Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Aktywów Państwowych rok 2021 poz. 7
Wersja archiwalna od 2022-05-11 do 2022-07-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Aktywów Państwowych rok 2021 poz. 7
Wersja archiwalna od 2022-05-11 do 2022-07-08
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH 1)

z dnia 19 marca 2021 r.

w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych

(ostatnia zmiana: DUMAP. z 2022 r., poz. 11)   Pokaż wszystkie zmiany

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych, stanowiący załącznik do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. W terminie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia, kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Aktywów Państwowych opracują, uzgodnią z innymi komórkami organizacyjnymi i przedłożą Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Aktywów Państwowych do zatwierdzenia projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych kierowanych przez siebie komórek organizacyjnych, w przypadku gdy regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych zmienił zakres zadań komórki organizacyjnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Traci moc zarządzenie Ministra Aktywów Państwowych z dnia 3 grudnia 2020 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych (Dz. Urz. Min. Ak. Państ. poz. 30).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.


1) Minister Aktywów Państwowych kieruje działami administracji rządowej - aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. poz. 2256 oraz z 2020 r. poz. 496 i 1746).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Załącznik do zarządzenia
Ministra Aktywów Państwowych
z dnia 19 marca 2021 r. (poz. 7)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH [1]

ROZDZIAŁ 1

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwany dalej "regulaminem", określa ogólny zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwanego dalej "ministerstwem".

2. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

1) członek kierownictwa ministerstwa - ministra, sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego oraz szefa Gabinetu Politycznego;

2) departament - departament albo biuro.

ROZDZIAŁ 2

Organizacja pracy

§ 2. Minister Aktywów Państwowych, zwany dalej "Ministrem", kieruje ministerstwem oraz wykonuje politykę Rady Ministrów w zakresie działów administracji rządowej: aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność a także koordynuje i nadzoruje jej wykonywanie przez organy, urzędy i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.

§ 3. Minister kieruje ministerstwem przy pomocy sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, szefa Gabinetu Politycznego oraz dyrektorów departamentów.

§ 4. Zakresy czynności sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu oraz zakres, w jakim sekretarz stanu zastępuje Ministra, określa odrębne zarządzenie Ministra.

§ 5. 1. Dyrektor generalny odpowiada za sprawne funkcjonowanie urzędu i określa, m.in. zasady podejścia procesowego, zarządzania projektami i zarządzania ryzykiem.

2. Dyrektor generalny wykonuje zadania Administratora Danych Osobowych określone w przepisach o ochronie danych osobowych, w szczególności w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 KWietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) oraz w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1781).

§ 6. 1. Departamentem kieruje dyrektor. W departamencie mogą być ustanowieni zastępcy dyrektora.

2. Departament może składać się z wydziałów, zespołów i samodzielnych stanowisk pracy.

3. Wydziałami kierują naczelnicy wydziałów, zespołami kierują koordynatorzy zespołów.

4. W przypadku wieloosobowego samodzielnego stanowiska pracy, do kierowania nim może zostać wyznaczony koordynator.

5. Dyrektora departamentu zastępuje zastępca dyrektora departamentu, a jeżeli w departamencie utworzono więcej niż jedno stanowisko zastępcy dyrektora departamentu - zastępca wskazany w regulaminie wewnętrznym departamentu. Kolejność zastępowania dyrektora departamentu i jego zastępców, w czasie ich nieobecności, określa regulamin wewnętrzny komórki organizacyjnej.

6. W departamentach, w których nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora departamentu lub w przypadku nieobecności w pracy osób wskazanych w regulaminie wewnętrznym, dyrektor departamentu wyznacza osobę zastępującą go w czasie nieobecności, zawiadamiając o tym dyrektora generalnego i właściwego członka kierownictwa ministerstwa oraz wskazując zakres udzielonego upoważnienia.

7. W uzasadnionych przypadkach dyrektor generalny może upoważnić do zastępowania dyrektora departamentu, w czasie jego nieobecności, osobę inną niż wskazane w ust. 5 i 6.

8. Zadania doraźne mogą być realizowane w grupach roboczych, wyznaczonych przez członków kierownictwa lub dyrektorów departamentów lub ich zastępców.

§ 7. 1. Dyrektor departamentu, w zakresie zadań departamentu, jest upoważniony do zaciągania i wykonywania zobowiązań finansowych o wartości mniejszej niż 130 tys. złotych netto, w przypadku zamówień publicznych ujętych w planie zamówień lub planie finansowym ministerstwa, bez konieczności aprobaty wniosku przez dyrektora generalnego, w tym do zawierania, zmiany i realizacji umów z nich wynikających.

2. W przypadku nieobecności dyrektora departamentu zastępca dyrektora departamentu, o którym mowa w § 6 ust. 5, może zaciągać i realizować zobowiązania określone w ust. 1.

3. Dyrektor departamentu i zastępca dyrektora departamentu potwierdza w formie pisemnego oświadczenia, że przyjmuje obowiązki w zakresie gospodarki finansowej ministerstwa, o których mowa w ust. 1.

ROZDZIAŁ 3

Zadania kadry kierowniczej departamentu

§ 8. 1. Do zadań dyrektora departamentu należy w szczególności:

1) zapewnienie terminowego i prawidłowego wykonywania zadań;

2) organizacja i wewnętrzny podział pracy, w tym przygotowanie wewnętrznego regulaminu organizacyjnego departamentu;

3) doskonalenie organizacji i metod pracy;

4) podejmowanie decyzji w sprawach niezastrzeżonych do kompetencji członków kierownictwa;

5) podejmowanie decyzji lub innych rozstrzygnięć w imieniu członków kierownictwa, w ramach udzielonych upoważnień;

6) ustalanie szczegółowego zakresu obowiązków pracowników, sporządzanie i aktualizacja opisów stanowisk pracy oraz przedstawianie wniosków w sprawach zatrudniania, zwalniania, awansowania, nagradzania, podnoszenia KWalifikacji zawodowych, wyróżniania i karania pracowników;

7) zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych i innych informacji prawnie chronionych;

8) w zakresie zadań departamentu, zarządza uprawnieniami i upoważnieniami do przetwarzania danych osobowych w departamencie, w szczególności udziela upoważnień do przetwarzania danych osobowych i je odbiera oraz prowadzi ewidencję osób upoważnionych w departamencie;

9) realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa państwa, w tym obronności i zarządzania kryzysowego;

10) zapewnienie przestrzegania przez pracowników dyscypliny i czasu pracy oraz corocznego wykorzystania urlopu wypoczynkowego;

11) zapewnienie przestrzegania przez członków korpusu służby cywilnej wytycznych w zakresie zasad służby cywilnej oraz zasad etyki korpusu służby cywilnej.

2. Dyrektor departamentu jest zobowiązany do opracowania i uzgodnienia z innymi komórkami organizacyjnymi, z dyrektorem Departamentu Prawnego oraz dyrektorem Biura Dyrektora Generalnego projektu wewnętrznego regulaminu organizacyjnego departamentu, w terminie 30 dni od zajścia zdarzenia powodującego konieczność jego opracowania albo dokonania jego istotnej zmiany.

3. Dyrektor departamentu, jako właściciel procesów, jest zobowiązany do opracowania i uzgodnienia z innymi właścicielami procesów oraz dyrektorem Biura Dyrektora Generalnego opisów procesów, których jest opiekunem, w terminie 30 dni od zajścia zdarzenia powodującego konieczność dokonania ich istotnej zmiany.

§ 9. Zastępca dyrektora departamentu oraz naczelnik wydziału działa zgodnie z powierzonym zakresem zadań i odpowiada za realizację zadań komórki organizacyjnej w zakresie ustalonym w regulaminie wewnętrznym komórki lub przez dyrektora departamentu, w szczególności odpowiada za:

1) organizowanie pracy oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad realizacją zadań przez podległych mu pracowników;

2) kontrolowanie dyscypliny pracy.

§ 10. 1. Dyrektor departamentu lub zastępca dyrektora departamentu akceptuje dokumenty przedkładane do podpisu członkowi kierownictwa ministerstwa.

2. Dyrektorzy departamentów oraz zastępcy dyrektorów departamentów podpisują:

1) dokumenty inne niż wymienione w ust. 1;

2) decyzje administracyjne przygotowywane w kierowanych departamentach w zakresie udzielonych im upoważnień.

3. Dokumenty inne niż wymienione w ust. 1 i 2 związane z pracą wydziałów, zespołów lub samodzielnych stanowisk mogą podpisywać, na podstawie szczegółowego upoważnienia dyrektora departamentu, odpowiednio naczelnicy wydziałów, koordynatorzy zespołów lub osoby zajmujące samodzielne stanowiska.

4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, wymagają akceptacji Inspektora ochrony danych, jeżeli dotyczą spraw pozostających w zakresie jego właściwości.

ROZDZIAŁ 4

Podstawowe zadania departamentów

§ 11. Departament, w zakresie swojej właściwości:

1) realizuje zadania Ministra i dyrektora generalnego;

2) w trakcie realizacji zadań współdziała z departamentami, organami administracji rządowej i samorządowej, instytucjami oraz partnerami społecznymi i innymi podmiotami zewnętrznymi;

3) współpracuje z innymi departamentami przy realizacji ich zadań;

4) uczestniczy w opracowywaniu i wykonywaniu planu finansowego;

5) prowadzi systematyczną identyfikację procesów służących realizacji zadań określonych w pkt 1-4 oraz zarządza procesami, których właścicielem jest dyrektor departamentu i je doskonali;

6) systematycznie analizuje dokumenty rządowe i inne akty normatywne pozostające w jego właściwości pod względem ich obowiązywania, aktualności, celowości i skuteczności, a w przypadku konieczności zmiany odpowiada za jej sprawne przeprowadzenie;

7) monitoruje zmiany w obszarze prawa krajowego i międzynarodowego oraz uczestniczy w pracach nad projektami tych zmian;

8) sporządza opinie w zakresie kompetencji departamentu;

9) przygotowuje w zakresie swojej działalności upoważnienia lub pełnomocnictwa do załatwiania spraw i podpisywania pism;

10) udziela niezbędnej pomocy Inspektorowi ochrony danych w zakresie realizacji przez niego zadań związanych z ochroną danych osobowych.

§ 12. Zadania departamentu określa wewnętrzny regulamin organizacyjny, zawierający w szczególności:

1) szczegółowy zakres zadań departamentu;

2) strukturę organizacyjną departamentu wraz ze schematem organizacyjnym;

3) organizację zarządzania departamentem;

4) listę procesów, których właścicielem jest dyrektor departamentu;

5) listę aktów normatywnych będących we właściwości departamentu;

6) zakresy upoważnień do załatwiania spraw i podpisywania pism, udzielonych zastępcy dyrektora departamentu, naczelnikowi wydziału, koordynatorowi zespołu oraz osobom zajmującym samodzielne stanowiska.

§ 13. 1. Departamentem właściwym do realizacji określonego zadania jest departament, który zgodnie z regulaminem prowadzi sprawy z danego zakresu, albo - jeżeli nie można stwierdzić w sposób jednoznaczny właściwości - departament prowadzący sprawy tematycznie związane lub o zbliżonym charakterze.

2. Jeżeli departament nie uważa się za właściwy w sprawie, przekazuje sprawę bezpośrednio departamentowi, który jego zdaniem jest właściwy.

3. W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednego departamentu właściwym do jego realizacji lub koordynacji jest ten departament, do którego należy większość zagadnień lub istota zadania.

4. Departament koordynujący:

1) przedkłada departamentom współpracującym materiały do opinii;

2) wnioskuje o przedstawienie niezbędnych informacji i dokumentów przez departamenty współpracujące;

3) wyznacza terminy realizacji prac.

5. Spory kompetencyjne między departamentami rozstrzyga dyrektor generalny.

ROZDZIAŁ 5

Struktura organizacyjna ministerstwa

§ 14. W skład ministerstwa wchodzi:

1) Departament Analiz i Sprawozdawczości - DAS;

2) Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego - DZK;

3) Departament Budżetu i Finansów - DBF;

4) Departament Funduszy Europejskich i Instrumentów Rozwojowych - DFE;

5) Departament Górnictwa - DGA;

6) Departament Komunikacji - DKO;

7) Departament Kontroli i Audytu - DKA;

8) Departament Nadzoru I - DN I;

9) Departament Nadzoru II - DN II;

10) Departament Nadzoru III - DN III;

11) Departament Prawny - DP;

12) Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych - DPE;

13) Biuro Administracyjne - BA;

14) Biuro do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego - BRN;

15) Biuro Dyrektora Generalnego - BDG;

16) (uchylony)

17) Biuro Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023 - BKI;

18) Biuro Ministra - BM;

19) Gabinet Polityczny - GP.

§ 15. Gabinet Polityczny odpowiada za koordynację i realizację spraw, które wynikają z jego funkcji politycznej.

§ 16. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych podlega bezpośrednio Ministrowi.

§ 17. Inspektor ochrony danych, w zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 39 RODO, i innych przepisach dotyczących ochrony danych osobowych, podlega bezpośrednio Administratorowi Danych Osobowych.

ROZDZIAŁ 6

Zakresy działania departamentów

Departament Analiz i Sprawozdawczości (DAS)

§ 18. 1. Departament Analiz i Sprawozdawczości odpowiada za inicjowanie, opracowywanie i opiniowanie projektów strategicznych dokumentów rządowych o zasięgu międzyresortowym w zakresie kompetencji Ministra.

2. Departament, w zakresie prowadzonych przez Skarb Państwa transakcji kapitałowych:

1) opiniuje, pod względem ekonomiczno-finansowym, analizy i wyceny zewnętrznych doradców oraz sporządza, na potrzeby ministerstwa, analizy w procesach:

a) podziału, łączenia lub przekształcenia spółek z udziałem Skarbu Państwa,

b) umorzenia akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa,

c) wnoszenia akcji/udziałów na podwyższenie kapitału zakładowego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa,

d) transakcji nabycia i sprzedaży akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa;

2) współpracuje z innymi departamentami i podmiotami, m.in. przez uczestnictwo w spotkaniach z zewnętrznymi doradcami wspierającymi Ministra w realizowanych transakcjach kapitałowych;

3) gromadzi informacje na temat przebiegu transakcji kapitałowych oraz stanu realizacji poszczególnych projektów;

4) przedkłada właściwemu członkowi kierownictwa ministerstwa okresowe raporty dotyczące realizowanych transakcji kapitałowych.

3. Departament przygotowuje stanowisko Ministra na posiedzenia Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa nieobjętych nadzorem właścicielskim Ministra.

4. Departament dokonuje analiz:

1) o charakterze horyzontalnym lub strategicznym dotyczących spółek z udziałem Skarbu Państwa na potrzeby członków kierownictwa ministerstwa;

2) mających na celu optymalizację współpracy pomiędzy spółkami z udziałem Skarbu Państwa;

3) wybranych procesów i zjawisk gospodarczych związanych z funkcjonowaniem spółek z udziałem Skarbu Państwa;

4) bieżących dotyczących notowań akcji spółek z udziałem Skarbu Państwa.

5. Departament we współpracy z właściwymi departamentami opracowuje informacje o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa.

6. Departament opiniuje pod względem ekonomiczno-finansowym, na wniosek właściwego departamentu, sprawy związane z nadzorem Ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, przedłożone przez spółki wybrane dokumenty strategiczne wymagające podjęcia uchwały przez Walne Zgromadzenie/Zgromadzenie Wspólników spółki.

7. Departament opracowuje sprawozdania dotyczące spółek z udziałem Skarbu Państwa na potrzeby organizacji międzynarodowych oraz innych organów administracji, a w szczególności na potrzeby statystyki publicznej prowadzonej przez Główny Urząd Statystyczny oraz koordynuje działania w tym zakresie.

8. Departament odpowiada za współpracę z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów w zakresie zarządzania uprawnieniami pracowników ministerstwa do dostępu do "Zintegrowanego Systemu Informatycznego db KPRM".

9. (uchylony)

10. Departament pełni rolę biura monitorowania projektów w zakresie realizacji programów i projektów strategicznych ministerstwa zgodnie z "Procesem Monitorowania Projektów Strategicznych" przyjętym uchwałą nr 4/06/2018 Rady Monitorowania Portfela Projektów Strategicznych z dnia 12 czerwca 2018 r.

11. Departament opiniuje wnioski o udzielenie pomocy publicznej przez Ministra spółkom z udziałem Skarbu Państwa znajdującym się w nadzorze Ministra.

Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (DZK)

§ 19. 1. Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego odpowiada za:

1) pozamilitarne przygotowania obronne w działach administracji rządowej aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność;

2) ochronę obowiązkową obszarów, obiektów, urządzeń i transportów ważnych dla obronności, interesu gospodarczego państwa, bezpieczeństwa publicznego i innych ważnych interesów państwa;

3) realizację działań z zakresu obrony cywilnej;

4) ustalanie granic terenów zamkniętych oraz nadzorowanie prac na terenach zamkniętych ze względu na bezpieczeństwo i obronność państwa;

5) zapewnienie ciągłości działania w sytuacjach awaryjnych we współpracy z Biurem Administracyjnym;

6) realizację i koordynację działań w zakresie zarządzania kryzysowego oraz współpracę międzynarodową w tym zakresie;

7) realizację i koordynację działań w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej oraz współpracę międzynarodową w tym zakresie;

8) realizację przepisów ustawy z dnia 18 marca 2010 r. o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw aktywów państwowych oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2173);

9) wydawanie opinii na podstawie przepisów art. 6 ustawy z dnia 24 KWietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2020 r. poz. 1866 oraz z 2021 r. poz. 234), w porozumieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi prowadzącymi sprawy związane z nadzorem Ministra nad spółkami Skarbu Państwa;

10) współpracę z Departamentem Nadzoru I dotyczącą opiniowania planów działań operatorów pocztowych;

11) sprawy z zakresu cyberbezpieczeństwa, w szczególności opiniowanie projektów aktów normatywnych;

12) współpracę w ramach Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa na rzecz przeciwdziałania zagrożeniom cyberbezpieczeństwa;

13) opracowywanie, we współpracy z pozostałymi departamentami, stanowisk Ministra oraz materiałów informacyjnych związanych z udziałem Ministra w posiedzeniach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji (KRMC) oraz zespołów zadaniowych KRMC, a także informowanie departamentów o toczących się i planowanych pracach KRMC i zespołów zadaniowych KRMC;

14) prowadzenie spraw dotyczących bezpieczeństwa informacji w ministerstwie, w tym sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem teleinformatycznym ministerstwa;

15) realizację zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742), w tym prowadzenie Kancelarii Tajnej oraz zapewnienie obsługi wszystkich dokumentów niejawnych przetwarzanych w ministerstwie;

16) koordynowanie spraw związanych z realizacją zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji;

17) realizację przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 2145).

2. Departament współpracuje z Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie zadań związanych z cyberbezpieczeństwem wewnętrznym, opiniowaniem projektów aktów prawnych i projektów informatycznych przekazywanych przez KRMC oraz świadczeniem usług drogą elektroniczną.

3. W strukturze departamentu działa Inspektor ochrony danych, który monitoruje przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.

4. W strukturze departamentu działa Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, który wykonuje zadania określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz nadzoruje ochronę informacji niejawnych w ministerstwie.

Departament Budżetu i Finansów (DBF)

§ 20. Departament Budżetu i Finansów odpowiada za sprawy dotyczące konstruowania i monitorowania realizacji budżetu Ministra - dysponenta części 26 - Łączność, 48 - Gospodarka złożami kopalin i 55 - Aktywa państwowe, we współpracy z departamentami, oraz za obsługę finansową środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, w tym za:

1) przygotowanie planu rzeczowo-finansowego oraz monitorowanie jego realizacji, w tym dokonywanie korekt i zmian;

2) obsługę finansowo-księgową budżetu Ministra - dysponenta części 26 - Łączność, 48 - Gospodarka złożami kopalin i 55 - Aktywa państwowe oraz sprawozdawczość budżetową i finansową;

3) zadania z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i podatku dochodowego od osób fizycznych;

4) rozliczenia podróży służbowych oraz rozliczenia podatku od towarów i usług;

5) prowadzenie ewidencji księgowej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz dochodów i wydatków ze środków gromadzonych na wyodrębnionych rachunkach bankowych;

6) dokonywanie okresowych analiz z wykonania dochodów i wydatków budżetowych;

7) prowadzenie ewidencji księgowej akcji/udziałów spółek Skarbu Państwa, których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonuje Minister.

Departament Funduszy Europejskich i Instrumentów Rozwojowych (DFE)

§ 21. 1. Departament Funduszy Europejskich i Instrumentów Rozwojowych odpowiada za:

1) analizę możliwości uzyskiwania wsparcia ze środków Funduszy Europejskich, w ramach Polityki Spójności UE oraz Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF), przez poszczególne spółki z udziałem Skarbu Państwa ze wszystkich sektorów gospodarki, szczególnie pod kątem przygotowania portfela projektów pod okres programowania 2021-2027;

2) analizę możliwości uzyskiwania wsparcia przez poszczególne spółki z udziałem Skarbu Państwa z innych źródeł zewnętrznych, m.in: programy zarządzane bezpośrednio przez Komisję Europejską, zwaną dalej "KE" (Horizon 2020, investEU), Fundusz Sprawiedliwej Transformacji;

3) stałą współpracę z zarządami spółek z udziałem Skarbu Państwa, mającej na celu wsparcie i monitoring pozyskiwania zewnętrznych środków inwestycyjnych w ramach polityki spójności oraz środków zarządzanych bezpośrednio przez KE;

4) wykorzystywanie narzędzi nadzorczych wobec spółek z udziałem Skarbu Państwa, będących beneficjentami polityki spójności, w szczególności projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020, oraz Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF), dla zapewnienia sprawnej i prawidłowej realizacji inwestycji;

5) uczestnictwo w opiniowaniu kryteriów wyboru projektów oraz samych projektów, w których potencjalnymi beneficjentami mogą być spółki z udziałem Skarbu Państwa;

6) animację partnerstw krajowych i międzynarodowych na potrzeby pozyskiwania finansowania zarówno ze środków polityki spójności jak również ze źródeł bezpośrednio zarządzanych przez KE;

7) prowadzenie spójnej polityki międzynarodowej ministerstwa, w tym polityki europejskiej, we współpracy z innymi departamentami;

8) sprawy związane z członkostwem w UE, w tym za koordynację wypracowywania stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach wynikających z kompetencji Ministra na poziomie Rady Europejskiej, Komitetu Stałych Przedstawicieli (COREPER) i Rady Ministrów UE;

9) prowadzenie spraw związanych z wypracowaniem stanowiska ministerstwa wobec priorytetów Prezydencji w Radzie UE;

10) przygotowanie i koordynację przygotowania stanowiska ministerstwa na posiedzenia organów przygotowawczych Rady UE;

11) koordynację współpracy członków kierownictwa ministerstwa z KE, Parlamentem Europejskim i innymi instytucjami unijnymi;

12) koordynację zadań związanych z postępowaniami prowadzonymi przez KE w związku z brakiem transpozycji lub nieprawidłową transpozycją przepisów UE w zakresie kompetencji Ministra oraz monitorowanie transpozycji prawa UE;

13) koordynację przygotowania stanowiska Ministra do projektów umów międzynarodowych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej.

2. Departament odpowiada za zarządzanie środkami pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna.

Departament Górnictwa (DGA)

§ 22. 1. Departament Górnictwa odpowiada za realizację zadań wynikających z przyjętej przez Radę Ministrów polityki gospodarczej wobec sektora górnictwa węglowego i górnictwa niewęglowego oraz zadań związanych z przemysłem koksowniczym, a także za prowadzenie spraw z zakresu gospodarki złożami kopalin.

2. Do zadań departamentu należy w szczególności:

1) monitoring procesów funkcjonowania górnictwa węgla kamiennego;

2) prowadzenie spraw związanych z przyjętymi przez Radę Ministrów programami sektorowymi górnictwa węgla kamiennego i węgla brunatnego;

3) realizacja zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1064, 1339 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 234);

4) finansowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1821);

5) monitoring przebiegu likwidacji zakładów górniczych podmiotów, o których mowa w ustawie z dnia 30 sierpnia 2013 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1771 oraz z 2020 r. poz. 2398) wraz z finansowaniem zadań;

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych dla górnictwa sektora węgla kamiennego;

7) prowadzenie, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska, racjonalnej gospodarki złożami węglowodorów, węgla brunatnego, węgla kamiennego, siarki rodzimej, soli kamiennej, soli potasowej, soli potasowo-magnezowej i miedzi, w obszarze objętym wydobyciem;

8) uzgadnianie koncesji, udzielanych przez ministra właściwego do spraw środowiska, na wydobywanie kopalin objętych własnością górniczą Skarbu Państwa;

9) prowadzenie badań statystycznych w zakresie węgla kamiennego i brunatnego oraz koksownictwa;

10) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad instytutami badawczymi;

11) prowadzenie spraw związanych z problematyką technologii czystego węgla, w zastosowaniu do przetwórstwa węgla i produkcji syntetycznych paliw z węgla;

12) prowadzenie spraw związanych z problematyką wydobycia metanu z pokładów węgla;

13) współpraca międzynarodowa w zakresie górnictwa węgla kamiennego;

14) uczestnictwo w dialogu społecznym m.in. przez udział w pracach Zespołu Trójstronnego do spraw Bezpieczeństwa Socjalnego Górników i Zespołu Trójstronnego do spraw Branży Węgla Brunatnego;

15) prowadzenie spraw związanych z właściwością Ministra w sprawach fundacji, których statutowe cele działalności związane są z właściwością departamentu;

16) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego,

17) realizacja zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznak resortowych "Zasłużony dla Górnictwa RP" i stopni górniczych.

3. Departament Górnictwa odpowiada za:

1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:

a) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji Ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 35 ust. 1 pkt 19 i 20,

b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,

c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,

d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,

2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,

3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,

4) opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje Minister,

5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa,

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek,

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji Ministra,

8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 735 oraz z 2021 r. poz. 159 i 255), listy:

a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,

b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa 16 nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

4. Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Rządu do spraw transformacji spółek energetycznych i górnictwa węglowego.

5. Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Ministra do spraw górnictwa węgla kamiennego.

Departament Komunikacji (DKO)

§ 23. 1. Departament Komunikacji odpowiada za sprawy z zakresu obsługi informacyjnej i medialnej ministerstwa oraz Ministra, w tym w szczególności:

1) zapewnia obsługę medialną członków kierownictwa ministerstwa, nadzoruje i koordynuje kontakty z mediami;

2) koordynuje obecność ministerstwa w mediach społecznościowych;

3) odpowiada za realizację działań komunikacyjnych dotyczących ministerstwa;

4) odpowiada za sprawy związane z kierunkami komunikacji ministerstwa;

5) koordynuje sprawy związane z wizerunkiem ministerstwa;

6) pełni nadzór administracyjny nad zewnętrznym portalem ministerstwa oraz przygotowuje i publikuje materiały informacyjne na stronie internetowej ministerstwa, które nie są treściami BIP;

7) zapewnia monitorowanie środków społecznego przekazu w zakresie działania ministerstwa i członków kierownictwa ministerstwa oraz opracowanie przeglądu mediów dla członków kierownictwa ministerstwa i pracowników ministerstwa;

8) zapewnia dostawę prasy w formie papierowej oraz cyfrowej dla ministerstwa;

9) koordynuje udzielanie odpowiedzi na wnioski przesłane do ministerstwa na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176 oraz z 2021 r. poz. 1598 i 1641) oraz ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1446), w oparciu o projekty odpowiedzi przygotowane przez departamenty;

10) koordynuje opracowanie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 oraz z 2021 r. poz. 1038, 1243 i 1535) i sprawozdania z jego realizacji;

11) koordynuje sprawy związane z Krajowym Programem Działań na rzecz Równego Traktowania;

12) prowadzi działania w zakresie komunikacji wewnętrznej ministerstwa;

13) pełni nadzór administracyjny nad wewnętrznym portalem ministerstwa, przygotowanie i publikowanie materiałów informacyjnych na wewnętrznym portalu ministerstwa (strona intranetowa ministerstwa) oraz na zewnętrznym portalu ministerstwa (gov.pl/aktywa państwowe), pełniącym funkcję BIP.

2. Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Ministra Aktywów Państwowych do spraw otwartości danych.

Departament Kontroli i Audytu (DKA)

§ 24. 1. Departament Kontroli i Audytu odpowiada za:

1) planowanie, prowadzenie i dokumentowanie kontroli działalności organów, urzędów i jednostek, wobec których Minister posiada uprawnienia kontrolne;

2) obsługę kontroli zewnętrznych;

3) kontrolę wewnętrzną;

4) przygotowywanie zbiorczych informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa;

5) przyjmowanie, w tym przez obsługę Infolinii dla Obywatela, rozpatrywanie i załatwianie skarg, wniosków, petycji, postulatów oraz innych spraw kierowanych przez 17 obywateli, organizacje społeczne, organizacje związkowe i inne instytucje do Ministra oraz ministerstwa - w zakresie niepowierzonym innym departamentom,

6) sporządzanie okresowych analiz i opracowań dotyczących działalności departamentu;

7) prowadzenie rejestru skarg i wniosków, petycji oraz przygotowywanie, we współpracy z innymi departamentami, corocznej zbiorczej informacji o ich rozpatrzeniu;

8) prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami majątkowymi pracowników ministerstwa;

9) prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami lustracyjnymi pracowników ministerstwa, o których mowa w przepisach dotyczących ujawniania informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990, oraz treści tych dokumentów;

10) prowadzenie rejestru wydawanych w ministerstwie upoważnień lub pełnomocnictw do kontroli;

11) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem i rozpatrywaniem sygnałów dotyczących naruszeń prawa Unii Europejskiej oraz ochroną osób dokonujących zgłoszenia.

2. W strukturze departamentu funkcjonuje wyodrębnione Samodzielne Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego, którego zasady funkcjonowania określają przepisy o finansach publicznych oraz Karta audytu wewnętrznego zatwierdzona przez Ministra.

Departament Nadzoru I (DN I)

§ 25. 1. Departament Nadzoru I odpowiada za:

1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:

a) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji Ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 35 ust. 1 pkt 19 i 20,

b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,

c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,

d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,

2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,

3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,

4) opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje Minister,

5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa,

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek,

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji Ministra,

8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:

a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników (Dz. U. z 2021 r. poz. 425),

b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

2. Departament odpowiada za prowadzenie spraw dotyczących:

1) przejmowania przez Ministra wykonywania praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa w spółkach prawa handlowego, w szczególności na podstawie art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305);

2) nabywania przez Skarb Państwa akcji i udziałów w spółkach z mocy prawa;

3) nabywanie przez Skarb Państwa akcji i udziałów w spółkach na skutek decyzji Ministra chyba, że nabycie dotyczy akcji lub udziałów w spółkach przypisanych innym departamentom zgodnie z załącznikiem do regulaminu;

4) nabywanie przez Skarb Państwa akcji i udziałów w spółkach na podstawie innych tytułów niż wymienione w pkt 2 i 3, chyba, że nabycie na podstawie innego tytułu dotyczy akcji lub udziałów w spółkach przypisanych innym departamentom zgodnie z załącznikiem do regulaminu.

3. Departament wykonuje zadania, o których mowa w ust. 1, w stosunku do spółek, o których mowa ust. 2, do czasu wpisania ich do Załącznika do regulaminu.

4. Departament Nadzoru I odpowiada za wykonywanie zadań w zakresie dotyczącym sektora usług pocztowych. Do zadań departamentu należą w szczególności:

1) opracowywanie przepisów określających kierunki rozwoju rynku usług pocztowych w zakresie dotyczącym zapewnienia społeczeństwu dostępu do powszechnych usług pocztowych, stałego podnoszenia jakości usług pocztowych, wspierania rozwoju konkurencji na rynku pocztowym oraz poprawy infrastruktury pocztowej;

2) wykonywanie zadań ministra właściwego do spraw łączności w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041 i 2320) oraz z odrębnych przepisów;

3) prowadzenie w trybie odwoławczym i nadzoru indywidualnych postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących wykonania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz ustalenia opłaty za używanie niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego;

4) nadzór nad wykonywaniem kontroli obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz obowiązku pobierania opłaty abonamentowej;

5) prowadzenie spraw dotyczących polityki emisyjnej znaczków pocztowych;

6) współpraca z organizacjami międzynarodowymi w zakresie sektora pocztowego, w szczególności ze Światowym Związkiem Pocztowym (UPU) oraz Europejskim Komitetem do spraw Regulacji Pocztowych (CERP), w tym reprezentowanie Polski w pracach grup roboczych oraz komitetów UE;

7) realizacja zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznak honorowych "Zasłużony dla Łączności";

8) prowadzenie spraw z zakresu opiniowania planów działania operatorów pocztowych we współpracy z Departamentem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.

Departament Nadzoru II (DN II)

§ 26. 1. Departament Nadzoru II odpowiada za:

1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:

a) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji Ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 35 ust. 1 pkt 19 i 20,

b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,

c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,

d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,

2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,

3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,

4) opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje Minister,

5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa,

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek,

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji Ministra,

8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:

a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,

b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa 21 nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

2. Departament odpowiada za wyrażanie zgody na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 481), w porozumieniu z Departamentem Analiz i Sprawozdawczości.

3. Departament koordynuje proces nieodpłatnego zbywania akcji na rzecz uprawnionych pracowników, rolników i rybaków, o którym mowa w art. 36-38d oraz art. 63 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników oraz w innych ustawach odwołujących się do nieodpłatnego zbywania akcji osobom uprawnionym wspomnianym w powyższej ustawie.

Departament Nadzoru III (DN III)

§ 27. 1. Departament Nadzoru III odpowiada za:

1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:

a) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji Ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 35 ust. 1 pkt 19 i 20,

b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,

c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,

d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;

2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa;

3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;

4) opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje Minister;

5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek,

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji Ministra,

8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:

a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,

b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

2. Departament odpowiada za tematykę spraw offsetowych, w tym w szczególności zespołów negocjacyjnych, związanych z umowami offsetowymi, a także spraw związanych z funkcjonowaniem krajowego przemysłu zbrojeniowego i obsługą Ministra w obszarach związanych z Zespołem Trójstronnym ds. Rozwoju Przemysłowego Potencjału Obronnego i Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych przy Radzie Dialogu Społecznego.

3. (uchylony)

4. Departament odpowiada za prowadzenie spraw z zakresu wnoszenia aportu innego niż akcje, w szczególności w postaci prawa do nieruchomości na podstawie art. 58 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w spółkach w których Minister nie wykonuje praw z akcji.

Departament Prawny (DP)

§ 28. 1. Departament Prawny odpowiada za zapewnienie obsługi prawnej Ministra i ministerstwa, w tym:

1) wykonuje zastępstwo procesowe przed sądami powszechnymi i administracyjnymi, w tym przygotowuje i składa pisma procesowe oraz wnosi skargi kasacyjne oraz wykonuje czynności procesowe w toku postępowania karnego - na podstawie stanowiska przedstawionego przez właściwą komórkę organizacyjną;

2) wydaje opinie prawne w sprawach komórek organizacyjnych po przedstawieniu stanu faktycznego sprawy oraz stanowiska komórki organizacyjnej;

3) opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty decyzji administracyjnych, postanowień wydawanych w postępowaniach administracyjnych, projekty pełnomocnictw i upoważnień, projekty umów i porozumień oraz innych oświadczeń woli składanych w imieniu Skarbu Państwa, w tym projekty uchwał walnych zgromadzeń i zgromadzeń wspólników spółek, w których prawa z udziałów lub akcji wykonuje Minister;

4) opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty odpowiedzi na skargi do sądów administracyjnych oraz sprzeciwy od decyzji oraz projekty zawiadomień o możliwości popełniania przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;

5) koordynuje współpracę z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przygotowuje wystąpienia do Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach określonych w ustawie z dnia 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 762 i 2320) oraz opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty stanowisk przekazywanych do Trybunału Konstytucyjnego;

6) zapewnia jednolitą interpretację przepisów w ministerstwie dla ochrony interesu Skarbu Państwa;

7) odpowiada za poprawność pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym projektów aktów prawnych opracowanych w ministerstwie;

8) opracowuje statut ministerstwa;

9) zapewnia poprawność formalnoprawną tekstów jednolitych aktów normatywnych opracowywanych przez właściwe komórki merytoryczne;

10) opiniuje pod względem prawnym projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych opracowane przez właściwe komórki merytoryczne oraz projekty aktów normatywnych przekazane do opinii inicjowane przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;

11) przygotowuje, z własnej inicjatywy lub na wniosek komórki organizacyjnej, wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych o charakterze systemowym lub mających istotne znaczenie dla realizacji zadań należących do właściwości Ministra, po uprzednim przedstawieniu stanowiska przez komórkę wnioskującą;

12) ogłasza właściwe akty normatywne Ministra w Dzienniku Urzędowym Ministra Aktywów Państwowych;

13) kieruje akty prawne i inne dokumenty do redakcji Dziennika Ustaw RP i Dziennika Urzędowego RP "Monitor Polski" w celu ich ogłoszenia;

14) prowadzi rejestr upoważnień i pełnomocnictw;

15) prowadzi wykaz prac legislacyjnych Ministra;

16) przygotowuje na potrzeby Rządowego Centrum Legislacji informacje dotyczące niezrealizowanych upoważnień ustawowych do wydawania aktów wykonawczych z zakresu działania Ministra.

2. W przypadku zatrudnienia radcy prawnego w ramach stosunku pracy lub innego stosunku prawnego w komórce organizacyjnej innej niż Departament Prawny, wykonuje on zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, na rzecz tej komórki. Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, radca prawny zatrudniony w komórce organizacyjnej innej niż Departament Prawny wykonuje na wniosek dyrektora komórki organizacyjnej, w której jest zatrudniony, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez dyrektora Departamentu Prawnego lub inną upoważnioną osobę.

3. W celu zapewnienia jednolitej interpretacji przepisów w ministerstwie dla ochrony interesu Skarbu Państwa w sprawach szczególnie skomplikowanych, nietypowych lub istotnych dla funkcjonowania ministerstwa, komórka organizacyjna zatrudniająca radcę prawnego występuje o opinię do Departamentu Prawnego dołączając do wniosku swoje stanowisko w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych (DPE)

§ 29. 1. Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych odpowiada za:

1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:

a) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji Ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 35 ust. 1 pkt 19 i 20,

b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,

c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,

d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,

2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,

3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,

4) opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje Minister,

5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego Spółki z udziałem Skarbu Państwa,

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek,

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji Ministra,

8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:

a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,

b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa 26 nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

2. Departament odpowiada za kreowanie jednolitej polityki ministerstwa związanej z nadzorem Ministra nad spółkami Skarbu Państwa.

3. Departament odpowiada za prowadzenie i koordynację - we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi - spraw związanych z wykonywaniem obowiązków i uprawnień Ministra wynikających z ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 234, 784, 1093 i 1642), związanych z realizacją inwestycji w zakresie morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim, wydawanie opinii na podstawie art. 23 ust. 2, art. 26 ust. 2, art. 27 ust. 1 oraz art. 27s ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2135 oraz z 2021 r. poz. 234 i 1718) oraz zapewnia obsługę prac Pełnomocnika do spraw koordynacji działań podmiotów objętych nadzorem właścicielskim Ministra w procesie realizacji inwestycji w zakresie morskich farm wiatrowych.

Biuro Administracyjne (BA)

§ 30. 1. Biuro Administracyjne zarządza i administruje nieruchomością będącą w trwałym zarządzie ministerstwa, prowadzi gospodarkę majątkową ministerstwa oraz zapewnia obsługę techniczną i administracyjną, fizyczną ochronę osób i mienia.

2. Biuro Administracyjne odpowiada za:

1) dokonywanie czynności właściwych dla utrzymywania nieruchomości w stanie niepogorszonym, w szczególności prowadzenie książki obiektu budowlanego i dokumentacji technicznej, wykonywanie przeglądów oraz kontroli stanu technicznego budynku i jego wyposażenia, usuwanie awarii i ich skutków, wykonywanie konserwacji i napraw;

2) zapewnienie dostaw mediów, usług komunalnych, utrzymanie porządku i czystości oraz ubezpieczenie majątku ministerstwa;

3) sprawy zamówień publicznych;

4) planowanie i nadzór nad racjonalnym wykorzystywaniem powierzchni nieruchomości, zarówno części zabudowanej, jak i niezabudowanej, w tym nadzorowanie wykonywania spraw związanych z najmem, dzierżawą i użyczeniem powierzchni ministerstwa, a także spraw związanych z parkingami, oraz prowadzenie odpowiedniej dokumentacji w tym zakresie;

5) zarządzanie majątkiem ministerstwa, wykonywanie zadań związanych z ewidencjonowaniem składników majątkowych i nadzorem nad ich eksploatacją, prowadzenie gospodarki zaopatrzeniowo-materiałowej;

6) sporządzanie planów remontów i inwestycji oraz ich realizację;

7) obsługę administracyjną i techniczną w zakresie niezbędnym do funkcjonowania ministerstwa, obejmującą w szczególności: zaopatrzenie, poligrafię, eksploatację, kontrolę dostępu;

8) prowadzenie gospodarki transportowej;

9) zakup robót budowlanych, usług i dostaw będących w zakresie kompetencji biura oraz współpracę z innymi departamentami w tym zakresie;

10) kontrolę obiektu, urządzeń i wyposażenia technicznego budynku oraz zapobieganie skutkom uszkodzeń lub awarii, w tym zawiadamianie odpowiednich służb o zauważonych nieprawidłowościach;

11) obsługę narad, konferencji i szkoleń realizowanych na potrzeby ministerstwa;

12) prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową w ministerstwie;

13) fizyczną ochronę osób i mienia, monitorowanie sygnałów z systemów bezpieczeństwa i podejmowanie działań określonych odpowiednio do powstałego zagrożenia oraz współpracę z innymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie ochrony obiektu i mienia ministerstwa.

Biuro do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego (BRN)

§ 31. Biuro do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego odpowiada za prowadzenie spraw określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa (Dz. U. poz. 2375), a w szczególności za:

1) obsługę Pełnomocnika Rządu do spraw reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa w zakresie jego uprawnień do przygotowania reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa;

2) zapewnienie wsparcia eksperckiego dla Pełnomocnika Rządu do spraw reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa;

3) zapewnienie obsługi oraz wsparcia analitycznego zespołom eksperckim powołanym w zakresie właściwości Pełnomocnika Rządu do spraw reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa.

Biuro Dyrektora Generalnego (BDG)

§ 32. 1. Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za:

1) organizację ministerstwa, z zastrzeżeniem § 28 ust. 1 pkt 8, w tym za działania podnoszące jakość i efektywność pracy;

2) koordynowanie spraw związanych z kontrolą zarządczą i planami działalności;

3) opracowywanie rocznej informacji o działaniach podejmowanych wobec Ministra przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową;

4) informatyzację ministerstwa, również w zakresie usług świadczonych drogą elektroniczną, a także za współpracę z właściwymi departamentami w zakresie 28 wdrażania rozwiązań informatycznych, wprowadzanych przez nie i wynikających z ich wyłącznych kompetencji;

5) zarządzanie dokumentacją i koordynowanie czynności kancelaryjnych;

6) prowadzenie archiwum ministerstwa;

7) obsługę kancelaryjną ministerstwa, w tym dekretowanie korespondencji kierowanej do ministerstwa;

8) obsługę sekretariatu dyrektora generalnego;

9) prowadzenie spraw wynikających z nawiązania, trwania i ustania stosunku pracy pracowników ministerstwa;

10) realizację polityki w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w ministerstwie;

11) realizację świadczeń socjalnych na rzecz pracowników i emerytów ministerstwa, w tym projektowanie, analizę i kontrolę bieżącego wydatkowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;

12) organizowanie praktyk studenckich, staży absolwenckich i wolontariatu;

13) obsługę rzecznika dyscyplinarnego, komisji dyscyplinarnej i antymobbingowej ministerstwa.

2. Biuro Dyrektora Generalnego współpracuje z Departamentem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w zakresie zadań związanych z cyberbezpieczeństwem wewnętrznym, opiniowaniem projektów aktów prawnych i projektów informatycznych przekazywanych przez KRMC, oraz świadczeniem usług drogą elektroniczną.

3. Biuro Dyrektora Generalnego współpracuje z Departamentem Budżetu i Finansów w zakresie spraw wynikających z prowadzenia pracowniczych planów kapitałowych oraz gospodarowania funduszem płac ministerstwa.

Biuro Kadr (BK)

§ 33. (uchylony)

Biuro Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023 (BKI)

§ 34. Biuro Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023 odpowiada za:

1) koordynację realizacji zadań wykonywanych przez organizatorów i współorganizatorów związanych z organizacją i przeprowadzeniem III Igrzysk Europejskich 2023 oraz nadzór nad prawidłowością realizacji tych zadań;

2) zapewnienie wsparcia eksperckiego i obsługę Pełnomocnika do spraw koordynacji III Igrzysk Europejskich 2023 oraz obsługę Zespołu Zadaniowego do spraw koordynacji działań przygotowawczych do organizacji III Igrzysk Europejskich 2023, o których mowa w uchwale Nr 124/2020 Rady Ministrów z dnia 4 września 2020 r. w sprawie koordynacji działań przygotowawczych do organizacji III Igrzysk Europejskich 2023;

3) opracowanie i prowadzenie prac legislacyjnych w zakresie projektu ustawy w sprawie przygotowania Igrzysk Europejskich 2023;

4) współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego, organami administracji rządowej, związkami, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi w zakresie przygotowania i organizacji Igrzysk Europejskich 2023;

5) weryfikację, opracowanie materiałów i sprawozdań przekazywanych do biura przez organy administracji rządowej w sprawie realizacji zadań w zakresie przygotowania Igrzysk Europejskich 2023;

6) gromadzenie informacji na temat przebiegu i realizacji przygotowań do III Igrzysk Europejskich 2023;

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw pozostających we właściwości biura związanych z koordynacją Igrzysk Europejskich 2023.

Biuro Ministra (BM)

§ 35. 1. Biuro Ministra odpowiada za:

1) wspomaganie Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa, dekretowanie korespondencji kierowanej do Ministra oraz obsługę sekretariatu Ministra i szefa Gabinetu Politycznego oraz pozostałych członków kierownictwa ministerstwa, z zastrzeżeniem § 32 ust. 1 pkt 8;

2) koordynowanie prac oraz udziału Ministra i członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów oraz wykonywania zadań nałożonych na Ministra, zawartych w protokołach ustaleń Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów;

3) koordynowanie opiniowania projektów dokumentów rządowych w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz przewidzianych do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów, Komitet Społeczny Rady Ministrów oraz Radę Ministrów;

4) koordynowanie udziału przedstawicieli Ministra w zespołach międzyresortowych oraz komisjach, komitetach, radach powoływanych przez podmioty zewnętrzne, a także koordynowanie spraw zespołów, rad, komisji, grup roboczych powoływanych przez Ministra;

5) udzielanie w terminie odpowiedzi na korespondencję otrzymaną z Sejmu i Senatu oraz Kancelarii Prezydenta i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a także na interpelacje, zapytania oraz interwencje poselskie i senatorskie, w oparciu o projekty odpowiedzi przygotowane przez departamenty;

6) (uchylony)

7) koordynowanie:

a) prac oraz udziału Ministra i członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Sejmu, Senatu i komisji sejmowych i senackich oraz kierowanie spraw z tym związanych do załatwienia do właściwych departamentów,

b) prac związanych z przygotowaniem propozycji i monitorowaniem wykazu prac Rady Ministrów w zakresie właściwości Ministra, w zakresie aktów prawnych oraz ich założeń,

c) współpracy z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego,

d) na polecenie Ministra, realizacji wybranych spraw znajdujących się w rozproszonej właściwości departamentów oraz opracowania niezbędnych w tym zakresie materiałów;

8) koordynowanie współpracy z Radą Ochrony Pracy;

9) koordynowanie prac związanych z obsługą Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu;

10) realizację zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznaczeń państwowych;

11) (uchylony)

12) (uchylony)

13) (uchylony)

14) (uchylony)

15) organizację i obsługę spotkań oraz wizyt krajowych i zagranicznych Ministra i koordynację wizyt krajowych i zagranicznych pozostałych członków kierownictwa ministerstwa;

16) koordynowanie spraw wizowych pracowników ministerstwa;

17) obsługę protokolarną oraz koordynowanie spraw udzielania patronatów honorowych przez Ministra, prowadzenie elektronicznego rejestru zaproszeń na imprezy krajowe, otrzymywanych przez członków kierownictwa ministerstwa oraz elektronicznego rejestru zaproszeń i próśb o spotkanie kierowanych do Ministra;

18) realizację zadań wynikających z art. 8a ust. 1 pkt 3 i art. 21 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, dotyczących egzaminów dla kandydatów na członków organów nadzorczych;

19) aprobowanie wniosków w sprawie ustalenia składu lub zmian w składzie:

a) organu nadzorczego - rady nadzorczej, komisji rewizyjnej oraz pełnomocnika wspólnika, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników, lub organu nadzorczego państwowej osoby prawnej,

b) organu zarządzającego - zarządu, likwidatora w spółce, lub organu zarządzającego państwowej osoby prawnej;

20) przedkładanie Ministrowi wniosków, o których mowa w pkt 19, w celu podjęcia decyzji.

2. Biuro zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Ministra Aktywów Państwowych do spraw funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw energetycznych.

Załącznik do regulaminu
organizacyjnego Ministerstwa
Aktywów Państwowych

Wykaz spółek, których sprawy związane z nadzorem Ministra Aktywów Państwowych prowadzi:

Departament Górnictwa

1

Centrala Zbytu Węgla Węglozbyt S.A.

Katowice

2

Centralna Stacja Ratownictwa Górniczego S.A.

Bytom

3

Centrum Badań i Dozoru Górnictwa Podziemnego Sp. z o.o.

Lędziny

4

Holding KW Sp. z o.o.

Katowice

5

HUTA ŁABĘDY S.A.

Gliwice

6

Jastrzębska Spółka Węglowa S.A.

Jastrzębie-Zdrój

7

Jastrzębskie Zakłady Remontowe Sp. z o.o.

Jastrzębie-Zdrój

8

JSW KOKS S.A.

Zabrze

9

"Katowicki Węgiel" Sp. z o.o.

Katowice

10

Nieruchomości KW Sp. z o.o.

Katowice

11

Polska Grupa Górnicza S.A.

Katowice

12

PSK Rzeszów Sp. z o.o. w likwidacji

Katowice

13

Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A.

Bytom

14

Śląsko-Dąbrowska Spółka Mieszkaniowa Sp. z o.o.

Katowice

15

WĘGLOKOKS S.A.

Katowice

16

Zakłady Górniczo-Hutnicze "SABINÓW" S.A.

Częstochowa

Departament Nadzoru I

1

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Warszawa

2

GRUPA AZOTY S.A.

Tarnów

3

Grupa Azoty Zakłady Azotowe "Puławy" S.A.

Puławy

4

Grupa Azoty Zakłady Chemiczne "Police" S.A.

Police

5

Krajowa Spółka Cukrowa S.A.

Toruń

6

Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.

Warszawa

7

Poczta Polska S.A.

Warszawa

8

Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A.

Warszawa

9

Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A.

Warszawa

10

Przedsiębiorstwo Przemysłu Ziemniaczanego Trzemeszno Sp. z o.o.

Trzemeszno

11

Totalizator Sportowy Sp. z o.o.

Warszawa

12

Zespół Elektrowni Wodnych Niedzica S.A.

Niedzica

Departament Nadzoru II

1 Centrala Farmaceutyczna "CEFARM" S.A. Warszawa

2

Centrum Biurowe Plac Grunwaldzki S.A.

Katowice

3

Chłodnia "MORS-WOLA" Sp. z o.o.

Warszawa

4

DALMOR S.A.

Gdynia

5

Energop Sp. z o.o.

Sochaczew

6

Exatel S.A.

Warszawa

7

Fabryka Przewodów Energetycznych S.A.

Będzin

8

HUTMAR S.A.

Częstochowa

9

KGHM Polska Miedź S.A.

Lubin

10

Kopalnia Soli Bochnia Sp. z o.o.

Bochnia

11

Kopalnia Soli "Wieliczka" S.A.

Wieliczka

12

LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o.

Warszawa

13

Nadwiślańska Spółka Mieszkaniowa Sp. z o.o.

Brzeszcze

14

Polska Grupa Lotnicza S.A.

Warszawa

15

Polski Holding Hotelowy Sp. z o.o.

Warszawa

16

Polski Holding Nieruchomości S.A.

Warszawa

17

Polskie Koleje Państwowe S.A.

Warszawa

18

Polskie Linie Lotnicze "LOT" S.A.

Warszawa

19

Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego

"CHEMOBUDOWA-KRAKÓW" S.A.

Kraków

20

Przedsiębiorstwo Usług Hotelarskich PUH Sp. z o.o.

Łódź

21

Regionalny Fundusz Gospodarczy S.A.

Częstochowa

22

Tarchomińskie Zakłady Farmaceutyczne "Polfa" S.A.

Warszawa

23

Walcownia Metali Nieżelaznych "ŁABĘDY" S.A.

Gliwice

24

Warszawski Holding Nieruchomości S.A.

Warszawa

25

Warszawskie Zakłady Sprzętu Ortopedycznego S.A.

Warszawa

26

Wytwórnia Surowic i Szczepionek BIOMED Sp. z o.o.

Warszawa

27

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy S.A. w upadłości

Oleśnica

Departament Nadzoru III

1

Agencja Rozwoju Lokalnego S.A.

Sosnowiec

2

Agencja Rozwoju Regionalnego "ARLEG" S.A.

Legnica

3

Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.

Bielsko-Biała

4

AKWEN II Sp. z o.o.

Kielce

5

ARELAN S.A.

Łódź

6

ARR GROUP Sp. z o.o.

Kraków

7

Beskidzki Hurt Towarowy S.A.

Bielsko-Biała

8

BGE S.A.

Mysłowice

9

"BINGO CENTRUM" Sp. z o.o.

Warszawa

10

BIS-SUKCES Sp. z o.o.

Lublin

11

Bosacka Development Partners Sp. z o.o.

Zakopane

12

Centralny Ośrodek Badawczo Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej COBRABID Sp. z o.o. w likwidacji

Warszawa

13

"Centrum Handlowe Wschód" S.A.

Warszawa

14

Dolnośląskie Centrum Hurtu Rolno-Spożywczego S.A.

Wrocław

15

Dom Hutników w Skierniewicach Sp. z o.o.

Skierniewice

16

DRAGMOR Sp. z o.o.

Karniowice

17

Drexpol Konsulting Sp. z o.o.

Lublin

18

DTŚ S.A.

Katowice

19

EHN S.A.

Studzienice

20

"ELEKTRIM - MEGADEX" S.A.

Warszawa

21

Elektrociepłownia "Będzin" S.A.

Poznań

22

Elektromontaż Gdańsk S.A. w upadłości

Gdańsk

23

Fabryka Elementów Złącznych S.A.

Siemianowice Śląskie

24

Fabryka Obrabiarek do Drewna Sp. z o.o.

Trzeciewiec

25

Fabryka Przyrządów i Uchwytów "BISON-BIAL" S.A. w likwidacji

Bielsk Podlaski

26

Fabryka Żarówek "HELIOS" Sp. z o.o.

Katowice

27

Federal-Mogul BIMET S.A.

Gdańsk

28

FP SPOMAX S.A.

Ostrów Wielkopolski

29

Gremi Inwestycje S.A.

Karniowice

30

H. CEGIELSKI - POZNAŃ S.A.

Poznań

31

"HOLAGRA" Sp. z o.o.

Leszno

32

Huta Stalowa Wola S.A.

Stalowa Wola

33

Instytut Automatyki Systemów Energetycznych Sp. z o.o.

Wrocław

34

INWESTSTAR S.A.

Starachowice

35

KOFAMA Koźle S.A.

Warszawa

36

Kopalnie Surowców Mineralnych "KOSMIN" Sp. z o.o.

Bielany Wrocławskie

37

KOSMO Sp. z o.o.

Wrocław

38

Laboratorium Ochrony Środowiska Pracy Sp. z o.o.

Siedlce

39

LOGOTEC ENGINEERING S.A.

Mysłowice

40

"Lubelski Rynek Hurtowy" S.A.

Elizówka

41

"LUBINEX" Sp. z o.o. w likwidacji

Lubin

42

Meprozet Kościan S.A.

Kościan

43

MESKO S.A.

Skarżysko-Kamienna

44

METRON-TERM Sp. z o.o.

Toruń

45

NINO Sp. z o.o.

Wrocław

46

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A.

Gdynia

47

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Oponiarskiego

"STOMIL" Sp. z o. o.

Poznań

48

"Piastowskie Zakłady Przemysłu Gumowego STOMIL" Sp. z o.o.

Piastów

49

PL.2012+ Sp. z o.o.

Warszawa

50

Podkarpackie Centrum Hurtowe AGROHURT S.A.

Rzeszów

51

Podlaskie Centrum Rolno-Towarowe S.A.

Białystok

52

"POLMO GNIEZNO" Sp. z o.o.

Gniezno

53

Pol-Mot Holding S.A. w restrukturyzacji

Warszawa

54

Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.

Radom

55

Polski Holding Obronny Sp. z o.o.

Warszawa

56

Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A.

Warszawa

57

Pomorskie Hurtowe Centrum Rolno-Spożywcze S.A.

Gdańsk

58

Przedsiębiorstwo Budowy Tras Komunikacyjnych "TRAKT" w Szczecinie Sp. z o.o.

Szczecin

59

Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe S.A.

Dębica

60

Przedsiębiorstwo Przemysłowo-Handlowe NIDA Sp. z o.o.

Warszawa

61

Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" Sp. z o.o.

Białystok

62

Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych Sp. z o.o.

Kobyłka

63

RAPZ Sp. z o.o.

Dąbrowa Górnicza

64

Rolno-Przemysłowy Rynek Hurtowy "GIEŁDA HURTOWA" S.A.

Legnica

65

Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy "Giełda Elbląska" S.A.

Elbląg

66

"Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy" S.A.

Radom

67

ROSOMAK S.A.

Siemianowice Śląskie

68

"RUCH" Chorzów S.A.

Chorzów

69

Siarkopol Tarnobrzeg Sp. z o.o.

Tarnobrzeg

70

SILO Sp. z o.o.

Człuchów

71

SKLEJKA ORZECHOWO S.A.

Orzechowo

72

"SPOMASZ" Bełżyce S.A.

Bełżyce

73

Stacja Hodowli i Unasieniania Zwierząt Sp. z o.o. w Bydgoszczy

Bydgoszcz

74

Stilna S.A.

Bytom

75

Stomil-Poznań S.A.

Poznań

76

"SUPON USŁUGI" Sp. z o.o.

Białystok

77

Tarnowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.

Tarnów

78

"Termoizolacja Centrum" Sp. z o.o.

Zabrze

79

"TEXTILIMPEX" Sp. z o.o.

Łódź

80

Towarzystwo Finansowe "Silesia" Sp. z o.o.

Katowice

81

UML Development Sp. z o.o.

Katowice

82

"Uzdrowisko Krynica-Żegiestów" S.A.

Krynica-Zdrój

83

"Uzdrowisko Rabka" S.A.

Rabka-Zdrój

84

Wałbrzyski Rynek Hurtowy S.A.

Wałbrzych

85

Wałbrzyskie Zakłady Koksownicze "VICTORIA" S.A.

Wałbrzych

86

Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy S.A.

Bronisze

87

WELUX S.A.

Wrocław

88

Wielkopolska Gildia Rolno-Ogrodnicza S.A.

Poznań

89

Wielkopolskie Centrum Hodowli i Rozrodu Zwierząt w Poznaniu z siedzibą w Tulcach Sp. z o.o.

Tulce

90

Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych S.A.

Katowice

91

Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A.

Warszawa

92

Wojskowe Przedsiębiorstwo Handlowe Sp. z o.o.

Warszawa

93

Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. w Zielonce

Zielonka

94

Wojskowe Zakłady Kartograficzne Sp. z o.o.

Warszawa

95

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A.

Łódź

96

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A.

Bydgoszcz

97

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 S.A.

Zegrze

98

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 2 S.A.

Czernica

99

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A.

Poznań

100

Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A.

Grudziądz

101

Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego "PZL-Krosno" S.A.

Krosno

102

Zakład Budowy Naczep Sp. z o.o.

Nieżychowice

103

Zakłady Artykułów Technicznych "ARTECH" Sp. z o.o.

Łódź

104

Zakłady Ceramiczne "BOLESŁAWIEC" w Bolesławcu Sp. z o.o.

Bolesławiec

105

Zakłady Chemiczne "JELCHEM" S.A.

Jelenia Góra

106

Zakłady Chemiczne "NITRO-CHEM" S.A.

Bydgoszcz

107

Zakłady Chemiczne "RUDNIKI" S.A.

Rudniki

108

Zakłady Mięsne "PEKPOL OSTROŁĘKA" S.A.

Ławy

109

Zakłady Przemysłu Wełnianego "9 MAJA" S.A.

Łódź

110

"Zielonogórski Rynek Rolno-Towarowy" S.A.

Zielona Góra

Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych

1

ENEA S.A.

Poznań

2

Grupa LOTOS S.A.

Gdańsk

3

LOTOS PETROBALTIC S.A.

Gdańsk

4

PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.

Warszawa

5

Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A.

Płock

6

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.

Warszawa

7

Przedsiębiorstwo Przeładunku Paliw Płynnych "NAFTOPORT" Sp. z o.o.

Gdańsk

8

TAURON Polska Energia S.A.

Katowice

9

Zarządca Rozliczeń S.A.

Warszawa


[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Aktywów Państwowych z dnia 9 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych (Dz.Urz.MAP. poz. 11). Zmiana weszła w życie 11 maja 2022 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00