Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-31
Wersja aktualna od 2017-01-31
obowiązujący
WYTYCZNE NR 1
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 30 stycznia 2017 r.
w sprawie ustanowienia wymagań kwalifikacyjnych dla kadry dydaktycznej w organizacjach szkolenia mechaników lub inżynierów obsługi technicznej Part – 147
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605, 904, 1361 i 1948) w związku z pkt 147.A. 105 lit. f załącznika IV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanemu w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.1)) ogłasza się, co następuje:
§ 1. W celu zapewnienia zgodności procesu szkolenia teoretycznego i praktycznego z pkt 147.A.105 lit. f załącznika IV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanemu w takie zadania zaleca się stosowanie wymagań kwalifikacyjnych dla kadry dydaktycznej w organizacjach szkolenia mechaników lub inżynierów obsługi technicznej Part – 147, stanowiących załącznik do wytycznych.
§ 2. Tracą moc wytyczne nr 2 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 24 września 2007 r. w sprawie ustanowienia wymagań kwalifikacyjnych dla kadry dydaktycznej w organizacjach szkolenia mechaników lub inżynierów obsługi technicznej Part – 147 (Dz. Urz. ULC Nr 6, poz. 24).
§ 3. Wytyczne wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Maciej Kozłowski |
|
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 176 z 07.07.2015, str. 4 oraz Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 16.
Załącznik do wytycznych nr 1
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 30 stycznia 2017 r.
Wymagania kwalifikacyjne dla kadry dydaktycznej w organizacjach szkolenia mechaników obsługi technicznej statków powietrznych Part – 147
(zgodnie z 147.A.105 lit. f załącznika IV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i urządzeń, a także w sprawie zatwierdzania organizacji i personelu wykonujących takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.)
Szkolenie podstawowe – instruktor/egzaminator szkolenia teoretycznego
Moduły 1, 2
Kwalifikacje/ doświadczenie | Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań | Uwagi | |
Wiedza specjalistyczna | 1. Studia wyższe |
| |
Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne | Ukończenie kursu z metod/technik nauczania/egzaminowania, albo | * |
|
przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE. | ** | ||
Inna wiedza | Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz znajomość charakterystyki organizacji (MTOE) weryfikowana przez Kierownika Szkolenia. | *** | |
Doświadczenie specjalistyczne | – | – |
Szkolenie podstawowe – instruktor/egzaminator szkolenia teoretycznego
Moduły 3, 4, 5, 6, 8
Kwalifikacje/ doświadczenie | Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań | Uwagi |
Wiedza specjalistyczna | Studia wyższe o kierunku technicznym, albo studia wyższe o kierunku innym niż techniczny oraz świadectwa ukończenia szkolenia i egzaminu w organizacji Part – 147 z modułów zawartych w upoważnieniu instruktora, albo podstawowa licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3. |
|
Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne | Ukończenie kursu z metod/technik nauczania/egzaminowania, albo | * |
przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE. | ** | |
Inna wiedza | Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz znajomość charakterystyki organizacji (MTOE) weryfikowana przez Kierownika Szkolenia. | *** |
Doświadczenie specjalistyczne | Co najmniej 1 rok w środowisku obsługi statku powietrznego, albo 3 lata w obszarze zagadnień z nauczanych modułów. | – |
Szkolenie podstawowe – instruktor szkolenia teoretycznego
Moduł 7
Kwalifikacje/ doświadczenie | Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań | Uwagi |
Wiedza specjalistyczna | Techniczne studia wyższe, albo podstawowa licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3. | Program studiów powinien zawierać przedmioty zgodne z zagadnieniami modułu nr 7. |
Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne | Ukończenie kursu z metod/technik nauczania, albo | * |
przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE. | ** | |
Inna wiedza | Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz znajomość charakterystyki organizacji (MTOE) weryfikowana przez Kierownika Szkolenia. | *** |
Doświadczenie specjalistyczne | Udokumentowane co najmniej 3-letnie doświadczenie w obszarze zagadnień modułu nr 7. | – |
Szkolenie podstawowe – instruktor/egzaminator szkolenia teoretycznego
Moduł 9
Kwalifikacje/ doświadczenie | Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań | Uwagi |
Wiedza specjalistyczna | 1. Studia wyższe, albo podstawowa licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3. 2. Wykształcenie wyższe lub średnie, oraz udokumentowane co najmniej 2-dniowe szkolenie z czynnika ludzkiego, albo zdany egzamin z modułu 9 w organizacji Part – 147 lub Nadzorze Lotniczym. |
|
Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne | Ukończenie kursu z metod/technik nauczania/egzaminowania, albo | * |
przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE. | ** | |
Inna wiedza | Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz znajomość charakterystyki organizacji (MTOE) weryfikowana przez Kierownika Szkolenia. | *** |
Doświadczenie specjalistyczne |
| – |
Szkolenie podstawowe – instruktor/egzaminator szkolenia teoretycznego
Moduł 10
Kwalifikacje/ doświadczenie | Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań | Uwagi |
Wiedza specjalistyczna | 1. Studia wyższe, albo podstawowa licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3. 2. Wykształcenie wyższe lub średnie, oraz udokumentowane co najmniej 2-dniowe szkolenie z prawa lotniczego, albo zdany egzamin z modułu 10 w organizacji Part – 147 lub Nadzorze Lotniczym. |
|
Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne | Ukończenie kursu z metod/technik nauczania/egzaminowania, albo | * |
przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE. | ** | |
Inna wiedza | Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz znajomość charakterystyki organizacji (MTOE) weryfikowana przez Kierownika Szkolenia. | *** |
Doświadczenie specjalistyczne |
| – |
Szkolenie podstawowe – instruktor/egzaminator szkolenia teoretycznego
Moduły 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Kwalifikacje/ doświadczenie | Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań | Uwagi |
Wiedza specjalistyczna | Studia wyższe o kierunku technicznym, albo podstawowa licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3 odpowiednio do nauczanej kategorii/podkategorii, albo wykształcenie wyższe o kierunku innym niż techniczny wraz z certyfikatem uznania organizacji Part-147 (szkolenie oraz egzamin) z modułów, które mają być wykładane. | Program studiów powinien zawierać przedmioty adekwatne do nauczanego modułu. |
Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne | 1. Ukończenie kursu z metod/technik nauczania/egzaminowania, albo | * |
2. Przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE. | ** | |
Inna wiedza | Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE. | *** |
Doświadczenie specjalistyczne | Co najmniej 1 rok w środowisku obsługi statku powietrznego, albo 3 lata w obszarze zagadnień z nauczanych modułów. | – |
Szkolenie podstawowe – instruktor szkolenia praktycznego/oceniający umiejętności praktyczne
Kwalifikacje/ doświadczenie | Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań | Uwagi |
Wiedza specjalistyczna | Opcja 1 Techniczne studia wyższe o kierunku zgodnym lub zbliżonym z rodzajem prowadzonych zajęć, albo świadectwo ukończenia technikum odpowiedniego kierunku wraz z potwierdzeniem uzyskania tytułu zawodowego, zgodnego z rodzajem prowadzonych zajęć, Opcja 2 Podstawowa licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3. |
|
Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne | 1. Ukończenie kursu z metod/technik nauczania, albo | * |
2. Przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE. | ** | |
Inna wiedza | Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE. | *** |
Doświadczenie specjalistyczne | Co najmniej 1 rok w środowisku obsługi statku powietrznego, albo 3 lata w obszarze zagadnień z modułu nr 7. |
|
Szkolenie podstawowe – instruktor szkolenia praktycznego/oceniający umiejętności praktyczne (część obsługowa)
Kwalifikacje/ doświadczenie | Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań | Uwagi |
Wiedza specjalistyczna | Opcja 1 Techniczne studia wyższe o kierunku zgodnym lub zbliżonym z rodzajem prowadzonych zajęć, albo świadectwo ukończenia technikum odpowiedniego kierunku wraz z potwierdzeniem uzyskania tytułu zawodowego, zgodnego z rodzajem prowadzonych zajęć, Opcja 2 Podstawowa licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3 z wpisanym uprawnieniem na typ/grupę statków powietrznych. |
|
Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne | 1. Ukończenie kursu z metod/technik nauczania, albo 2. Przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE. | * ** |
Inna wiedza | Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE. | *** |
Doświadczenie specjalistyczne | Co najmniej 1 rok w środowisku obsługi statku powietrznego, albo 3 lata w obszarze zagadnień z modułu nr 7. |
|
Szkolenie podstawowe – egzaminator szkolenia teoretycznego
(moduły nr: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17)
Kwalifikacje/ doświadczenie | Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań | Uwagi |
Wiedza specjalistyczna |
|
|
Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne | Ukończenie kursu z metod/technik egzaminowania, oraz Kontrola przez Kierownika Szkolenia przeprowadzonego egzaminu. | **** |
Inna wiedza | Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE. | *** |
Doświadczenie specjalistyczne | – | – |
Szkolenie podstawowe – egzaminator szkolenia teoretycznego (moduły nr: 7, 9, 10)
Kwalifikacje/ doświadczenie | Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań | Uwagi |
Wiedza specjalistyczna | Wiedza egzaminatorów powinna być adekwatna do wiedzy instruktora nauczanego modułu, np.: – egzaminator modułu 10 powinien mieć wiedzę specjalistyczną taką jak instruktor nauczania modułu 10. |
|
Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne | Ukończenie kursu z metod/technik egzaminowania, oraz Kontrola przez Kierownika Szkolenia przeprowadzonego egzaminu. | **** |
Inna wiedza | Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE. | *** |
Doświadczenie specjalistyczne | – | – |
Szkolenie na typ statku powietrznego – Instruktor/Egzaminator szkolenia teoretycznego
Kwalifikacje/ doświadczenie | Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań | Uwagi |
Wiedza specjalistyczna | Opcja 1 Studia wyższe, oraz certyfikat uznania organizacji Part – 147 (szkolenie oraz egzamin) na nauczany typ statku powietrznego. Opcja 2 Średnie wykształcenie w kierunku technicznym, oraz Licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3 z wpisem uprawnienia na nauczany statek powietrzny. Opcja 3 wykładane zagadnienia zgodnie ze zrealizowanym szkoleniem specjalistycznym Wykształcenie wyższe oraz, szkolenie specjalistyczne na układ, instalację bądź podzespół (np. silnik, instalacja hydrauliczna, etc.) przedmiotowego typu statku powietrznego oraz kursy odświeżające (co 2 lata) jeśli Instruktor nie jest zatrudniony w organizacji Part – 145 lub Part – 147. |
|
Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne | Ukończenie kursu z metod/technik nauczania/egzaminowania, albo przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE. | ** |
Inna wiedza | Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE. | *** |
Doświadczenie specjalistyczne | 1. 3 lata doświadczenia w konstrukcji/obsłudze statku powietrznego, 2. Kursy odświeżające (co 2 lata) jeśli Instruktor nie jest zatrudniony w organizacji Part – 145 lub Part – 147. |
|
Szkolenie na typ statku powietrznego – Instruktor szkolenia praktycznego
Kwalifikacje/ doświadczenie | Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań | Uwagi |
Wiedza specjalistyczna | Opcja 1 Licencja wydana zgodnie z rozporządzeniem EU 1321/2014 w kategorii B1 lub B2 lub B3 z wpisem uprawnienia na nauczany statek powietrzny we właściwej kategorii, oraz kursy odświeżające (co 2 lata) jeśli instruktor nie jest zatrudniony w organizacji Part – 145 lub Part – 147. Opcja 2 Wykształcenie wyższe, oraz certyfikat uznania organizacji Part – 147 (szkolenie oraz egzamin) na nauczany typ statku powietrznego, oraz kursy odświeżające (co 2 lata) jeśli instruktor nie jest zatrudniony w organizacji Part – 145 lub Part – 147. Opcja 3 Wykształcenie średnie o kierunku technicznym, oraz certyfikat uznania organizacji Part – 147 (szkolenie oraz egzamin) na typ statku powietrznego, oraz kursy odświeżające (co 2 lata) jeśli instruktor nie jest zatrudniony w organizacji Part – 145 lub Part – 147, Opcja 4 – wykładane zagadnienia zgodnie ze zrealizowanym szkoleniem specjalistycznym Wykształcenie wyższe/średnie oraz, szkolenie specjalistyczne na układ, instalację bądź podzespół (np. silnik, instalacja hydrauliczna, etc.) przedmiotowego typu statku powietrznego, oraz kursy odświeżające (co 2 lata) jeśli Instruktor nie jest zatrudniony w organizacji Part – 145 lub Part – 147. |
|
Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne | 1. Ukończenie kursu z metod/technik nauczania, albo 2. Przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE. | ** |
Inna wiedza | Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE. | *** |
Doświadczenie specjalistyczne | 3 lata doświadczenia w produkcji/obsłudze statku powietrznego w tym 1 rok nauczanego statku powietrznego. |
|
Szkolenie na typ statku powietrznego – Oceniający umiejętności praktyczne
Kwalifikacje/ doświadczenie | Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań | Uwagi |
Wiedza specjalistyczna | Wiedza oceniającego powinna być adekwatna do wiedzy Instruktora szkolenia praktycznego. |
|
Umiejętności/przygotowanie pedagogiczne | 1. Ukończenie kursu z metod/technik egzaminowania albo 2. Przeprowadzona i udokumentowana przez Kierownika Szkolenia ocena umiejętności instruktora. Procedura oceny powinna być opisana w MTOE. | **** |
Inna wiedza | Udokumentowane szkolenie z wymagań Part – 66/147 oraz potwierdzona przez Kierownika Szkolenia znajomość procedur MTOE. | *** |
Doświadczenie specjalistyczne | 3 lata doświadczenia w obsłudze cywilnego statku powietrznego, w tym; – 1 rok w obsłudze nauczanego typu statku powietrznego, |
|
Objaśnienia
* Kurs nie dotyczy nauczycieli akademickich i nauczycieli szkół średnich, którzy zgodnie z rozporządzeniami Ministerstwa Edukacji Narodowej są zobowiązani do ukończenia kursu pedagogicznego.
** Kursy z metod/technik nauczania/egzaminowania mogą prowadzić organizacje Part – 147 (po zamieszczeniu w MTOE odpowiednich procedur oraz zapewnieniu właściwego personelu posiadającego kwalifikacje w tym zakresie) oraz inne podmioty szkoleniowe.
*** Szkolenie realizowane przez JAA, organizacje Part – 147 lub inne podmioty szkoleniowe, lub szkolenie realizowane przez osoby fizyczne po zweryfikowaniu przez Nadzór Lotniczy ich kwalifikacji i akceptacji programu szkolenia.
**** Kursy z metod/technik nauczania/egzaminowania mogą prowadzić organizacje Part – 147 (po zamieszczeniu w MTOE odpowiednich procedur oraz zapewnieniu właściwego personelu posiadającego kwalifikacje w tym zakresie) oraz inne podmioty szkoleniowe.