Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 73
Wersja aktualna od 2017-01-31
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 73
Wersja aktualna od 2017-01-31
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

WYTYCZNE NR 1
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 30 stycznia 2017 r.

w sprawie ustanowienia wymagań kwalifikacyjnych dla kadry dydaktycznej w organizacjach szkolenia mechaników lub inżynierów obsługi technicznej Part – 147

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605, 904, 1361 i 1948) w związku z pkt 147.A. 105 lit. f załącznika IV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanemu w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.1)) ogłasza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. W celu zapewnienia zgodności procesu szkolenia teoretycznego i praktycznego z pkt 147.A.105 lit. f załącznika IV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanemu w takie zadania zaleca się stosowanie wymagań kwalifikacyjnych dla kadry dydaktycznej w organizacjach szkolenia mechaników lub inżynierów obsługi technicznej Part – 147, stanowiących załącznik do wytycznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Tracą moc wytyczne nr 2 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 24 września 2007 r. w sprawie ustanowienia wymagań kwalifikacyjnych dla kadry dydaktycznej w organizacjach szkolenia mechaników lub inżynierów obsługi technicznej Part – 147 (Dz. Urz. ULC Nr 6, poz. 24).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Wytyczne wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 176 z 07.07.2015, str. 4 oraz Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 16.

Załącznik do wytycznych nr 1
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 30 stycznia 2017 r.

Wymagania kwalifikacyjne dla kadry dydaktycznej w organizacjach szkolenia mechaników obsługi technicznej statków powietrznych Part 147

(zgodnie z 147.A.105 lit. f załącznika IV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i urządzeń, a także w sprawie zatwierdzania organizacji i personelu wykonujących takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.)

Szkolenie podstawowe – instruktor/egzaminator szkolenia teoretycznego

Moduły 1, 2

Kwalifikacje/ doświadczenie

Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań

Uwagi

Wiedza specjalistyczna

1. Studia wyższe

Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne

Ukończenie kursu z metod/technik nauczania/egzaminowania, albo

*

przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE.

**

Inna wiedza

Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz znajomość charakterystyki organizacji (MTOE) weryfikowana przez Kierownika Szkolenia.

***

Doświadczenie specjalistyczne

Szkolenie podstawowe – instruktor/egzaminator szkolenia teoretycznego

Moduły 3, 4, 5, 6, 8

Kwalifikacje/ doświadczenie

Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań

Uwagi

Wiedza specjalistyczna

Studia wyższe o kierunku technicznym,

albo

studia wyższe o kierunku innym niż techniczny oraz świadectwa ukończenia szkolenia i egzaminu w organizacji Part – 147 z modułów zawartych w upoważnieniu instruktora,

albo

podstawowa licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3.

Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne

Ukończenie kursu z metod/technik nauczania/egzaminowania,

albo

*

przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE.

**

Inna wiedza

Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz znajomość charakterystyki organizacji (MTOE) weryfikowana przez Kierownika Szkolenia.

***

Doświadczenie specjalistyczne

Co najmniej 1 rok w środowisku obsługi statku powietrznego, albo 3 lata w obszarze zagadnień z nauczanych modułów.

Szkolenie podstawowe – instruktor szkolenia teoretycznego

Moduł 7

Kwalifikacje/ doświadczenie

Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań

Uwagi

Wiedza specjalistyczna

Techniczne studia wyższe,

albo

podstawowa licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3.

Program studiów powinien zawierać przedmioty zgodne z zagadnieniami modułu nr 7.

Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne

Ukończenie kursu z metod/technik nauczania,

albo

*

przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE.

**

Inna wiedza

Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz znajomość charakterystyki organizacji (MTOE) weryfikowana przez Kierownika Szkolenia.

***

Doświadczenie specjalistyczne

Udokumentowane co najmniej 3-letnie doświadczenie w obszarze zagadnień modułu nr 7.

Szkolenie podstawowe – instruktor/egzaminator szkolenia teoretycznego

Moduł 9

Kwalifikacje/ doświadczenie

Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań

Uwagi

Wiedza specjalistyczna

1. Studia wyższe,

albo

podstawowa licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3.

2. Wykształcenie wyższe lub średnie, oraz

udokumentowane co najmniej 2-dniowe szkolenie z czynnika ludzkiego,

albo

zdany egzamin z modułu 9 w organizacji Part – 147 lub Nadzorze Lotniczym.

Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne

Ukończenie kursu z metod/technik nauczania/egzaminowania,

albo

*

przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE.

**

Inna wiedza

Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz znajomość charakterystyki organizacji (MTOE) weryfikowana przez Kierownika Szkolenia.

***

Doświadczenie specjalistyczne

Szkolenie podstawowe – instruktor/egzaminator szkolenia teoretycznego

Moduł 10

Kwalifikacje/ doświadczenie

Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań

Uwagi

Wiedza specjalistyczna

1. Studia wyższe,

albo

podstawowa licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3.

2. Wykształcenie wyższe lub średnie,

oraz udokumentowane co najmniej 2-dniowe szkolenie z prawa lotniczego,

albo

zdany egzamin z modułu 10 w organizacji Part – 147 lub Nadzorze Lotniczym.

Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne

Ukończenie kursu z metod/technik nauczania/egzaminowania,

albo

*

przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE.

**

Inna wiedza

Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz znajomość charakterystyki organizacji (MTOE) weryfikowana przez Kierownika Szkolenia.

***

Doświadczenie specjalistyczne

Szkolenie podstawowe – instruktor/egzaminator szkolenia teoretycznego

Moduły 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Kwalifikacje/ doświadczenie

Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań

Uwagi

Wiedza specjalistyczna

Studia wyższe o kierunku technicznym,

albo

podstawowa licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3 odpowiednio do nauczanej kategorii/podkategorii,

albo

wykształcenie wyższe o kierunku innym niż techniczny wraz z certyfikatem uznania organizacji Part-147 (szkolenie oraz egzamin) z modułów, które mają być wykładane.

Program studiów powinien zawierać przedmioty adekwatne do nauczanego modułu.

Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne

1. Ukończenie kursu z metod/technik nauczania/egzaminowania,

albo

*

2. Przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE.

**

Inna wiedza

Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE.

***

Doświadczenie specjalistyczne

Co najmniej 1 rok w środowisku obsługi statku powietrznego, albo 3 lata w obszarze zagadnień z nauczanych modułów.

Szkolenie podstawowe – instruktor szkolenia praktycznego/oceniający umiejętności praktyczne

Kwalifikacje/ doświadczenie

Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań

Uwagi

Wiedza specjalistyczna

Opcja 1

Techniczne studia wyższe o kierunku zgodnym lub zbliżonym z rodzajem prowadzonych zajęć,

albo

świadectwo ukończenia technikum odpowiedniego kierunku wraz z potwierdzeniem uzyskania tytułu zawodowego, zgodnego z rodzajem prowadzonych zajęć,

Opcja 2

Podstawowa licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3.

Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne

1. Ukończenie kursu z metod/technik nauczania,

albo

*

2. Przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora.

Procedura oceny powinna być opisana w MTOE.

**

Inna wiedza

Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE.

***

Doświadczenie specjalistyczne

Co najmniej 1 rok w środowisku obsługi statku powietrznego, albo

3 lata w obszarze zagadnień z modułu nr 7.

Szkolenie podstawowe – instruktor szkolenia praktycznego/oceniający umiejętności praktyczne (część obsługowa)

Kwalifikacje/ doświadczenie

Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań

Uwagi

Wiedza specjalistyczna

Opcja 1

Techniczne studia wyższe o kierunku zgodnym lub zbliżonym z rodzajem prowadzonych zajęć,

albo

świadectwo ukończenia technikum odpowiedniego kierunku wraz z potwierdzeniem uzyskania tytułu zawodowego, zgodnego z rodzajem prowadzonych zajęć,

Opcja 2

Podstawowa licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3 z wpisanym uprawnieniem na typ/grupę statków powietrznych.

Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne

1. Ukończenie kursu z metod/technik nauczania,

albo

2. Przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora.

Procedura oceny powinna być opisana w MTOE.

*

**

Inna wiedza

Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE.

***

Doświadczenie specjalistyczne

Co najmniej 1 rok w środowisku obsługi statku powietrznego, albo

3 lata w obszarze zagadnień z modułu nr 7.

Szkolenie podstawowe – egzaminator szkolenia teoretycznego

(moduły nr: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17)

Kwalifikacje/ doświadczenie

Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań

Uwagi

Wiedza specjalistyczna

Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne

Ukończenie kursu z metod/technik egzaminowania,

oraz

Kontrola przez Kierownika Szkolenia przeprowadzonego egzaminu.

****

Inna wiedza

Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE.

***

Doświadczenie specjalistyczne

Szkolenie podstawowe – egzaminator szkolenia teoretycznego (moduły nr: 7, 9, 10)

Kwalifikacje/ doświadczenie

Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań

Uwagi

Wiedza specjalistyczna

Wiedza egzaminatorów powinna być adekwatna do wiedzy instruktora nauczanego modułu, np.:

– egzaminator modułu 10 powinien mieć wiedzę specjalistyczną taką jak instruktor nauczania modułu 10.

Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne

Ukończenie kursu z metod/technik egzaminowania,

oraz

Kontrola przez Kierownika Szkolenia przeprowadzonego egzaminu.

****

Inna wiedza

Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE.

***

Doświadczenie specjalistyczne

Szkolenie na typ statku powietrznego – Instruktor/Egzaminator szkolenia teoretycznego

Kwalifikacje/ doświadczenie

Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań

Uwagi

Wiedza specjalistyczna

Opcja 1

Studia wyższe,

oraz

certyfikat uznania organizacji Part – 147 (szkolenie oraz egzamin) na nauczany typ statku powietrznego.

Opcja 2

Średnie wykształcenie w kierunku technicznym,

oraz

Licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3 z wpisem uprawnienia na nauczany statek powietrzny.

Opcja 3

wykładane zagadnienia zgodnie ze zrealizowanym szkoleniem specjalistycznym

Wykształcenie wyższe oraz,

szkolenie specjalistyczne na układ, instalację bądź podzespół (np. silnik, instalacja hydrauliczna, etc.) przedmiotowego typu statku powietrznego

oraz

kursy odświeżające (co 2 lata) jeśli Instruktor nie jest zatrudniony w organizacji Part – 145 lub Part – 147.

Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne

Ukończenie kursu z metod/technik nauczania/egzaminowania,

albo

przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora.

Procedura oceny powinna być opisana w MTOE.

**

Inna wiedza

Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE.

***

Doświadczenie specjalistyczne

1. 3 lata doświadczenia w konstrukcji/obsłudze statku powietrznego,

2. Kursy odświeżające (co 2 lata) jeśli Instruktor nie jest zatrudniony w organizacji Part – 145 lub Part – 147.

Szkolenie na typ statku powietrznego – Instruktor szkolenia praktycznego

Kwalifikacje/ doświadczenie

Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań

Uwagi

Wiedza specjalistyczna

Opcja 1

Licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3 z wpisem uprawnienia na nauczany statek powietrzny we właściwej kategorii,

oraz

kursy odświeżające (co 2 lata) jeśli instruktor nie jest zatrudniony w organizacji Part – 145 lub Part – 147.

Opcja 2

Wykształcenie wyższe,

oraz

certyfikat uznania organizacji Part – 147 (szkolenie oraz egzamin) na nauczany typ statku powietrznego,

oraz

kursy odświeżające (co 2 lata) jeśli instruktor nie jest zatrudniony w organizacji Part – 145 lub Part – 147.

Opcja 3

Wykształcenie średnie o kierunku technicznym,

oraz

certyfikat uznania organizacji Part – 147 (szkolenie oraz egzamin) na typ statku powietrznego,

oraz

kursy odświeżające (co 2 lata) jeśli instruktor nie jest zatrudniony w organizacji Part – 145 lub Part – 147,

Opcja 4 – wykładane zagadnienia zgodnie ze zrealizowanym szkoleniem specjalistycznym

Wykształcenie wyższe/średnie oraz,

szkolenie specjalistyczne na układ, instalację bądź podzespół (np. silnik, instalacja hydrauliczna, etc.) przedmiotowego typu statku powietrznego,

oraz

kursy odświeżające (co 2 lata) jeśli Instruktor nie jest zatrudniony w organizacji Part – 145 lub Part – 147.

Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne

1. Ukończenie kursu z metod/technik nauczania,

albo

2. Przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora.

Procedura oceny powinna być opisana w MTOE.

**

Inna wiedza

Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE.

***

Doświadczenie specjalistyczne

3 lata doświadczenia w produkcji/obsłudze statku powietrznego w tym 1 rok nauczanego statku powietrznego.

Szkolenie na typ statku powietrznego – Oceniający umiejętności praktyczne

Kwalifikacje/ doświadczenie

Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań

Uwagi

Wiedza specjalistyczna

Wiedza oceniającego powinna być adekwatna do wiedzy Instruktora szkolenia praktycznego.

Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne

1. Ukończenie kursu z metod/technik egzaminowania

albo

2. Przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora.

Procedura oceny powinna być opisana w MTOE.

****

Inna wiedza

Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE.

***

Doświadczenie specjalistyczne

3 lata doświadczenia w obsłudze cywilnego statku powietrznego,

w tym;

– 1 rok w obsłudze nauczanego typu statku powietrznego,

Objaśnienia

* Kurs nie dotyczy nauczycieli akademickich i nauczycieli szkół średnich, którzy zgodnie z rozporządzeniami Ministerstwa Edukacji Narodowej są zobowiązani do ukończenia kursu pedagogicznego.

** Kursy z metod/technik nauczania/egzaminowania mogą prowadzić organizacje Part – 147 (po zamieszczeniu w MTOE odpowiednich procedur oraz zapewnieniu właściwego personelu posiadającego kwalifikacje w tym zakresie) oraz inne podmioty szkoleniowe.

*** Szkolenie realizowane przez JAA, organizacje Part – 147 lub inne podmioty szkoleniowe, lub szkolenie realizowane przez osoby fizyczne po zweryfikowaniu przez Nadzór Lotniczy ich kwalifikacji i akceptacji programu szkolenia.

**** Kursy z metod/technik nauczania/egzaminowania mogą prowadzić organizacje Part – 147 (po zamieszczeniu w MTOE odpowiednich procedur oraz zapewnieniu właściwego personelu posiadającego kwalifikacje w tym zakresie) oraz inne podmioty szkoleniowe.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00