Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Aktywów Państwowych rok 2022 poz. 27
Wersja archiwalna od 2023-01-21 do 2023-04-05
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Aktywów Państwowych rok 2022 poz. 27
Wersja archiwalna od 2023-01-21 do 2023-04-05
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH1)

z dnia 5 grudnia 2022 r.

w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych

(ostatnia zmiana: DUMAP. z 2023 r., poz. 3)  

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych, stanowiący załącznik do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. W terminie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia, kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Aktywów Państwowych opracują, uzgodnią z innymi komórkami organizacyjnymi i przedłożą Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Aktywów Państwowych do zatwierdzenia projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych kierowanych przez siebie komórek organizacyjnych, w przypadku gdy regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych zmienił zakres zadań komórki organizacyjnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Traci moc zarządzenie Ministra Aktywów Państwowych z dnia 7 lipca 2022 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych (Dz. Urz. Min. Ak. Państ. poz. 13).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.


1) Minister Aktywów Państwowych kieruje działem administracji rządowej - aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 943).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Załącznik do zarządzenia Ministra Aktywów Państwowych
z dnia 5 grudnia 2022 r. (poz. 27)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH [1]

ROZDZIAŁ 1

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwany dalej „regulaminem", określa ogólny zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwanego dalej „ministerstwem".

2. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

1) członek kierownictwa ministerstwa - ministra, sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego oraz szefa Gabinetu Politycznego;

2) departament - departament albo biuro.

ROZDZIAŁ 2

Organizacja pracy

§ 2. Minister Aktywów Państwowych, zwany dalej „Ministrem", kieruje ministerstwem oraz wykonuje politykę Rady Ministrów w zakresie działów administracji rządowej: aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność, a także koordynuje i nadzoruje jej wykonywanie przez organy, urzędy i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.

§ 3. Minister kieruje ministerstwem przy pomocy sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, szefa Gabinetu Politycznego oraz dyrektorów departamentów.

§ 4. Zakresy czynności sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu oraz zakres, w jakim sekretarz stanu zastępuje Ministra, określa odrębne zarządzenie Ministra.

§ 5. 1. Dyrektor generalny odpowiada za sprawne funkcjonowanie urzędu i określa, m.in. zasady podejścia procesowego, zarządzania projektami i zarządzania ryzykiem.

2. Dyrektor generalny wykonuje zadania Administratora Danych Osobowych określone w przepisach o ochronie danych osobowych, w szczególności w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 KWietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) oraz w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781).

§ 6. 1. Departamentem kieruje dyrektor. W departamencie mogą być ustanowieni zastępcy dyrektora.

2. Departament może składać się z wydziałów, zespołów i samodzielnych stanowisk.

3. Wydziałami kierują naczelnicy wydziałów, zespołami kierują koordynatorzy zespołów.

4. W przypadku wieloosobowego samodzielnego stanowiska do kierowania nim może zostać wyznaczony koordynator.

5. Dyrektora departamentu zastępuje zastępca dyrektora departamentu, a jeżeli w departamencie utworzono więcej niż jedno stanowisko zastępcy dyrektora departamentu - zastępca wskazany w regulaminie wewnętrznym departamentu. Kolejność zastępowania dyrektora departamentu i jego zastępców, w czasie ich nieobecności, określa regulamin wewnętrzny komórki organizacyjnej.

6. W departamentach, w których nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora departamentu lub w przypadku nieobecności w pracy osób wskazanych w regulaminie wewnętrznym, dyrektor departamentu wyznacza osobę zastępującą go w czasie nieobecności, zawiadamiając o tym dyrektora generalnego i właściwego członka kierownictwa ministerstwa oraz wskazując zakres udzielonego upoważnienia.

7. W uzasadnionych przypadkach dyrektor generalny może upoważnić do zastępowania dyrektora departamentu, w czasie jego nieobecności, osobę inną niż wskazane w ust. 5 i 6.

8. Zadania doraźne mogą być realizowane w grupach roboczych, wyznaczonych przez członków kierownictwa lub dyrektorów departamentów lub ich zastępców.

§ 7. 1. Dyrektor departamentu, w zakresie zadań departamentu, jest upoważniony do zaciągania i wykonywania zobowiązań finansowych o wartości mniejszej niż 130 tys. złotych netto, w przypadku zamówień publicznych ujętych w planie zamówień lub planie finansowym ministerstwa, bez konieczności aprobaty wniosku przez dyrektora generalnego, w tym do zawierania, zmiany i realizacji umów z nich wynikających.

2. W przypadku nieobecności dyrektora departamentu zastępca dyrektora departamentu, o którym mowa w § 6 ust. 5, może zaciągać i realizować zobowiązania określone w ust. 1.

3. Dyrektor departamentu i zastępca dyrektora departamentu potwierdzają w formie pisemnego oświadczenia, że przyjmują obowiązki w zakresie gospodarki finansowej ministerstwa, o których mowa w ust. 1.

ROZDZIAŁ 3

Zadania kadry kierowniczej departamentu

§ 8. 1. Do zadań dyrektora departamentu należy w szczególności:

1) zapewnienie terminowego i prawidłowego wykonywania zadań;

2) organizacja i wewnętrzny podział pracy, w tym przygotowanie wewnętrznego regulaminu organizacyjnego departamentu;

3) doskonalenie organizacji i metod pracy;

4) podejmowanie decyzji w sprawach niezastrzeżonych do kompetencji członków kierownictwa;

5) podejmowanie decyzji lub innych rozstrzygnięć w imieniu członków kierownictwa, w ramach udzielonych upoważnień i pełnomocnictw;

6) ustalanie szczegółowego zakresu obowiązków pracowników, sporządzanie i aktualizacja opisów stanowisk pracy oraz przedstawianie wniosków w sprawach zatrudniania, zwalniania, awansowania, nagradzania, podnoszenia KWalifikacji zawodowych, wyróżniania i karania pracowników;

7) zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych i innych informacji prawnie chronionych;

8) w zakresie zadań departamentu, zarządzanie uprawnieniami i upoważnieniami do przetwarzania danych osobowych w departamencie, w szczególności udzielanie upoważnień do przetwarzania danych osobowych i odbieranie ich oraz prowadzenie ewidencji osób upoważnionych w departamencie;

9) realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa państwa, w tym obronności i zarządzania kryzysowego;

10) zapewnienie przestrzegania przez pracowników dyscypliny i czasu pracy oraz corocznego wykorzystania urlopu wypoczynkowego;

11) zapewnienie przestrzegania przez członków korpusu służby cywilnej wytycznych w zakresie zasad służby cywilnej oraz zasad etyki korpusu służby cywilnej.

2. Dyrektor departamentu jest obowiązany do opracowania i uzgodnienia z innymi komórkami organizacyjnymi, z dyrektorem Departamentu Prawnego oraz dyrektorem Biura Dyrektora Generalnego projektu wewnętrznego regulaminu organizacyjnego departamentu, w terminie 30 dni od zajścia zdarzenia powodującego konieczność jego opracowania albo dokonania jego istotnej zmiany.

3. Dyrektor departamentu, jako właściciel procesów, jest obowiązany do opracowania i uzgodnienia z innymi właścicielami procesów oraz dyrektorem Biura Dyrektora Generalnego opisów procesów, których jest właścicielem, w terminie 30 dni od zajścia zdarzenia powodującego konieczność dokonania ich istotnej zmiany.

§ 9. Zastępca dyrektora departamentu oraz naczelnik wydziału działają zgodnie z powierzonym zakresem zadań i odpowiadają za realizację zadań komórki organizacyjnej w zakresie ustalonym w regulaminie wewnętrznym komórki lub przez dyrektora departamentu, w szczególności odpowiadają za:

1) organizowanie pracy oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad realizacją zadań przez podległych pracowników;

2) kontrolowanie dyscypliny pracy.

§ 10. 1. Dyrektor departamentu lub zastępca dyrektora departamentu akceptuje dokumenty przedkładane do podpisu członkowi kierownictwa ministerstwa.

2. Dyrektorzy departamentów oraz zastępcy dyrektorów departamentów podpisują:

1) dokumenty inne niż wymienione w ust. 1;

2) decyzje administracyjne przygotowywane w kierowanych departamentach w zakresie udzielonych im upoważnień.

3. Dokumenty inne niż wymienione w ust. 1 i 2 związane z pracą wydziałów, zespołów lub samodzielnych stanowisk mogą podpisywać, na podstawie szczegółowego upoważnienia dyrektora departamentu, odpowiednio naczelnicy wydziałów, koordynatorzy zespołów lub osoby zajmujące samodzielne stanowiska.

4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, wymagają akceptacji Inspektora ochrony danych, jeżeli dotyczą spraw pozostających w zakresie jego właściwości.

ROZDZIAŁ 4

Podstawowe zadania departamentów

§ 11. Departament, w zakresie swojej właściwości:

1) realizuje zadania Ministra i dyrektora generalnego;

2) w trakcie realizacji zadań współdziała z departamentami, organami administracji rządowej i samorządowej, instytucjami oraz partnerami społecznymi i innymi podmiotami zewnętrznymi;

3) współpracuje z innymi departamentami przy realizacji ich zadań;

4) uczestniczy w opracowywaniu i wykonywaniu planu finansowego;

5) prowadzi systematyczną identyfikację procesów służących realizacji zadań określonych w pkt 1-4 oraz zarządza procesami, których właścicielem jest dyrektor departamentu i je doskonali;

6) systematycznie analizuje dokumenty rządowe i inne akty normatywne pozostające w jego właściwości pod względem ich obowiązywania, aktualności, celowości i skuteczności, a w przypadku konieczności zmiany odpowiada za jej sprawne przeprowadzenie;

7) monitoruje zmiany w obszarze prawa krajowego i międzynarodowego oraz uczestniczy w pracach nad projektami tych zmian;

8) sporządza opinie w zakresie właściwości departamentu;

9) przygotowuje upoważnienia lub pełnomocnictwa do załatwiania spraw i podpisywania pism w zakresie właściwości departamentu;

10) udziela niezbędnej pomocy Inspektorowi ochrony danych w zakresie realizacji przez niego zadań związanych z ochroną danych osobowych.

§ 12. Zadania departamentu określa wewnętrzny regulamin organizacyjny, zawierający w szczególności:

1) szczegółowy zakres zadań departamentu;

2) strukturę organizacyjną departamentu wraz ze schematem organizacyjnym;

3) organizację zarządzania departamentem;

4) listę procesów, których właścicielem jest dyrektor departamentu;

5) listę aktów normatywnych będących we właściwości departamentu;

6) zakresy upoważnień do załatwiania spraw i podpisywania pism, udzielonych zastępcy dyrektora departamentu, naczelnikowi wydziału, koordynatorowi zespołu oraz osobom zajmującym samodzielne stanowiska.

§ 13. 1. Departamentem właściwym do realizacji określonego zadania jest departament, który zgodnie z regulaminem prowadzi sprawy z danego zakresu, albo - jeżeli nie można stwierdzić w sposób jednoznaczny właściwości - departament prowadzący sprawy tematycznie związane lub o zbliżonym charakterze.

2. Jeżeli departament nie uważa się za właściwy w sprawie, przekazuje sprawę bezpośrednio departamentowi, który w jego opinii jest właściwy.

3. W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednego departamentu, właściwym do jego realizacji lub koordynacji jest ten departament, do którego należy większość zagadnień lub istota zadania.

4. Departament koordynujący:

1) przedkłada departamentom współpracującym materiały do opinii;

2) wnioskuje o przedstawienie niezbędnych informacji i dokumentów przez departamenty współpracujące;

3) wyznacza terminy realizacji prac.

5. Spory kompetencyjne między departamentami rozstrzyga dyrektor generalny.

ROZDZIAŁ 5

Struktura organizacyjna ministerstwa

§ 14. W skład ministerstwa wchodzi:

1) Departament Analiz i Sprawozdawczości - DAS;

2) Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego - DZK;

3) Departament Budżetu i Finansów - DBF;

4) Departament Funduszy Europejskich i Instrumentów Rozwojowych - DFE;

5) Departament Górnictwa i Hutnictwa - DGH;

6) Departament Komunikacji - DKO;

7) Departament Kontroli i Audytu - DKA;

8) Departament Nadzoru I - DN I;

9) Departament Nadzoru II - DN II;

10) Departament Prawny - DP;

11) Departament Projektów Strategicznych - DPS;

12) Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych - DPE;

13) Departament Współpracy Międzynarodowej - DWM;

14) Biuro Administracyjne - BA;

15) Biuro Dyrektora Generalnego - BDG;

16) Biuro Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023 - BKI;

17) Biuro Ministra - BM;

18) Gabinet Polityczny - GP.

§ 15. Gabinet Polityczny odpowiada za koordynację i realizację spraw, które wynikają z jego funkcji politycznej.

§ 16. 1. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych.

2. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych podlega bezpośrednio Ministrowi.

§ 17. Inspektor ochrony danych, w zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 39 RODO, i innych przepisach dotyczących ochrony danych osobowych, podlega bezpośrednio Administratorowi Danych Osobowych.

ROZDZIAŁ 6

Zakresy działania departamentów

Departament Analiz i Sprawozdawczości (DAS)

§ 18. 1. Departament Analiz i Sprawozdawczości odpowiada za inicjowanie, opracowywanie i opiniowanie, będących w zakresie kompetencji Ministra, projektów strategicznych dokumentów rządowych o charakterze międzyresortowym.

2. Departament, w zakresie prowadzonych przez Skarb Państwa transakcji kapitałowych:

1) opiniuje, pod względem ekonomiczno-finansowym, analizy i wyceny zewnętrznych doradców oraz sporządza, na potrzeby ministerstwa, analizy w procesach:

a) podziału, łączenia lub przekształcenia spółek z udziałem Skarbu Państwa,

b) umorzenia akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa,

c) wnoszenia akcji/udziałów na podwyższenie kapitału zakładowego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa,

d) transakcji nabycia i sprzedaży akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa;

2) współpracuje z innymi departamentami i podmiotami, m.in. przez uczestnictwo w spotkaniach z zewnętrznymi doradcami wspierającymi Ministra w realizowanych transakcjach kapitałowych;

3) gromadzi informacje na temat przebiegu transakcji kapitałowych oraz stanu realizacji poszczególnych projektów;

4) przedkłada właściwemu członkowi kierownictwa ministerstwa okresowe raporty dotyczące realizowanych transakcji kapitałowych.

3. Departament przygotowuje stanowisko Ministra na posiedzenia Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa nieobjętych nadzorem właścicielskim Ministra.

4. Departament dokonuje analiz:

1) o charakterze horyzontalnym lub strategicznym dotyczących spółek z udziałem Skarbu Państwa na potrzeby członków kierownictwa ministerstwa;

2) mających na celu optymalizację współpracy pomiędzy spółkami z udziałem Skarbu Państwa;

3) wybranych procesów i zjawisk gospodarczych związanych z funkcjonowaniem spółek z udziałem Skarbu Państwa;

4) bieżących dotyczących notowań akcji spółek z udziałem Skarbu Państwa.

5. Departament we współpracy z właściwymi departamentami opracowuje informacje o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa.

6. Departament opiniuje pod względem ekonomiczno-finansowym, na wniosek właściwego departamentu, sprawy związane z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, przedłożone przez spółki wybrane dokumenty strategiczne wymagające podjęcia uchwały przez Walne Zgromadzenie/Zgromadzenie Wspólników spółki.

7. Departament opracowuje sprawozdania dotyczące spółek z udziałem Skarbu Państwa na potrzeby organizacji międzynarodowych oraz innych organów administracji, a w szczególności na potrzeby statystyki publicznej prowadzonej przez Główny Urząd Statystyczny oraz koordynuje działania w tym zakresie.

8. Departament odpowiada za współpracę z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów w zakresie zarządzania uprawnieniami pracowników ministerstwa do dostępu do „Zintegrowanego Systemu Informatycznego db KPRM".

9. Departament odpowiada za obsługę merytoryczną Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów.

10. Departament pełni rolę biura monitorowania projektów w zakresie realizacji programów i projektów strategicznych ministerstwa, zgodnie z „Procesem Monitorowania Projektów Strategicznych" przyjętym uchwałą nr 4/06/2018 Rady Monitorowania Portfela Projektów Strategicznych z dnia 12 czerwca 2018 r.

11. Departament opiniuje wnioski o udzielenie pomocy publicznej przez Ministra spółkom z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister.

Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (DZK)

§ 19. 1. Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego odpowiada za:

1) realizację zadań z obszaru obronności państwa w działach administracji rządowej aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność;

2) ochronę obowiązkową obszarów, obiektów, urządzeń i transportów ważnych dla obronności, interesu gospodarczego państwa, bezpieczeństwa publicznego i innych ważnych interesów państwa;

3) ustalanie granic terenów zamkniętych oraz nadzorowanie prac na terenach zamkniętych ze względu na bezpieczeństwo i obronność państwa;

4) współpracę z Biurem Administracyjnym oraz Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie zapewnienia funkcjonowania i ciągłości pracy urzędu;

5) realizację i koordynację zadań Ministra w zakresie zarządzania kryzysowego oraz współpracę międzynarodową w tym zakresie;

6) realizację i koordynację zadań Ministra w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej oraz współpracę międzynarodową w tym zakresie;

7) realizację ustawy z dnia 18 marca 2010 r. o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw aktywów państwowych oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2173);

8) współpracę z Departamentem Nadzoru I dotyczącą opiniowania planów działań operatorów pocztowych;

9) sprawy z zakresu cyberbezpieczeństwa, w tym współpracę w ramach Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa na rzecz przeciwdziałania zagrożeniom cyberbezpieczeństwa;

10) opracowywanie, we współpracy z pozostałymi departamentami, stanowisk Ministra oraz materiałów informacyjnych związanych z udziałem Ministra w posiedzeniach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji (KRMC) oraz zespołów zadaniowych KRMC, a także informowanie departamentów o toczących się i planowanych pracach KRMC i zespołów zadaniowych KRMC;

11) prowadzenie spraw dotyczących bezpieczeństwa informacji w ministerstwie, w tym sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem teleinformatycznym ministerstwa;

12) prowadzenie spraw związanych z fizyczną ochroną osób i mienia w celu zapewnienia bezpieczeństwa w ministerstwie;

13) realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742 oraz z 2022 r. poz. 655 i 1933), w tym prowadzenie Kancelarii Tajnej oraz zapewnienie obsługi dokumentów niejawnych przetwarzanych w ministerstwie;

14) realizację ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 2145 oraz z 2022 r. poz. 1137);

15) realizację zadań związanych z wydawaniem opinii na podstawie art. 6 ustawy z dnia 24 KWietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2021 r. poz. 1836 oraz z 2022 r. poz. 1261), w porozumieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi prowadzącymi sprawy związane z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa.

2. Departament współpracuje z Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie zadań związanych z cyberbezpieczeństwem wewnętrznym, opiniowaniem projektów aktów prawnych i projektów informatycznych przekazywanych przez KRMC oraz świadczeniem usług drogą elektroniczną.

3. W strukturze departamentu działa inspektor ochrony danych, który monitoruje przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.

4. W strukturze departamentu działa pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, który wykonuje zadania określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz nadzoruje ochronę informacji niejawnych w ministerstwie.

5. W strukturze departamentu działa pełnomocnik ds. HNS, który wykonuje zadania określone w art. 23f ust. 2 ustawy z dnia 23 września 1999 r. o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium oraz zasadach udzielania pomocy wojskom sojuszniczym i organizacjom międzynarodowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 2110 oraz z 2022 r. poz. 655).

Departament Budżetu i Finansów (DBF)

§ 20. Departament Budżetu i Finansów odpowiada za sprawy dotyczące konstruowania i monitorowania realizacji budżetu Ministra - dysponenta części 26 - Łączność, 48 - Gospodarka złożami kopalin i 55 - Aktywa państwowe, we współpracy z departamentami, oraz za obsługę finansową środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, w tym za:

1) przygotowanie planu rzeczowo-finansowego oraz monitorowanie jego realizacji, w tym dokonywanie korekt i zmian;

2) obsługę finansowo-księgową budżetu Ministra - dysponenta części 26 - Łączność, 48 - Gospodarka złożami kopalin i 55 - Aktywa państwowe oraz sprawozdawczość budżetową i finansową;

3) zadania z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i podatku dochodowego od osób fizycznych;

4) rozliczenia podróży służbowych oraz rozliczenia podatku od towarów i usług;

5) prowadzenie ewidencji księgowej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz dochodów i wydatków ze środków gromadzonych na wyodrębnionych rachunkach bankowych;

6) dokonywanie okresowych analiz z wykonania dochodów i wydatków budżetowych;

7) prowadzenie ewidencji księgowej akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister.

Departament Funduszy Europejskich i Instrumentów Rozwojowych (DFE)

§ 21. 1. Departament Funduszy Europejskich i Instrumentów Rozwojowych odpowiada za:

1) pełnienie roli Instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie finansowania:

a) inwestycji wspierających robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach,

b) efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii w przedsiębiorstwach - inwestycje o największym potencjale redukcji gazów cieplarnianych,

c) budowy morskich farm wiatrowych;

2) analizę możliwości uzyskiwania wsparcia ze środków Funduszy Europejskich, w ramach Polityki Spójności UE oraz Instrumentu „Łącząc Europę" (CEF), przez poszczególne spółki z udziałem Skarbu Państwa ze wszystkich sektorów gospodarki, szczególnie pod kątem przygotowania portfela projektów pod okres programowania 2021-2027;

3) analizę możliwości uzyskiwania wsparcia przez poszczególne spółki z udziałem Skarbu Państwa z innych źródeł zewnętrznych, m.in: programy zarządzane bezpośrednio przez Komisję Europejską, zwaną dalej „KE" (Horizon 2020, investEU), Fundusz Sprawiedliwej Transformacji;

4) stałą współpracę z zarządami spółek z udziałem Skarbu Państwa, mającą na celu wsparcie i monitoring pozyskiwania zewnętrznych środków inwestycyjnych w ramach polityki spójności oraz środków zarządzanych bezpośrednio przez KE;

5) wykorzystywanie narzędzi nadzorczych wobec spółek z udziałem Skarbu Państwa, będących beneficjentami polityki spójności, w szczególności projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020, oraz Instrumentu „Łącząc Europę" (CEF), dla zapewnienia sprawnej i prawidłowej realizacji inwestycji;

6) uczestnictwo w opiniowaniu kryteriów wyboru projektów oraz samych projektów, w których potencjalnymi beneficjentami mogą być spółki z udziałem Skarbu Państwa;

7) animację partnerstw krajowych i międzynarodowych na potrzeby pozyskiwania finansowania zarówno ze środków polityki spójności, jak również ze źródeł bezpośrednio zarządzanych przez KE.

2. Departament odpowiada za zarządzanie środkami pomocy technicznej w ramach „Pomocy Technicznej dla Funduszy Europejskich" na lata 2021-2027.

Departament Górnictwa i Hutnictwa (DGH)

§ 22. 1. Departament Górnictwa i Hutnictwa odpowiada za realizację zadań wynikających z przyjętej przez Radę Ministrów polityki gospodarczej wobec sektora górnictwa węglowego i górnictwa niewęglowego oraz zadań związanych z przemysłem koksowniczym, hutniczym, a także za prowadzenie spraw z zakresu gospodarki złożami kopalin.

2. Do zadań departamentu należy w szczególności:

1) monitoring procesów funkcjonowania górnictwa węgla kamiennego;

2) prowadzenie spraw związanych z przyjętymi przez Radę Ministrów programami sektorowymi górnictwa węgla kamiennego i węgla brunatnego;

3) realizacja zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1072, 1261, 1504 i 2185);

4) finansowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1309);

5) monitoring przebiegu likwidacji zakładów górniczych podmiotów, o których mowa w ustawie z dnia 30 sierpnia 2013 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów (Dz. U. z 2021 r. poz. 1747), wraz z finansowaniem zadań;

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych dla górnictwa sektora węgla kamiennego;

7) prowadzenie, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska, racjonalnej gospodarki złożami węglowodorów, węgla brunatnego, węgla kamiennego, siarki rodzimej, soli kamiennej, soli potasowej, soli potasowo-magnezowej i miedzi, w obszarze objętym wydobyciem;

8) uzgadnianie koncesji, udzielanych przez ministra właściwego do spraw środowiska, na wydobywanie kopalin objętych własnością górniczą Skarbu Państwa;

9) prowadzenie badań statystycznych w zakresie węgla kamiennego i brunatnego oraz koksownictwa;

10) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad instytutami badawczymi;

11) prowadzenie spraw związanych z problematyką technologii czystego węgla, w zastosowaniu do przetwórstwa węgla i produkcji syntetycznych paliw z węgla;

12) prowadzenie spraw związanych z problematyką wydobycia metanu z pokładów węgla;

13) współpraca międzynarodowa w zakresie górnictwa węgla kamiennego;

14) uczestnictwo w dialogu społecznym, m.in. przez udział w pracach Zespołu Trójstronnego do spraw Bezpieczeństwa Socjalnego Górników i Zespołu Trójstronnego do spraw Branży Węgla Brunatnego;

15) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad fundacjami, których statutowe cele działalności związane są z właściwością departamentu;

16) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego;

17) realizacja zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznak resortowych „Zasłużony dla Górnictwa RP" i stopni górniczych;

18) prowadzenie spraw w zakresie hutnictwa żelaza i stali, hutnictwa metali nieżelaznych oraz przetwórstwa rud metali.

3. Departament odpowiada za:

1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w tym:

a) wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 34 pkt 16,

b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,

c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,

d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;

2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa;

3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;

4) opracowywanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister;

5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek;

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;

8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1933 oraz z 2022 r. 807, 872 1459 i 1512), listy:

a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników (Dz. U. z 2022 r. poz. 318 i 807),

b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

4. Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Rządu do spraw transformacji spółek energetycznych i górnictwa węglowego.

5. Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Ministra do spraw górnictwa węgla kamiennego.

Departament Komunikacji (DKO)

§ 23. 1. Departament Komunikacji odpowiada za sprawy z zakresu obsługi informacyjnej i medialnej ministerstwa oraz Ministra, w szczególności:

1) zapewnia obsługę medialną członków kierownictwa ministerstwa, nadzoruje i koordynuje kontakty z mediami;

2) koordynuje obecność ministerstwa w mediach społecznościowych;

3) odpowiada za realizację działań komunikacyjnych dotyczących ministerstwa;

4) odpowiada za sprawy związane z kierunkami komunikacji ministerstwa;

5) koordynuje sprawy związane z wizerunkiem ministerstwa;

6) pełni nadzór administracyjny nad zewnętrznym portalem ministerstwa oraz przygotowuje i publikuje materiały informacyjne na stronie internetowej ministerstwa (gov.pl/aktywa państwowe), pełniącym również funkcję BIP;

7) zapewnia monitorowanie środków społecznego przekazu w zakresie działania ministerstwa i członków kierownictwa ministerstwa oraz opracowywanie przeglądu mediów dla członków kierownictwa ministerstwa i pracowników ministerstwa;

8) zapewnia dostawę prasy w postaci papierowej oraz cyfrowej dla ministerstwa;

9) koordynuje udzielanie odpowiedzi na wnioski przesłane do ministerstwa na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902) oraz ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. poz. 1641 oraz z 2022 r. poz. 1700), w oparciu o projekty odpowiedzi przygotowane przez departamenty;

10) koordynuje opracowanie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 i 1812) i sprawozdania z jego realizacji;

11) koordynuje sprawy związane z Krajowym Programem Działań na rzecz Równego Traktowania;

12) prowadzi działania w zakresie komunikacji wewnętrznej ministerstwa;

13) pełni nadzór administracyjny nad wewnętrznym portalem ministerstwa, przygotowaniem i publikowaniem materiałów informacyjnych na wewnętrznym portalu ministerstwa (strona intranetowa ministerstwa).

2. Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Ministra Aktywów Państwowych do spraw otwartości danych.

Departament Kontroli i Audytu (DKA)

§ 24. 1. Departament Kontroli i Audytu odpowiada za:

1) planowanie, prowadzenie i dokumentowanie kontroli działalności organów, urzędów i jednostek, wobec których Minister posiada uprawnienia kontrolne;

2) koordynację i obsługę kontroli zewnętrznych;

3) kontrolę wewnętrzną;

4) prowadzenie kontroli w zakresie realizacji inwestycji, za które ministerstwo jest odpowiedzialne w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

5) przygotowywanie zbiorczych informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa;

6) przyjmowanie, w tym przez obsługę Infolinii dla Obywatela, rozpatrywanie i załatwianie skarg, wniosków, petycji, postulatów oraz innych spraw kierowanych przez obywateli, organizacje społeczne, organizacje związkowe i inne instytucje do Ministra oraz ministerstwa - w zakresie niepowierzonym innym departamentom;

7) sporządzanie okresowych analiz i opracowań dotyczących działalności departamentu;

8) prowadzenie rejestru skarg, wniosków i petycji oraz przygotowywanie, we współpracy z innymi departamentami, corocznej zbiorczej informacji o ich rozpatrzeniu;

9) prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami majątkowymi pracowników ministerstwa;

10) prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami lustracyjnymi pracowników ministerstwa, o których mowa w przepisach dotyczących ujawniania informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów;

11) prowadzenie rejestru wydawanych w ministerstwie upoważnień lub pełnomocnictw do kontroli;

12) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem i rozpatrywaniem zgłoszeń naruszeń prawa oraz ochroną osób dokonujących zgłoszenia;

13) koordynowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r. poz. 593, 655, 835, 2180 i 2185);

14) prowadzenie spraw dotyczących podejrzenia popełnienia korupcji, w tym obsługa zgłoszeń, a także upowszechnianie wiedzy w zakresie przeciwdziałania korupcji.

2. W strukturze departamentu funkcjonuje wyodrębnione Samodzielne Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego, którego zasady funkcjonowania określają przepisy o finansach publicznych oraz Karta audytu wewnętrznego zatwierdzona przez Ministra.

Departament Nadzoru I (DN I)

§ 25. 1. Departament Nadzoru I odpowiada za:

1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w tym:

a) wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 34 pkt 16,

b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,

c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,

d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;

2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa;

3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;

4) opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister;

5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek;

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;

8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:

a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,

b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

2. Departament odpowiada za prowadzenie spraw dotyczących:

1) przejmowania przez Ministra wykonywania praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa w spółkach prawa handlowego, w szczególności na podstawie art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, 1692, 1725, 1747, 1768, 1964 i 2414);

2) nabywania przez Skarb Państwa akcji i udziałów w spółkach z mocy prawa;

3) nabywania przez Skarb Państwa akcji i udziałów w spółkach na skutek decyzji Ministra, chyba że nabycie dotyczy akcji lub udziałów w spółkach przypisanych innym departamentom zgodnie z załącznikiem do regulaminu;

4) nabywania przez Skarb Państwa akcji i udziałów w spółkach na podstawie innych tytułów niż wymienione w pkt 2 i 3, chyba że nabycie na podstawie innego tytułu dotyczy akcji lub udziałów w spółkach przypisanych innym departamentom zgodnie z załącznikiem do regulaminu.

3. Departament wykonuje zadania, o których mowa w ust. 1, w stosunku do spółek, o których mowa ust. 2, do czasu wpisania ich do załącznika do regulaminu.

4. Departament odpowiada za wykonywanie zadań w zakresie dotyczącym sektora usług pocztowych. Do zadań departamentu należą w szczególności:

1) opracowywanie przepisów określających kierunki rozwoju rynku usług pocztowych w zakresie dotyczącym zapewnienia społeczeństwu dostępu do powszechnych usług pocztowych, stałego podnoszenia jakości usług pocztowych, wspierania rozwoju konkurencji na rynku pocztowym oraz poprawy infrastruktury pocztowej;

2) wykonywanie zadań ministra właściwego do spraw łączności w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896, 1933 i 2042) oraz z odrębnych przepisów;

3) prowadzenie w trybie odwoławczym i nadzoru indywidualnych postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących wykonania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz ustalenia opłaty za używanie niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego;

4) nadzór nad wykonywaniem kontroli obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz obowiązku pobierania opłaty abonamentowej;

5) prowadzenie spraw dotyczących polityki emisyjnej znaczków pocztowych;

6) współpraca z organizacjami międzynarodowymi w zakresie sektora pocztowego, w szczególności ze Światowym Związkiem Pocztowym (UPU) oraz Europejskim Komitetem do spraw Regulacji Pocztowych (CERP), w tym reprezentowanie Polski w pracach grup roboczych oraz komitetów UE;

7) realizacja zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznak honorowych „Zasłużony dla Łączności";

8) prowadzenie spraw z zakresu opiniowania planów działania operatorów pocztowych, we współpracy z Departamentem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.

Departament Nadzoru II (DN II)

§ 26. 1. Departament Nadzoru II odpowiada za:

1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w tym:

a) wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 34 pkt 16,

b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,

c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,

d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;

2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa;

3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru spółek Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;

4) opracowywanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister;

5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek;

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;

8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:

a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,

b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

2. Departament odpowiada za prowadzenie spraw z zakresu wnoszenia aportu innego niż akcje, w szczególności w postaci prawa do nieruchomości na podstawie art. 58 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 oraz z 2022 r. poz. 1846 i 2185), w spółkach w których Minister nie wykonuje praw z akcji.

3. Departament odpowiada za wyrażanie zgody na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 481 oraz z 2022 r. poz. 24, 764, 1079, 1370, 1846 i 2015), w porozumieniu z Departamentem Analiz i Sprawozdawczości.

4. Departament koordynuje proces nieodpłatnego zbywania akcji na rzecz uprawnionych pracowników, rolników i rybaków, o którym mowa w art. 36-38d oraz art. 63 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników oraz w innych ustawach odwołujących się do nieodpłatnego zbywania akcji osobom uprawnionym wskazanym w powyższej ustawie.

Departament Prawny (DP)

§ 27. 1. Departament Prawny odpowiada za zapewnienie obsługi prawnej Ministra i ministerstwa, w szczególności:

1) wykonuje zastępstwo procesowe przed sądami powszechnymi i administracyjnymi, w tym przygotowuje i składa pisma procesowe, wnosi skargi kasacyjne oraz wykonuje czynności procesowe w toku postępowania karnego - na podstawie stanowiska przedstawionego przez właściwą komórkę organizacyjną;

2) wydaje opinie prawne w sprawach komórek organizacyjnych, po przedstawieniu stanu faktycznego sprawy oraz stanowiska komórki organizacyjnej;

3) opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty decyzji administracyjnych, postanowień wydawanych w postępowaniach administracyjnych, projekty pełnomocnictw i upoważnień, projekty umów i porozumień oraz innych oświadczeń woli składanych w imieniu Skarbu Państwa, w tym projekty uchwał walnych zgromadzeń i zgromadzeń wspólników spółek, w których prawa z udziałów albo akcji wykonuje Minister;

4) opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty odpowiedzi na skargi do sądów administracyjnych, sprzeciwy od decyzji oraz projekty zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;

5) koordynuje współpracę z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przygotowuje wystąpienia do Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach określonych w ustawie z dnia 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2100) oraz opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty stanowisk przekazywanych do Trybunału Konstytucyjnego;

6) zapewnia jednolitą interpretację przepisów w ministerstwie dla ochrony interesu Skarbu Państwa;

7) odpowiada za poprawność pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym projektów aktów prawnych opracowanych w ministerstwie;

8) opracowuje statut ministerstwa;

9) zapewnia poprawność formalnoprawną tekstów jednolitych aktów normatywnych opracowywanych przez właściwe komórki merytoryczne;

10) opiniuje pod względem prawnym projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych, opracowane przez właściwe komórki merytoryczne oraz projekty aktów normatywnych przekazane do opinii, inicjowane przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;

11) koordynuje opiniowanie projektów dokumentów rządowych w ramach uzgodnień międzyresortowych;

12) koordynuje prace związane z obsługą Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu;

13) przygotowuje, z własnej inicjatywy lub na wniosek komórki organizacyjnej, wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych o charakterze systemowym lub mających istotne znaczenie dla realizacji zadań należących do właściwości Ministra, po uprzednim przedstawieniu stanowiska przez komórkę wnioskującą;

14) ogłasza właściwe akty normatywne Ministra w Dzienniku Urzędowym Ministra Aktywów Państwowych;

15) kieruje akty prawne i inne dokumenty do redakcji Dziennika Ustaw RP i Dziennika Urzędowego RP „Monitor Polski", w celu ich ogłoszenia;

16) prowadzi rejestr upoważnień i pełnomocnictw;

17) prowadzi wykaz prac legislacyjnych Ministra;

18) przygotowuje, na potrzeby Rządowego Centrum Legislacji, informacje dotyczące niezrealizowanych upoważnień ustawowych do wydawania aktów wykonawczych z zakresu działania Ministra;

19) opracowuje roczną informację o działaniach podejmowanych wobec Ministra przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową.

2. W przypadku zatrudnienia radcy prawnego w ramach stosunku pracy lub innego stosunku prawnego w komórce organizacyjnej innej niż Departament Prawny, wykonuje on zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, na rzecz tej komórki. Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, radca prawny zatrudniony w komórce organizacyjnej innej niż Departament Prawny wykonuje na wniosek dyrektora komórki organizacyjnej, w której jest zatrudniony, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez dyrektora Departamentu Prawnego lub inną upoważnioną osobę.

3. W celu zapewnienia jednolitej interpretacji przepisów w ministerstwie dla ochrony interesu Skarbu Państwa w sprawach szczególnie skomplikowanych, nietypowych lub istotnych dla funkcjonowania ministerstwa, komórka organizacyjna zatrudniająca radcę prawnego występuje o opinię do Departamentu Prawnego, dołączając do wniosku swoje stanowisko w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Departament Projektów Strategicznych (DPS)

§ 28. 1. Departament Projektów Strategicznych odpowiada za:

1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w tym:

a) wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 34 pkt 16,

b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,

c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,

d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;

2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa;

3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru spółek Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;

4) opracowywanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister;

5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek;

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;

8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:

a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,

b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

2. Departament odpowiada za kreowanie jednolitej polityki ministerstwa związanej z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa.

3. Departament odpowiada za realizację projektów konsolidacyjnych w sektorze spółek z udziałem Skarbu Państwa obejmującym spółki przypisane departamentowi, zgodnie z załącznikiem do regulaminu.

4. Departament odpowiada za tworzenie podmiotów gospodarczych wykonujących zadania strategiczne dla interesów gospodarczych i bezpieczeństwa państwa.

5. Departament odpowiada za tematykę spraw offsetowych, w szczególności zespołów negocjacyjnych, związanych z umowami offsetowymi, a także spraw dotyczących funkcjonowania krajowego przemysłu zbrojeniowego i obsługę Ministra w obszarach związanych z Zespołem Trójstronnym ds. Rozwoju Przemysłowego Potencjału Obronnego i Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych przy Radzie Dialogu Społecznego.

Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych (DPE)

§ 29. 1. Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych odpowiada za:

1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w tym:

a) wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 34 pkt 16,

b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,

c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,

d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;

2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,

3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru spółek Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;

4) opracowywanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister;

5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek;

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;

8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:

a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,

b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

2. Departament odpowiada za prowadzenie i koordynację - we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi - spraw związanych z wykonywaniem obowiązków i uprawnień Ministra wynikających z ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1050), związanych z realizacją inwestycji w zakresie morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim, wydawaniem opinii na podstawie art. 23 ust. 2, art. 26 ust. 2, art. 27 ust. 1 i art. 27s ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2022 r. poz. 457, 1079, 1250, 1604 i 2185) oraz na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 2, 2a i 2b ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 273 i 1846), a także zapewnia obsługę prac Pełnomocnika do spraw koordynacji działań podmiotów objętych nadzorem właścicielskim Ministra w procesie realizacji inwestycji w zakresie morskich farm wiatrowych.

Departament Współpracy Międzynarodowej (DWM)

§ 30 1. Departament Współpracy Międzynarodowej odpowiada za:

1) prowadzenie spójnej polityki międzynarodowej ministerstwa, w tym polityki europejskiej, we współpracy z innymi departamentami;

2) koordynowanie merytorycznego przygotowania zagranicznych podróży służbowych członków kierownictwa ministerstwa i oficjalnych wizyt gości zagranicznych na szczeblu kierownictwa ministerstwa, we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i innymi właściwymi ministerstwami i instytucjami;

3) koordynowanie przygotowywania stanowiska Ministra w odniesieniu do problematyki będącej przedmiotem prac i decyzji Komitetu do Spraw Europejskich, w tym opinii i stanowisk do dokumentów wnoszonych przez ministerstwo;

4) sprawy związane z członkostwem w UE, w tym koordynowanie wypracowania stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach wynikających z kompetencji Ministra na poziomie Rady Europejskiej, Komitetu Stałych Przedstawicielstw (COREPER) i Rady Ministrów UE, koordynowanie przygotowania stanowiska ministerstwa na posiedzenia organów przygotowawczych w Radzie UE;

5) koordynowanie współpracy członków kierownictwa ministerstwa z KE, Parlamentem Europejskim i innymi instytucjami unijnymi, a także współpracy ministerstwa z międzynarodowymi instytucjami wielostronnymi;

6) koordynowanie zadań związanych z postępowaniami prowadzonymi przez KE w związku z brakiem transpozycji lub nieprawidłową transpozycją przepisów UE w zakresie kompetencji Ministra, we współpracy z innymi departamentami;

7) koordynowanie przygotowywania stanowiska Ministra do projektów umów i porozumień międzynarodowych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej, we współpracy z innymi departamentami.

2. Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznych Inwestycji Zagranicznych Spółek z Udziałem Skarbu Państwa.

Biuro Administracyjne (BA)

§ 31. 1. Biuro Administracyjne odpowiada za:

1) zarządzanie nieruchomością będącą w trwałym zarządzie ministerstwa;

2) utrzymywanie nieruchomości w stanie niepogorszonym, w tym prowadzenie książki obiektu budowlanego i dokumentacji technicznej, wykonywanie przeglądów oraz kontroli stanu technicznego budynku i jego wyposażenia, usuwanie awarii i ich skutków, wykonywanie konserwacji i napraw;

3) sporządzanie planów remontów i inwestycji oraz ich realizację;

4) zapewnienie dostaw mediów, usług komunalnych, utrzymanie porządku i czystości oraz ubezpieczenie majątku ministerstwa;

5) obsługę administracyjną i techniczną w zakresie niezbędnym do funkcjonowania ministerstwa obejmującą, m.in.: zaopatrzenie, poligrafię, eksploatację, kontrolę dostępu oraz sprawy związane z zapewnieniem fizycznej ochrony osób i mienia;

6) planowanie i nadzór nad racjonalnym wykorzystywaniem powierzchni nieruchomości, zarówno części zabudowanej, jak i niezabudowanej, w tym nadzorowanie wykonywania spraw związanych z najmem, dzierżawą i użyczeniem powierzchni ministerstwa, a także z parkingami;

7) zarządzanie majątkiem ministerstwa, wykonywanie zadań związanych z ewidencjonowaniem składników majątkowych i nadzorem nad ich eksploatacją, prowadzenie gospodarki zaopatrzeniowo-materiałowej;

8) realizację zadań z zakresu zamówień publicznych;

9) prowadzenie gospodarki transportowej;

10) obsługę gospodarczą narad, konferencji i szkoleń realizowanych na potrzeby ministerstwa;

11) prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową w ministerstwie;

12) współpracę z Departamentem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w zakresie zapewnienia funkcjonowania i ciągłości pracy urzędu.

Biuro Dyrektora Generalnego (BDG)

§ 32. 1. Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za:

1) organizację ministerstwa, z zastrzeżeniem § 27 ust. 1 pkt 8, w tym za działania podnoszące jakość i efektywność pracy;

2) koordynowanie spraw związanych z kontrolą zarządczą i planami działalności;

3) prowadzenie spraw wynikających z nawiązania, trwania i ustania stosunku pracy pracowników ministerstwa;

4) realizację polityki w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w ministerstwie;

5) realizację świadczeń socjalnych na rzecz pracowników i emerytów ministerstwa, w tym projektowanie, analizę i kontrolę bieżącego wydatkowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;

6) obsługę rzecznika dyscyplinarnego, komisji dyscyplinarnej i antymobbingowej ministerstwa;

7) informatyzację ministerstwa, również w zakresie usług świadczonych drogą elektroniczną, a także za współpracę z właściwymi departamentami w zakresie wdrażania rozwiązań informatycznych, wprowadzanych przez nie i wynikających z ich wyłącznych kompetencji;

8) bezpieczeństwo w sieci strukturalnej LAN ministerstwa, w tym m.in. wewnętrznych systemów teleinformatycznych, również w zakresie cyberbezpieczeństwa;

9) zarządzanie dokumentacją i koordynowanie czynności kancelaryjnych;

10) prowadzenie archiwum ministerstwa;

11) obsługę kancelaryjną ministerstwa, w tym dekretowanie korespondencji kierowanej do ministerstwa;

12) obsługę sekretariatu dyrektora generalnego.

2. Biuro współpracuje z Departamentem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w zakresie zadań związanych z zapewnieniem funkcjonowania i ciągłości pracy urzędu, cyberbezpieczeństwem wewnętrznym, opiniowaniem projektów aktów prawnych i projektów informatycznych przekazywanych przez KRMC oraz świadczeniem usług drogą elektroniczną.

3. Biuro współpracuje z Departamentem Budżetu i Finansów w zakresie spraw wynikających z prowadzenia pracowniczych planów kapitałowych oraz gospodarowania funduszem płac ministerstwa.

Biuro Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023 (BKI)

§ 33. Biuro Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023 odpowiada za:

1) koordynowanie realizacji zadań wykonywanych przez organizatorów i współorganizatorów związanych z organizacją i przeprowadzeniem III Igrzysk Europejskich 2023 oraz nadzór nad prawidłowością realizacji tych zadań;

2) zapewnienie wsparcia eksperckiego i obsługę Pełnomocnika do spraw koordynacji III Igrzysk Europejskich 2023 oraz obsługę Zespołu Zadaniowego do spraw koordynacji działań przygotowawczych do organizacji III Igrzysk Europejskich 2023, o których mowa w uchwale Nr 124/2020 Rady Ministrów z dnia 4 września 2020 r. w sprawie koordynacji działań przygotowawczych do organizacji III Igrzysk Europejskich 2023;

3) prowadzenie prac legislacyjnych w zakresie ewentualnych zmian ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o wsparciu przygotowania III Igrzysk Europejskich w 2023 roku (Dz. U. z 2022 r. poz. 1550) oraz wydanego na jej podstawie aktu wykonawczego;

4) współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego, organami administracji rządowej, związkami, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi w zakresie przygotowania i organizacji III Igrzysk Europejskich 2023;

5) weryfikację, opracowywanie materiałów i sprawozdań przekazywanych do biura przez organy administracji rządowej w sprawie realizacji zadań w zakresie przygotowania III Igrzysk Europejskich 2023;

6) gromadzenie informacji na temat przebiegu i realizacji przygotowań do III Igrzysk Europejskich 2023;

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z koordynacją III Igrzysk Europejskich 2023.

Biuro Ministra (BM)

§ 34. Biuro Ministra odpowiada za:

1) wspomaganie Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa, dekretowanie korespondencji kierowanej do Ministra oraz obsługę sekretariatu Ministra, szefa Gabinetu Politycznego i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa, z zastrzeżeniem § 32 ust. 1 pkt 12;

2) koordynowanie prac oraz udziału Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów oraz wykonywania zadań nałożonych na Ministra, zawartych w protokołach ustaleń Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów;

3) koordynowanie opiniowania projektów dokumentów rządowych przewidzianych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Stały Komitet Rady Ministrów i Komitet Społeczny Rady Ministrów;

4) koordynowanie udziału przedstawicieli Ministra w zespołach międzyresortowych oraz komisjach, komitetach, radach powoływanych przez podmioty zewnętrzne, a także koordynowanie spraw zespołów, rad, komisji, grup roboczych powoływanych przez Ministra;

5) monitorowanie wykazu prac Rady Ministrów w zakresie aktów prawnych oraz ich założeń pozostających we właściwości Ministra;

6) udzielanie odpowiedzi na korespondencję otrzymaną z Sejmu RP, Senatu RP, Kancelarii Prezydenta RP i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w tym na interpelacje i zapytania poselskie oraz oświadczenia senatorskie, a także interwencje poselskie i senatorskie, w oparciu o projekty odpowiedzi przygotowane przez departamenty;

7) koordynowanie:

a) prac oraz udziału Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Sejmu RP, Senatu RP, komisji i podkomisji sejmowych i senackich, zespołów parlamentarnych oraz kierowanie spraw w tym zakresie do realizacji przez właściwe departamenty,

b) współpracy z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego,

c) na polecenie Ministra, realizacji wybranych spraw znajdujących się w rozproszonej właściwości departamentów oraz opracowania niezbędnych w tym zakresie materiałów;

8) koordynowanie współpracy z Radą Ochrony Pracy;

9) realizację zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznaczeń państwowych;

10) zapewnienie obsługi w zakresie obowiązków związanych z rejestrem korzyści, o którym mowa w art. 12 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1110);

11) zapewnienie obsługi Ministra oraz pozostałych członków kierownictwa ministerstwa w zakresie protokołu dyplomatycznego, w szczególności koordynowanie organizacyjnego przygotowania zagranicznych podróży służbowych i oficjalnych wizyt gości zagranicznych;

12) organizację i obsługę spotkań oraz wizyt krajowych Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa;

13) koordynowanie spraw wizowych pracowników ministerstwa;

14) obsługę protokolarną oraz koordynowanie spraw udzielania patronatów honorowych i udziału w komitetach honorowych przez Ministra, prowadzenie elektronicznego rejestru zaproszeń na wydarzenia krajowe i zagraniczne, otrzymywanych przez członków kierownictwa ministerstwa oraz elektronicznego rejestru zaproszeń i próśb o spotkanie kierowanych do Ministra;

15) realizację zadań wynikających z art. 8a ust. 1 pkt 3 i art. 21 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, dotyczących egzaminów dla kandydatów na członków organów nadzorczych;

16) przedkładanie Ministrowi wniosków w sprawie ustalenia składu lub zmian w składzie:

a) organu nadzorczego - rady nadzorczej, komisji rewizyjnej oraz pełnomocnika wspólnika, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników, lub organu nadzorczego państwowej osoby prawnej,

b) organu zarządzającego - zarządu, likwidatora w spółce, lub organu zarządzającego państwowej osoby prawnej

- w celu podjęcia decyzji.

Załącznik do regulaminu organizacyjnego
Ministerstwa Aktywów Państwowych

Wykaz spółek z udziałem Skarbu Państwa, których sprawy związane z wykonywaniem praw z akcji albo udziałów przez Ministra Aktywów Państwowych prowadzi:

Departament Górnictwa i Hutnictwa

1.

Centrala Zbytu Węgla Węglozbyt S.A.

Katowice

2.

Centralna Stacja Ratownictwa Górniczego S.A.

Bytom

3.

Centrum Badań i Dozoru Sp. z o.o.

Lędziny

4.

Holding KW Sp. z o.o.

Katowice

5.

HUTA ŁABĘDY S.A.

Gliwice

6.

Jastrzębska Spółka Węglowa S.A.

Jastrzębie-Zdrój

7.

Jastrzębskie Zakłady Remontowe Sp. z o.o.

Jastrzębie-Zdrój

8.

JSW KOKS S.A.

Zabrze

9.

KGHM Polska Miedź S.A.

Lubin

10.

Nieruchomości KW Sp. z o.o.

Katowice

11.

Polska Grupa Górnicza S.A.

Katowice

12.

PSK Rzeszów Sp. z o.o. w likwidacji

Katowice

13.

Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A.

Bytom

14.

Śląsko-Dąbrowska Spółka Mieszkaniowa Sp. z o.o.

Katowice

15.

Tauron Wydobycie S.A.

Jaworzno

16.

WĘGLOKOKS S.A.

Katowice

17.

Zakłady Górniczo-Hutnicze ,,SABINÓW" S.A.

Częstochowa


Departament Nadzoru I

1.

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Warszawa

2.

GRUPA AZOTY S.A.

Tarnów

3.

Grupa Azoty Zakłady Azotowe ,,Puławy" S.A.

Puławy

4.

Grupa Azoty Zakłady Chemiczne ,,Police" S.A.

Police

5.

Krajowa Grupa Spożywcza S.A.

Toruń

6.

Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.

Warszawa

7.

Poczta Polska S.A.

Warszawa

8.

Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A.

Warszawa

9.

Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A.

Warszawa

10.

Przedsiębiorstwo Przemysłu Ziemniaczanego Trzemeszno Sp. z o.o.

Trzemeszno

11.

Totalizator Sportowy Sp. z o.o.

Warszawa

12.

Zespół Elektrowni Wodnych Niedzica S.A.

Niedzica


Departament Nadzoru II

1.

Agencja Rozwoju Regionalnego ,,ARLEG" S.A.

Legnica

2.

ARR GROUP Sp. z o. o.

Kraków

3.

Beskidzki Hurt Towarowy S.A.

Bielsko-Biała

4.

Bosacka Development Partners Sp. z o. o.

Katowice

5.

Centrala Farmaceutyczna ,,CEFARM" S.A.

Warszawa

6.

Centralny Ośrodek Badawczo Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej COBRABID Sp. z o.o. w likwidacji

Warszawa

7.

Centrum Biurowe Plac Grunwaldzki Sp. z o. o.

Katowice

8.

,,Centrum Handlowe Wschód" S.A.

Warszawa

9.

Chłodnia ,,MORS-WOLA" Sp. z o.o.

Warszawa

10.

DALMOR S.A.

Gdynia

11.

Dolnośląskie Centrum Hurtu Rolno-Spożywczego S.A.

Wrocław

12.

Dom Hutników w Skierniewicach Sp. z o.o.

Skierniewice

13.

DRAGMOR Sp. z o.o.

Karniowice

14.

DTŚ S.A.

Katowice

15.

Energop Sp. z o.o.

Sochaczew

16.

Exatel S.A.

Warszawa

17.

Fabryka Elementów Złącznych S.A.

Siemianowice Śląskie

18.

Fabryka Obrabiarek do Drewna Sp. z o.o.

Trzeciewiec

19.

Fabryka Przewodów Energetycznych S.A.

Będzin

20.

Fabryka Żarówek ,,HELIOS" Sp. z o.o.

Katowice

21.

Gremi Inwestycje S.A.

Karniowice

22.

HUTMAR S.A.

Częstochowa

23.

Instytut Automatyki Systemów Energetycznych Sp. z o.o.

Wrocław

24.

INWESTSTAR S.A.

Starachowice

25.

Kopalnia Soli Bochnia Sp. z o.o.

Bochnia

26.

Kopalnia Soli ,,Wieliczka" S.A.

Wieliczka

27.

LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o. o.

Warszawa

28.

,,Lubelski Rynek Hurtowy" S.A.

Elizówka

29.

Meprozet Kościan S.A.

Kościan

30.

METRON-TERM Sp. z o.o.

Toruń

31.

Nadwiślańska Spółka Mieszkaniowa Sp. z o.o.

Brzeszcze

32.

NINO Sp. z o.o. w likwidacji

Wrocław

33.

,,Piastowskie Zakłady Przemysłu Gumowego STOMIL" Sp. z o.o.

Piastów

34.

PL.2012+ Sp. z o.o.

Warszawa

35.

Podkarpackie Centrum Hurtowe AGROHURT S.A.

Rzeszów

36.

Podlaskie Centrum Rolno-Towarowe S.A.

Białystok

37.

Polska Grupa Lotnicza S.A.

Warszawa

38.

Polski Holding Hotelowy Sp. z o.o.

Warszawa

39.

Polski Holding Nieruchomości S.A.

Warszawa

40.

Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A.

Warszawa

41.

Polskie Koleje Państwowe S.A.

Warszawa

42.

Polskie Linie Lotnicze ,,LOT" S.A.

Warszawa

43.

Pomorskie Hurtowe Centrum Rolno-Spożywcze S.A.

Gdańsk

44.

Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego

,,CHEMOBUDOWA-KRAKÓW" S.A.

Kraków

45.

Przedsiębiorstwo Budowy Tras Komunikacyjnych ,,TRAKT" w Szczecinie Sp. z o.o.

Szczecin

46.

Przedsiębiorstwo Usług Hotelarskich PUH Sp. z o.o.

Łódź

47.

Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych Sp. z o.o.

Kobyłka

48.

Regionalny Fundusz Gospodarczy S.A.

Częstochowa

49.

Rolno-Przemysłowy Rynek Hurtowy ,,GIEŁDA HURTOWA" S.A.

Legnica

50.

Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy ,,Giełda Elbląska" S.A.

Elbląg

51.

,,Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy" S.A.

Radom

52.

Siarkopol Tarnobrzeg Sp. z o.o.

Tarnobrzeg

53.

SKLEJKA ORZECHOWO S.A.

Orzechowo

54.

,,SPOMASZ" Bełżyce S.A.

Bełżyce

55.

Tarchomińskie Zakłady Farmaceutyczne ,,Polfa" S.A.

Warszawa

56.

,,TEXTILIMPEX" Sp. z o.o.

Łódź

57.

Towarzystwo Finansowe ,,Silesia" Sp. z o.o.

Katowice

58.

,,Uzdrowisko Krynica-Żegiestów" S.A.

Krynica-Zdrój

59.

,,Uzdrowisko Rabka" S.A.

Rabka-Zdrój

60.

Walcownia Metali Nieżelaznych ,,ŁABĘDY" S.A.

Gliwice

61.

Wałbrzyskie Zakłady Koksownicze ,,VICTORIA" S.A.

Wałbrzych

62.

Wałbrzyski Rynek Hurtowy S.A.

Wałbrzych

63.

Warszawski Holding Nieruchomości S.A.

Warszawa

64.

Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy S.A.

Bronisze

65.

Warszawskie Zakłady Sprzętu Ortopedycznego S.A.

Warszawa

66.

Wielkopolska Gildia Rolno-Ogrodnicza S.A.

Poznań

67.

Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych S.A.

Katowice

68.

Wytwórnia Surowic i Szczepionek BIOMED Sp. z o.o.

Warszawa

69.

Zakład Budowy Naczep Sp. z o.o.

Nieżychowice

70.

Zakłady Artykułów Technicznych ,,ARTECH" Sp. z o.o.

Łódź

71.

Zakłady Ceramiczne ,,BOLESŁAWIEC" w Bolesławcu Sp. z o.o.

Bolesławiec

72.

Zakłady Chemiczne ,,RUDNIKI" S.A.

Rudniki

73.

,,Zielonogórski Rynek Rolno-Towarowy" S.A.

Zielona Góra


Departament Projektów Strategicznych

1.

H. CEGIELSKI - POZNAŃ S.A.

Poznań

2.

Huta Stalowa Wola S.A.

Stalowa Wola

3.

MESKO S.A.

Skarżysko-Kamienna

4.

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A.

Gdynia

5.

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Oponiarskiego

,,STOMIL" Sp. z o.o.

Poznań

6.

Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.

Radom

7.

Polski Holding Obronny Sp. z o.o.

Warszawa

8.

ROSOMAK S.A.

Siemianowice Śląskie

9.

Stomil-Poznań S.A.

Poznań

10.

Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A.

Warszawa

11.

Wojskowe Przedsiębiorstwo Handlowe Sp. z o.o.

Warszawa

12.

Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. w Zielonce

Zielonka

13.

Wojskowe Zakłady Kartograficzne Sp. z o.o.

Warszawa

14.

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A.

Łódź

15.

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A.

Bydgoszcz

16.

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 S.A.

Zegrze

17.

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 2 S.A.

Czernica

18.

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A.

Poznań

19.

Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A.

Grudziądz

20.

Zakłady Chemiczne ,,NITRO-CHEM" S.A.

Bydgoszcz


Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych

1.

ENEA S.A.

Poznań

2.

LOTOS PETROBALTIC S.A.

Gdańsk

3.

PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.

Lublin

4.

Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A.

Płock

5.

TAURON Polska Energia S.A.

Katowice

6.

Zarządca Rozliczeń S.A.

Warszawa

[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Aktywów Państwowych z dnia 20 stycznia 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych (Dz.Urz.MAP. poz. 3). Zmiana weszła w życie 21 stycznia 2023 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00