Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2014 poz. 61
Wersja aktualna od 2014-09-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2014 poz. 61
Wersja aktualna od 2014-09-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT Nr 7
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 września 2014 r.

w sprawie dokonania przez Rzeczpospolitą Polską notyfikacji w zakresie zastosowania odstępstw wynikających z rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768) w związku z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 oraz Nr 232, poz. 1378) podaje się do publicznej wiadomości informację o dokonanej przez Rzeczpospolitą Polską „Notyfikacji w zakresie zastosowania odstępstwa od przepisów rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego w przedmiocie wymagań dotyczących czasu lotu i służby oraz wypoczynku dla członków załogi lotniczej”, stanowiącej załącznik do komunikatu.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

p.o. Wiceprezesa ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Załącznik do komunikatu Nr 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 1 września 2014 r.

Notyfikacja Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zastosowania odstępstwa od przepisów rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego w przedmiocie wymagań dotyczących czasu lotu i służby oraz wypoczynku dla członków załogi lotniczej

Zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE L 373 z 31.12.1991, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 348, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 3922/91”, Rzeczypospolita Polska zgłosiła Komisji Europejskiej i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego zamiar skorzystania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z odstępstw przewidzianych w art. 8 ust. 4 rozporządzenia nr 3922/91 w przedmiocie wymagań dotyczących czasu lotu i służby oraz wypoczynku dla członków załogi lotniczej.

W dniu 22 maja 2014 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej zostało ogłoszone rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków rozliczania czasu pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu (Dz. U. poz. 663), zwane dalej „rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.”, które weszło w życie 14 dni od dnia ogłoszenia. W/w rozporządzenie zastępuje dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 13 grudnia 2002 r. w sprawie czasu pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego (Dz. U. z 2002 r. Nr 219 poz. 1841), zwanego dalej „rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 13 grudnia 2002 r.”, którego przepisy § 13, 15, 16, 17, 19, 22 oraz 58 zostały zgłoszone Komisji Europejskiej jako przepisy krajowe, przy czym Rzeczpospolita Polska utrzymała je w mocy do czasu ustanowienia zasad wspólnotowych opartych na wiedzy naukowej i najlepszych praktykach.

W związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r., przepisami niezbędnymi do utrzymania w mocy do czasu wygaśnięcia okresów przejściowych przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 83/2014 z dnia 29 stycznia 2014 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 965/2012 ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 28 z 31.1.2014, str. 17) oraz w odniesieniu do rodzajów operacji, w przypadku których nie ustanowiono środków wykonawczych, są następujące przepisy dotyczące wymagań określonych w podczęści Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91:

1) względem OPS 1.1105 pkt 6 w zakresie wydłużonego okresu FDP (okresu pełnienia czynności lotniczych) – utrzymuje się § 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.;

2) względem OPS 1.1110 pkt 1.3 oraz ppkt 1.4.1 w zakresie wypoczynku – utrzymuje się § 7, 8 i 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.;

3) względem OPS 1.1115 w zakresie wydłużenia okresu pełnienia obowiązków lotniczych z powodu wypoczynku podczas lotu – utrzymuje się § 4 i 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.;

4) względem OPS 1.1125 pkt 2.1 w zakresie innych form gotowości (poza gotowością w porcie lotniczym) – utrzymuje się § 14, 16 i 17 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.

Ponadto rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r. wprowadza w prawie krajowym następujące zmiany:

I. Odnośnie wymagania OPS 1.1115 dotyczącego wydłużenia okresu pełnienia obowiązków lotniczych z powodu wypoczynku podczas lotu:

1) w przypadku zwiększenia składu personelu lotniczego statku powietrznego w załodze wieloosobowej o drugi pełny skład – okres pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w OPS 1.1105 pkt 1.3, może być przedłużony do 17 godzin (§ 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.), a nie jak w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 13 grudnia 2002 r. – do 18 godzin;

2) jeżeli okres pełnienia czynności lotniczych przekracza limity wykonywania czynności lotniczych określonych w OPS 1.1105 – członek personelu pokładowego jest zwalniany od wszelkich zajęć w czasie lotu na co najmniej 1 godzinę (§ 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.), a nie jak w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 13 grudnia 2002 r. gdzie limity określone były w tabeli nr 9 do § 58 tego rozporządzenia.

II. Odnośnie wymagania OPS 1.1125 pkt 2.1 – inne formy gotowości (poza gotowością w porcie lotniczym):

1) przewidziano, iż czas dyżuru pełnionego w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę poza portem lotniczym lub dyżuru telefonicznego wlicza się do czasu pracy w wymiarze 25% czasu dyżuru (§ 16 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.), a nie jak w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 13 grudnia 2002 r., gdzie wliczeniu do czasu pracy podlegał dyżur telefoniczny w wymiarze 50 % czasu dyżuru, z wyłączeniem pierwszych 4 godzin;

2) przewidziano, iż w przypadku gdy bezpośrednio z dyżuru w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę nastąpi podjęcie czynności lotniczych, to 25 % czasu odbytego dyżuru będzie ulegało wliczeniu do okresu pełnienia czynności lotniczych, lecz nie będzie liczyło się jako odcinek.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00