Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2015-02-17 do 2023-08-03
Wersja archiwalna od 2015-02-17 do 2023-08-03
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 5
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
z dnia 3 września 2014 r.
w sprawie trybu pracy oraz zakresu zadań komisji konkursowej
(ostatnia zmiana: DUMAiC. z 2015 r., poz. 4)
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Zarządzenie określa tryb pracy oraz zakres zadań komisji konkursowej, o której mowa w art. 12d ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
§ 2. Użyte określenia oznaczają:
1) ustawa – ustawę z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114);
2) rozporządzenie – rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 5 czerwca 2014 r. w sprawie trybu przeprowadzania konkursu oraz przeznaczania i rozliczania środków finansowych na informatyzację (Dz. U. z 2014 r. poz. 780);
3) minister – minister właściwy do spraw informatyzacji;
4) ministerstwo – urząd obsługujący ministra właściwego do spraw informatyzacji;
5) komisja – komisja konkursowa, o której mowa w art. 12d ust. 2 ustawy;
6) konkurs – konkurs w rozumieniu art. 12c ust. 1 ustawy;
7) beneficjent – podmiot, któremu przyznano środki dotacji celowej, o której mowa w art. 12f ust. 1 ustawy;
8) departament – komórka organizacyjna ministerstwa właściwa merytorycznie do organizacji konkursu;
9) wniosek – wniosek o dofinansowanie, o którym mowa w art. 12c ust. 4 ustawy;
10) wnioskodawca – podmiot, który złożył wniosek;
11) projekt – projekt informatyczny o publicznym zastosowaniu lub przedsięwzięcie wspierające rozwój społeczeństwa informacyjnego, o którym mowa w art. 12c ust. 1 ustawy.
§ 3. Do zadań komisji należy w szczególności:
1) opracowanie projektu ogłoszenia o konkursie;
2) ocena wniosków pod względem formalnym i merytorycznym;
3) przygotowanie listy rankingowej ocenionych wniosków wraz z rekomendacjami, na podstawie których minister, rozstrzyga o przyznaniu dofinansowania;
4) ocena raportów rocznych i raportów końcowych z realizacji projektu, składanych przez beneficjentów.
§ 4. 1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji pracami komisji kieruje zastępca przewodniczącego komisji.
3. Do zadań przewodniczącego komisji należy w szczególności:
1) zwoływanie posiedzeń komisji;
2) ustalanie porządku obrad;
3) zapewnianie przestrzegania zasady bezstronności i poufności w pracach komisji;
4) podpisywanie protokołów z posiedzeń komisji;
5) wyznaczanie zadań pozostałym członkom komisji;
6) kierowanie do wnioskodawców pism informujących o wynikach oceny wniosków oraz pism z prośbą o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w § 19.
4. Do zadań sekretarza komisji należy w szczególności:
1) udostępnianie członkom komisji wniosków;
2) przygotowanie posiedzeń komisji;
3) opracowanie podsumowania ocen formalnych i merytorycznych wniosków;
4) sporządzenie listy rankingowej ocenionych wniosków wraz z rekomendacjami;
5) sporządzanie protokołów z posiedzeń komisji;
6) sporządzanie protokołu z przebiegu konkursu.
5. Do zadań członków komisji należy w szczególności:
1) przygotowanie projektu ogłoszenia o konkursie;
2) rozpatrywanie odwołań od wyników konkursu;
3) ocena formalna wniosków;
4) ocena merytoryczna wniosków;
5) ocena merytoryczna raportów rocznych i końcowych z realizacji projektu;
6) ocena merytoryczna wniosków beneficjentów w sprawie zmian w umowach;
7) referowanie, na polecenie przewodniczącego komisji, wniosków.
6. Członkowie komisji są zobowiązani do złożenia oświadczenia, zgodnie ze wzorem, określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia.
§ 5. 1. W celu udokumentowania przebiegu konkursu sekretarz komisji sporządza protokół zawierający co najmniej:
1) oznaczenie przedmiotu konkursu;
2) oznaczenie składu komisji konkursowej;
3) informacje o wnioskodawcach;
5) liczbę uzyskanych punktów przez wnioskodawców;
6) wyniki konkursu po rozstrzygnięciu ministra.
2. Protokół z przebiegu konkursu podpisują: przewodniczący komisji albo zastępca przewodniczącego komisji oraz sekretarz komisji.
Rozdział 2.
Posiedzenia komisji
§ 6. 1. Posiedzenie komisji w sprawie oceny formalnej i merytorycznej wniosków, zwoływane jest nie później niż w terminie 7 dni roboczych od dnia upływu terminu składania wniosków.
2. Posiedzenie komisji w sprawie oceny raportów rocznych oraz końcowych zwoływane jest nie później niż w terminie 7 dni roboczych od dnia wpływu raportu do ministerstwa.
3. Członkowie komisji są informowani o posiedzeniu komisji, co najmniej na 3 dni robocze przed planowanym terminem posiedzenia.
4. W przypadku zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności przewodniczący komisji jest uprawniony do zwołania posiedzenia komisji bez zachowania terminu określonego w ust. 3 oraz organizacji prac komisji za pośrednictwem poczty elektronicznej lub innych dostępnych środków komunikacji elektronicznej.
5. Dla ważności rozstrzygnięć wymagana jest obecność przewodniczącego komisji, a w razie jego nieobecności zastępcy przewodniczącego komisji oraz co najmniej połowy liczby członków komisji.
6. Posiedzenia odbywają się według ustalonego przez przewodniczącego komisji porządku obrad.
§ 7. W sprawach dotyczących porządku obrad i innych sprawach proceduralnych komisja podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.
§ 8. 1. Posiedzenia komisji odbywają się w siedzibie ministerstwa.
2. Przebieg posiedzeń komisji, za zgodą jego członków, może być rejestrowany przy pomocy urządzeń audiowizualnych.
3. Z posiedzenia komisji sporządzany jest protokół, który podpisuje przewodniczący komisji albo zastępca przewodniczącego komisji oraz wszyscy członkowie komisji uczestniczący w posiedzeniu.
4. Do protokołu dołącza się listę obecności członków komisji.
5. Obsługę techniczną prac komisji zapewnia departament.
Rozdział 3.
Przygotowanie i przeprowadzenie konkursu
§ 9. 1. Komisja, niż później niż w terminie 30 dni od dnia powołania, opracowuje projekt ogłoszenia o konkursie zawierający elementy, o których mowa w art. 12c ust. 3 ustawy, a ponadto określa maksymalną liczbę punktów możliwych do uzyskania w poszczególnych kryteriach oceny wniosku.
2. Zaakceptowany przez komisję projekt ogłoszenia przekazywany jest do zatwierdzenia ministrowi za pośrednictwem dyrektora departamentu.
3. Komisja, za pośrednictwem dyrektora departamentu, rekomenduje ministrowi unieważnienie konkursu w przypadku jeżeli:
1) w terminie wskazanym w ogłoszeniu nie złożono żadnego wniosku;
2) żaden ze złożonych wniosków nie spełnia warunków określonych w ogłoszeniu o konkursie.
Rozdział 4.
Ocena wniosków
§ 10. 1. Komisja dokonuje oceny wniosków niż później niż w terminie 3 miesięcy od dnia, w którym upłynął termin składania wniosków.
2. Przewodniczący komisji w uzasadnionych przypadkach może przedłużyć termin, o którym mowa w ust. 1, nie dłużej niż o miesiąc.
3. O przedłużeniu terminu przewodniczący komisji zawiadamia wnioskodawców.
§ 11. 1. Członek komisji podlega wyłączeniu od udziału w ocenie wniosku w każdym przypadku mającym wpływ na bezstronne dokonanie oceny.
2. Członek komisji, po zapoznaniu się z wykazem złożonych wniosków, jest zobowiązany do złożenia pisemnego oświadczenia o nie pozostawaniu w stosunku prawnym lub faktycznym z wnioskodawcami, który może budzić uzasadnioną wątpliwość co do ich bezstronności podczas oceny wniosków. Wzór oświadczenia określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
3. Przewodniczący komisji obowiązany jest, na żądanie członka komisji, wyłączyć go od udziału w ocenie, jeżeli zostanie uprawdopodobnione istnienie okoliczności, które mogą wywołać wątpliwość co do jego bezstronności.
§ 12. 1. Komisja dokonuje oceny formalnej wniosku w terminie 20 dni od dnia wpływu wniosku do ministerstwa.
2. W przypadku stwierdzenia braków formalnych, przewodniczący komisji wzywa wnioskodawcę do ich usunięcia.
§ 13. 1. Przewodniczący komisji przekazuje ocenione pod względem formalnym wnioski poszczególnym członkom komisji do przygotowania oceny merytorycznej, określając termin wykonania oceny i zwrotu wniosków.
2. Na posiedzeniu komisji poszczególni członkowie komisji referują oceniony przez siebie wniosek.
3. Po zreferowaniu wniosków każdy członek uczestniczący w posiedzeniu wypełnia i przekazuje sekretarzowi komisji Indywidualny Formularz Oceny Wniosku zwany dalej „IFOW”, którego wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia. Za spełnianie określonego kryterium przyznawane są punkty. Brak spełnienia kryterium oznacza 0 pkt.
4. Sekretarz komisji na podstawie wypełnionych przez członków komisji IFOW, o których mowa w ust. 3, bezzwłocznie opracowuje podsumowanie ocen merytorycznych wniosku na Zbiorczym Formularzu Oceny Wniosku, zwanym dalej „ZFOW”, którego wzór określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
5. Ocena merytoryczna wniosku sporządzona na ZFOW stanowi średnią arytmetyczną wartości punktowej w poszczególnych parametrach oceny zamieszczonych na IFOW.
6. Sporządzone przez sekretarza komisji podsumowanie ocen merytorycznych wniosków stanowi podstawę do dalszych prac i uzgodnień komisji.
7. Ostateczną ocenę merytoryczną wniosku, sporządzoną na ZFOW podpisuje przewodniczący komisji i wszyscy członkowie komisji uczestniczący w posiedzeniu.
8. Do ZFOW komisja może dołączyć dodatkowe uzasadnienie. Sporządzenie uzasadnienia jest obowiązkowe w przypadku, gdy kwota dofinansowania została przyznana w innej wysokości niż określona we wniosku.
9. Minimalna liczba punktów niezbędnych do umieszczenia wniosku na liście rankingowej ocenionych wniosków wynosi połowę maksymalnej liczby punktów powiększonej o jeden.
§ 14. 1. Sekretarz komisji sporządza listę rankingową ocenionych wniosków rozpoczynając od wniosków z największą liczbą otrzymanych punktów. Do listy rankingowej dołącza się uzasadnienie. Listę rankingową podpisują wszyscy członkowie komisji uczestniczący w posiedzeniu.
2. Listę rankingową przewodniczący komisji, za pośrednictwem dyrektora departamentu, przekazuje ministrowi.
3. Minister na podstawie listy rankingowej rozstrzyga konkurs, decydując o przydzieleniu dofinansowania.
4. Lista rankingowa oraz rozstrzygnięcie, o których mowa w ust. 3, są niezwłocznie zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra.
Rozdział 5.
Ocena raportów rocznych oraz końcowych
§ 15. Oceny raportów rocznych oraz końcowych z realizacji projektu dokonuje komisja, która przeprowadzała konkurs.
§ 16. 1. Komisja przy ocenie raportu rocznego bierze pod uwagę następujące kryteria:
1) zgodność raportu z wymaganiami określonymi w § 7 ust. 4 rozporządzenia;
2) zgodność zakresu merytorycznego projektu z umową, o której mowa w art. 12f ust. 1 ustawy;
3) prawidłowość wydatkowania środków finansowych w porównaniu z kosztorysem i harmonogramem prac wynikającym z umowy, o której mowa w art. 12f ust. 1 ustawy;
4) przedstawioną przez Departament Budżetu i Finansów, na wniosek przewodniczącego komisji, oceną wykorzystania środków dotacji w zakresie finansowym.
2. Komisja dokonując oceny raportu rocznego przedstawia propozycje, o których mowa w § 10 ust. 1 rozporządzenia.
3. Wzór oceny raportu rocznego określa załącznik nr 4 do zarządzenia.
§ 17. 1. Komisja przy ocenie raportu końcowego bierze pod uwagę kryteria, o których mowa w § 11 ust. 1 rozporządzenia.
2. Wzór oceny raportu końcowego określa załącznik nr 5 do zarządzenia.
§ 18. 1. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń przez członka komisji do oceny formalnej lub merytorycznej raportu rocznego lub końcowego przewodniczący, komisji poddaje je pod dyskusję na posiedzeniu komisji.
2. W przypadku braku uzgodnienia przez komisję stanowiska w sprawie oceny raportów rocznych i końcowych, przewodniczący komisji zarządza głosowanie.
Rozdział 6.
Procedura wyjaśniająca
§ 19. 1. Komisja, w przypadku uzasadnionych wątpliwości, może wezwać wnioskodawcę lub beneficjenta do złożenia dodatkowych wyjaśnień w sprawie.
2. Potrzebę wezwania wnioskodawcy lub beneficjenta przewodniczący komisji poddaje głosowaniu.
3. W przypadku pozytywnego wyniku głosowania, o którym mowa w ust. 2, przewodniczący komisji kieruje do wnioskodawcy lub beneficjenta pismo wzywające do złożenia dodatkowych wyjaśnień w sprawie w terminie 7 dni wraz z pouczeniem, iż udzielenie odpowiedzi po terminie spowoduje nieuwzględnienie przedstawionych wyjaśnień w procedurze oceny.
4. Do czasu udzielenia dodatkowych wyjaśnień lub do upływu terminu, o którym mowa w ust. 3, postępowanie w sprawie oceny zostaje zawieszone.
5. Udzielone przez wnioskodawcę lub beneficjenta wyjaśnienia zostają dołączone do akt sprawy.
Rozdział 7.
Odwołania
§ 20. 1. Komisja rozpatruje odwołania od wyniku konkursu w terminie 5 dni roboczych od dnia wpływu odwołania do ministerstwa.
2. Odwołania, które wpłynęły po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia wyniku konkursu, pozostawia się bez rozpatrzenia.
3. W przypadku odwołania od oceny wniosku, komisja poddaje go ponownej ocenie.
4. W pozostałych sprawach proceduralnych komisja rozstrzyga zwykłą większością głosów.
§ 21. 1. W przypadku uznania odwołania od oceny wniosku, sekretarz komisji przygotowuje korektę listy rankingowej ocenionych wniosków, w terminie 3 dni od dnia upływu terminu, o którym mowa w § 20 ust. 1.
2. Korektę listy rankingowej podpisują wszyscy członkowie komisji uczestniczący w posiedzeniu.
3. Przewodniczący komisji, za pośrednictwem dyrektora departamentu, przekazuje korektę listy, o której mowa w ust. 1, ministrowi, który decyduje o przydzieleniu dofinansowania. § 14 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 8.
Postanowienia końcowe
§ 22. Pierwsze posiedzenie komisji zwoływane jest nie później niż w terminie 7 dni roboczych od dnia wejścia w życie przepisów dotyczących wyznaczenia składu osobowego komisji.
§ 23. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Załączniki do zarządzenia Nr 5 Ministra Administracji i Cyfryzacji
z dnia 3 września 2014 r.
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
[1] Załącznik nr 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 2 Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 12 stycznia 2015 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie trybu pracy oraz zakresu zadań komisji konkursowej (Dz.U.MAiC. poz. 4). Zmiana weszła w życie 17 lutego 2015 r.