrektora departamentu zastępuje zastępca dyrektora departamentu, a jeżeli w departamencie utworzono więcej niż jedno stanowisko zastępcy dyrektora departamentu - zastępca wskazany w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym departamentu. Kolejność zastępowania dyrektora departamentu i jego zastępców, w czasie ich nieobecności, określa wewnętrzny regulamin organizacyjny departamentu.
7. W departamentach, w których nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora departamentu lub w przypadku nieobecności w pracy osób wskazanych w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym departamentu, dyrektor departamentu wyznacza osobę zastępującą go w czasie nieobecności, zawiadamiając o tym dyrektora generalnego i właściwego członka kierownictwa ministerstwa oraz wskazując zakres udzielonego upoważnienia.
8. W uzasadnionych przypadkach dyrektor generalny może upoważnić do zastępowania dyrektora departamentu, w czasie jego nieobecności, osobę inną niż wskazane w ust. 6 i 7.
9. Zadania doraźne mogą być realizowane w grupach roboczych, wyznaczonych przez członków kierownictwa lub dyrektorów departamentów lub ich zastępców.
§ 7. 1. Dyrektor departamentu, w zakresie zadań departamentu, jest upoważniony do zaciągania i wykonywania zobowiązań finansowych o wartości mniejszej niż 130 tys. złotych netto, w przypadku zamówień publicznych ujętych w planie zamówień lub planie finansowym Ministra - dysponenta części 26 - Łączność i 55 - Aktywa państwowe bez konieczności aprobaty wniosku przez dyrektora generalnego, w tym do zawierania, zmiany i realizacji umów z nich wynikających.
2. W przypadku nieobecności dyrektora departamentu zastępca dyrektora departamentu, o którym mowa w § 6 ust. 6, może zaciągać i realizować zobowiązania określone w ust. 1.
3. Dyrektor departamentu i zastępca dyrektora departamentu potwierdzają w formie pisemnego oświadczenia, że przyjmują obowiązki w zakresie gospodarki finansowej ministerstwa, o których mowa w ust. 1.
ROZDZIAŁ 3
Zadania kadry kierowniczej departamentu
§ 8. 1. Do zadań dyrektora departamentu należy w szczególności:
1) zapewnienie terminowego i prawidłowego wykonywania zadań;
2) organizacja i wewnętrzny podział pracy, w tym przygotowanie wewnętrznego regulaminu organizacyjnego departamentu;
3) doskonalenie organizacji i metod pracy;
4) podejmowanie decyzji w sprawach niezastrzeżonych do kompetencji członków kierownictwa;
5) podejmowanie decyzji lub innych rozstrzygnięć w imieniu członków kierownictwa, w ramach udzielonych upoważnień i pełnomocnictw;
6) ustalanie szczegółowego zakresu obowiązków pracowników, sporządzanie i aktualizacja opisów stanowisk pracy oraz przedstawianie wniosków w sprawach zatrudniania, zwalniania, awansowania, nagradzania, podnoszenia KWalifikacji zawodowych, wyróżniania i karania pracowników;
7) zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych, o ochronie danych osobowych i innych informacji prawnie chronionych oraz wewnętrznych regulacji dotyczących bezpieczeństwa informacji;
8) w zakresie zadań departamentu, zarządzanie uprawnieniami i upoważnieniami do przetwarzania danych osobowych, w szczególności udzielanie upoważnień do przetwarzania danych osobowych i odbieranie ich oraz prowadzenie ewidencji osób upoważnionych w departamencie;
9) realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa państwa, w tym obronności i zarządzania kryzysowego oraz zapewnienia funkcjonowania i ciągłości działania urzędu;
10) realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa informacji;
11) zapewnienie przestrzegania przez pracowników dyscypliny i czasu pracy oraz corocznego wykorzystania urlopu wypoczynkowego;
12) zapewnienie przestrzegania przez członków korpusu służby cywilnej wytycznych w zakresie zasad służby cywilnej oraz zasad etyki korpusu służby cywilnej.
2. Dyrektor departamentu jest obowiązany do opracowania i uzgodnienia z innymi komórkami organizacyjnymi, z dyrektorem Departamentu Prawnego oraz dyrektorem Biura Dyrektora Generalnego projektu wewnętrznego regulaminu organizacyjnego departamentu, w terminie 30 dni od zajścia zdarzenia powodującego konieczność jego opracowania albo dokonania jego istotnej zmiany.
§ 9. Zastępca dyrektora departamentu oraz naczelnik wydziału działają zgodnie z powierzonym zakresem zadań i odpowiadają za realizację zadań komórki organizacyjnej w zakresie ustalonym w regulaminie wewnętrznym komórki lub przez dyrektora departamentu, w szczególności odpowiadają za:
1) organizowanie pracy oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad realizacją zadań przez podległych pracowników;
2) kontrolowanie dyscypliny pracy.
§ 10. 1. Dyrektor departamentu lub zastępca dyrektora departamentu akceptuje dokumenty przedkładane do podpisu członkowi kierownictwa ministerstwa.
2. Dyrektorzy departamentów oraz zastępcy dyrektorów departamentów podpisują:
1) dokumenty inne niż wymienione w ust. 1;
2) decyzje administracyjne przygotowywane w kierowanych departamentach w zakresie udzielonych im upoważnień.
3. Dokumenty inne niż wymienione w ust. 1 i 2 związane z pracą wydziałów, zespołów lub samodzielnych stanowisk mogą podpisywać, na podstawie szczegółowego upoważnienia dyrektora departamentu, odpowiednio naczelnicy wydziałów, koordynatorzy zespołów lub osoby zajmujące samodzielne stanowiska.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, wymagają akceptacji Inspektora ochrony danych, jeżeli dotyczą spraw pozostających w zakresie jego właściwości.
5. Kierownik Zespołu do Spraw Audytu Wewnętrznego w ramach swojej właściwości akceptuje i podpisuje dokumenty, o których mowa w ust. 1 i ust. 2 pkt 1.
ROZDZIAŁ 4
Podstawowe zadania departamentów
§ 11. Departament, w zakresie swojej właściwości:
1) realizuje zadania Ministra i dyrektora generalnego;
2) w trakcie realizacji zadań współdziała z departamentami, organami administracji rządowej i samorządowej, instytucjami oraz partnerami społecznymi i innymi podmiotami zewnętrznymi;
3) współpracuje z innymi departamentami przy realizacji ich zadań;
4) uczestniczy w opracowywaniu i wykonywaniu planu finansowego;
5) prowadzi systematyczną identyfikację procesów służących realizacji zadań określonych w pkt 1-4 oraz zarządza procesami i je doskonali;
6) systematycznie analizuje dokumenty rządowe i inne akty normatywne pozostające w jego właściwości pod względem ich obowiązywania, aktualności, celowości i skuteczności, a w przypadku konieczności zmiany odpowiada za jej sprawne przeprowadzenie;
7) monitoruje zmiany w obszarze prawa krajowego i międzynarodowego oraz uczestniczy w pracach nad projektami tych zmian;
8) sporządza opinie w ramach realizowanych zadań;
9) przygotowuje upoważnienia lub pełnomocnictwa do załatwiania spraw i podpisywania pism;
10) odpowiada za bezpieczeństwo informacji;
11) udziela niezbędnej pomocy Inspektorowi ochrony danych w zakresie realizacji przez niego zadań związanych z ochroną danych osobowych.
§ 12. Zadania departamentu określa wewnętrzny regulamin organizacyjny departamentu, zawierający w szczególności:
1) szczegółowy zakres zadań departamentu;
2) strukturę organizacyjną departamentu wraz ze schematem organizacyjnym;
3) organizację zarządzania departamentem;
4) listę procesów, których właścicielem jest dyrektor departamentu;
5) listę aktów normatywnych będących we właściwości departamentu;
6) zakresy upoważnień do załatwiania spraw i podpisywania pism, udzielonych zastępcy dyrektora departamentu, naczelnikowi wydziału, koordynatorowi zespołu oraz osobom zajmującym samodzielne stanowiska.
§ 13. 1. Departamentem właściwym do realizacji określonego zadania jest departament, który zgodnie z regulaminem prowadzi sprawy z danego zakresu, albo - jeżeli nie można stwierdzić w sposób jednoznaczny właściwości - departament prowadzący sprawy tematycznie związane lub o zbliżonym charakterze.
2. Jeżeli departament nie jest właściwy w sprawie, przekazuje sprawę bezpośrednio departamentowi, który w jego opinii jest właściwy.
3. W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednego departamentu, właściwym do jego realizacji lub koordynacji jest ten departament, do którego należy większość zagadnień lub istota zadania.
4. Departament koordynujący:
1) przedkłada departamentom współpracującym materiały do opinii;
2) wnioskuje o przedstawienie niezbędnych informacji i dokumentów przez departamenty współpracujące;
3) wyznacza terminy realizacji prac.
5. Spory kompetencyjne między departamentami rozstrzyga dyrektor generalny.
ROZDZIAŁ 5
Struktura organizacyjna ministerstwa
§ 14. W skład ministerstwa wchodzi:
1) Departament Analiz Ekonomicznych - DAE;
2) Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego - DZK;
3) Departament Budżetu i Finansów - DBF;
4) Departament Komunikacji - DKO;
5) Departament Kontroli i Audytu - DKA;
6) Departament Nadzoru I - DN I;
7) Departament Nadzoru II - DN II;
8) Departament Prawny - DP;
9) Departament Projektów Strategicznych - DPS;
10) Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych - DPE;
11) Departament Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich - DWMiFE;
12) Biuro Administracyjne - BA;
13) Biuro Dyrektora Generalnego - BDG;
14) Biuro Ministra - BM;
15) Gabinet Polityczny - GP.
§ 15. Gabinet Polityczny odpowiada za koordynację i realizację spraw, które wynikają z jego funkcji politycznej.
§ 16. 1. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych.
2. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych podlega bezpośrednio Ministrowi.
§ 17. Inspektor ochrony danych, w zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 39 RODO, i innych przepisach dotyczących ochrony danych osobowych, podlega bezpośrednio Administratorowi Danych Osobowych.
ROZDZIAŁ 6
Zakresy działania departamentów Departament Analiz Ekonomicznych (DAE)
§ 18. 1. Departament Analiz Ekonomicznych odpowiada za inicjowanie, opracowywanie i opiniowanie, będących w zakresie kompetencji Ministra, projektów strategicznych dokumentów rządowych o charakterze międzyresortowym.
2. Departament, w zakresie prowadzonych przez Skarb Państwa transakcji kapitałowych:
1) opiniuje, pod względem ekonomiczno-finansowym, analizy i wyceny zewnętrznych doradców, na potrzeby ministerstwa, w procesach:
a) podziału, łączenia lub przekształcenia spółek z udziałem Skarbu Państwa,
b) umorzenia akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa,
c) wnoszenia akcji/udziałów na podwyższenie kapitału zakładowego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa,
d) transakcji nabycia i sprzedaży akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa;
2) współpracuje z innymi departamentami i podmiotami, w szczególności przez uczestnictwo w spotkaniach z zewnętrznymi doradcami wspierającymi Ministra w realizowanych transakcjach kapitałowych.
3. Departament przygotowuje stanowisko Ministra na posiedzenia Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa nieobjętych nadzorem właścicielskim Ministra.
4. Departament dokonuje analiz:
1) ekonomiczno-finansowych spółek z udziałem Skarbu Państwa;
2) mających na celu optymalizację współpracy pomiędzy spółkami z udziałem Skarbu Państwa;
3) wybranych procesów i zjawisk gospodarczych związanych z funkcjonowaniem spółek z udziałem Skarbu Państwa;
4) bieżących dotyczących notowań akcji spółek z udziałem Skarbu Państwa.
5. Departament, we współpracy z właściwymi departamentami, opracowuje informacje o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa.
6. Departament opracowuje sprawozdania dotyczące spółek z udziałem Skarbu Państwa na potrzeby organizacji międzynarodowych oraz innych organów administracji, a w szczególności na potrzeby statystyki publicznej prowadzonej przez Główny Urząd Statystyczny oraz koordynuje działania w tym zakresie.
7. Departament odpowiada za współpracę z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów w zakresie zarządzania uprawnieniami pracowników ministerstwa do dostępu do „Zintegrowanego Systemu Informatycznego db KPRM”.
8. Departament odpowiada za koordynowanie prac oraz udziału Ministra, i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, wykonywania zadań nałożonych na Ministra, zawartych w protokołach ustaleń Komitetu, a także opiniowania projektów dokumentów rządowych przewidzianych do rozpatrzenia przez Komitet.
9. Departament realizuje bieżące zadania analityczne w oparciu o dostępne dane ilościowe, w tym przez budowę i wykorzystanie modeli statystycznych i ekonometrycznych.
10. Departament odpowiada za przygotowanie i opracowanie materiałów analitycznych w zakresie zagadnień związanych z funkcjonowaniem instytucji finansowych z udziałem Skarbu Państwa.
11. Departament odpowiada za koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem opinii Ministra, o której mowa w art. 3d ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2024 r. poz. 412).
Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (DZK)
§ 19. 1. Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego odpowiada za:
1) realizację i koordynację zadań Ministra w zakresie obronności państwa w kierowanych działach administracji rządowej;
2) sporządzanie szczegółowych wykazów obszarów, obiektów i urządzeń, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2021 r. poz. 1995) w zakresie kompetencji Ministra;
3) ustalanie granic terenów zamkniętych oraz nadzorowanie prac na terenach zamkniętych ze względu na bezpieczeństwo i obronność państwa w zakresie kompetencji Ministra;
4) zapewnienie funkcjonowania i ciągłości działania urzędu we współpracy z departamentami;
5) realizację i koordynację zadań Ministra w zakresie zarządzania kryzysowego oraz współpracę międzynarodową w tym zakresie;
6) realizację i koordynację zadań Ministra w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej oraz współpracę międzynarodową w tym zakresie;
7) realizację ustawy z dnia 18 marca 2010 r. o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw aktywów państwowych oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2173);
8) współpracę z Departamentem Nadzoru II dotyczącą opiniowania planów (działania w sytuacjach kryzysowych, stanach nadzwyczajnych oraz sytuacjach szczególnego zagrożenia), o których mowa w art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 1640);
9) sprawy z zakresu cyberbezpieczeństwa, w tym współpracę w ramach Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa na rzecz przeciwdziałania zagrożeniom cyberbezpieczeństwa;
10) opracowywanie, we współpracy z pozostałymi departamentami, stanowisk Ministra oraz materiałów informacyjnych związanych z udziałem Ministra w posiedzeniach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji (KRMC) oraz zespołów zadaniowych KRMC, a także informowanie departamentów o toczących się i planowanych pracach KRMC i zespołów zadaniowych KRMC;
11) prowadzenie spraw dotyczących bezpieczeństwa informacji w ministerstwie, w tym sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem teleinformatycznym ministerstwa;
12) koordynowanie i monitorowanie spraw związanych z bezpieczeństwem ministerstwa;
13) realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 756, 1030 i 1532), w tym prowadzenie Kancelarii Tajnej oraz zapewnienie obsługi dokumentów niejawnych przetwarzanych w ministerstwie;
14) realizację ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 415).
2. Departament współpracuje z Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie zadań związanych z cyberbezpieczeństwem wewnętrznym, opiniowaniem projektów aktów prawnych i projektów informatycznych przekazywanych przez KRMC oraz świadczeniem usług drogą elektroniczną.
3. W strukturze departamentu działa inspektor ochrony danych, który monitoruje przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.
4. W strukturze departamentu działa pełnomocnik Ministra do spraw ochrony informacji niejawnych, który wykonuje zadania określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz nadzoruje ochronę informacji niejawnych w ministerstwie.
5. W strukturze departamentu działa pełnomocnik Ministra ds. HNS, który wykonuje zadania określone w art. 23f ust. 2 ustawy z dnia 23 września 1999 r. o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium oraz zasadach udzielania pomocy wojskom sojuszniczym i organizacjom międzynarodowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 807).
Departament Budżetu i Finansów (DBF)
§ 20. Departament Budżetu i Finansów odpowiada za sprawy dotyczące konstruowania i monitorowania realizacji budżetu Ministra - dysponenta części 26 - Łączność i 55 - Aktywa państwowe, we współpracy z departamentami, oraz za obsługę finansową środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, w tym za:
1) przygotowanie planu rzeczowo-finansowego oraz monitorowanie jego realizacji, w tym dokonywanie korekt i zmian;
2) obsługę finansowo-księgową budżetu Ministra - dysponenta części 26 - Łączność i 55 - Aktywa państwowe oraz sprawozdawczość budżetową i finansową;
3) zadania z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i podatku dochodowego od osób fizycznych;
4) rozliczenia podróży służbowych oraz rozliczenia podatku od towarów i usług;
5) prowadzenie ewidencji księgowej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz dochodów i wydatków ze środków gromadzonych na wyodrębnionych rachunkach bankowych;
6) dokonywanie okresowych analiz z wykonania dochodów i wydatków budżetowych;
7) prowadzenie ewidencji księgowej akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister;
8) prowadzenie rejestru umów zawartych przez ministerstwo.
Departament Komunikacji (DKO)
§ 21. 1. Departament Komunikacji odpowiada za sprawy z zakresu obsługi informacyjnej i medialnej ministerstwa oraz Ministra, w szczególności:
1) zapewnia obsługę medialną członków kierownictwa ministerstwa, nadzoruje i koordynuje kontakty z mediami;
2) koordynuje obecność ministerstwa w mediach społecznościowych;
3) odpowiada za realizację działań komunikacyjnych dotyczących ministerstwa;
4) odpowiada za sprawy związane z kierunkami komunikacji ministerstwa;
5) koordynuje sprawy związane z wizerunkiem ministerstwa;
6) sprawuje nadzór administracyjny nad zewnętrznym portalem ministerstwa oraz przygotowuje i publikuje materiały informacyjne na stronie internetowej ministerstwa (gov.pl/web/aktywa państwowe), pełniącej również funkcję BIP;
7) zapewnia monitorowanie środków społecznego przekazu w zakresie działania ministerstwa i członków kierownictwa ministerstwa oraz opracowywanie przeglądu mediów dla członków kierownictwa ministerstwa i pracowników ministerstwa;
8) zapewnia dostawę prasy w postaci papierowej oraz cyfrowej dla ministerstwa;
9) koordynuje udzielanie odpowiedzi na wnioski przesłane do ministerstwa na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902) oraz ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1524), w oparciu o projekty odpowiedzi przygotowane przez departamenty;
10) opracowuje program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571) i sprawozdanie z jego realizacji;
11) prowadzi działania w zakresie komunikacji wewnętrznej ministerstwa;
12) sprawuje nadzór administracyjny nad wewnętrznym portalem ministerstwa, przygotowaniem i publikowaniem materiałów informacyjnych na wewnętrznym portalu ministerstwa (strona intranetowa ministerstwa).
2. Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Ministra Aktywów Państwowych do spraw otwartości danych.
Departament Kontroli i Audytu (DKA)
§ 22. 1. Departament Kontroli i Audytu odpowiada za:
1) planowanie, prowadzenie i dokumentowanie kontroli działalności jednostek, wobec których Minister posiada uprawnienia kontrolne;
2) koordynację i obsługę kontroli zewnętrznych;
3) kontrolę wewnętrzną;
4) prowadzenie kontroli w zakresie realizacji inwestycji, za które ministerstwo jest odpowiedzialne w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
5) przygotowywanie zbiorczych informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa;
6) przyjmowanie, w tym przez obsługę Infolinii dla Obywatela, rozpatrywanie i załatwianie skarg, wniosków, petycji, postulatów oraz innych spraw kierowanych przez obywateli, organizacje społeczne, organizacje związkowe i inne instytucje do Ministra oraz ministerstwa - w zakresie niepowierzonym innym departamentom;
7) prowadzenie rejestru skarg, wniosków i petycji oraz przygotowywanie, we współpracy z innymi departamentami, corocznej zbiorczej informacji o ich rozpatrzeniu;
8) prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami majątkowymi pracowników ministerstwa;
9) prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami lustracyjnymi pracowników ministerstwa, o których mowa w przepisach dotyczących ujawniania informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów;
10) prowadzenie rejestru wydawanych w ministerstwie upoważnień lub pełnomocnictw do kontroli;
11) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem i rozpatrywaniem zgłoszeń naruszeń prawa oraz ochroną osób dokonujących zgłoszenia;
12) koordynowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124, 1285, 1723 i 1843);
13) prowadzenie spraw dotyczących podejrzenia popełnienia korupcji, w tym obsługa zgłoszeń, a także upowszechnianie wiedzy w zakresie przeciwdziałania korupcji;
14) koordynowanie spraw związanych z kontrolą zarządczą i planami działalności;
15) prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad fundacjami, dla których Minister został wskazany jako organ nadzorujący.
2. W strukturze departamentu funkcjonuje wyodrębniony Zespół do Spraw Audytu Wewnętrznego, którego zasady funkcjonowania określają przepisy o finansach publicznych oraz Karta audytu wewnętrznego zatwierdzona przez Ministra.
Departament Nadzoru I (DN I)
§ 23. Departament Nadzoru I odpowiada za:
1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a) wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 31 pkt 16,
b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;
2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa;
3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;
4) opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister;
5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;
6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek oraz współpracę z Ministerstwem Przemysłu w zakresie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych dla sektora górnictwa węgla kamiennego oraz górnictwa niewęglowego;
7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;
8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 125), listy:
a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników (Dz. U. z 2023 r. poz. 343 oraz z 2024 r. poz. 123),
b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego
- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.
Departament Nadzoru II (DN II)
§ 24. 1. Departament Nadzoru II odpowiada za:
1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a) wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 31 pkt 16,
b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;
2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa;
3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru spółek Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;
4) opracowywanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister;
5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;
6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek;
7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;
8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:
a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,
b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego
- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.
2. Departament odpowiada za prowadzenie spraw z zakresu wnoszenia aportu innego niż akcje, w szczególności w postaci prawa do nieruchomości na podstawie art. 58 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344, z późn. zm.2)), w spółkach w których Minister nie wykonuje praw z akcji.
3. Departament odpowiada za wyrażanie zgody na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1308 i 1933), w porozumieniu z Departamentem Analiz Ekonomicznych.
4. Departament koordynuje proces nieodpłatnego zbywania akcji na rzecz uprawnionych pracowników, rolników i rybaków, o którym mowa w art. 36-38d oraz art. 63 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników oraz w innych ustawach odwołujących się do nieodpłatnego zbywania akcji osobom uprawnionym wskazanym w powyższej ustawie.
5. Departament odpowiada za wykonywanie zadań w zakresie dotyczącym sektora usług pocztowych. Do zadań departamentu należą w szczególności:
1) opracowywanie przepisów określających funkcjonowanie rynku usług pocztowych i kierunki rozwoju tych usług, w szczególności w zakresie zapewnienia społeczeństwu dostępu do powszechnych usług pocztowych, stałego podnoszenia jakości i innowacyjności usług pocztowych, wspierania rozwoju konkurencji na rynku pocztowym oraz poprawy infrastruktury pocztowej;
2) wykonywanie zadań ministra właściwego do spraw łączności w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe oraz z odrębnych przepisów;
3) prowadzenie w trybie odwoławczym i nadzoru indywidualnych postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących wykonania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz ustalenia opłaty za używanie niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego;
4) nadzór nad wykonywaniem kontroli obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz obowiązku pobierania opłaty abonamentowej;
5) prowadzenie spraw dotyczących polityki emisyjnej znaczków pocztowych;
6) reprezentowanie Polski w pracach organizacji międzynarodowych i UE w zakresie sektora pocztowego, w szczególności Światowego Związku Pocztowego (UPU) i Europejskiego Komitetu do spraw Regulacji Pocztowych (CERP), oraz w pracach Rady UE, jej grup roboczych i komitetów UE;
7) realizacja zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznak honorowych „Zasłużony dla Łączności”;
8) prowadzenie spraw z zakresu opiniowania planów (działania w sytuacjach kryzysowych, stanach nadzwyczajnych oraz sytuacjach szczególnego zagrożenia), o których mowa w art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe, we współpracy z Departamentem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
6. Departament odpowiada za prowadzenie spraw dotyczących:
1) przejmowania przez Ministra wykonywania praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa w spółkach prawa handlowego, w szczególności na podstawie art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.3));
2) nabywania przez Skarb Państwa akcji i udziałów w spółkach z mocy prawa;
3) nabywania przez Skarb Państwa akcji i udziałów w spółkach na skutek decyzji Ministra, chyba że nabycie dotyczy akcji lub udziałów w spółkach przypisanych innym departamentom zgodnie z załącznikiem do regulaminu;
4) nabywania przez Skarb Państwa akcji i udziałów w spółkach na podstawie innych tytułów niż wymienione w pkt 2 i 3, chyba że nabycie na podstawie innego tytułu dotyczy akcji lub udziałów w spółkach przypisanych innym departamentom zgodnie z załącznikiem do regulaminu.
7. Departament wykonuje zadania, o których mowa w ust. 1, w stosunku do spółek, o których mowa ust. 6, do czasu wpisania ich do załącznika do regulaminu.
Departament Prawny (DP)
§ 25. 1. Departament Prawny odpowiada za zapewnienie obsługi prawnej Ministra i ministerstwa, w szczególności:
1) wykonuje zastępstwo procesowe przed sądami powszechnymi i administracyjnymi, w tym przygotowuje i składa pisma procesowe, wnosi skargi kasacyjne oraz wykonuje czynności procesowe w toku postępowania karnego - na podstawie stanowiska przedstawionego przez właściwą komórkę organizacyjną;
2) wydaje opinie prawne w sprawach komórek organizacyjnych, po przedstawieniu stanu faktycznego sprawy oraz stanowiska komórki organizacyjnej;
3) opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty decyzji administracyjnych, postanowień wydawanych w postępowaniach administracyjnych, projekty pełnomocnictw i upoważnień, projekty umów i porozumień oraz innych oświadczeń woli składanych w imieniu Skarbu Państwa, w tym projekty uchwał walnych zgromadzeń i zgromadzeń wspólników spółek, w których prawa z udziałów albo akcji wykonuje Minister;
4) opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty odpowiedzi na skargi do sądów administracyjnych, sprzeciwy od decyzji oraz projekty zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;
5) koordynuje współpracę z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przygotowuje wystąpienia do Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach określonych w ustawie z dnia 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1109 i 1860) oraz opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty stanowisk przekazywanych do Trybunału Konstytucyjnego;
6) zapewnia jednolitą interpretację przepisów w ministerstwie dla ochrony interesu Skarbu Państwa;
7) odpowiada za poprawność pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym projektów aktów prawnych opracowanych w ministerstwie;
8) opracowuje statut ministerstwa;
9) opracowuje, we współpracy z właściwymi komórkami merytorycznymi, teksty jednolite aktów normatywnych;
10) opiniuje pod względem prawnym projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych, opracowane przez właściwe komórki merytoryczne oraz projekty aktów normatywnych przekazane do opinii, inicjowane przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
11) koordynuje opiniowanie projektów dokumentów rządowych w ramach uzgodnień międzyresortowych;
12) koordynuje współpracę z Zespołem do spraw Programowania Prac Rządu;
13) przygotowuje, z własnej inicjatywy lub na wniosek komórki organizacyjnej, wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych o charakterze systemowym lub mających istotne znaczenie dla realizacji zadań należących do właściwości Ministra, po uprzednim przedstawieniu stanowiska przez komórkę wnioskującą;
14) ogłasza właściwe akty normatywne Ministra w Dzienniku Urzędowym Ministra Aktywów Państwowych;
15) kieruje akty prawne i inne dokumenty do redakcji Dziennika Ustaw RP i Dziennika Urzędowego RP „Monitor Polski”, w celu ich ogłoszenia;
16) prowadzi rejestr udzielonych upoważnień i pełnomocnictw;
17) prowadzi wykaz prac legislacyjnych Ministra;
18) przygotowuje, na potrzeby Rządowego Centrum Legislacji, informacje dotyczące niezrealizowanych upoważnień ustawowych do wydawania aktów wykonawczych z zakresu działania Ministra;
19) opracowuje roczną informację o działaniach podejmowanych wobec Ministra przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową.
2. W przypadku zatrudnienia radcy prawnego w ramach stosunku pracy lub innego stosunku prawnego w komórce organizacyjnej innej niż Departament Prawny, wykonuje on zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, na rzecz tej komórki. Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, radca prawny zatrudniony w komórce organizacyjnej innej niż Departament Prawny wykonuje na wniosek dyrektora komórki organizacyjnej, w której jest zatrudniony, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez dyrektora Departamentu Prawnego lub inną upoważnioną osobę.
3. W celu zapewnienia jednolitej interpretacji przepisów w ministerstwie dla ochrony interesu Skarbu Państwa w sprawach szczególnie skomplikowanych, nietypowych lub istotnych dla funkcjonowania ministerstwa, komórka organizacyjna zatrudniająca radcę prawnego występuje o opinię do Departamentu Prawnego, dołączając do wniosku swoje stanowisko w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Departament Projektów Strategicznych (DPS)
§ 26. 1. Departament Projektów Strategicznych odpowiada za:
1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a) wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 31 pkt 16,
b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;
2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa;
3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru spółek Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;
4) opracowywanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister;
5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;
6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek;
7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;
8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:
a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,
b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego
- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.
2. Departament odpowiada za kreowanie jednolitej polityki ministerstwa związanej z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa oraz za opracowanie dobrych praktyk, w szczególności w zakresie ładu korporacyjnego.
3. Departament odpowiada za realizację projektów konsolidacyjnych w sektorze spółek z udziałem Skarbu Państwa obejmującym spółki przypisane departamentowi, zgodnie z załącznikiem do regulaminu.
4. Departament odpowiada za tworzenie podmiotów gospodarczych wykonujących zadania strategiczne dla interesów gospodarczych i bezpieczeństwa państwa.
5. Departament odpowiada za tematykę spraw offsetowych, w szczególności zespołów negocjacyjnych, związanych z umowami offsetowymi, a także spraw dotyczących funkcjonowania krajowego przemysłu zbrojeniowego i obsługę Ministra w obszarach związanych z Zespołem Trójstronnym ds. Rozwoju Przemysłowego Potencjału Obronnego i Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych przy Radzie Dialogu Społecznego.
6. Departament odpowiada za realizację spraw z zakresu bezpieczeństwa i obrony przypisanych Ministrowi w związku z nadzorem nad przemysłem obronnym, w szczególności wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w UE.
Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych (DPE)
§ 27. 1. Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych odpowiada za:
1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a) wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 31 pkt 16,
b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;
2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru spółek Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;
4) opracowywanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister;
5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;
6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek;
7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;
8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:
a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,
b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego
- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.
2. Departament odpowiada za prowadzenie i koordynację, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi, spraw związanych z wykonywaniem obowiązków i uprawnień Ministra wynikających z ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 182), związanych z realizacją inwestycji w zakresie morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim, wydawaniem opinii na podstawie art. 23 ust. 2 i art. 27s ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029) oraz na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1680, 1688 i 2029).
3. Departament odpowiada za sprawy związane z wydawaniem przez Ministra opinii, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 12 lit. b-bb ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących, dotyczących inwestycji w zakresie budowy obiektów energetyki jądrowej.
4. Departament odpowiada za realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o osłonach socjalnych dla pracowników sektora elektroenergetycznego i branży górnictwa węgla brunatnego (Dz. U. poz. 1737).
5. Departament odpowiada za realizację zadań związanych z wydawaniem opinii na podstawie art. 6 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 24 KWietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2023 r. poz. 924, 1489, 1688, 1859 i 2029), w porozumieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi prowadzącymi sprawy związane z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa.
Departament Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich (DWMiFE)
§ 28.1. Departament Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich odpowiada za:
1) prowadzenie spójnej polityki międzynarodowej ministerstwa, we współpracy z innymi departamentami;
2) koordynowanie merytorycznego przygotowania zagranicznych podróży służbowych członków kierownictwa ministerstwa i oficjalnych wizyt gości zagranicznych na szczeblu kierownictwa ministerstwa, we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i innymi właściwymi ministerstwami i instytucjami;
3) prowadzenie współpracy z innymi ministerstwami w zakresie promocji interesów spółek, w których prawa z akcji lub udziałów wykonuje Minister, w ramach inicjatyw międzynarodowej współpracy gospodarczej, międzyministerialnych konsultacji gospodarczych, dwustronnych konsultacji międzyrządowych;
4) koordynowanie współpracy ministerstwa z międzynarodowymi instytucjami wielostronnymi;
5) koordynowanie przygotowywania stanowiska Ministra do projektów umów i porozumień międzynarodowych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej, we współpracy z innymi departamentami;
6) pełnienie roli Instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie finansowania:
a) inwestycji wspierających robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach,
b) efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii w przedsiębiorstwach - inwestycje o największym potencjale redukcji gazów cieplarnianych,
c) budowy morskich farm wiatrowych;
7) analizę możliwości uzyskiwania wsparcia ze środków Funduszy Europejskich, w ramach Polityki Spójności UE oraz Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), przez poszczególne spółki z udziałem Skarbu Państwa ze wszystkich sektorów gospodarki, szczególnie pod kątem przygotowania portfela projektów pod okres programowania 2021-2027;
8) analizę możliwości uzyskiwania wsparcia przez poszczególne spółki z udziałem Skarbu Państwa z innych źródeł zewnętrznych, m.in: programy zarządzane bezpośrednio przez Komisję Europejską, zwaną dalej „KE” (Horizon 2020, investEU), Fundusz Sprawiedliwej Transformacji;
9) stałą współpracę z zarządami spółek z udziałem Skarbu Państwa, mającą na celu wsparcie i monitoring pozyskiwania zewnętrznych środków inwestycyjnych w ramach polityki spójności oraz środków zarządzanych bezpośrednio przez KE;
10) wykorzystywanie narzędzi nadzorczych wobec spółek z udziałem Skarbu Państwa, będących beneficjentami polityki spójności, w szczególności projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020, oraz Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), dla zapewnienia sprawnej i prawidłowej realizacji inwestycji;
11) uczestnictwo w opiniowaniu kryteriów wyboru projektów oraz samych projektów, w których potencjalnymi beneficjentami mogą być spółki z udziałem Skarbu Państwa;
12) animację partnerstw krajowych i międzynarodowych na potrzeby pozyskiwania finansowania zarówno ze środków polityki spójności, jak również ze źródeł bezpośrednio zarządzanych przez KE;
13) koordynowanie przygotowywania stanowiska Ministra w odniesieniu do problematyki będącej przedmiotem prac i decyzji Komitetu do Spraw Europejskich, w tym opinii i stanowisk do dokumentów wnoszonych przez ministerstwo;
14) sprawy związane z członkostwem w UE, w tym koordynowanie wypracowania stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach wynikających z kompetencji Ministra na poziomie Rady Europejskiej, Komitetu Stałych Przedstawicielstw (COREPER) i Rady Ministrów UE, koordynowanie przygotowania stanowiska ministerstwa na posiedzenia organów przygotowawczych w Radzie UE;
15) koordynowanie współpracy członków kierownictwa ministerstwa z KE, Parlamentem Europejskim i innymi instytucjami unijnymi;
16) koordynowanie zadań związanych z postępowaniami prowadzonymi przez KE w związku z brakiem transpozycji lub nieprawidłową transpozycją przepisów UE w zakresie kompetencji Ministra, we współpracy z innymi departamentami.
2. Departament odpowiada za zarządzanie środkami pomocy technicznej w ramach „Pomocy Technicznej dla Funduszy Europejskich 2021-2027”.
Biuro Administracyjne (BA)
§ 29. 1. Biuro Administracyjne odpowiada za:
1) zarządzanie nieruchomością będącą w trwałym zarządzie ministerstwa;
2) utrzymywanie nieruchomości w stanie niepogorszonym, w tym prowadzenie książki obiektu budowlanego i dokumentacji technicznej, wykonywanie przeglądów oraz kontroli stanu technicznego budynku i jego wyposażenia, usuwanie awarii i ich skutków, wykonywanie konserwacji i napraw;
3) sporządzanie planów remontów i inwestycji oraz ich realizację;
4) zapewnienie dostaw mediów, usług komunalnych, utrzymanie porządku i czystości oraz ubezpieczenie majątku ministerstwa;
5) obsługę administracyjną i techniczną w zakresie niezbędnym do funkcjonowania ministerstwa obejmującą, m.in.: zaopatrzenie, poligrafię, eksploatację, kontrolę dostępu oraz sprawy związane z zapewnieniem fizycznej ochrony osób i mienia;
6) planowanie i nadzór nad racjonalnym wykorzystywaniem powierzchni nieruchomości, zarówno części zabudowanej, jak i niezabudowanej, w tym nadzorowanie wykonywania spraw związanych z najmem, dzierżawą i użyczeniem powierzchni ministerstwa, a także z parkingami;
7) zarządzanie majątkiem ministerstwa, wykonywanie zadań związanych z ewidencjonowaniem składników majątkowych i nadzorem nad ich eksploatacją, prowadzenie gospodarki zaopatrzeniowo-materiałowej;
8) realizację zadań z zakresu zamówień publicznych;
9) prowadzenie gospodarki transportowej;
10) obsługę gospodarczą narad, konferencji i szkoleń realizowanych na potrzeby ministerstwa;
11) prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową w ministerstwie;
12) realizację zadań wynikających z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych związanych z podejmowaniem decyzji o przeznaczeniu mienia likwidowanej państwowej jednostki budżetowej.
2. W strukturze Biura funkcjonuje Samodzielne Stanowisko do Spraw BHP, którego zasady funkcjonowania określa w szczególności rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. poz. 704 oraz z 2004 r. poz. 2468).
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG)
§ 30. 1. Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za:
1) organizację ministerstwa, z zastrzeżeniem § 25 ust. 1 pkt 8, w tym za działania podnoszące jakość i efektywność pracy;
2) prowadzenie spraw wynikających z nawiązania, trwania i ustania stosunku pracy pracowników ministerstwa;
3) realizację polityki w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w ministerstwie;
4) realizację zadań związanych z wnioskami Ministra o nadanie Odznaki Honorowej za Zasługi dla Służby Cywilnej;
5) realizację świadczeń socjalnych na rzecz pracowników i emerytów ministerstwa, w tym projektowanie, analizę i kontrolę bieżącego wydatkowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
6) obsługę organizacyjną rzecznika dyscyplinarnego, komisji dyscyplinarnej i antymobbingowej ministerstwa;
7) informatyzację ministerstwa, również w zakresie usług świadczonych drogą elektroniczną, a także za współpracę z właściwymi departamentami w zakresie wdrażania rozwiązań informatycznych, wprowadzanych przez nie i wynikających z ich wyłącznych kompetencji;
8) bezpieczeństwo w sieci strukturalnej LAN ministerstwa, w tym m.in. wewnętrznych systemów teleinformatycznych, również w zakresie cyberbezpieczeństwa;
9) zarządzanie dokumentacją i koordynowanie czynności kancelaryjnych;
10) prowadzenie archiwum ministerstwa;
11) obsługę kancelaryjną ministerstwa, w tym dekretowanie korespondencji kierowanej do ministerstwa;
12) obsługę sekretariatu dyrektora generalnego.
2. Biuro współpracuje z Departamentem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w zakresie zadań związanych z cyberbezpieczeństwem wewnętrznym, opiniowaniem projektów aktów prawnych i projektów informatycznych przekazywanych przez KRMC oraz świadczeniem usług drogą elektroniczną.
3. Biuro współpracuje z Departamentem Budżetu i Finansów w zakresie spraw wynikających z prowadzenia pracowniczych planów kapitałowych oraz gospodarowania funduszem płac ministerstwa.
4. Biuro, we współpracy z departamentami, realizuje sprawy związane z Krajowym Programem Działań na rzecz Równego Traktowania.
Biuro Ministra (BM)
§ 31. Biuro Ministra odpowiada za:
1) wspomaganie Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa, dekretowanie korespondencji kierowanej do Ministra oraz obsługę sekretariatu Ministra, szefa Gabinetu Politycznego i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa, z zastrzeżeniem § 30 ust. 1 pkt 12;
2) koordynowanie prac oraz udziału Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów, a także wykonywania zadań nałożonych na Ministra, zawartych w protokołach ustaleń Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów;
3) koordynowanie opiniowania projektów dokumentów rządowych przewidzianych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów i Stały Komitet Rady Ministrów;
4) koordynowanie udziału przedstawicieli Ministra w zespołach międzyresortowych oraz komisjach, komitetach, radach powoływanych przez podmioty zewnętrzne, a także koordynowanie spraw zespołów, rad, komisji, grup roboczych powoływanych przez Ministra;
5) monitorowanie wykazu prac Rady Ministrów w zakresie aktów prawnych oraz ich założeń pozostających we właściwości Ministra;
6) koordynowanie udzielania odpowiedzi na korespondencję otrzymaną z Sejmu RP, Senatu RP, Kancelarii Prezydenta RP i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w tym na interpelacje i zapytania poselskie oraz oświadczenia senatorskie, a także interwencje poselskie i senatorskie, w oparciu o projekty odpowiedzi przygotowane przez departamenty;
7) koordynowanie:
a) prac oraz udziału Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Sejmu RP, Senatu RP, komisji i podkomisji sejmowych i senackich, zespołów parlamentarnych oraz kierowanie spraw w tym zakresie do realizacji przez właściwe departamenty,
b) współpracy z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego,
c) na polecenie Ministra, realizacji wybranych spraw znajdujących się w rozproszonej właściwości departamentów oraz opracowania niezbędnych w tym zakresie materiałów;
8) koordynowanie współpracy z Radą Ochrony Pracy;
9) realizację zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznaczeń państwowych;
10) zapewnienie obsługi w zakresie obowiązków związanych z rejestrem korzyści, o którym mowa w art. 12 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1090);
11) zapewnienie obsługi Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa w zakresie protokołu dyplomatycznego, w szczególności koordynowanie organizacyjnego przygotowania zagranicznych podróży służbowych i oficjalnych wizyt gości zagranicznych;
12) organizację i obsługę spotkań oraz wizyt krajowych Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa;
13) koordynowanie spraw wizowych pracowników ministerstwa;
14) obsługę protokolarną oraz koordynowanie spraw udzielania patronatów honorowych i udziału w komitetach honorowych przez Ministra, prowadzenie elektronicznego rejestru zaproszeń na wydarzenia krajowe i zagraniczne, otrzymywanych przez członków kierownictwa ministerstwa oraz elektronicznego rejestru zaproszeń i próśb o spotkanie kierowanych do Ministra;
15) realizację zadań wynikających z art. 8a ust. 1 pkt 3 i art. 21 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, dotyczących egzaminów dla kandydatów na członków organów nadzorczych;
16) przedkładanie Ministrowi wniosków w sprawie ustalenia składu lub zmian w składzie:
a) organu nadzorczego - rady nadzorczej, komisji rewizyjnej oraz pełnomocnika wspólnika, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników, lub organu nadzorczego państwowej osoby prawnej,
b) organu zarządzającego - zarządu, likwidatora w spółce, lub organu zarządzającego państwowej osoby prawnej
- w celu podjęcia decyzji.
Załącznik do regulaminu organizacyjnego
Ministerstwa Aktywów Państwowych
WYKAZ SPÓŁEK Z UDZIAŁEM SKARBU PAŃSTWA, KTÓRYCH SPRAWY ZWIĄZANE Z WYKONYWANIEM PRAW Z AKCJI LUB UDZIAŁÓW PRZEZ MINISTRA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH PROWADZI:
Departament Nadzoru I
1. | Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. | Warszawa |
2. | Centrala Zbytu Węgla Węglozbyt S.A. | Katowice |
3. | Centralna Stacja Ratownictwa Górniczego S.A. | Bytom |
4. | Centrum Badań i Dozoru Sp. z o.o. | Lędziny |
5. | Centrum Biurowe Plac Grunwaldzki Sp. z o. o. | Katowice |
6. | DALMOR S.A. | Gdynia |
7. | Fabryka Elementów Złącznych S.A. | Siemianowice Śląskie |
8. | Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. | Warszawa |
9. | Holding KW Sp. z o.o. | Katowice |
10. | HUTA ŁABĘDY S.A. | Gliwice |
11. | Instytut Automatyki Systemów Energetycznych Sp. z o.o. | Wrocław |
12. | Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. | Jastrzębie-Zdrój |
13. | Jastrzębskie Zakłady Remontowe Sp. z o.o. | Jastrzębie-Zdrój |
14. | JSW KOKS S.A. | Zabrze |
15. | KGHM Polska Miedź S.A. | Lubin |
16. | Kopalnia Soli Bochnia Sp. z o.o. | Bochnia |
17. | Kopalnia Soli „Wieliczka” S.A. | Wieliczka |
18. | Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. | Warszawa |
19. | LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o. | Warszawa |
20. | Nieruchomości KW Sp. z o.o. | Katowice |
21. | PL.2012+ Sp. z o. o. | Warszawa |
22. | Polska Grupa Górnicza S.A. | Katowice |
23. | Polska Grupa Lotnicza S.A. | Warszawa |
24. | Polski Fundusz Rozwoju S.A. | Warszawa |
25. | Polski Holding Hotelowy Sp. z o. o. | Warszawa |
26. | Polski Holding Nieruchomości S.A. | Warszawa |
27. | Polskie Linie Lotnicze „LOT” S.A. | Warszawa |
28. | Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A. | Warszawa |
29. | Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A. | Warszawa |
30. | Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „CHEMOBUDOWA-KRAKÓW” S.A. | Kraków |
31. | Przedsiębiorstwo Usług Hotelarskich PUH Sp. z o.o. | Łódź |
32. | PSK Rzeszów Sp. z o.o. w likwidacji | Katowice |
33. | Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A. | Bytom |
34. | Śląsko-Dąbrowska Spółka Mieszkaniowa Sp. z o.o. | Katowice |
35. | Południowy Koncern Węglowy S.A. | Jaworzno |
36. | Totalizator Sportowy Sp. z o.o. | Warszawa |
37. | Towarzystwo Finansowe „Silesia” Sp. z o.o. | Katowice |
38. | Walcownia Metali Nieżelaznych „ŁABĘDY” S.A. | Gliwice |
39. | Wałbrzyskie Zakłady Koksownicze „VICTORIA” S.A. | Wałbrzych |
40. | Warszawski Holding Nieruchomości S.A. | Warszawa |
41. | Węglokoks Kraj S.A. | Piekary Śląskie |
42. | WĘGLOKOKS S.A. | Katowice |
43. | Zakłady Górniczo-Hutnicze „SABINÓW” S.A. | Częstochowa |
Departament Nadzoru II
1. | Agencja Rozwoju Regionalnego „ARLEG” S.A. | Legnica |
2. | ARR GROUP Sp. z o.o. | Katowice |
3. | Beskidzki Hurt Towarowy S.A. | Bielsko-Biała |
4. | Bosacka Development Partners Sp. z o.o. | Katowice |
5. | Centrala Farmaceutyczna „CEFARM” S.A. | Warszawa |
6. | „Centrum Handlowe Wschód” S.A. | Warszawa |
7. | Chłodnia „MORS-WOLA” Sp. z o. o. | Warszawa |
8. | Dolnośląskie Centrum Hurtu Rolno-Spożywczego S.A. | Wrocław |
9. | Dom Hutników w Skierniewicach Sp. z o.o. | Skierniewice |
10. | DRAGMOR Sp. z o.o. | Karniowice |
11. | DTŚ S.A. | Katowice |
12. | EKO-SERWIS Sp. z o.o. | Kraków |
13. | Exatel S.A. | Warszawa |
14. | Fabryka Obrabiarek do Drewna Sp. z o.o. | Trzeciewiec |
15. | Fabryka Żarówek „HELIOS” Sp. z o.o. | Katowice |
16. | Gremi Inwestycje S.A. | Karniowice |
17. | GRUPA AZOTY S.A. | Tarnów |
18. | Grupa Azoty Zakłady Azotowe „Puławy” S.A. | Puławy |
19. | Grupa Azoty Zakłady Chemiczne „Police” S.A. | Police |
20. | GYM EXPERT Sp. z o.o. | Bielsko-Biała |
21. | HUTMAR S.A. | Częstochowa |
22. | IMED Sp. z o.o. | Bielsko-Biała |
23. | INWESTSTAR S.A. | Starachowice |
24. | Krajowa Grupa Spożywcza S.A. | Toruń |
25. | „Lubelski Rynek Hurtowy” S.A. | Elizówka |
26. | MARKROL Plantacje Sp. z o.o. | Warszawa |
27. | Meprozet Kościan S.A. | Kościan |
28. | METRON-TERM Sp. z o.o. | Toruń |
29. | Nadwiślańska Spółka Mieszkaniowa Sp. z o.o. | Brzeszcze |
30. | NINO Sp. z o.o. w likwidacji | Wrocław |
31. | „Piastowskie Zakłady Przemysłu Gumowego STOMIL” Sp. z o.o. | Piastów |
32. | Poczta Polska S.A. | Warszawa |
33. | Podkarpackie Centrum Hurtowe AGROHURT S.A. | Rzeszów |
34. | Podlaskie Centrum Rolno-Towarowe S.A. | Białystok |
35. | Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A. | Warszawa |
36. | Pomorskie Hurtowe Centrum Rolno-Spożywcze S.A. | Gdańsk |
37. | Przedsiębiorstwo Budowy Tras Komunikacyjnych „TRAKT” w Szczecinie Sp. z o.o. | Szczecin |
38. | Przedsiębiorstwo Przemysłu Ziemniaczanego Trzemeszno Sp. z o.o. | Trzemeszno |
39. | Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych Sp. z o.o. | Kobyłka |
40. | Regionalny Fundusz Gospodarczy S.A. | Częstochowa |
41. | Rolno-Przemysłowy Rynek Hurtowy „GIEŁDA HURTOWA” S.A. | Legnica |
42. | Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy „Giełda Elbląska” S.A. | Elbląg |
43. | „Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy” S.A. | Radom |
44. | Siarkopol Tarnobrzeg Sp. z o.o. | Tarnobrzeg |
45. | SKLEJKA ORZECHOWO S.A. | Orzechowo |
46. | Sp Legal Sp. z o.o. w likwidacji | Poznań |
47. | „SPOMASZ” Bełżyce S.A. | Bełżyce |
48. | SZAR S.A. | Częstochowa |
49. | Szkoła Bankowa Stalowa Wola-Rzeszów International School of Banking and Finance Sp. z o.o. | Sandomierz |
50. | Tarchomińskie Zakłady Farmaceutyczne „Polfa” S.A. | Warszawa |
51. | „TEXTILIMPEX” Sp. z o.o. | Łódź |
52. | „Uzdrowisko Krynica-Żegiestów” S.A. | Krynica-Zdrój |
53. | „Uzdrowisko Rabka” S.A. | Rabka-Zdrój |
54. | Ventiquattro Sp. z o.o. | Warszawa |
55. | Wałbrzyski Rynek Hurtowy S.A. | Wałbrzych |
56. | Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. | Bronisze |
57. | Warszawskie Zakłady Sprzętu Ortopedycznego S.A. | Warszawa |
58. | Wielkopolska Gildia Rolno-Ogrodnicza S.A. | Poznań |
59. | WM SYSTEMS Sp. z o.o. | Katowice |
60. | Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych S.A. | Katowice |
61. | Wytwórnia Surowic i Szczepionek BIOMED Sp. z o.o. | Warszawa |
62. | Zakład Budowy Naczep Sp. z o.o. w upadłości | Trzeciewiec |
63. | Zakłady Artykułów Technicznych „ARTECH” Sp. z o.o. | Łódź |
64. | Zakłady Ceramiczne „BOLESŁAWIEC” w Bolesławcu Sp. z o.o. | Bolesławiec |
65. | Zakłady Chemiczne „RUDNIKI” S.A. | Rudniki |
66. | „Zielonogórski Rynek Rolno-Towarowy” S.A. | Zielona Góra |
Departament Projektów Strategicznych
1. | H. CEGIELSKI - POZNAŃ S.A. | Poznań |
2. | Huta Stalowa Wola S.A. | Stalowa Wola |
3. | Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Oponiarskiego „STOMIL” Sp. z o. o. | Poznań |
4. | Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. | Radom |
5. | Polski Holding Obronny Sp. z o.o. | Warszawa |
6. | Stomil-Poznań S.A. | Poznań |
7. | Wojskowe Przedsiębiorstwo Handlowe Sp. z o.o. | Warszawa |
8. | Zakłady Chemiczne „NITRO-CHEM” S.A. | Bydgoszcz |
Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych
1. | ElectroMobility Poland S.A. | Warszawa |
2. | ENEA S.A. | Poznań |
3. | Energop Sp. z o.o. | Sochaczew |
4. | LOTOS PETROBALTIC S.A. | Gdańsk |
5. | ORLEN S.A. | Płock |
6. | PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. | Lublin |
7. | TAURON Polska Energia S.A. | Katowice |
8. | Zarządca Rozliczeń S.A. | Warszawa |
9. | Zespół Elektrowni Wodnych Niedzica S.A. | Niedzica |
1) Minister Aktywów Państwowych kieruje działami administracji rządowej - aktywa państwowe oraz łączność, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. poz. 2724).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1113, 1463, 1506, 1688, 1762, 1906 i 2029.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.