Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-08-31
Wersja aktualna od 2022-08-31
obowiązujący
WYTYCZNE NR 13
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 29 sierpnia 2022 r.
w sprawie wpisywania użytkowników statków powietrznych do rejestru cywilnych statków powietrznych i ich ujawniania w świadectwie rejestracji statku powietrznego oraz określenia ich odpowiedzialności za ciągłą zdatność do lotu statku powietrznego
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1235 i 1715) ogłasza się, co następuje:
§ 1. Wydaje się wytyczne dotyczące wpisywania użytkowników statków powietrznych do prowadzonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej "Prezesem Urzędu", rejestru cywilnych statków powietrznych, zwanego dalej "rejestrem statków", i ich ujawniania w świadectwie rejestracji statku powietrznego oraz określenia ich odpowiedzialności za ciągłą zdatność do lotu statku powietrznego.
§ 2. Wytyczne mają zastosowanie do użytkowników statków powietrznych w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, z którego wynika, że użytkownikiem statku powietrznego jest jego właściciel albo inna osoba wpisana jako użytkownik do rejestru statków.
§ 3. Do rejestru statków wpisywany jest:
1) właściciel statku powietrznego albo
2) właściciel statku powietrznego oraz użytkownik statku powietrznego inny niż jego właściciel.
§ 4. Użytkownik inny niż właściciel statku powietrznego może być użytkownikiem, który w związku z oddaniem mu statku powietrznego do używania na podstawie umowy:
1) przejął odpowiedzialność za zapewnienie ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego, zwany dalej: "użytkownikiem odpowiedzialnym za ciągłą zdatność do lotu";
2) jedynie faktycznie włada statkiem powietrznym (użytkuje statek powietrzny lub wykonuje operacje lotnicze), ale nie przejął odpowiedzialności za zapewnienie ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego.
§ 5. 1. Statek powietrzny może zostać wpisany do rejestru statków jeżeli jego właściciel spełnia jedną z przesłanek, o których mowa w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
2. Jeżeli właściciel nie spełnia żadnej z przesłanek, o których mowa w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, statek powietrzny może zostać wpisany do rejestru statków wyłącznie jeżeli użytkownik statku powietrznego, któremu statek powietrzny został oddany do używania na podstawie umowy, spełnia jedną z przesłanek, o których mowa w art. 35 ust. 1 ustawy - Prawo lotnicze, oraz przejął odpowiedzialność za zapewnienie ciągłej zdatności do lotu tego statku powietrznego i za spełnienie wymagań, o których mowa w § 6.
§ 6. Właściciel statku powietrznego albo użytkownik inny niż właściciel statku powietrznego, o którym mowa w § 4 pkt 1, wpisanego do rejestru statków odpowiada za zapewnienie ciągłej zdatności do lotu tego statku powietrznego i spełnienie wymagań, w zależności od rodzaju statku powietrznego, o których mowa w:
1) M.A.201 lit. a załącznika I do rozporządzenia Komisji UE nr 1321/2014 w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanemu w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014 r., str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 1321/2014";
2) ML.A.201 lit. a załącznika Vd do rozporządzenia 1321/2014;
3) § 37 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie przepisów technicznych i eksploatacyjnych dotyczących statków powietrznych kategorii specjalnej, nieobjętych nadzorem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1122);
4) pkt 8.1.1.1 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 2609).
§ 7. Podmiot wpisany do rejestru statków jako użytkownik inny niż właściciel jest ujawniany w świadectwie rejestracji w polu "adnotacje". Wpis użytkownika do świadectwa rejestracji bez dodatkowych adnotacji oznacza, że jest on użytkownikiem, o którym mowa w § 4 pkt 2, który nie przejął odpowiedzialności za ciągłą zdatność do lotu.
§ 8. 1. W przypadku, gdy właściciel albo użytkownik statku powietrznego prowadzi działalność gospodarczą, w tym w formie spółki cywilnej, zgłoszenie danych rejestrowych podlegających wpisowi do rejestru obejmuje tylko dane osoby fizycznej z jej aktualnym miejscem zamieszkania, bez uwzględniania nazwy firmy (działalności gospodarczej) lub nazwy spółki cywilnej.
2. Jeżeli po stronie właściciela albo użytkownika odpowiedzialnego za ciągłą zdatność do lotu istnieje wielość podmiotów wynikająca m.in. ze współwłasności, ze stosunku spółki cywilnej czy prawa handlowego, odpowiedzialność za ciągłą zdatność do lotu ponoszą solidarnie podmioty będące właścicielem albo solidarnie podmioty będące użytkownikiem odpowiedzialnym za ciągłą zdatność do lotu. Spełnienie przez jeden podmiot określonego obowiązku wynikającego z mających zastosowanie przepisów zwalnia pozostałe podmioty z jego spełnienia.
§ 9. Przeniesienie odpowiedzialności, o której mowa w M.A.201 lit. b załącznika I do rozporządzenia 1321/2014, ML.A. 201 lit. b załącznika Vd do rozporządzenia 1321/2014 oraz pkt 8.1.1.2 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych następuje wyłącznie, jeżeli na podstawie umowy oddania do używania użytkownik staje się użytkownikiem odpowiedzialnym za ciągłą zdatność do lotu. W przeciwnym przypadku nie dochodzi do przejęcia odpowiedzialności, a za ciągłą zdatność do lotu odpowiada właściciel statku powietrznego.
§ 10. 1. Użytkownik statku powietrznego, użytkujący go jako koncesjonowany przewoźnik lotniczy jest odpowiedzialny za ciągłą zdatność do lotu statku powietrznego.
2. Użytkownik statku powietrznego, użytkujący go jako operator w rozumieniu przepisów rozporządzenia 1321/2014, niebędący użytkownikiem odpowiedzialnym za ciągłą zdatność do lotu, w zależności do rodzaju statku powietrznego, obowiązany jest do spełnienia warunków, o których mowa odpowiednio w M.A.201 lit. f załącznika I do rozporządzenia 1321/2014, M.A.201 lit. h załącznika I do rozporządzenia 1321/2014, ML.A.201 lit. e załącznika Vd do rozporządzenia 1321/2014.
§ 11. Użytkownik statku powietrznego prowadzący działalność w zakresie usług lotniczych innych niż zarobkowy przewóz lotniczy (tj. operacji, o których mowa w art. 163d ustawy - Prawo lotnicze), niebędący użytkownikiem odpowiedzialnym za ciągłą zdatność do lotu zobowiązany jest do spełnienia warunków, o których mowa w pkt 8.1.1.8 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych.
§ 12. Użytkownik statku powietrznego, do którego mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1, z późn. zm.) niebędący użytkownikiem odpowiedzialnym za ciągłą zdatność do lotu, zobowiązany jest zgodnie z pkt 6.1. załącznika V do rozporządzenia 2018/1139 do zapewnienia, że spełnione są warunki do wykonania lotu wynikające odpowiednio z M.A.201 lit. a pkt 1 - 4 załącznika I do rozporządzenia 1321/2014 albo ML.A.201 lit a pkt 1 - 4 załącznika Vd do rozporządzenia 1321/2014.
§ 13. 1. W przypadku statku powietrznego kategorii specjalnej, który został co najmniej w 51 % zadań związanych z jego wytworzeniem i złożeniem wykonany w pojedynczym egzemplarzu przez:
1) amatora, będącego osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności w zakresie wytwarzania statków powietrznych, albo
2) nienastawione na zysk stowarzyszenie amatorów, do którego mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261)
oraz jest używany przez jego budowniczego lub właściciela na własny użytek, wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych, a nie w jakichkolwiek celach zarobkowych, w rejestrze statków wpisany może być wyłącznie właściciel takiego statku powietrznego.
2. Statek powietrzny, o którym mowa w ust. 1, może zostać wpisany i pozostawać w rejestrze statków, jeżeli jego właścicielem pozostaje:
1) obywatel polski,
2) cudzoziemiec mający prawo stałego pobytu na terytorium RP,
3) stowarzyszenie amatorów (jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej).
§ 14. 1. Przy rozpatrywaniu wniosków o wpis lub zmianę danych w rejestrze statków Prezes Urzędu bada treść przedkładanej umowy o oddaniu statku powietrznego do używania celem ustalenia czy doszło do zmiany użytkownika odpowiedzialnego za ciągłą zdatność do lotu oraz czy użytkownik faktycznie włada danym statkiem powietrznym.
2. Aby doszło do zmiany użytkownika odpowiedzialnego za ciągłą zdatność do lotu statku powietrznego, umowa o oddaniu statku powietrznego do używania musi jednoznacznie określać, że użytkownik przejmuje odpowiedzialność za ciągłą zdatność do lotu statku powietrznego na cały okres obowiązywania umowy.
3. Umowa o oddaniu statku powietrznego do używania, która ma stanowić podstawę wpisu użytkownika innego niż użytkownik odpowiedzialny za ciągłą zdatność do lotu, musi potwierdzać wydanie i objęcie statku powietrznego w faktyczne władanie na cały okres obowiązywania umowy. Jeżeli z przedłożonej umowy nie wynika, że statek powietrzny został wydany (objęty we władanie) użytkownikowi na cały okres obowiązywania umowy, wpis nowego użytkownika do rejestru nie jest dopuszczalny.
4. Umowa, która stanowi dokument potwierdzający prawo do dysponowania statkiem powietrznym, o którym mowa w § 20 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 września 2020 r. w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym (Dz. U. poz. 1694), ale na podstawie której statek powietrzny nie został wydany użytkownikowi do używania przez cały okres jej obowiązywania nie stanowi podstawy do wpisu użytkownika do rejestru statków.
5. Zmiana użytkownika potwierdzana jest wpisem w danych rejestrowych i świadectwie rejestracji. W przypadku wątpliwości w przedmiotowym zakresie Prezes Urzędu wzywa wnioskującego o wpis użytkownika do rejestru statków do złożenia wyjaśnień.
§ 15. 1. Niezgłoszenie umowy o oddanie statku powietrznego do używania na okres krótszy niż 14 dni nie stanowi przesłanki do podjęcia działań administracyjnych wobec podmiotu, który nie dokonał zgłoszenia zmiany danych rejestrowych w przypadku zakończenia używania przed upływem ustawowego terminu na zgłoszenie przedmiotowego faktu.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, właściciel albo użytkownik odpowiedzialny za ciągłą zdatność do lotu zobowiązany jest do dopełnienia wymagań związanych z zawarciem stosownej umowy albo sporządzeniem protokołu przekazania statku powietrznego do używania, jeżeli taki fakt miał miejsce, a użytkownik który objął statek powietrzny we władanie do zapewnienia, że spełnione są warunki do wykonania lotu wynikające odpowiednio z M.A.201 lit. a pkt 1 - 4 załącznika I do rozporządzenia 1321/2014 albo ML.A. 201 lit a pkt 1 - 4 załącznika Vd do rozporządzenia 1321/2014 albo pkt 8.1.1.1 ppkt 1 - 4 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych, w zależności od mających zastosowanie przepisów.
§ 16. Wytyczne wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Prezes Urzędu Lotnictwa
Cywilnego
Piotr Samson