Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2015-11-06
Wersja aktualna od 2015-11-06
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 2
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 6 listopada 2015 r.
w sprawie dokonania przez Rzeczypospolitą Polską notyfikacji w zakresie zastosowania odstępstw wynikających z rozporządzenia Komisji (UE) nr 2015/340
Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393, z późn. zm.1)) w związku z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) podaje się do publicznej wiadomości informację o:
1) „Notyfikacji Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zastosowania planowanych odroczeń wynikających z rozporządzenia Komisji (UE) nr 2015/340”, stanowiącej załącznik nr 1 do komunikatu;
2) „Programie wdrażania rozporządzenia nr 2015/340”, stanowiącym załącznik nr 2 do komunikatu.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Maciej Kozłowski |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 768 oraz z 2015 r. poz. 978, 1221 i 1586.
Załączniki do komunikatu Nr 2
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 6 listopada 2015 r.
Załącznik 1
NOTYFIKACJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ W ZAKRESIE ZASTOSOWANIA PLANOWANYCH ODROCZEŃ WYNIKAJĄCYCH Z ROZPORZĄDZENIA KOMISJI (UE) NR 2015/340
Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylającego rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 6.3.2015, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 2015/340”, Rzeczypospolita Polska pragnie zgłosić Komisji Europejskiej oraz Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zamiar wykorzystania niżej wymienionych odstępstw, jednocześnie załączając do niniejszej notyfikacji program wdrażania nowych wymagań i ich harmonogram.
Konieczność zastosowania wymienionych w notyfikacji odroczeń spowodowana jest potrzebą zapewnienia odpowiedniego czasu na dostosowanie się zarówno zewnętrznych podmiotów w postaci organizacji szkolących kontrolerów ruchu lotniczego, instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej i centrów medycyny lotniczej oraz lekarzy orzeczników, jak i nadzoru krajowego do nowych lub zmienionych wymagań w zakresie szkolenia, egzaminowania, licencjonowania, utrzymania kompetencji, badań lotniczo-lekarskich oraz certyfikacji organizacji szkolących kontrolerów ruchu lotniczego oraz centrów medycyny lotniczej i lekarzy orzeczników.
I. Odstępstwa
1. Ogólne odroczenie stosowania wymagań zawartych w załącznikach I–IV do rozporządzenia nr 2015/340 w celu zapewnienia niezbędnego czasu ministrowi właściwemu do spraw transportu, Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, organizacjom szkolącym kontrolerów ruchu lotniczego, instytucjom zapewniającym służby żeglugi powietrznej, centrom medycyny lotniczej i lekarzom orzecznikom na przygotowanie się do spełnienia wymogów zawartych w ww. załącznikach.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia nr 2015/340 przepisy zawarte w załącznikach I–IV nie będą stosowane przed dniem 31 grudnia 2016 r.
Powody:
1.1. Umożliwienie ministrowi właściwemu do spraw transportu dokonania zmian w:
– rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 12 kwietnia 2013 r. w sprawie licencji i świadectw kwalifikacji personelu służb ruchu lotniczego (Dz. U. z 2013 r. poz. 471, z późn. zm.),
– rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 4 czerwca 2013 r. w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz. U. z 2013 r. poz. 637, z późn. zm.),
– rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 15 marca 2013 r. w sprawie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej osób ubiegających się o świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego lub posiadających świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego (Dz. U. z 2013 r. poz. 372, z późn. zm.),
– rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 19 marca 2013 r. w sprawie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego i kandydatów na członków personelu pokładowego oraz członków personelu pokładowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 373, z późn. zm.)
oraz uchylenia:
– rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 lutego 2010 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania Specyfikacji EUROCONTROL do szkolenia wstępnego kontrolerów ruchu lotniczego (Dz. U. z 2010 r. Nr 32, poz. 173),
– rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 12 marca 2013 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania Wymagań EUROCONTROL dotyczących europejskiego orzeczenia lekarskiego klasy 3 dla kontrolerów ruchu lotniczego (Dz. U. z 2013 r. poz. 371) w celu wyeliminowania podwójnej regulacji.
1.2. Umożliwienie właściwemu organowi (Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego) wprowadzenia niezbędnych zmian administracyjnych (w zakresie personelu, w procedurach i systemach informatycznych) w celu stworzenia optymalnych warunków do wydawania licencji praktykantów-kontrolerów ruchu lotniczego i kontrolerów ruchu lotniczego oraz orzeczeń lotniczo-lekarskich, jak również w celu zatwierdzania organizacji szkolących kontrolerów ruchu lotniczego, lekarzy orzeczników i centrów medycyny lotniczej zgodnie z załącznikami I i II do rozporządzenia nr 2015/340.
1.3. Umożliwienie organizacjom szkolącym kontrolerów ruchu lotniczego wprowadzenia niezbędnych zmian w systemie zarządzania organizacji szkoleniowych, opracowania dokumentów regulaminowych i procedur zgodnych z nowymi przepisami załącznika III do rozporządzenia nr 2015/340, ustanowienia systemu egzaminowania i oceniania na potrzeby wydawania licencji, uprawnień i uprawnień uzupełniających oraz opracowania kursów szkolenia uzupełniającego na podstawie danych z programów utrzymania poziomu wiedzy i umiejętności w jednostce sporządzanych przez instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej zgodnie z przepisami załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340.
1.4. Umożliwienie instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej opracowania/dostosowania programów utrzymania poziomu wiedzy i umiejętności w jednostce oraz utworzenia systemu egzaminowania i oceny na potrzeby przedłużania uprawnień uzupełniających w jednostce, zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia nr 2015/340.
1.5. Umożliwienie lekarzom orzecznikom odbycia szkolenia specjalistycznego, zgodnie z załącznikiem IV do rozporządzenia nr 2015/340.
2. Odroczenie zastąpienia dotychczasowych licencji praktykantów-kontrolerów ruchu lotniczego i kontrolerów ruchu lotniczego licencjami, których format jest zgodny z formatem określonym w dodatku 1 w załączniku II do rozporządzenia nr 2015/340.
Do dnia 31 grudnia 2016 r., zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia nr 2015/340, Polska zastąpi licencje, o których mowa w art. 7 ust. 1, na format określony w dodatku 1 w załączniku II do ww. rozporządzenia.
Powód: Potrzeba zapewnienia możliwości dokonania daleko idących zmian w Zintegrowanym Systemie Informatycznym Urzędu Lotnictwa Cywilnego pozwalających na generowanie dotychczas funkcjonujących, zmienionych i nowych uprawnień uzupełniających wpisywanych do licencji praktykantów-kontrolerów ruchu lotniczego i kontrolerów ruchu lotniczego oraz drukowania ww. licencji w formacie określonym w dodatku 1 w załączniku II do rozporządzenia nr 2015/340.
3. Odroczenie zastąpienia dotychczasowych certyfikatów dla organizacji szkolących kontrolerów ruchu lotniczego na certyfikaty, których format jest zgodny z formatem określonym w dodatku 2 w załączniku II do rozporządzenia nr 2015/340.
Do dnia 31 grudnia 2016 r., zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia nr 2015/340, Polska zastąpi certyfikaty organizacji szkoleniowych certyfikatami, których format jest zgodny z formatem określonym w dodatku 2 w załączniku II do ww. rozporządzenia.
Powód: Potrzeba zapewnienia organizacjom szkolącym kontrolerów ruchu lotniczego niezbędnego czasu na spełnienie wymogów w zakresie systemu zarządzania organizacji szkoleniowych, opracowania dokumentów regulaminowych i procedur zgodnych z rozporządzeniem nr 2015/340.
4. Odroczenie zastąpienia dotychczasowych certyfikatów dla lekarzy orzeczników przeprowadzających badania lotniczo-lekarskie i certyfikatów dla centrów medycyny lotniczej na certyfikaty, których format jest zgodny z formatem określonym w dodatkach 3 i 4 w załączniku II do rozporządzenia nr 2015/340.
Do dnia 31 grudnia 2016 r., zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia nr 2015/340, Polska zastąpi certyfikaty dla lekarzy orzeczników przeprowadzających badania lotniczo-lekarskie i certyfikaty dla centrów medycyny lotniczej certyfikatami, których format jest zgodny z formatem określonym w dodatkach 3 i 4 w załączniku II do ww. rozporządzenia.
Powód: Potrzeba zapewnienia lekarzom orzecznikom przeprowadzającym badania lotniczo-lekarskie i lekarzom zatrudnionym w centrach medycyny lotniczej niezbędnego czasu na odbycia szkolenia specjalistycznego wymaganego w załączniku IV do rozporządzenia nr 2015/340.
5. Odroczenie przekształcenia przywilejów egzaminatorów i osób oceniających pełniących te funkcje w ramach szkolenia wstępnego zgodnie z art. 20 rozporządzenia (UE) nr 805/2011 z dnia 10 sierpnia 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady licencjonowania kontrolerów ruchu lotniczego oraz wydawania określonych certyfikatów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 206 z 11.08.2011, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 805/2011”, oraz przywilejów wykwalifikowanych egzaminatorów i wykwalifikowanych osób oceniających pełniących te funkcje w ramach szkolenia w jednostce oraz w ramach szkolenia uzupełniającego i zatwierdzonych przez właściwy organ zgodnie z art. 24 rozporządzenia Komisji (UE) nr 805/2011, na przywileje wynikające z uprawnienia uzupełniającego osoby oceniającej, zgodnie z rozporządzeniem nr 2015/340.
Do dnia 31 grudnia 2016 r., zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia nr 2015/340, Polska przekształci przywileje egzaminatorów i osób oceniających pełniących te funkcje w ramach szkolenia wstępnego, szkolenia w jednostce oraz w ramach szkolenia uzupełniającego i zatwierdzonych przez właściwy organ zgodnie z art. 24 rozporządzenia nr 805/2011, na przywileje wynikające z uprawnienia osoby oceniającej, zgodnie z rozporządzeniem nr 2015/340.
Powód: Potrzeba zapewnienia niezbędnego czasu na dokonanie daleko idących zmian w Zintegrowanym Systemie Informatycznym Urzędu Lotnictwa Cywilnego pozwalających na generowanie nowego uprawnienia uzupełniającego osoby oceniającej wpisywanego do licencji kontrolerów ruchu lotniczego oraz drukowania ww. licencji w dotychczas niestosowanym formacie określonym w dodatku 1 w załączniku II do rozporządzenia nr 2015/340.
6. Odroczenie przekształcenia przywilejów krajowych instruktorów szkolenia na symulatorach lub szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego w przywileje wynikające z uprawnienia uzupełniającego instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego, zgodnie z rozporządzeniem nr 2015/340.
Do dnia 31 grudnia 2016 r., zgodnie z art. 8 ust. 5 rozporządzenia nr 2015/340, Polska przekształci przywileje krajowych instruktorów szkolenia na symulatorach lub szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego w przywileje wynikające z uprawnienia uzupełniającego instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego, zgodnie z rozporządzeniem nr 2015/340.
Powód: Potrzeba zapewnienia niezbędnego czasu na dokonanie zmiany w Zintegrowanym Systemie Informatycznym Urzędu Lotnictwa Cywilnego polegającej na zamianie krajowego uzupełniającego uprawnienia specjalnego instruktora symulatorowego (OSTI) na uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (STDI) oraz drukowania ww. uprawnienia uzupełniającego w licencji kontrolera ruchu lotniczego w dotychczas niestosowanym formacie określonym w dodatku 1 w załączniku II do rozporządzenia nr 2015/340.
7. Odroczenie dostosowania przez instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej (Polska Agencja Żeglugi Powietrznej) programów utrzymania poziomu wiedzy i umiejętności w jednostce, tak aby programy te były zgodne z wymaganiami rozporządzenia nr 2015/340.
Do dnia 31 grudnia 2016 r., zgodnie z art. 8 ust. 6 rozporządzenia nr 2015/340, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej dostosuje swoje programy utrzymania poziomu wiedzy i umiejętności w jednostce, tak aby były one zgodne z wymaganiami rozporządzenia nr 2015/340.
Powód: Potrzeba zapewnienia niezbędnego czasu na pogłębione analizy i opracowanie nowych programów utrzymania poziomu wiedzy i umiejętności w jednostce spełniających wymagania rozporządzenia nr 2015/340.
8. Odroczenie dostosowania przez organizacje szkolące kontrolerów ruchu lotniczego swoich planów szkoleń, tak aby były zgodne z wymaganiami rozporządzenia nr 2015/340.
Do dnia 31 grudnia 2016 r., zgodnie z art. 8 ust. 7 rozporządzenia nr 2015/340, organizacje szkolące kontrolerów ruchu lotniczego dostosują swoje plany szkoleń, tak aby były zgodne z wymaganiami rozporządzenia Komisji (UE) nr 2015/340.
Powód: Potrzeba zapewnienia niezbędnego czasu na pogłębione analizy i dostosowanie przez organizacje szkolące kontrolerów ruchu lotniczego swoich planów szkoleń tak, aby spełniały wymagania rozporządzenia nr 2015/340.
9. Odroczenie terminu akceptacji świadectw ukończenia kursów szkoleniowych prowadzonych zgodnie z rozporządzeniem nr 805/2011, które zaczęły się przed datą, od której stosuje się rozporządzenie nr 2015/340, a które akceptuje się do celów wydawania licencji, uprawnień i uprawnień uzupełniających zgodnie z tym rozporządzeniem.
Zgodnie z art. 8 ust. 8 rozporządzenia nr 2015/340, świadectwa ukończenia kursów szkoleniowych prowadzonych zgodnie z rozporządzeniem nr 805/2011, które zaczęły się przed datą, od której stosuje się rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340 będą akceptowane do celów wydawania stosownych licencji, uprawnień i uprawnień uzupełniających zgodnie z tym rozporządzeniem, pod warunkiem że kursy szkoleniowe i oceny zostaną zakończone do dnia 30 czerwca 2017 r.
Powód: Potrzeba zapewnienia niezbędnego czasu na dokończenie procesu szkolenia prowadzonego zgodnie z rozporządzeniem nr 805/2011, rozpoczętego przed datą, od której stosuje się rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340.
II. Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia nr 2015/340 Rzeczypospolita Polska niniejszym powiadamia Komisję Europejską i Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) o zastosowaniu powyższych odstępstw oraz przedkłada program wdrażania uwzględniający przewidywane działania i ich harmonogram przygotowany przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jako właściwy organ w Rzeczypospolitej Polskiej.
III. W razie wszelkich niejasności, użyte w niniejszej notyfikacji terminy należy rozumieć zgodnie z definicjami zastosowanymi w rozporządzeniu nr 2015/340.
IV. Sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla Pana João Aguiar Machado, Dyrektora Generalnego DG Mobilności i Transportu w Komisji Europejskiej oraz Pana Patricka Ky, Dyrektora Wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) – zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia nr 2015/340.
Załącznik 2
PROGRAM WDRAŻANIA ROZPORZĄDZENIA NR 2015/340
Przewidywane działanie | Odpowiedzialny | Termin realizacji |
Zmiana rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 12 kwietnia 2013 r. w sprawie licencji i świadectw kwalifikacji personelu służb ruchu lotniczego (Dz. U. z 2013 r. poz. 471, z późn. zm.). | Minister właściwy ds. transportu | do 31.12.2016 r. |
Zmiana rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 4 czerwca 2013 r. w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz. U. z 2013 r. poz. 637, z późn. zm.). | Minister właściwy ds. transportu | do 31.12.2016 r. |
Zmiana rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 15 marca 2013 r. w sprawie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej osób ubiegających się o świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego lub posiadających świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego (Dz. U. z 2013 r. poz. 372, z późn. zm.). | Minister właściwy ds. transportu | do 31.12.2016 r. |
Zmiana rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 19 marca 2013 r. w sprawie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego i kandydatów na członków personelu pokładowego oraz członków personelu pokładowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 373). | Minister właściwy ds. transportu | do 31.12.2016 r. |
Uchylenie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 lutego 2010 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania Specyfikacji EUROCONTROL do szkolenia wstępnego kontrolerów ruchu lotniczego (Dz. U. z 2010 r. Nr 32, poz. 173). | Minister właściwy ds. transportu | z dniem 31.12.2016 r. |
Uchylenie rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 12 marca 2013 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania Wymagań EUROCONTROL dotyczących europejskiego orzeczenia lekarskiego klasy 3 dla kontrolerów ruchu lotniczego (Dz. U. z 2013 r. poz. 371). | Minister właściwy ds. transportu | z dniem 31.12.2016 r. |
Wprowadzenie niezbędnych zmian administracyjnych we właściwym organie (w personelu, procedurach, systemach informatycznych) w celu stworzenia optymalnych warunków do wydawania licencji praktykantów-kontrolerów ruchu lotniczego i kontrolerów ruchu lotniczego oraz orzeczeń lotniczo-lekarskich, jak również w celu zatwierdzania organizacji szkolących kontrolerów ruchu lotniczego, lekarzy orzeczników i Centrów Medycyny Lotniczej, zgodnie z załącznikami I i II do rozporządzenia nr 2015/340. | Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego | do 31.12.2016 r. |
Zastąpienie dotychczasowych licencji praktykantów-kontrolerów ruchu lotniczego i kontrolerów ruchu lotniczego licencjami, których format jest zgodny z formatem określonym w dodatku 1 w załączniku II do rozporządzenia nr 2015/340. | Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego | do 31.12.2016 r. |
Przekształcenie przywilejów egzaminatorów i osób oceniających pełniących te funkcje w ramach szkolenia wstępnego, szkolenia w jednostce oraz w ramach szkolenia uzupełniającego i zatwierdzonych przez właściwy organ zgodnie z art. 24 rozporządzenia (UE) nr 805/2011, na przywileje wynikające z uprawnienia uzupełniającego osoby oceniającej, zgodnie z rozporządzeniem nr 2015/340. | Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego | do 31.12.2016 r. |
Przekształcenie przywilejów krajowych instruktorów szkolenia na symulatorach lub szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu w przywileje wynikające z uprawnienia uzupełniającego instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego, zgodnie z rozporządzeniem nr 2015/340. | Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego | do 31.12.2016 r. |
Zastąpienie dotychczasowych certyfikatów dla organizacji szkolących kontrolerów ruchu lotniczego na certyfikaty, których format jest zgodny z formatem określonym w dodatku 2 w załączniku II do rozporządzenia nr 2015/340. | Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego | do 31.12.2016 r. |
Szkolenie specjalistyczne dla lekarzy orzeczników, zgodnie z załącznikiem IV do rozporządzenia nr 2015/340. | Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego | do 31.12.2016 r. |
Zastąpienie dotychczasowych certyfikatów dla lekarzy orzeczników przeprowadzających badania lotniczo-lekarskie i certyfikatów dla centrów medycyny lotniczej na certyfikaty, których format jest zgodny z formatem określonym w dodatkach 3 i 4 w załączniku II do rozporządzenia nr 2015/340. | Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego | do 31.12.2016 r. |
Wprowadzenie niezbędnych zmian w systemie zarządzania organizacji szkoleniowych, opracowanie dokumentów regulaminowych i procedur zgodnych z nowymi przepisami załącznika III do rozporządzenia nr 2015/340. | Kierownicy odpowiedzialni organizacji szkoleniowych | do 31.12.2016 r. |
Ustanowienie przez organizacje szkoleniowe systemu egzaminowania i oceniania na potrzeby wydawania licencji, uprawnień i uprawnień uzupełniających, zgodnie z przepisami załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340. | Kierownicy odpowiedzialni organizacji szkoleniowych | do 31.12.2016 r. |
Dostosowanie przez organizacje szkolące kontrolerów ruchu lotniczego swoich planów szkoleń, tak aby były zgodne z wymaganiami rozporządzenia nr 2015/340. | Kierownicy odpowiedzialni organizacji szkoleniowych | do 31.12.2016 r. |
Opracowanie przez organizacje szkoleniowe kursów szkolenia uzupełniającego na podstawie danych z programów utrzymania poziomu wiedzy i umiejętności w jednostce sporządzanych przez instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej, zgodnie z przepisami załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340. | Kierownicy odpowiedzialni organizacji szkoleniowych | do 31.12.2016 r. |
Akceptacja świadectw ukończenia kursów szkoleniowych prowadzonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 805/2011, które zaczęły się przed datą, od której stosuje się rozporządzenie nr 2015/340, a które akceptuje się do celów wydawania licencji, uprawnień i uprawnień uzupełniających zgodnie z tym rozporządzeniem. | Kierownicy odpowiedzialni organizacji szkoleniowych | do 30.06.2017 r. |
Opracowanie/dostosowanie przez instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej programów utrzymania poziomu wiedzy i umiejętności w jednostce zgodnych z załącznikiem I do rozporządzenia nr 2015/340. | Dyrektor Biura Służb Ruchu Lotniczego | do 31.12.2016 r. |
Utworzenie przez instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej systemu egzaminowania i oceny na potrzeby przedłużania uprawnień uzupełniających w jednostce, zgodnie z przepisami załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340. | Dyrektor Biura Służb Ruchu Lotniczego | do 31.12.2016 r. |