Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-09-01
Wersja aktualna od 2014-09-01
obowiązujący
KOMUNIKAT Nr 7
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 września 2014 r.
w sprawie dokonania przez Rzeczpospolitą Polską notyfikacji w zakresie zastosowania odstępstw wynikających z rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91
Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768) w związku z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 oraz Nr 232, poz. 1378) podaje się do publicznej wiadomości informację o dokonanej przez Rzeczpospolitą Polską „Notyfikacji w zakresie zastosowania odstępstwa od przepisów rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego w przedmiocie wymagań dotyczących czasu lotu i służby oraz wypoczynku dla członków załogi lotniczej”, stanowiącej załącznik do komunikatu.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego p.o. Wiceprezesa ds. Standardów Lotniczych |
Maciej Kozłowski |
Załącznik do komunikatu Nr 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 1 września 2014 r.
Notyfikacja Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zastosowania odstępstwa od przepisów rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego w przedmiocie wymagań dotyczących czasu lotu i służby oraz wypoczynku dla członków załogi lotniczej
Zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE L 373 z 31.12.1991, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 348, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 3922/91”, Rzeczypospolita Polska zgłosiła Komisji Europejskiej i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego zamiar skorzystania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z odstępstw przewidzianych w art. 8 ust. 4 rozporządzenia nr 3922/91 w przedmiocie wymagań dotyczących czasu lotu i służby oraz wypoczynku dla członków załogi lotniczej.
W dniu 22 maja 2014 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej zostało ogłoszone rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków rozliczania czasu pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu (Dz. U. poz. 663), zwane dalej „rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.”, które weszło w życie 14 dni od dnia ogłoszenia. W/w rozporządzenie zastępuje dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 13 grudnia 2002 r. w sprawie czasu pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego (Dz. U. z 2002 r. Nr 219 poz. 1841), zwanego dalej „rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 13 grudnia 2002 r.”, którego przepisy § 13, 15, 16, 17, 19, 22 oraz 58 zostały zgłoszone Komisji Europejskiej jako przepisy krajowe, przy czym Rzeczpospolita Polska utrzymała je w mocy do czasu ustanowienia zasad wspólnotowych opartych na wiedzy naukowej i najlepszych praktykach.
W związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r., przepisami niezbędnymi do utrzymania w mocy do czasu wygaśnięcia okresów przejściowych przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 83/2014 z dnia 29 stycznia 2014 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 965/2012 ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 28 z 31.1.2014, str. 17) oraz w odniesieniu do rodzajów operacji, w przypadku których nie ustanowiono środków wykonawczych, są następujące przepisy dotyczące wymagań określonych w podczęści Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91:
1) względem OPS 1.1105 pkt 6 w zakresie wydłużonego okresu FDP (okresu pełnienia czynności lotniczych) – utrzymuje się § 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.;
2) względem OPS 1.1110 pkt 1.3 oraz ppkt 1.4.1 w zakresie wypoczynku – utrzymuje się § 7, 8 i 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.;
3) względem OPS 1.1115 w zakresie wydłużenia okresu pełnienia obowiązków lotniczych z powodu wypoczynku podczas lotu – utrzymuje się § 4 i 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.;
4) względem OPS 1.1125 pkt 2.1 w zakresie innych form gotowości (poza gotowością w porcie lotniczym) – utrzymuje się § 14, 16 i 17 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.
Ponadto rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r. wprowadza w prawie krajowym następujące zmiany:
I. Odnośnie wymagania OPS 1.1115 dotyczącego wydłużenia okresu pełnienia obowiązków lotniczych z powodu wypoczynku podczas lotu:
1) w przypadku zwiększenia składu personelu lotniczego statku powietrznego w załodze wieloosobowej o drugi pełny skład – okres pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w OPS 1.1105 pkt 1.3, może być przedłużony do 17 godzin (§ 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.), a nie jak w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 13 grudnia 2002 r. – do 18 godzin;
2) jeżeli okres pełnienia czynności lotniczych przekracza limity wykonywania czynności lotniczych określonych w OPS 1.1105 – członek personelu pokładowego jest zwalniany od wszelkich zajęć w czasie lotu na co najmniej 1 godzinę (§ 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.), a nie jak w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 13 grudnia 2002 r. gdzie limity określone były w tabeli nr 9 do § 58 tego rozporządzenia.
II. Odnośnie wymagania OPS 1.1125 pkt 2.1 – inne formy gotowości (poza gotowością w porcie lotniczym):
1) przewidziano, iż czas dyżuru pełnionego w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę poza portem lotniczym lub dyżuru telefonicznego wlicza się do czasu pracy w wymiarze 25% czasu dyżuru (§ 16 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2014 r.), a nie jak w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 13 grudnia 2002 r., gdzie wliczeniu do czasu pracy podlegał dyżur telefoniczny w wymiarze 50 % czasu dyżuru, z wyłączeniem pierwszych 4 godzin;
2) przewidziano, iż w przypadku gdy bezpośrednio z dyżuru w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę nastąpi podjęcie czynności lotniczych, to 25 % czasu odbytego dyżuru będzie ulegało wliczeniu do okresu pełnienia czynności lotniczych, lecz nie będzie liczyło się jako odcinek.