Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2022-05-11 do 2022-07-08
Wersja archiwalna od 2022-05-11 do 2022-07-08
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH 1)
z dnia 19 marca 2021 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych
(ostatnia zmiana: DUMAP. z 2022 r., poz. 11) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. W terminie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia, kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Aktywów Państwowych opracują, uzgodnią z innymi komórkami organizacyjnymi i przedłożą Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Aktywów Państwowych do zatwierdzenia projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych kierowanych przez siebie komórek organizacyjnych, w przypadku gdy regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych zmienił zakres zadań komórki organizacyjnej.
§ 3. Traci moc zarządzenie Ministra Aktywów Państwowych z dnia 3 grudnia 2020 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych (Dz. Urz. Min. Ak. Państ. poz. 30).
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1) Minister Aktywów Państwowych kieruje działami administracji rządowej - aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. poz. 2256 oraz z 2020 r. poz. 496 i 1746).
Załącznik do zarządzenia
Ministra Aktywów Państwowych
z dnia 19 marca 2021 r. (poz. 7)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH [1]
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwany dalej "regulaminem", określa ogólny zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwanego dalej "ministerstwem".
2. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1) członek kierownictwa ministerstwa - ministra, sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego oraz szefa Gabinetu Politycznego;
2) departament - departament albo biuro.
ROZDZIAŁ 2
Organizacja pracy
§ 2. Minister Aktywów Państwowych, zwany dalej "Ministrem", kieruje ministerstwem oraz wykonuje politykę Rady Ministrów w zakresie działów administracji rządowej: aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność a także koordynuje i nadzoruje jej wykonywanie przez organy, urzędy i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.
§ 3. Minister kieruje ministerstwem przy pomocy sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, szefa Gabinetu Politycznego oraz dyrektorów departamentów.
§ 4. Zakresy czynności sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu oraz zakres, w jakim sekretarz stanu zastępuje Ministra, określa odrębne zarządzenie Ministra.
§ 5. 1. Dyrektor generalny odpowiada za sprawne funkcjonowanie urzędu i określa, m.in. zasady podejścia procesowego, zarządzania projektami i zarządzania ryzykiem.
2. Dyrektor generalny wykonuje zadania Administratora Danych Osobowych określone w przepisach o ochronie danych osobowych, w szczególności w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 KWietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) oraz w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1781).
§ 6. 1. Departamentem kieruje dyrektor. W departamencie mogą być ustanowieni zastępcy dyrektora.
2. Departament może składać się z wydziałów, zespołów i samodzielnych stanowisk pracy.
3. Wydziałami kierują naczelnicy wydziałów, zespołami kierują koordynatorzy zespołów.
4. W przypadku wieloosobowego samodzielnego stanowiska pracy, do kierowania nim może zostać wyznaczony koordynator.
5. Dyrektora departamentu zastępuje zastępca dyrektora departamentu, a jeżeli w departamencie utworzono więcej niż jedno stanowisko zastępcy dyrektora departamentu - zastępca wskazany w regulaminie wewnętrznym departamentu. Kolejność zastępowania dyrektora departamentu i jego zastępców, w czasie ich nieobecności, określa regulamin wewnętrzny komórki organizacyjnej.
6. W departamentach, w których nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora departamentu lub w przypadku nieobecności w pracy osób wskazanych w regulaminie wewnętrznym, dyrektor departamentu wyznacza osobę zastępującą go w czasie nieobecności, zawiadamiając o tym dyrektora generalnego i właściwego członka kierownictwa ministerstwa oraz wskazując zakres udzielonego upoważnienia.
7. W uzasadnionych przypadkach dyrektor generalny może upoważnić do zastępowania dyrektora departamentu, w czasie jego nieobecności, osobę inną niż wskazane w ust. 5 i 6.
8. Zadania doraźne mogą być realizowane w grupach roboczych, wyznaczonych przez członków kierownictwa lub dyrektorów departamentów lub ich zastępców.
§ 7. 1. Dyrektor departamentu, w zakresie zadań departamentu, jest upoważniony do zaciągania i wykonywania zobowiązań finansowych o wartości mniejszej niż 130 tys. złotych netto, w przypadku zamówień publicznych ujętych w planie zamówień lub planie finansowym ministerstwa, bez konieczności aprobaty wniosku przez dyrektora generalnego, w tym do zawierania, zmiany i realizacji umów z nich wynikających.
2. W przypadku nieobecności dyrektora departamentu zastępca dyrektora departamentu, o którym mowa w § 6 ust. 5, może zaciągać i realizować zobowiązania określone w ust. 1.
3. Dyrektor departamentu i zastępca dyrektora departamentu potwierdza w formie pisemnego oświadczenia, że przyjmuje obowiązki w zakresie gospodarki finansowej ministerstwa, o których mowa w ust. 1.
ROZDZIAŁ 3
Zadania kadry kierowniczej departamentu
§ 8. 1. Do zadań dyrektora departamentu należy w szczególności:
1) zapewnienie terminowego i prawidłowego wykonywania zadań;
2) organizacja i wewnętrzny podział pracy, w tym przygotowanie wewnętrznego regulaminu organizacyjnego departamentu;
3) doskonalenie organizacji i metod pracy;
4) podejmowanie decyzji w sprawach niezastrzeżonych do kompetencji członków kierownictwa;
5) podejmowanie decyzji lub innych rozstrzygnięć w imieniu członków kierownictwa, w ramach udzielonych upoważnień;
6) ustalanie szczegółowego zakresu obowiązków pracowników, sporządzanie i aktualizacja opisów stanowisk pracy oraz przedstawianie wniosków w sprawach zatrudniania, zwalniania, awansowania, nagradzania, podnoszenia KWalifikacji zawodowych, wyróżniania i karania pracowników;
7) zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych i innych informacji prawnie chronionych;
8) w zakresie zadań departamentu, zarządza uprawnieniami i upoważnieniami do przetwarzania danych osobowych w departamencie, w szczególności udziela upoważnień do przetwarzania danych osobowych i je odbiera oraz prowadzi ewidencję osób upoważnionych w departamencie;
9) realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa państwa, w tym obronności i zarządzania kryzysowego;
10) zapewnienie przestrzegania przez pracowników dyscypliny i czasu pracy oraz corocznego wykorzystania urlopu wypoczynkowego;
11) zapewnienie przestrzegania przez członków korpusu służby cywilnej wytycznych w zakresie zasad służby cywilnej oraz zasad etyki korpusu służby cywilnej.
2. Dyrektor departamentu jest zobowiązany do opracowania i uzgodnienia z innymi komórkami organizacyjnymi, z dyrektorem Departamentu Prawnego oraz dyrektorem Biura Dyrektora Generalnego projektu wewnętrznego regulaminu organizacyjnego departamentu, w terminie 30 dni od zajścia zdarzenia powodującego konieczność jego opracowania albo dokonania jego istotnej zmiany.
3. Dyrektor departamentu, jako właściciel procesów, jest zobowiązany do opracowania i uzgodnienia z innymi właścicielami procesów oraz dyrektorem Biura Dyrektora Generalnego opisów procesów, których jest opiekunem, w terminie 30 dni od zajścia zdarzenia powodującego konieczność dokonania ich istotnej zmiany.
§ 9. Zastępca dyrektora departamentu oraz naczelnik wydziału działa zgodnie z powierzonym zakresem zadań i odpowiada za realizację zadań komórki organizacyjnej w zakresie ustalonym w regulaminie wewnętrznym komórki lub przez dyrektora departamentu, w szczególności odpowiada za:
1) organizowanie pracy oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad realizacją zadań przez podległych mu pracowników;
2) kontrolowanie dyscypliny pracy.
§ 10. 1. Dyrektor departamentu lub zastępca dyrektora departamentu akceptuje dokumenty przedkładane do podpisu członkowi kierownictwa ministerstwa.
2. Dyrektorzy departamentów oraz zastępcy dyrektorów departamentów podpisują:
1) dokumenty inne niż wymienione w ust. 1;
2) decyzje administracyjne przygotowywane w kierowanych departamentach w zakresie udzielonych im upoważnień.
3. Dokumenty inne niż wymienione w ust. 1 i 2 związane z pracą wydziałów, zespołów lub samodzielnych stanowisk mogą podpisywać, na podstawie szczegółowego upoważnienia dyrektora departamentu, odpowiednio naczelnicy wydziałów, koordynatorzy zespołów lub osoby zajmujące samodzielne stanowiska.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, wymagają akceptacji Inspektora ochrony danych, jeżeli dotyczą spraw pozostających w zakresie jego właściwości.
ROZDZIAŁ 4
Podstawowe zadania departamentów
§ 11. Departament, w zakresie swojej właściwości:
1) realizuje zadania Ministra i dyrektora generalnego;
2) w trakcie realizacji zadań współdziała z departamentami, organami administracji rządowej i samorządowej, instytucjami oraz partnerami społecznymi i innymi podmiotami zewnętrznymi;
3) współpracuje z innymi departamentami przy realizacji ich zadań;
4) uczestniczy w opracowywaniu i wykonywaniu planu finansowego;
5) prowadzi systematyczną identyfikację procesów służących realizacji zadań określonych w pkt 1-4 oraz zarządza procesami, których właścicielem jest dyrektor departamentu i je doskonali;
6) systematycznie analizuje dokumenty rządowe i inne akty normatywne pozostające w jego właściwości pod względem ich obowiązywania, aktualności, celowości i skuteczności, a w przypadku konieczności zmiany odpowiada za jej sprawne przeprowadzenie;
7) monitoruje zmiany w obszarze prawa krajowego i międzynarodowego oraz uczestniczy w pracach nad projektami tych zmian;
8) sporządza opinie w zakresie kompetencji departamentu;
9) przygotowuje w zakresie swojej działalności upoważnienia lub pełnomocnictwa do załatwiania spraw i podpisywania pism;
10) udziela niezbędnej pomocy Inspektorowi ochrony danych w zakresie realizacji przez niego zadań związanych z ochroną danych osobowych.
§ 12. Zadania departamentu określa wewnętrzny regulamin organizacyjny, zawierający w szczególności:
1) szczegółowy zakres zadań departamentu;
2) strukturę organizacyjną departamentu wraz ze schematem organizacyjnym;
3) organizację zarządzania departamentem;
4) listę procesów, których właścicielem jest dyrektor departamentu;
5) listę aktów normatywnych będących we właściwości departamentu;
6) zakresy upoważnień do załatwiania spraw i podpisywania pism, udzielonych zastępcy dyrektora departamentu, naczelnikowi wydziału, koordynatorowi zespołu oraz osobom zajmującym samodzielne stanowiska.
§ 13. 1. Departamentem właściwym do realizacji określonego zadania jest departament, który zgodnie z regulaminem prowadzi sprawy z danego zakresu, albo - jeżeli nie można stwierdzić w sposób jednoznaczny właściwości - departament prowadzący sprawy tematycznie związane lub o zbliżonym charakterze.
2. Jeżeli departament nie uważa się za właściwy w sprawie, przekazuje sprawę bezpośrednio departamentowi, który jego zdaniem jest właściwy.
3. W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednego departamentu właściwym do jego realizacji lub koordynacji jest ten departament, do którego należy większość zagadnień lub istota zadania.
4. Departament koordynujący:
1) przedkłada departamentom współpracującym materiały do opinii;
2) wnioskuje o przedstawienie niezbędnych informacji i dokumentów przez departamenty współpracujące;
3) wyznacza terminy realizacji prac.
5. Spory kompetencyjne między departamentami rozstrzyga dyrektor generalny.
ROZDZIAŁ 5
Struktura organizacyjna ministerstwa
§ 14. W skład ministerstwa wchodzi:
1) Departament Analiz i Sprawozdawczości - DAS;
2) Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego - DZK;
3) Departament Budżetu i Finansów - DBF;
4) Departament Funduszy Europejskich i Instrumentów Rozwojowych - DFE;
5) Departament Górnictwa - DGA;
6) Departament Komunikacji - DKO;
7) Departament Kontroli i Audytu - DKA;
8) Departament Nadzoru I - DN I;
9) Departament Nadzoru II - DN II;
10) Departament Nadzoru III - DN III;
11) Departament Prawny - DP;
12) Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych - DPE;
13) Biuro Administracyjne - BA;
14) Biuro do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego - BRN;
15) Biuro Dyrektora Generalnego - BDG;
16) (uchylony)
17) Biuro Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023 - BKI;
18) Biuro Ministra - BM;
19) Gabinet Polityczny - GP.
§ 15. Gabinet Polityczny odpowiada za koordynację i realizację spraw, które wynikają z jego funkcji politycznej.
§ 16. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych podlega bezpośrednio Ministrowi.
§ 17. Inspektor ochrony danych, w zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 39 RODO, i innych przepisach dotyczących ochrony danych osobowych, podlega bezpośrednio Administratorowi Danych Osobowych.
ROZDZIAŁ 6
Zakresy działania departamentów
Departament Analiz i Sprawozdawczości (DAS)
§ 18. 1. Departament Analiz i Sprawozdawczości odpowiada za inicjowanie, opracowywanie i opiniowanie projektów strategicznych dokumentów rządowych o zasięgu międzyresortowym w zakresie kompetencji Ministra.
2. Departament, w zakresie prowadzonych przez Skarb Państwa transakcji kapitałowych:
1) opiniuje, pod względem ekonomiczno-finansowym, analizy i wyceny zewnętrznych doradców oraz sporządza, na potrzeby ministerstwa, analizy w procesach:
a) podziału, łączenia lub przekształcenia spółek z udziałem Skarbu Państwa,
b) umorzenia akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa,
c) wnoszenia akcji/udziałów na podwyższenie kapitału zakładowego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa,
d) transakcji nabycia i sprzedaży akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa;
2) współpracuje z innymi departamentami i podmiotami, m.in. przez uczestnictwo w spotkaniach z zewnętrznymi doradcami wspierającymi Ministra w realizowanych transakcjach kapitałowych;
3) gromadzi informacje na temat przebiegu transakcji kapitałowych oraz stanu realizacji poszczególnych projektów;
4) przedkłada właściwemu członkowi kierownictwa ministerstwa okresowe raporty dotyczące realizowanych transakcji kapitałowych.
3. Departament przygotowuje stanowisko Ministra na posiedzenia Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa nieobjętych nadzorem właścicielskim Ministra.
4. Departament dokonuje analiz:
1) o charakterze horyzontalnym lub strategicznym dotyczących spółek z udziałem Skarbu Państwa na potrzeby członków kierownictwa ministerstwa;
2) mających na celu optymalizację współpracy pomiędzy spółkami z udziałem Skarbu Państwa;
3) wybranych procesów i zjawisk gospodarczych związanych z funkcjonowaniem spółek z udziałem Skarbu Państwa;
4) bieżących dotyczących notowań akcji spółek z udziałem Skarbu Państwa.
5. Departament we współpracy z właściwymi departamentami opracowuje informacje o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa.
6. Departament opiniuje pod względem ekonomiczno-finansowym, na wniosek właściwego departamentu, sprawy związane z nadzorem Ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, przedłożone przez spółki wybrane dokumenty strategiczne wymagające podjęcia uchwały przez Walne Zgromadzenie/Zgromadzenie Wspólników spółki.
7. Departament opracowuje sprawozdania dotyczące spółek z udziałem Skarbu Państwa na potrzeby organizacji międzynarodowych oraz innych organów administracji, a w szczególności na potrzeby statystyki publicznej prowadzonej przez Główny Urząd Statystyczny oraz koordynuje działania w tym zakresie.
8. Departament odpowiada za współpracę z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów w zakresie zarządzania uprawnieniami pracowników ministerstwa do dostępu do "Zintegrowanego Systemu Informatycznego db KPRM".
9. (uchylony)
10. Departament pełni rolę biura monitorowania projektów w zakresie realizacji programów i projektów strategicznych ministerstwa zgodnie z "Procesem Monitorowania Projektów Strategicznych" przyjętym uchwałą nr 4/06/2018 Rady Monitorowania Portfela Projektów Strategicznych z dnia 12 czerwca 2018 r.
11. Departament opiniuje wnioski o udzielenie pomocy publicznej przez Ministra spółkom z udziałem Skarbu Państwa znajdującym się w nadzorze Ministra.
Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (DZK)
§ 19. 1. Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego odpowiada za:
1) pozamilitarne przygotowania obronne w działach administracji rządowej aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność;
2) ochronę obowiązkową obszarów, obiektów, urządzeń i transportów ważnych dla obronności, interesu gospodarczego państwa, bezpieczeństwa publicznego i innych ważnych interesów państwa;
3) realizację działań z zakresu obrony cywilnej;
4) ustalanie granic terenów zamkniętych oraz nadzorowanie prac na terenach zamkniętych ze względu na bezpieczeństwo i obronność państwa;
5) zapewnienie ciągłości działania w sytuacjach awaryjnych we współpracy z Biurem Administracyjnym;
6) realizację i koordynację działań w zakresie zarządzania kryzysowego oraz współpracę międzynarodową w tym zakresie;
7) realizację i koordynację działań w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej oraz współpracę międzynarodową w tym zakresie;
8) realizację przepisów ustawy z dnia 18 marca 2010 r. o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw aktywów państwowych oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2173);
9) wydawanie opinii na podstawie przepisów art. 6 ustawy z dnia 24 KWietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2020 r. poz. 1866 oraz z 2021 r. poz. 234), w porozumieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi prowadzącymi sprawy związane z nadzorem Ministra nad spółkami Skarbu Państwa;
10) współpracę z Departamentem Nadzoru I dotyczącą opiniowania planów działań operatorów pocztowych;
11) sprawy z zakresu cyberbezpieczeństwa, w szczególności opiniowanie projektów aktów normatywnych;
12) współpracę w ramach Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa na rzecz przeciwdziałania zagrożeniom cyberbezpieczeństwa;
13) opracowywanie, we współpracy z pozostałymi departamentami, stanowisk Ministra oraz materiałów informacyjnych związanych z udziałem Ministra w posiedzeniach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji (KRMC) oraz zespołów zadaniowych KRMC, a także informowanie departamentów o toczących się i planowanych pracach KRMC i zespołów zadaniowych KRMC;
14) prowadzenie spraw dotyczących bezpieczeństwa informacji w ministerstwie, w tym sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem teleinformatycznym ministerstwa;
15) realizację zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742), w tym prowadzenie Kancelarii Tajnej oraz zapewnienie obsługi wszystkich dokumentów niejawnych przetwarzanych w ministerstwie;
16) koordynowanie spraw związanych z realizacją zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji;
17) realizację przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 2145).
2. Departament współpracuje z Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie zadań związanych z cyberbezpieczeństwem wewnętrznym, opiniowaniem projektów aktów prawnych i projektów informatycznych przekazywanych przez KRMC oraz świadczeniem usług drogą elektroniczną.
3. W strukturze departamentu działa Inspektor ochrony danych, który monitoruje przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.
4. W strukturze departamentu działa Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, który wykonuje zadania określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz nadzoruje ochronę informacji niejawnych w ministerstwie.
Departament Budżetu i Finansów (DBF)
§ 20. Departament Budżetu i Finansów odpowiada za sprawy dotyczące konstruowania i monitorowania realizacji budżetu Ministra - dysponenta części 26 - Łączność, 48 - Gospodarka złożami kopalin i 55 - Aktywa państwowe, we współpracy z departamentami, oraz za obsługę finansową środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, w tym za:
1) przygotowanie planu rzeczowo-finansowego oraz monitorowanie jego realizacji, w tym dokonywanie korekt i zmian;
2) obsługę finansowo-księgową budżetu Ministra - dysponenta części 26 - Łączność, 48 - Gospodarka złożami kopalin i 55 - Aktywa państwowe oraz sprawozdawczość budżetową i finansową;
3) zadania z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i podatku dochodowego od osób fizycznych;
4) rozliczenia podróży służbowych oraz rozliczenia podatku od towarów i usług;
5) prowadzenie ewidencji księgowej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz dochodów i wydatków ze środków gromadzonych na wyodrębnionych rachunkach bankowych;
6) dokonywanie okresowych analiz z wykonania dochodów i wydatków budżetowych;
7) prowadzenie ewidencji księgowej akcji/udziałów spółek Skarbu Państwa, których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonuje Minister.
Departament Funduszy Europejskich i Instrumentów Rozwojowych (DFE)
§ 21. 1. Departament Funduszy Europejskich i Instrumentów Rozwojowych odpowiada za:
1) analizę możliwości uzyskiwania wsparcia ze środków Funduszy Europejskich, w ramach Polityki Spójności UE oraz Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF), przez poszczególne spółki z udziałem Skarbu Państwa ze wszystkich sektorów gospodarki, szczególnie pod kątem przygotowania portfela projektów pod okres programowania 2021-2027;
2) analizę możliwości uzyskiwania wsparcia przez poszczególne spółki z udziałem Skarbu Państwa z innych źródeł zewnętrznych, m.in: programy zarządzane bezpośrednio przez Komisję Europejską, zwaną dalej "KE" (Horizon 2020, investEU), Fundusz Sprawiedliwej Transformacji;
3) stałą współpracę z zarządami spółek z udziałem Skarbu Państwa, mającej na celu wsparcie i monitoring pozyskiwania zewnętrznych środków inwestycyjnych w ramach polityki spójności oraz środków zarządzanych bezpośrednio przez KE;
4) wykorzystywanie narzędzi nadzorczych wobec spółek z udziałem Skarbu Państwa, będących beneficjentami polityki spójności, w szczególności projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020, oraz Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF), dla zapewnienia sprawnej i prawidłowej realizacji inwestycji;
5) uczestnictwo w opiniowaniu kryteriów wyboru projektów oraz samych projektów, w których potencjalnymi beneficjentami mogą być spółki z udziałem Skarbu Państwa;
6) animację partnerstw krajowych i międzynarodowych na potrzeby pozyskiwania finansowania zarówno ze środków polityki spójności jak również ze źródeł bezpośrednio zarządzanych przez KE;
7) prowadzenie spójnej polityki międzynarodowej ministerstwa, w tym polityki europejskiej, we współpracy z innymi departamentami;
8) sprawy związane z członkostwem w UE, w tym za koordynację wypracowywania stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach wynikających z kompetencji Ministra na poziomie Rady Europejskiej, Komitetu Stałych Przedstawicieli (COREPER) i Rady Ministrów UE;
9) prowadzenie spraw związanych z wypracowaniem stanowiska ministerstwa wobec priorytetów Prezydencji w Radzie UE;
10) przygotowanie i koordynację przygotowania stanowiska ministerstwa na posiedzenia organów przygotowawczych Rady UE;
11) koordynację współpracy członków kierownictwa ministerstwa z KE, Parlamentem Europejskim i innymi instytucjami unijnymi;
12) koordynację zadań związanych z postępowaniami prowadzonymi przez KE w związku z brakiem transpozycji lub nieprawidłową transpozycją przepisów UE w zakresie kompetencji Ministra oraz monitorowanie transpozycji prawa UE;
13) koordynację przygotowania stanowiska Ministra do projektów umów międzynarodowych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej.
2. Departament odpowiada za zarządzanie środkami pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna.
Departament Górnictwa (DGA)
§ 22. 1. Departament Górnictwa odpowiada za realizację zadań wynikających z przyjętej przez Radę Ministrów polityki gospodarczej wobec sektora górnictwa węglowego i górnictwa niewęglowego oraz zadań związanych z przemysłem koksowniczym, a także za prowadzenie spraw z zakresu gospodarki złożami kopalin.
2. Do zadań departamentu należy w szczególności:
1) monitoring procesów funkcjonowania górnictwa węgla kamiennego;
2) prowadzenie spraw związanych z przyjętymi przez Radę Ministrów programami sektorowymi górnictwa węgla kamiennego i węgla brunatnego;
3) realizacja zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1064, 1339 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 234);
4) finansowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1821);
5) monitoring przebiegu likwidacji zakładów górniczych podmiotów, o których mowa w ustawie z dnia 30 sierpnia 2013 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1771 oraz z 2020 r. poz. 2398) wraz z finansowaniem zadań;
6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych dla górnictwa sektora węgla kamiennego;
7) prowadzenie, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska, racjonalnej gospodarki złożami węglowodorów, węgla brunatnego, węgla kamiennego, siarki rodzimej, soli kamiennej, soli potasowej, soli potasowo-magnezowej i miedzi, w obszarze objętym wydobyciem;
8) uzgadnianie koncesji, udzielanych przez ministra właściwego do spraw środowiska, na wydobywanie kopalin objętych własnością górniczą Skarbu Państwa;
9) prowadzenie badań statystycznych w zakresie węgla kamiennego i brunatnego oraz koksownictwa;
10) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad instytutami badawczymi;
11) prowadzenie spraw związanych z problematyką technologii czystego węgla, w zastosowaniu do przetwórstwa węgla i produkcji syntetycznych paliw z węgla;
12) prowadzenie spraw związanych z problematyką wydobycia metanu z pokładów węgla;
13) współpraca międzynarodowa w zakresie górnictwa węgla kamiennego;
14) uczestnictwo w dialogu społecznym m.in. przez udział w pracach Zespołu Trójstronnego do spraw Bezpieczeństwa Socjalnego Górników i Zespołu Trójstronnego do spraw Branży Węgla Brunatnego;
15) prowadzenie spraw związanych z właściwością Ministra w sprawach fundacji, których statutowe cele działalności związane są z właściwością departamentu;
16) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego,
17) realizacja zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznak resortowych "Zasłużony dla Górnictwa RP" i stopni górniczych.
3. Departament Górnictwa odpowiada za:
1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji Ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 35 ust. 1 pkt 19 i 20,
b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,
2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,
4) opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje Minister,
5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa,
6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek,
7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji Ministra,
8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 735 oraz z 2021 r. poz. 159 i 255), listy:
a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,
b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego
- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa 16 nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.
4. Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Rządu do spraw transformacji spółek energetycznych i górnictwa węglowego.
5. Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Ministra do spraw górnictwa węgla kamiennego.
Departament Komunikacji (DKO)
§ 23. 1. Departament Komunikacji odpowiada za sprawy z zakresu obsługi informacyjnej i medialnej ministerstwa oraz Ministra, w tym w szczególności:
1) zapewnia obsługę medialną członków kierownictwa ministerstwa, nadzoruje i koordynuje kontakty z mediami;
2) koordynuje obecność ministerstwa w mediach społecznościowych;
3) odpowiada za realizację działań komunikacyjnych dotyczących ministerstwa;
4) odpowiada za sprawy związane z kierunkami komunikacji ministerstwa;
5) koordynuje sprawy związane z wizerunkiem ministerstwa;
6) pełni nadzór administracyjny nad zewnętrznym portalem ministerstwa oraz przygotowuje i publikuje materiały informacyjne na stronie internetowej ministerstwa, które nie są treściami BIP;
7) zapewnia monitorowanie środków społecznego przekazu w zakresie działania ministerstwa i członków kierownictwa ministerstwa oraz opracowanie przeglądu mediów dla członków kierownictwa ministerstwa i pracowników ministerstwa;
8) zapewnia dostawę prasy w formie papierowej oraz cyfrowej dla ministerstwa;
9) koordynuje udzielanie odpowiedzi na wnioski przesłane do ministerstwa na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176 oraz z 2021 r. poz. 1598 i 1641) oraz ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1446), w oparciu o projekty odpowiedzi przygotowane przez departamenty;
10) koordynuje opracowanie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 oraz z 2021 r. poz. 1038, 1243 i 1535) i sprawozdania z jego realizacji;
11) koordynuje sprawy związane z Krajowym Programem Działań na rzecz Równego Traktowania;
12) prowadzi działania w zakresie komunikacji wewnętrznej ministerstwa;
13) pełni nadzór administracyjny nad wewnętrznym portalem ministerstwa, przygotowanie i publikowanie materiałów informacyjnych na wewnętrznym portalu ministerstwa (strona intranetowa ministerstwa) oraz na zewnętrznym portalu ministerstwa (gov.pl/aktywa państwowe), pełniącym funkcję BIP.
2. Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Ministra Aktywów Państwowych do spraw otwartości danych.
Departament Kontroli i Audytu (DKA)
§ 24. 1. Departament Kontroli i Audytu odpowiada za:
1) planowanie, prowadzenie i dokumentowanie kontroli działalności organów, urzędów i jednostek, wobec których Minister posiada uprawnienia kontrolne;
2) obsługę kontroli zewnętrznych;
3) kontrolę wewnętrzną;
4) przygotowywanie zbiorczych informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa;
5) przyjmowanie, w tym przez obsługę Infolinii dla Obywatela, rozpatrywanie i załatwianie skarg, wniosków, petycji, postulatów oraz innych spraw kierowanych przez 17 obywateli, organizacje społeczne, organizacje związkowe i inne instytucje do Ministra oraz ministerstwa - w zakresie niepowierzonym innym departamentom,
6) sporządzanie okresowych analiz i opracowań dotyczących działalności departamentu;
7) prowadzenie rejestru skarg i wniosków, petycji oraz przygotowywanie, we współpracy z innymi departamentami, corocznej zbiorczej informacji o ich rozpatrzeniu;
8) prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami majątkowymi pracowników ministerstwa;
9) prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami lustracyjnymi pracowników ministerstwa, o których mowa w przepisach dotyczących ujawniania informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990, oraz treści tych dokumentów;
10) prowadzenie rejestru wydawanych w ministerstwie upoważnień lub pełnomocnictw do kontroli;
11) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem i rozpatrywaniem sygnałów dotyczących naruszeń prawa Unii Europejskiej oraz ochroną osób dokonujących zgłoszenia.
2. W strukturze departamentu funkcjonuje wyodrębnione Samodzielne Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego, którego zasady funkcjonowania określają przepisy o finansach publicznych oraz Karta audytu wewnętrznego zatwierdzona przez Ministra.
Departament Nadzoru I (DN I)
§ 25. 1. Departament Nadzoru I odpowiada za:
1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji Ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 35 ust. 1 pkt 19 i 20,
b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,
2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,
4) opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje Minister,
5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa,
6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek,
7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji Ministra,
8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:
a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników (Dz. U. z 2021 r. poz. 425),
b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego
- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.
2. Departament odpowiada za prowadzenie spraw dotyczących:
1) przejmowania przez Ministra wykonywania praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa w spółkach prawa handlowego, w szczególności na podstawie art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305);
2) nabywania przez Skarb Państwa akcji i udziałów w spółkach z mocy prawa;
3) nabywanie przez Skarb Państwa akcji i udziałów w spółkach na skutek decyzji Ministra chyba, że nabycie dotyczy akcji lub udziałów w spółkach przypisanych innym departamentom zgodnie z załącznikiem do regulaminu;
4) nabywanie przez Skarb Państwa akcji i udziałów w spółkach na podstawie innych tytułów niż wymienione w pkt 2 i 3, chyba, że nabycie na podstawie innego tytułu dotyczy akcji lub udziałów w spółkach przypisanych innym departamentom zgodnie z załącznikiem do regulaminu.
3. Departament wykonuje zadania, o których mowa w ust. 1, w stosunku do spółek, o których mowa ust. 2, do czasu wpisania ich do Załącznika do regulaminu.
4. Departament Nadzoru I odpowiada za wykonywanie zadań w zakresie dotyczącym sektora usług pocztowych. Do zadań departamentu należą w szczególności:
1) opracowywanie przepisów określających kierunki rozwoju rynku usług pocztowych w zakresie dotyczącym zapewnienia społeczeństwu dostępu do powszechnych usług pocztowych, stałego podnoszenia jakości usług pocztowych, wspierania rozwoju konkurencji na rynku pocztowym oraz poprawy infrastruktury pocztowej;
2) wykonywanie zadań ministra właściwego do spraw łączności w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041 i 2320) oraz z odrębnych przepisów;
3) prowadzenie w trybie odwoławczym i nadzoru indywidualnych postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących wykonania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz ustalenia opłaty za używanie niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego;
4) nadzór nad wykonywaniem kontroli obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz obowiązku pobierania opłaty abonamentowej;
5) prowadzenie spraw dotyczących polityki emisyjnej znaczków pocztowych;
6) współpraca z organizacjami międzynarodowymi w zakresie sektora pocztowego, w szczególności ze Światowym Związkiem Pocztowym (UPU) oraz Europejskim Komitetem do spraw Regulacji Pocztowych (CERP), w tym reprezentowanie Polski w pracach grup roboczych oraz komitetów UE;
7) realizacja zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznak honorowych "Zasłużony dla Łączności";
8) prowadzenie spraw z zakresu opiniowania planów działania operatorów pocztowych we współpracy z Departamentem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
Departament Nadzoru II (DN II)
§ 26. 1. Departament Nadzoru II odpowiada za:
1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji Ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 35 ust. 1 pkt 19 i 20,
b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,
2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,
4) opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje Minister,
5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa,
6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek,
7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji Ministra,
8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:
a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,
b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego
- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa 21 nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.
2. Departament odpowiada za wyrażanie zgody na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 481), w porozumieniu z Departamentem Analiz i Sprawozdawczości.
3. Departament koordynuje proces nieodpłatnego zbywania akcji na rzecz uprawnionych pracowników, rolników i rybaków, o którym mowa w art. 36-38d oraz art. 63 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników oraz w innych ustawach odwołujących się do nieodpłatnego zbywania akcji osobom uprawnionym wspomnianym w powyższej ustawie.
Departament Nadzoru III (DN III)
§ 27. 1. Departament Nadzoru III odpowiada za:
1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji Ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 35 ust. 1 pkt 19 i 20,
b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;
2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa;
3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;
4) opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje Minister;
5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;
6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek,
7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji Ministra,
8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:
a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,
b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego
- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.
2. Departament odpowiada za tematykę spraw offsetowych, w tym w szczególności zespołów negocjacyjnych, związanych z umowami offsetowymi, a także spraw związanych z funkcjonowaniem krajowego przemysłu zbrojeniowego i obsługą Ministra w obszarach związanych z Zespołem Trójstronnym ds. Rozwoju Przemysłowego Potencjału Obronnego i Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych przy Radzie Dialogu Społecznego.
3. (uchylony)
4. Departament odpowiada za prowadzenie spraw z zakresu wnoszenia aportu innego niż akcje, w szczególności w postaci prawa do nieruchomości na podstawie art. 58 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w spółkach w których Minister nie wykonuje praw z akcji.
Departament Prawny (DP)
§ 28. 1. Departament Prawny odpowiada za zapewnienie obsługi prawnej Ministra i ministerstwa, w tym:
1) wykonuje zastępstwo procesowe przed sądami powszechnymi i administracyjnymi, w tym przygotowuje i składa pisma procesowe oraz wnosi skargi kasacyjne oraz wykonuje czynności procesowe w toku postępowania karnego - na podstawie stanowiska przedstawionego przez właściwą komórkę organizacyjną;
2) wydaje opinie prawne w sprawach komórek organizacyjnych po przedstawieniu stanu faktycznego sprawy oraz stanowiska komórki organizacyjnej;
3) opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty decyzji administracyjnych, postanowień wydawanych w postępowaniach administracyjnych, projekty pełnomocnictw i upoważnień, projekty umów i porozumień oraz innych oświadczeń woli składanych w imieniu Skarbu Państwa, w tym projekty uchwał walnych zgromadzeń i zgromadzeń wspólników spółek, w których prawa z udziałów lub akcji wykonuje Minister;
4) opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty odpowiedzi na skargi do sądów administracyjnych oraz sprzeciwy od decyzji oraz projekty zawiadomień o możliwości popełniania przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;
5) koordynuje współpracę z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przygotowuje wystąpienia do Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach określonych w ustawie z dnia 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 762 i 2320) oraz opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty stanowisk przekazywanych do Trybunału Konstytucyjnego;
6) zapewnia jednolitą interpretację przepisów w ministerstwie dla ochrony interesu Skarbu Państwa;
7) odpowiada za poprawność pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym projektów aktów prawnych opracowanych w ministerstwie;
8) opracowuje statut ministerstwa;
9) zapewnia poprawność formalnoprawną tekstów jednolitych aktów normatywnych opracowywanych przez właściwe komórki merytoryczne;
10) opiniuje pod względem prawnym projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych opracowane przez właściwe komórki merytoryczne oraz projekty aktów normatywnych przekazane do opinii inicjowane przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
11) przygotowuje, z własnej inicjatywy lub na wniosek komórki organizacyjnej, wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych o charakterze systemowym lub mających istotne znaczenie dla realizacji zadań należących do właściwości Ministra, po uprzednim przedstawieniu stanowiska przez komórkę wnioskującą;
12) ogłasza właściwe akty normatywne Ministra w Dzienniku Urzędowym Ministra Aktywów Państwowych;
13) kieruje akty prawne i inne dokumenty do redakcji Dziennika Ustaw RP i Dziennika Urzędowego RP "Monitor Polski" w celu ich ogłoszenia;
14) prowadzi rejestr upoważnień i pełnomocnictw;
15) prowadzi wykaz prac legislacyjnych Ministra;
16) przygotowuje na potrzeby Rządowego Centrum Legislacji informacje dotyczące niezrealizowanych upoważnień ustawowych do wydawania aktów wykonawczych z zakresu działania Ministra.
2. W przypadku zatrudnienia radcy prawnego w ramach stosunku pracy lub innego stosunku prawnego w komórce organizacyjnej innej niż Departament Prawny, wykonuje on zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, na rzecz tej komórki. Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, radca prawny zatrudniony w komórce organizacyjnej innej niż Departament Prawny wykonuje na wniosek dyrektora komórki organizacyjnej, w której jest zatrudniony, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez dyrektora Departamentu Prawnego lub inną upoważnioną osobę.
3. W celu zapewnienia jednolitej interpretacji przepisów w ministerstwie dla ochrony interesu Skarbu Państwa w sprawach szczególnie skomplikowanych, nietypowych lub istotnych dla funkcjonowania ministerstwa, komórka organizacyjna zatrudniająca radcę prawnego występuje o opinię do Departamentu Prawnego dołączając do wniosku swoje stanowisko w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych (DPE)
§ 29. 1. Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych odpowiada za:
1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji Ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 35 ust. 1 pkt 19 i 20,
b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,
2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,
4) opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje Minister,
5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego Spółki z udziałem Skarbu Państwa,
6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek,
7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji Ministra,
8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:
a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,
b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego
- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa 26 nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.
2. Departament odpowiada za kreowanie jednolitej polityki ministerstwa związanej z nadzorem Ministra nad spółkami Skarbu Państwa.
3. Departament odpowiada za prowadzenie i koordynację - we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi - spraw związanych z wykonywaniem obowiązków i uprawnień Ministra wynikających z ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 234, 784, 1093 i 1642), związanych z realizacją inwestycji w zakresie morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim, wydawanie opinii na podstawie art. 23 ust. 2, art. 26 ust. 2, art. 27 ust. 1 oraz art. 27s ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2135 oraz z 2021 r. poz. 234 i 1718) oraz zapewnia obsługę prac Pełnomocnika do spraw koordynacji działań podmiotów objętych nadzorem właścicielskim Ministra w procesie realizacji inwestycji w zakresie morskich farm wiatrowych.
Biuro Administracyjne (BA)
§ 30. 1. Biuro Administracyjne zarządza i administruje nieruchomością będącą w trwałym zarządzie ministerstwa, prowadzi gospodarkę majątkową ministerstwa oraz zapewnia obsługę techniczną i administracyjną, fizyczną ochronę osób i mienia.
2. Biuro Administracyjne odpowiada za:
1) dokonywanie czynności właściwych dla utrzymywania nieruchomości w stanie niepogorszonym, w szczególności prowadzenie książki obiektu budowlanego i dokumentacji technicznej, wykonywanie przeglądów oraz kontroli stanu technicznego budynku i jego wyposażenia, usuwanie awarii i ich skutków, wykonywanie konserwacji i napraw;
2) zapewnienie dostaw mediów, usług komunalnych, utrzymanie porządku i czystości oraz ubezpieczenie majątku ministerstwa;
3) sprawy zamówień publicznych;
4) planowanie i nadzór nad racjonalnym wykorzystywaniem powierzchni nieruchomości, zarówno części zabudowanej, jak i niezabudowanej, w tym nadzorowanie wykonywania spraw związanych z najmem, dzierżawą i użyczeniem powierzchni ministerstwa, a także spraw związanych z parkingami, oraz prowadzenie odpowiedniej dokumentacji w tym zakresie;
5) zarządzanie majątkiem ministerstwa, wykonywanie zadań związanych z ewidencjonowaniem składników majątkowych i nadzorem nad ich eksploatacją, prowadzenie gospodarki zaopatrzeniowo-materiałowej;
6) sporządzanie planów remontów i inwestycji oraz ich realizację;
7) obsługę administracyjną i techniczną w zakresie niezbędnym do funkcjonowania ministerstwa, obejmującą w szczególności: zaopatrzenie, poligrafię, eksploatację, kontrolę dostępu;
8) prowadzenie gospodarki transportowej;
9) zakup robót budowlanych, usług i dostaw będących w zakresie kompetencji biura oraz współpracę z innymi departamentami w tym zakresie;
10) kontrolę obiektu, urządzeń i wyposażenia technicznego budynku oraz zapobieganie skutkom uszkodzeń lub awarii, w tym zawiadamianie odpowiednich służb o zauważonych nieprawidłowościach;
11) obsługę narad, konferencji i szkoleń realizowanych na potrzeby ministerstwa;
12) prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową w ministerstwie;
13) fizyczną ochronę osób i mienia, monitorowanie sygnałów z systemów bezpieczeństwa i podejmowanie działań określonych odpowiednio do powstałego zagrożenia oraz współpracę z innymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie ochrony obiektu i mienia ministerstwa.
Biuro do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego (BRN)
§ 31. Biuro do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego odpowiada za prowadzenie spraw określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa (Dz. U. poz. 2375), a w szczególności za:
1) obsługę Pełnomocnika Rządu do spraw reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa w zakresie jego uprawnień do przygotowania reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa;
2) zapewnienie wsparcia eksperckiego dla Pełnomocnika Rządu do spraw reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa;
3) zapewnienie obsługi oraz wsparcia analitycznego zespołom eksperckim powołanym w zakresie właściwości Pełnomocnika Rządu do spraw reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa.
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG)
§ 32. 1. Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za:
1) organizację ministerstwa, z zastrzeżeniem § 28 ust. 1 pkt 8, w tym za działania podnoszące jakość i efektywność pracy;
2) koordynowanie spraw związanych z kontrolą zarządczą i planami działalności;
3) opracowywanie rocznej informacji o działaniach podejmowanych wobec Ministra przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową;
4) informatyzację ministerstwa, również w zakresie usług świadczonych drogą elektroniczną, a także za współpracę z właściwymi departamentami w zakresie 28 wdrażania rozwiązań informatycznych, wprowadzanych przez nie i wynikających z ich wyłącznych kompetencji;
5) zarządzanie dokumentacją i koordynowanie czynności kancelaryjnych;
6) prowadzenie archiwum ministerstwa;
7) obsługę kancelaryjną ministerstwa, w tym dekretowanie korespondencji kierowanej do ministerstwa;
8) obsługę sekretariatu dyrektora generalnego;
9) prowadzenie spraw wynikających z nawiązania, trwania i ustania stosunku pracy pracowników ministerstwa;
10) realizację polityki w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w ministerstwie;
11) realizację świadczeń socjalnych na rzecz pracowników i emerytów ministerstwa, w tym projektowanie, analizę i kontrolę bieżącego wydatkowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
12) organizowanie praktyk studenckich, staży absolwenckich i wolontariatu;
13) obsługę rzecznika dyscyplinarnego, komisji dyscyplinarnej i antymobbingowej ministerstwa.
2. Biuro Dyrektora Generalnego współpracuje z Departamentem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w zakresie zadań związanych z cyberbezpieczeństwem wewnętrznym, opiniowaniem projektów aktów prawnych i projektów informatycznych przekazywanych przez KRMC, oraz świadczeniem usług drogą elektroniczną.
3. Biuro Dyrektora Generalnego współpracuje z Departamentem Budżetu i Finansów w zakresie spraw wynikających z prowadzenia pracowniczych planów kapitałowych oraz gospodarowania funduszem płac ministerstwa.
Biuro Kadr (BK)
§ 33. (uchylony)
Biuro Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023 (BKI)
§ 34. Biuro Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023 odpowiada za:
1) koordynację realizacji zadań wykonywanych przez organizatorów i współorganizatorów związanych z organizacją i przeprowadzeniem III Igrzysk Europejskich 2023 oraz nadzór nad prawidłowością realizacji tych zadań;
2) zapewnienie wsparcia eksperckiego i obsługę Pełnomocnika do spraw koordynacji III Igrzysk Europejskich 2023 oraz obsługę Zespołu Zadaniowego do spraw koordynacji działań przygotowawczych do organizacji III Igrzysk Europejskich 2023, o których mowa w uchwale Nr 124/2020 Rady Ministrów z dnia 4 września 2020 r. w sprawie koordynacji działań przygotowawczych do organizacji III Igrzysk Europejskich 2023;
3) opracowanie i prowadzenie prac legislacyjnych w zakresie projektu ustawy w sprawie przygotowania Igrzysk Europejskich 2023;
4) współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego, organami administracji rządowej, związkami, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi w zakresie przygotowania i organizacji Igrzysk Europejskich 2023;
5) weryfikację, opracowanie materiałów i sprawozdań przekazywanych do biura przez organy administracji rządowej w sprawie realizacji zadań w zakresie przygotowania Igrzysk Europejskich 2023;
6) gromadzenie informacji na temat przebiegu i realizacji przygotowań do III Igrzysk Europejskich 2023;
7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw pozostających we właściwości biura związanych z koordynacją Igrzysk Europejskich 2023.
Biuro Ministra (BM)
§ 35. 1. Biuro Ministra odpowiada za:
1) wspomaganie Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa, dekretowanie korespondencji kierowanej do Ministra oraz obsługę sekretariatu Ministra i szefa Gabinetu Politycznego oraz pozostałych członków kierownictwa ministerstwa, z zastrzeżeniem § 32 ust. 1 pkt 8;
2) koordynowanie prac oraz udziału Ministra i członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów oraz wykonywania zadań nałożonych na Ministra, zawartych w protokołach ustaleń Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów;
3) koordynowanie opiniowania projektów dokumentów rządowych w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz przewidzianych do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów, Komitet Społeczny Rady Ministrów oraz Radę Ministrów;
4) koordynowanie udziału przedstawicieli Ministra w zespołach międzyresortowych oraz komisjach, komitetach, radach powoływanych przez podmioty zewnętrzne, a także koordynowanie spraw zespołów, rad, komisji, grup roboczych powoływanych przez Ministra;
5) udzielanie w terminie odpowiedzi na korespondencję otrzymaną z Sejmu i Senatu oraz Kancelarii Prezydenta i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a także na interpelacje, zapytania oraz interwencje poselskie i senatorskie, w oparciu o projekty odpowiedzi przygotowane przez departamenty;
6) (uchylony)
7) koordynowanie:
a) prac oraz udziału Ministra i członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Sejmu, Senatu i komisji sejmowych i senackich oraz kierowanie spraw z tym związanych do załatwienia do właściwych departamentów,
b) prac związanych z przygotowaniem propozycji i monitorowaniem wykazu prac Rady Ministrów w zakresie właściwości Ministra, w zakresie aktów prawnych oraz ich założeń,
c) współpracy z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego,
d) na polecenie Ministra, realizacji wybranych spraw znajdujących się w rozproszonej właściwości departamentów oraz opracowania niezbędnych w tym zakresie materiałów;
8) koordynowanie współpracy z Radą Ochrony Pracy;
9) koordynowanie prac związanych z obsługą Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu;
10) realizację zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznaczeń państwowych;
11) (uchylony)
12) (uchylony)
13) (uchylony)
14) (uchylony)
15) organizację i obsługę spotkań oraz wizyt krajowych i zagranicznych Ministra i koordynację wizyt krajowych i zagranicznych pozostałych członków kierownictwa ministerstwa;
16) koordynowanie spraw wizowych pracowników ministerstwa;
17) obsługę protokolarną oraz koordynowanie spraw udzielania patronatów honorowych przez Ministra, prowadzenie elektronicznego rejestru zaproszeń na imprezy krajowe, otrzymywanych przez członków kierownictwa ministerstwa oraz elektronicznego rejestru zaproszeń i próśb o spotkanie kierowanych do Ministra;
18) realizację zadań wynikających z art. 8a ust. 1 pkt 3 i art. 21 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, dotyczących egzaminów dla kandydatów na członków organów nadzorczych;
19) aprobowanie wniosków w sprawie ustalenia składu lub zmian w składzie:
a) organu nadzorczego - rady nadzorczej, komisji rewizyjnej oraz pełnomocnika wspólnika, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników, lub organu nadzorczego państwowej osoby prawnej,
b) organu zarządzającego - zarządu, likwidatora w spółce, lub organu zarządzającego państwowej osoby prawnej;
20) przedkładanie Ministrowi wniosków, o których mowa w pkt 19, w celu podjęcia decyzji.
2. Biuro zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Ministra Aktywów Państwowych do spraw funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw energetycznych.
Załącznik do regulaminu
organizacyjnego Ministerstwa
Aktywów Państwowych
Wykaz spółek, których sprawy związane z nadzorem Ministra Aktywów Państwowych prowadzi:
Departament Górnictwa
1 | Centrala Zbytu Węgla Węglozbyt S.A. | Katowice |
2 | Centralna Stacja Ratownictwa Górniczego S.A. | Bytom |
3 | Centrum Badań i Dozoru Górnictwa Podziemnego Sp. z o.o. | Lędziny |
4 | Holding KW Sp. z o.o. | Katowice |
5 | HUTA ŁABĘDY S.A. | Gliwice |
6 | Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. | Jastrzębie-Zdrój |
7 | Jastrzębskie Zakłady Remontowe Sp. z o.o. | Jastrzębie-Zdrój |
8 | JSW KOKS S.A. | Zabrze |
9 | "Katowicki Węgiel" Sp. z o.o. | Katowice |
10 | Nieruchomości KW Sp. z o.o. | Katowice |
11 | Polska Grupa Górnicza S.A. | Katowice |
12 | PSK Rzeszów Sp. z o.o. w likwidacji | Katowice |
13 | Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A. | Bytom |
14 | Śląsko-Dąbrowska Spółka Mieszkaniowa Sp. z o.o. | Katowice |
15 | WĘGLOKOKS S.A. | Katowice |
16 | Zakłady Górniczo-Hutnicze "SABINÓW" S.A. | Częstochowa |
Departament Nadzoru I
1 | Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. | Warszawa |
2 | GRUPA AZOTY S.A. | Tarnów |
3 | Grupa Azoty Zakłady Azotowe "Puławy" S.A. | Puławy |
4 | Grupa Azoty Zakłady Chemiczne "Police" S.A. | Police |
5 | Krajowa Spółka Cukrowa S.A. | Toruń |
6 | Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. | Warszawa |
7 | Poczta Polska S.A. | Warszawa |
8 | Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A. | Warszawa |
9 | Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A. | Warszawa |
10 | Przedsiębiorstwo Przemysłu Ziemniaczanego Trzemeszno Sp. z o.o. | Trzemeszno |
11 | Totalizator Sportowy Sp. z o.o. | Warszawa |
12 | Zespół Elektrowni Wodnych Niedzica S.A. | Niedzica |
Departament Nadzoru II
1 | Centrala Farmaceutyczna "CEFARM" S.A. | Warszawa |
2 | Centrum Biurowe Plac Grunwaldzki S.A. | Katowice |
3 | Chłodnia "MORS-WOLA" Sp. z o.o. | Warszawa |
4 | DALMOR S.A. | Gdynia |
5 | Energop Sp. z o.o. | Sochaczew |
6 | Exatel S.A. | Warszawa |
7 | Fabryka Przewodów Energetycznych S.A. | Będzin |
8 | HUTMAR S.A. | Częstochowa |
9 | KGHM Polska Miedź S.A. | Lubin |
10 | Kopalnia Soli Bochnia Sp. z o.o. | Bochnia |
11 | Kopalnia Soli "Wieliczka" S.A. | Wieliczka |
12 | LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o. | Warszawa |
13 | Nadwiślańska Spółka Mieszkaniowa Sp. z o.o. | Brzeszcze |
14 | Polska Grupa Lotnicza S.A. | Warszawa |
15 | Polski Holding Hotelowy Sp. z o.o. | Warszawa |
16 | Polski Holding Nieruchomości S.A. | Warszawa |
17 | Polskie Koleje Państwowe S.A. | Warszawa |
18 | Polskie Linie Lotnicze "LOT" S.A. | Warszawa |
19 | Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego "CHEMOBUDOWA-KRAKÓW" S.A. | Kraków |
20 | Przedsiębiorstwo Usług Hotelarskich PUH Sp. z o.o. | Łódź |
21 | Regionalny Fundusz Gospodarczy S.A. | Częstochowa |
22 | Tarchomińskie Zakłady Farmaceutyczne "Polfa" S.A. | Warszawa |
23 | Walcownia Metali Nieżelaznych "ŁABĘDY" S.A. | Gliwice |
24 | Warszawski Holding Nieruchomości S.A. | Warszawa |
25 | Warszawskie Zakłady Sprzętu Ortopedycznego S.A. | Warszawa |
26 | Wytwórnia Surowic i Szczepionek BIOMED Sp. z o.o. | Warszawa |
27 | Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy S.A. w upadłości | Oleśnica |
Departament Nadzoru III
1 | Agencja Rozwoju Lokalnego S.A. | Sosnowiec |
2 | Agencja Rozwoju Regionalnego "ARLEG" S.A. | Legnica |
3 | Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. | Bielsko-Biała |
4 | AKWEN II Sp. z o.o. | Kielce |
5 | ARELAN S.A. | Łódź |
6 | ARR GROUP Sp. z o.o. | Kraków |
7 | Beskidzki Hurt Towarowy S.A. | Bielsko-Biała |
8 | BGE S.A. | Mysłowice |
9 | "BINGO CENTRUM" Sp. z o.o. | Warszawa |
10 | BIS-SUKCES Sp. z o.o. | Lublin |
11 | Bosacka Development Partners Sp. z o.o. | Zakopane |
12 | Centralny Ośrodek Badawczo Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej COBRABID Sp. z o.o. w likwidacji | Warszawa |
13 | "Centrum Handlowe Wschód" S.A. | Warszawa |
14 | Dolnośląskie Centrum Hurtu Rolno-Spożywczego S.A. | Wrocław |
15 | Dom Hutników w Skierniewicach Sp. z o.o. | Skierniewice |
16 | DRAGMOR Sp. z o.o. | Karniowice |
17 | Drexpol Konsulting Sp. z o.o. | Lublin |
18 | DTŚ S.A. | Katowice |
19 | EHN S.A. | Studzienice |
20 | "ELEKTRIM - MEGADEX" S.A. | Warszawa |
21 | Elektrociepłownia "Będzin" S.A. | Poznań |
22 | Elektromontaż Gdańsk S.A. w upadłości | Gdańsk |
23 | Fabryka Elementów Złącznych S.A. | Siemianowice Śląskie |
24 | Fabryka Obrabiarek do Drewna Sp. z o.o. | Trzeciewiec |
25 | Fabryka Przyrządów i Uchwytów "BISON-BIAL" S.A. w likwidacji | Bielsk Podlaski |
26 | Fabryka Żarówek "HELIOS" Sp. z o.o. | Katowice |
27 | Federal-Mogul BIMET S.A. | Gdańsk |
28 | FP SPOMAX S.A. | Ostrów Wielkopolski |
29 | Gremi Inwestycje S.A. | Karniowice |
30 | H. CEGIELSKI - POZNAŃ S.A. | Poznań |
31 | "HOLAGRA" Sp. z o.o. | Leszno |
32 | Huta Stalowa Wola S.A. | Stalowa Wola |
33 | Instytut Automatyki Systemów Energetycznych Sp. z o.o. | Wrocław |
34 | INWESTSTAR S.A. | Starachowice |
35 | KOFAMA Koźle S.A. | Warszawa |
36 | Kopalnie Surowców Mineralnych "KOSMIN" Sp. z o.o. | Bielany Wrocławskie |
37 | KOSMO Sp. z o.o. | Wrocław |
38 | Laboratorium Ochrony Środowiska Pracy Sp. z o.o. | Siedlce |
39 | LOGOTEC ENGINEERING S.A. | Mysłowice |
40 | "Lubelski Rynek Hurtowy" S.A. | Elizówka |
41 | "LUBINEX" Sp. z o.o. w likwidacji | Lubin |
42 | Meprozet Kościan S.A. | Kościan |
43 | MESKO S.A. | Skarżysko-Kamienna |
44 | METRON-TERM Sp. z o.o. | Toruń |
45 | NINO Sp. z o.o. | Wrocław |
46 | Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. | Gdynia |
47 | Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Oponiarskiego "STOMIL" Sp. z o. o. | Poznań |
48 | "Piastowskie Zakłady Przemysłu Gumowego STOMIL" Sp. z o.o. | Piastów |
49 | PL.2012+ Sp. z o.o. | Warszawa |
50 | Podkarpackie Centrum Hurtowe AGROHURT S.A. | Rzeszów |
51 | Podlaskie Centrum Rolno-Towarowe S.A. | Białystok |
52 | "POLMO GNIEZNO" Sp. z o.o. | Gniezno |
53 | Pol-Mot Holding S.A. w restrukturyzacji | Warszawa |
54 | Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. | Radom |
55 | Polski Holding Obronny Sp. z o.o. | Warszawa |
56 | Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A. | Warszawa |
57 | Pomorskie Hurtowe Centrum Rolno-Spożywcze S.A. | Gdańsk |
58 | Przedsiębiorstwo Budowy Tras Komunikacyjnych "TRAKT" w Szczecinie Sp. z o.o. | Szczecin |
59 | Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe S.A. | Dębica |
60 | Przedsiębiorstwo Przemysłowo-Handlowe NIDA Sp. z o.o. | Warszawa |
61 | Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" Sp. z o.o. | Białystok |
62 | Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych Sp. z o.o. | Kobyłka |
63 | RAPZ Sp. z o.o. | Dąbrowa Górnicza |
64 | Rolno-Przemysłowy Rynek Hurtowy "GIEŁDA HURTOWA" S.A. | Legnica |
65 | Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy "Giełda Elbląska" S.A. | Elbląg |
66 | "Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy" S.A. | Radom |
67 | ROSOMAK S.A. | Siemianowice Śląskie |
68 | "RUCH" Chorzów S.A. | Chorzów |
69 | Siarkopol Tarnobrzeg Sp. z o.o. | Tarnobrzeg |
70 | SILO Sp. z o.o. | Człuchów |
71 | SKLEJKA ORZECHOWO S.A. | Orzechowo |
72 | "SPOMASZ" Bełżyce S.A. | Bełżyce |
73 | Stacja Hodowli i Unasieniania Zwierząt Sp. z o.o. w Bydgoszczy | Bydgoszcz |
74 | Stilna S.A. | Bytom |
75 | Stomil-Poznań S.A. | Poznań |
76 | "SUPON USŁUGI" Sp. z o.o. | Białystok |
77 | Tarnowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. | Tarnów |
78 | "Termoizolacja Centrum" Sp. z o.o. | Zabrze |
79 | "TEXTILIMPEX" Sp. z o.o. | Łódź |
80 | Towarzystwo Finansowe "Silesia" Sp. z o.o. | Katowice |
81 | UML Development Sp. z o.o. | Katowice |
82 | "Uzdrowisko Krynica-Żegiestów" S.A. | Krynica-Zdrój |
83 | "Uzdrowisko Rabka" S.A. | Rabka-Zdrój |
84 | Wałbrzyski Rynek Hurtowy S.A. | Wałbrzych |
85 | Wałbrzyskie Zakłady Koksownicze "VICTORIA" S.A. | Wałbrzych |
86 | Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. | Bronisze |
87 | WELUX S.A. | Wrocław |
88 | Wielkopolska Gildia Rolno-Ogrodnicza S.A. | Poznań |
89 | Wielkopolskie Centrum Hodowli i Rozrodu Zwierząt w Poznaniu z siedzibą w Tulcach Sp. z o.o. | Tulce |
90 | Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych S.A. | Katowice |
91 | Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A. | Warszawa |
92 | Wojskowe Przedsiębiorstwo Handlowe Sp. z o.o. | Warszawa |
93 | Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. w Zielonce | Zielonka |
94 | Wojskowe Zakłady Kartograficzne Sp. z o.o. | Warszawa |
95 | Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. | Łódź |
96 | Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. | Bydgoszcz |
97 | Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 S.A. | Zegrze |
98 | Wojskowe Zakłady Łączności Nr 2 S.A. | Czernica |
99 | Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. | Poznań |
100 | Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A. | Grudziądz |
101 | Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego "PZL-Krosno" S.A. | Krosno |
102 | Zakład Budowy Naczep Sp. z o.o. | Nieżychowice |
103 | Zakłady Artykułów Technicznych "ARTECH" Sp. z o.o. | Łódź |
104 | Zakłady Ceramiczne "BOLESŁAWIEC" w Bolesławcu Sp. z o.o. | Bolesławiec |
105 | Zakłady Chemiczne "JELCHEM" S.A. | Jelenia Góra |
106 | Zakłady Chemiczne "NITRO-CHEM" S.A. | Bydgoszcz |
107 | Zakłady Chemiczne "RUDNIKI" S.A. | Rudniki |
108 | Zakłady Mięsne "PEKPOL OSTROŁĘKA" S.A. | Ławy |
109 | Zakłady Przemysłu Wełnianego "9 MAJA" S.A. | Łódź |
110 | "Zielonogórski Rynek Rolno-Towarowy" S.A. | Zielona Góra |
Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych
1 | ENEA S.A. | Poznań |
2 | Grupa LOTOS S.A. | Gdańsk |
3 | LOTOS PETROBALTIC S.A. | Gdańsk |
4 | PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. | Warszawa |
5 | Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A. | Płock |
6 | Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. | Warszawa |
7 | Przedsiębiorstwo Przeładunku Paliw Płynnych "NAFTOPORT" Sp. z o.o. | Gdańsk |
8 | TAURON Polska Energia S.A. | Katowice |
9 | Zarządca Rozliczeń S.A. | Warszawa |
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Aktywów Państwowych z dnia 9 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych (Dz.Urz.MAP. poz. 11). Zmiana weszła w życie 11 maja 2022 r.