Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2002-12-18 do 2013-03-19
Wersja archiwalna od 2002-12-18 do 2013-03-19
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 13 grudnia 2002 r.
w sprawie czasu pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego.
Na podstawie art. 103 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) w związku z art. 1294 § 1 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółowe warunki rozliczania czasu pracy członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego oraz warunki wykonywania przez nich czynności.
§ 2.[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) „czas wykonywania czynności lotniczych” – czas lotu i czas wykonywania następujących czynności na ziemi:
a) organizowania lotu przed startem statku powietrznego w czasie określonym przez pracodawcę,
b) oczekiwania na lot przed startem statku powietrznego,
c) wykonywania czynności po wylądowaniu lub zakończeniu lotu, w czasie określonym przez pracodawcę,
d) postoju między lądowaniami,
e) pełnienia dyżurów na lotnisku;
2) „czas lotu:
a) statku powietrznego, z wyłączeniem śmigłowca” – czas liczony od chwili, gdy statek powietrzny ruszy z miejsca zaparkowania w celu wykonania lotu, aż do chwili jego zatrzymania się po locie na miejscu wyznaczonym do jego zaparkowania lub wyłączenia przez niego wszystkich silników,
b) „śmigłowca” – czas liczony od chwili uruchomienia wirnika nośnego do chwili jego zatrzymania;
3) „czas dojazdu” – czas, który członek załogi statku powietrznego spędza w drodze między miejscem wypoczynku wyznaczonym przez pracodawcę poza portem macierzystym a miejscem rozpoczęcia pracy i odwrotnie;
4) „czas wypoczynku” – nieprzerwany i określony czas, w którym pracownik zwolniony jest od pełnienia wszelkich obowiązków służbowych;
5) „czas powiadamiania” – ustalony przez pracodawcę okres od chwili powiadomienia pracownika przebywającego na dyżurze o konieczności zgłoszenia się do pracy do chwili przystąpienia pracownika do pracy;
6) „czas pracy z przerwą” – oznacza pracę składającą się z dwóch odcinków pracy rozdzielonych przerwą;
7) „port macierzysty” – oznacza miejsce wyznaczone przez pracodawcę dla członka załogi statku powietrznego, z którego rozpoczyna on i kończy lot lub cykl lotów; w miejscu tym w normalnych warunkach pracodawca nie jest odpowiedzialny za jego zakwaterowanie;
8) „personel pokładowy” – oznacza członka załogi statku powietrznego pełniącego podczas lotu obowiązki niezwiązane z prowadzeniem statku powietrznego oraz niebędącego członkiem personelu lotniczego;
9) „przerwa w czynnościach lotniczych” – czas wolny od wszelkich obowiązków, krótszy niż czas wypoczynku, którego połowę wlicza się do czasu pracy;
10) „lotnictwo usługowe” – świadczenie usług lotniczych przy użyciu statków powietrznych, innych niż przewóz lotniczy;
11) „lotnictwo ogólne” – wykonywanie statkami powietrznymi innych lotów niż przewóz lotniczy i loty usługowe.
§ 3.[Stan psychiczny lub fizyczny uniemożliwiający pełnienie obowiązków] Członek załogi statku powietrznego oraz kontroler ruchu lotniczego nie może przystąpić do wykonywania czynności lotniczych, jeżeli jego stan psychiczny lub fizyczny uniemożliwia mu pełnienie obowiązków w wymaganym przez pracodawcę zakresie lub może zagrażać bezpieczeństwu lotu.
§ 4.[Odrębna ewidencja prowadzona dla każdego członka załogi statku powietrznego] Niezależnie od ewidencji wynikających z Kodeksu pracy, pracodawca prowadzi dla każdego członka załogi statku powietrznego odrębną ewidencję zawierającą informacje dotyczące jego:
1) czasu pracy;
2) czasu wykonywania czynności lotniczych;
3) czasu lotu;
4) czasu wypoczynku i dni wolnych.
§ 5.[Kopie meldunków o przekroczeniu czasu wykonywania czynności lotniczych i skróceniu czasu wypoczynku] Do ewidencji, o której mowa w § 4, dołącza się kopie meldunków o przekroczeniu czasu wykonywania czynności lotniczych i skróceniu czasu wypoczynku.
§ 6.[Prowadzenie wykazu czasu lotów, czasu pełnienia czynności lotniczych i czasu wypoczynku] Członkowie załóg statków powietrznych wchodzący w skład personelu lotniczego, wykonujący loty w różnych rodzajach lotnictwa, obowiązani są do prowadzenia wykazu czasu lotów, czasu pełnienia czynności lotniczych i czasu wypoczynku oraz do przedstawiania ich pracodawcy.
§ 7.[Czas wykonywania czynności lotniczych na symulatorze lotu lub lotów szkolnych i treningowych] Czas wykonywania czynności lotniczych na symulatorze lotu lub w przypadku lotów szkolnych i treningowych nie może przekroczyć 10 godzin w okresie dobowym.
Rozdział 2
Czas pracy personelu lotniczego w przewozie lotniczym
§ 8.[Normy czasu pracy] Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego, wykonującego loty w przewozie lotniczym, nie może przekroczyć norm czasu pracy:
1) przeciętnie 40 godzin na tydzień oraz 480 godzin – w przyjętym trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym;
2) 1 900 godzin – w ciągu roku kalendarzowego, z zastrzeżeniem § 11.
§ 9.[Czas wykonywania czynności lotniczych] Czas wykonywania czynności lotniczych członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego, w zależności od czasu zgłoszenia się do lotu, składu załogi oraz ilości lądowań, określony jest w tabelach nr 1 i 2:
Tabela nr 1. Załoga wieloosobowa (skład załogi statku powietrznego ustalony w instrukcji użytkowania w locie danego typu statku powietrznego) | ||||
Czas zgłoszenia się do lotu (według czasu lokalnego portu startu) | Maksymalna ilość lądowań i czas wykonywania czynności lotniczych | |||
1–2 lądowań | 3–4 lądowań | 5–6 lądowań | 7 i więcej lądowań | |
0600–0659 | 121/2 godziny | 111/2 godziny | 10 godzin | 9 godzin |
0700–1359 | 13 godzin | 121/2 godziny | 11 godzin | 10 godzin |
1400–1759 | 121/2 godziny | 12 godzin | 10 godzin | 9 godzin |
1800–2159 | 12 godzin | 11 godzin | 9 godzin | 8 godzin |
2200–0559 | 11 godzin | 10 godzin | 9 godzin | 8 godzin |
Tabela nr 2. Załoga jednoosobowa | ||||
Czas zgłoszenia się do lotu (według czasu lokalnego portu startu) | Maksymalna ilość lądowań i czas wykonywania czynności lotniczych | |||
1–4 lądowań | 5 lądowań | 6 lądowań | 7 i więcej lądowań | |
0600–0659 | 9 godzin | 81/4 godziny | 8 godzin | 8 godzin |
0700–1359 | 10 godzin | 91/4 godziny | 81/4 godziny | 8 godzin |
1400–1759 | 9 godzin | 81/4 godziny | 8 godzin | 8 godzin |
1800–2159 | 81/2 godziny | 8 godzin | 8 godzin | 8 godzin |
2200–0559 | 8 godzin | 8 godzin | 8 godzin | 8 godzin |
§ 10.[Możliwość przedłużenia czasu wykonywania czynności lotniczych] Czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabelach nr 1 i 2 może być przedłużony w przypadku:
1) zastosowania pracy z przerwą;
2) zwiększenia składu załogi statku powietrznego o członków personelu lotniczego;
3) decyzji dowódcy statku powietrznego w razie nieprzewidzianych okoliczności w czasie wykonywania operacji lotniczych.
§ 11.[Czas lotu członka załogi statku powietrznego] 1. Czas lotu członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego nie może przekroczyć:
1) 900 godzin – w roku kalendarzowym;
2) 100 godzin –w miesiącu kalendarzowym.
2. Dopuszczalny nieprzerwany czas lotu w załodze wieloosobowej nie może przekraczać wartości określonych w tabeli nr 3:
Tabela nr 3 | |
Czas zgłoszenia się do lotu | Dopuszczalny czas lotu |
0600–0659 | 10 godzin |
0700–1359 | 10 godzin |
1400–1759 | 91/2 godziny |
1800–2159 | 91/2 godziny |
2200–0559 | 9 godzin |
§ 12.[Obowiązek określenia czasu zgłoszenia się do lotu] Pracodawca jest obowiązany określić czas zgłoszenia się do lotu obejmujący czas niezbędny do przygotowania lotu, jednak nie krótszy niż 30 minut przed czasem planowanego lotu.
§ 13.[Czas pracy przedzielony planowaną i uwzględnioną w rozkładzie lotów przerwą] 1. Jeżeli czas pracy jest przedzielony planowaną i uwzględnioną w rozkładzie lotów przerwą, to czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabelach nr 1 i 2 ulega przedłużeniu w następujący sposób:
1) przerwa wynosząca 3–6 godzin 59 minut – przedłużenie o 1/2 czasu przerwy;
2) przerwa wynosząca 7–9 godzin 59 minut – przedłużenie o 2/3 czasu przerwy albo 11/2 czasu przerwy, jeżeli przerwa nastąpiła pomiędzy godziną 2000 a 800 czasu lokalnego.
2. Przedłużenie czasu wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 1, przed przerwą i po przerwie, nie może przekraczać 8 godzin, a przedłużony w ten sposób czas pracy nie może być dłuższy niż 18 godzin.
3. W czasie jednego okresu wykonywania czynności lotniczych może być tylko jedna przerwa.
4. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do czasu pracy w zwiększonym składzie załogi statku powietrznego, o którym mowa w § 15.
§ 14.[Uprawnienie do wypoczynku w warunkach hotelowych] Czas pobytu członka załogi statku powietrznego, wchodzącego w skład personelu lotniczego, na lotnisku położonym poza portem macierzystym, przekraczający 6 godzin, uprawnia do wypoczynku w warunkach hotelowych.
§ 15.[Zwiększenie składu wieloosobowej załogi statku powietrznego] 1. W przypadku zwiększenia składu wieloosobowej załogi statku powietrznego o drugą kompletną załogę, w skład której wchodzą członkowie personelu lotniczego, czas wykonywania czynności lotniczych może być przedłużony do 18 godzin, a nieprzerwany czas lotu do 15 godzin.
2. W przypadku zwiększenia składu załogi statku powietrznego o jednego pilota, który ma uprawnienia do wykonywania funkcji dowódcy statku powietrznego na danym typie statku powietrznego, czas wykonywania czynności lotniczych nie może przekroczyć 15 godzin, a nieprzerwany czas lotu 12 godzin.
3. Załoga statku powietrznego w zwiększonym składzie nie może wykonywać więcej niż 2 lądowania w przypadku, o którym mowa w ust. 1 i 2.
4. Jeżeli planowany czas wykonywania czynności lotniczych członków personelu lotniczego wchodzących w skład wieloosobowej załogi statku powietrznego, o której mowa w ust. 1 i 2, w zwiększonym składzie:
1) nie przekracza 16 godzin – to załodze niewykonującej czasowo czynności należy zapewnić rozkładane fotele oddzielone od kabiny załogi i pasażerów;
2) wynosi 16 lub więcej godzin – to załodze niewykonującej czasowo czynności należy zapewnić miejsca do leżenia oddzielone od kabiny załogi i pasażerów.
§ 16.[Obowiązek zapewnienia czasu wypoczynku] Jeżeli członek personelu lotniczego wchodzący w skład załogi statku powietrznego przystępuje do pracy:
1) poza portem macierzystym – pracodawca zapewnia mu czas wypoczynku, co najmniej tak długi, jak poprzedni czas pracy, lub w wymiarze 10 godzin, w zależności od tego, który z tych okresów jest dłuższy;
2) w porcie macierzystym – pracodawca zapewnia mu czas wypoczynku określony w pkt 1, z tym że:
a) po pracy z przerwą – czas wypoczynku powinien wynosić co najmniej tyle, ile wynosił poprzedni czas pracy łącznie z przerwą, obliczony zgodnie z § 13,
b) po wykonaniu lotu w pasie strefowej zmiany czasu – czas wypoczynku powinien wynosić co najmniej 48 godzin czasu liczonego od godziny 2400 czasu lokalnego dnia przylotu.
§ 17.[Skrócenie i wydłużenie czasu wypoczynku] 1. Czas wypoczynku określony w § 16 pkt 1 może być skrócony maksymalnie o 3 godziny, lecz wypoczynek nie może być krótszy niż 10 godzin, pod warunkiem że:
1) poprzedni czas wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile czas wypoczynku określony w § 16 pkt 1;
2) liczbę godzin, o którą został skrócony wypoczynek, dodaje się do następnego czasu wypoczynku, który nie może już ulec skróceniu;
3) czas wypoczynku nie może być skracany przed lub po wykonywaniu pracy z przerwą.
2. Czas wypoczynku określony w § 16 pkt 2 lit. a powinien być przedłużony do:
1) 36 godzin – w ciągu kolejnych 7 dni albo
2) 60 godzin – w ciągu kolejnych 10 dni.
3. Członkowi personelu lotniczego przysługuje:
1) tyle dni wolnych do wszelkich zajęć w porcie macierzystym, ile w przyjętym okresie rozliczeniowym przypada dni wolnych od pracy, w tym w każdym miesiącu co najmniej 1 dzień wolny przypadający w niedzielę lub święto; w skład tych dni mogą wchodzić okresy wypoczynku;
2) wyznaczone dni wolne podawane są do wiadomości z co najmniej 24-godzinnym wyprzedzeniem i tak rozplanowane, aby mogły być wykorzystane w porcie macierzystym.
4. Jeżeli wciągu 7 kolejnych dni jeden z co najmniej trzech planowanych rozkładów czasu pracy przypada między godzinami 0100–0600 czasu lokalnego i różnica czasu między dwoma miejscami, w których wypada wypoczynek, jest mniejsza niż 4 godziny, to okres wypoczynku 36 godzin, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, należy przedłużyć do 48 godzin.
§ 18.[Czas dojazdu z miejsca pracy do miejsca zakwaterowania] 1. Jeżeli planowany czas dojazdu z miejsca pracy do miejsca zakwaterowania wyznaczonego przez pracodawcę poza portem macierzystym przekracza 2 godziny w obu kierunkach, to do czasu wypoczynku dodaje się nadwyżkę czasu dojazdu ponad planowane 2 godziny tego dojazdu.
2. Jeżeli czas pobytu w miejscu zakwaterowania nie jest krótszy niż 10 godzin, a planowany czas dojazdu jest krótszy niż 1 godzina i 30 minut, to różnica między tym czasem a czasem dojazdu może być odjęta od czasu wypoczynku.
§ 19.[Członek personelu lotniczego wykonujący lot w pasie strefowej zmiany] Poza portem macierzystym członek personelu lotniczego wykonujący lot w pasie strefowej zmiany czasu może przystąpić do pracy, jeżeli nieprzerwany zajęciami służbowymi okres wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile czas wykonywania czynności lotniczych, jednak nie mniej niż 14 godzin – gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 4 godziny, a nie mniej niż 16 godzin – gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 6 godzin.
§ 20.[Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych] 1. Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych, w tym czasu lotu, w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie:
1) konieczności wykonania lotu w celach poszukiwawczych lub ratowniczych;
2) opóźnienia lotu z przyczyn uzasadnionych, a w szczególności z powodu:
a) niesprzyjających warunków atmosferycznych,
b) oczekiwania na pasażerów,
c) usuwania usterek,
d) wydłużonego kołowania
– nie więcej jednak niż o 2 godziny, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Czas wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin może zostać przekroczony o 3 godziny w przypadku wykonywania lotu w zwiększonym składzie załogi.
3. Dowódca składa pracodawcy pisemny meldunek o każdorazowym przekroczeniu czasu wykonywania czynności lotniczych lub skróceniu czasu wypoczynku.
4. W przypadku przekroczenia czasu wykonywania czynności lotniczych lub skrócenia czasu wypoczynku o 1 godzinę lub więcej, pracodawca przesyła kopię meldunku, o którym mowa w ust. 3, wraz z wyjaśnieniem okoliczności przekroczenia czasu wykonywania czynności lotniczych lub skróceniu czasu wypoczynku, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w terminie 14 dni od dnia złożenia meldunku.
§ 21.[Limity czasu pełnienia dyżuru] 1. Dyżury mogą być pełnione w porcie macierzystym, w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę lub telefonicznie. Członek załogi statku powietrznego powinien być zdolny do podjęcia pracy.
2. Limity czasu pełnienia dyżuru określa tabela nr 4:
Tabela nr 4 | |
Czas powiadamiania | Maksymalny czas dyżuru |
do 5 godzin 59 minut | 12 godzin |
od 6 godzin i więcej | 18 godzin |
§ 22.[Obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków zakwaterowania i pełnienia dyżuru] 1.W przypadku pełnienia dyżuru poza portem macierzystym, gdy czas dyżuru przekracza 6 godzin albo ponad 4 godziny dyżuru przypadają między godziną 2200–0600 czasu lokalnego, pracodawca zapewnia odpowiednie warunki zakwaterowania.
2. W przypadku gdy dyżur pełniony jest w porcie lotniczym, pracodawca zapewnia odpowiednie warunki pełnienia dyżuru.
3. Czas dyżuru telefonicznego wlicza się do czasu pracy w wymiarze 50% czasu dyżuru, z wyłączeniem pierwszych 4 godzin.
4. W przypadku opóźnienia odlotu, czas pomiędzy planowaną godziną odlotu a ponownie wyznaczoną godziną odlotu zalicza się do czasu pełnienia dyżuru.
Rozdział 3
Czas pracy personelu lotniczego w lotnictwie ogólnym
§ 23.[Zakaz przekraczania norm czasu pracy] Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie ogólnym nie może przekroczyć norm czasu pracy, o których mowa w § 8.
§ 24.[Normy czasu pracy] 1. Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego nie może przekroczyć:
1) 10 godzin czasu wykonywania czynności lotniczych – w ciągu kolejnych 24 godzin;
2) 6 godzin czasu lotu – w ciągu kolejnych 24 godzin;
3) 30 godzin czasu lotu – w tygodniu kalendarzowym;
4) 100 godzin czasu lotu – w miesiącu kalendarzowym;
5) 600 godzin czasu lotu – w roku kalendarzowym.
2. Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego wykonujący loty krótkie (loty po kręgu, do strefy i loty w rejonie lotniska), w czasie których start i lądowanie odbywają się na tym samym lotnisku, powinien mieć zapewnioną przerwę w pracy, określoną w tabeli nr 5:
Tabela nr 5 | |
Czas wykonywania czynności lotniczych | Przerwa |
do 3 godzin | 30 minut |
do 6 godzin | 1 godzina |
od 6 do 8 godzin | 1 godzina 30 minut |
powyżej 8 godzin | 2 godziny |
§ 25.[Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych] Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego – o 2 godziny.
§ 26.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] Do spraw nieuregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2.
Rozdział 4
Czas pracy personelu lotniczego w lotnictwie usługowym
§ 27.[Zakaz przekraczania norm czasu pracy] Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie usługowym nie może przekroczyć norm czasu pracy, o których mowa w § 8.
§ 28.[Czas wykonywania czynności lotniczych] Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie usługowym nie może przekroczyć:
1) czasu wykonywania czynności lotniczych – określonego w tabelach nr 1 i 2;
2) czasu lotu w ciągu kolejnych 24 godzin:
a) w załodze wieloosobowej – określonego w tabeli nr 3,
b) w załodze jednoosobowej – określonego w tabeli nr 6:
Tabela nr 6. Czas lotu w załodze jednoosobowej
Czas zgłoszenia się do lotu | Maksymalna ilość lądowań i czas lotu | |||
1–4 lądowań | 5 lądowań | 6 lądowań | 7 i więcej lądowań | |
0600–0659 | 7 godzin | 61/4 godziny | 6 godzin | 6 godzin |
0700–1359 | 8 godzin | 71/4 godziny | 61/2 godziny | 6 godzin |
1400–1759 | 7 godzin | 61/4 godziny | 6 godzin | 6 godzin |
1800–2159 | 61/2 godziny | 6 godzin | 6 godzin | 6 godzin |
2200–0559 | 6 godzin | 6 godzin | 6 godzin | 6 godzin |
3) 100 godzin czasu lotu – w miesiącu kalendarzowym;
4) 800 godzin czasu lotu – w roku kalendarzowym.
§ 29.[Jedna godzina lotu wykonanego na wysokości poniżej 50 metrów] Jedną godzinę lotu wykonanego na wysokości poniżej 50 metrów od powierzchni ziemi przyjmuje się jako 1 godzinę i 20 minut czasu wykonywania czynności lotniczych.
§ 30.[Jedna godzina lotu na wysokości powyżej 3 600 metrów na statku powietrznym, który nie ma kabiny ciśnieniowej] Jedną godzinę lotu wykonywanego na wysokości powyżej 3 600 metrów od powierzchni ziemi na statku powietrznym, który nie ma kabiny ciśnieniowej, przyjmuje się jako 1 godzinę i 20 minut czasu wykonywania czynności lotniczych.
§ 31.[Przebywanie za sterami statku powietrznego] 1. Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie usługowym nie może przebywać za sterami statku powietrznego bez przerwy dłużej niż 3 godziny, z wyłączeniem planowanych przelotów.
2. Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie usługowym, wykonujący loty krótkie w rejonie lotniska, powinien mieć przerwy w wykonywaniu czynności lotniczych, określone w tabeli nr 7:
Tabela nr 7
Czas wykonywania czynności lotniczych | Czas przerwy |
do 3 godzin | 30 minut |
do 6 godzin | 1 godzina |
od 6 do 8 godzin | 1 godzina 30 minut |
ponad 8 godzin | 2 godziny |
§ 32.[Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych] Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych określonego w tabelach nr 1 i 2 w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie:
1) udziału w akcji poszukiwawczo-ratowniczej, patrolowaniu akwenów wodnych i obszarów leśnych oraz w akcjach gaśniczych – o 2 godziny;
2) wykonywania zabiegów agrochemicznych upraw rolnych i leśnych zagrożonych przez szkodniki – o 3 godziny.
§ 33.[Przekroczenie czasu lotu] Przekroczenie czasu lotu określonego w § 28 pkt 2 może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w sytuacji, o której mowa w § 32 pkt 1 i 2 – o 2 godziny.
§ 34.[Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych lub przekroczenie czasu lotu] Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w § 32, lub przekroczenie czasu lotu, o którym mowa w § 33, może nastąpić jedynie w dwóch kolejnych dniach z zachowaniem 40-godzinnego tygodniowego czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.
§ 35.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] Do spraw nieregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2.
Rozdział 5
Czas pracy personelu lotniczego w Lotniczej Służbie Ratownictwa Medycznego oraz Transportu Medycznego
§ 36.[Czas pracy w Lotniczej Służbie Ratownictwa Medycznego oraz Transporcie Medycznym] Czas pracy członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego w Lotniczej Służbie Ratownictwa Medycznego oraz Transporcie Medycznym nie może przekroczyć:
1) norm czasu:
a) wykonywania czynności lotniczych – 12 godzin w ciągu kolejnych 24 godzin,
b) pracy – przeciętnie 40 godzin na tydzień oraz 480 godzin w przyjętym trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym,
c) pracy – 1 900 godzin w roku kalendarzowym;
2) czasu lotu:
a) 8 godzin – w ciągu kolejnych 24 godzin,
b) 80 godzin – w miesiącu kalendarzowym,
c) 800 godzin – w roku kalendarzowym.
§ 37.[Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych] Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych określonego w § 36 pkt 1 lit. a w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie:
1) udziału w akcji ratowniczej – o 2 godziny;
2) lotu z chorym lub rannym pacjentem do punktu opieki medycznej lub w celu dostarczenia krwi lub organów ludzkich do przeszczepów – o 3 godziny.
§ 38.[Przekroczenie czasu lotu] Przekroczenie czasu lotu określonego w § 36 pkt 2 lit. a może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie wykonywania zadań określonych w § 37 – o 2 godziny.
§ 39.[Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych lub czasu lotu] Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w § 37, lub czasu lotu, o którym mowa w § 38, może nastąpić jedynie w dwóch kolejnych dniach z zachowaniem tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy.
§ 40.[Minimalny czas wypoczynku] Minimalny czas wypoczynku po okresie wykonywania czynności lotniczych powinien wynosić 8 godzin i 30 minut.
§ 41.[Okres dyżuru] 1. Okres dyżuru obejmuje maksymalnie 8 dni, w których wypełniane są obowiązki Lotniczej Służby Ratownictwa Medycznego oraz Transportu Medycznego.
2. Okres dyżuru, w którym zawarty jest czas wypoczynku krótszy niż 10 godzin w ciągu kolejnych 24 godzin, nie może trwać dłużej niż 4 dni.
§ 42.[Czas pełnienia dyżuru] Czas pełnienia dyżuru nie może przekraczać 15 godzin i 30 minut na dobę.
§ 43.[Czas przerwy] Czas przerwy w wykonywaniu czynności lotniczych przekraczający 1 godzinę w czasie pełnienia dyżuru nie jest zaliczany do czasu wykonywania czynności lotniczych.
§ 44.[Obowiązek podjęcia decyzji o wcześniejszym zakończeniu dyżuru] Jeżeli ze względu na szczególne okoliczności wystąpiło przedwczesne, zagrażające bezpieczeństwu, zmęczenie pilota, jest on obowiązany podjąć decyzję o wcześniejszym zakończeniu dyżuru.
§ 45.[Wypoczynek przed każdym okresem dyżuru] Przed każdym okresem dyżuru określonym w § 41 wypoczynek nie może być krótszy niż 24 godziny.
§ 46.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] Do spraw nieuregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2.
Rozdział 6
Czas pracy personelu lotniczego wykonującego loty na śmigłowcach
§ 47.[Normy czasu pracy na śmigłowcach] Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego wykonujący loty na śmigłowcach nie może przekroczyć norm czasu pracy określonych w § 8.
§ 48.[Ograniczenia czasu wykonywania czynności lotniczych i czasu lotu] Ograniczenia czasu wykonywania czynności lotniczych i czasu lotu określa tabela nr 8:
Tabela nr 8
Lokalny czas startu | Jeden pilot | Dwóch pilotów | ||
czas wykonywania czynności lotniczych | maksymalny czas lotu | czas wykonywania czynności lotniczych | maksymalny czas lotu | |
0600–0659 | 9 godzin | 6 godzin | 10 godzin | 7 godzin |
0700–0759 | 10 godzin | 7 godzin | 11 godzin | 8 godzin |
0800–1359 | 10 godzin | 7 godzin | 12 godzin | 8 godzin |
1400–2159 | 9 godzin | 6 godzin | 10 godzin | 7 godzin |
2200‑0559 | 8 godzin | 5 godzin | 9 godzin | 6 godzin |
§ 49.[Czas przerwy przy lotach widokowych, dowozach do i z platformy wiertniczej] Czas przerwy członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego wykonującego w szczególności loty widokowe, dowozy do i z platformy wiertniczej, ze średnią ilością 6 lub więcej lądowań w ciągu godziny, powinien wynosić co najmniej 30 minut na każde 3 godziny pracy.
§ 50.[Wykonywanie skomplikowanych operacji lotniczych] 1. W przypadku wykonywania skomplikowanych operacji lotniczych, w szczególności przy przewożeniu ładunków oraz pracach montażowych, pracodawca określa maksymalną długość czasu pracy członka załogi statku powietrznego z zachowaniem ograniczeń określonych w tabeli nr 8.
2. Czas pracy, o którym mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§ 51.[Czas lotu] Czas lotu nie może przekroczyć:
1) 80 godzin czasu lotu – w miesiącu kalendarzowym;
2) 800 godzin czasu lotu – w roku kalendarzowym.
§ 52.[Czas wypoczynku po zakończeniu czynności lotniczych] Czas wypoczynku członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego po zakończeniu czynności lotniczych nie może być krótszy niż 12 godzin.
§ 53.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] Do spraw nieuregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2.
Rozdział 7
Czas pracy personelu pokładowego
§ 54.[Członek personelu pokładowego] Członek personelu pokładowego nie może przekroczyć norm czasu pracy określonych w § 8.
§ 55.[Czas wykonywania czynności lotniczych personelu pokładowego] Czas wykonywania czynności lotniczych personelu pokładowego, w zależności od czasu zgłoszenia się do pracy, określony jest w tabeli nr 9:
Tabela nr 9
Czas zgłoszenia się do pracy | Czas wykonywania |
0600–0659 | 131/2 godziny |
0700–0759 | 14 godzin |
1400–1759 | 131/2 godziny |
1800–2159 | 13 godzin |
2200‑0559 | 12 godzin |
§ 56. Czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabeli nr 9 może być zwiększony:
1) w przypadku, o którym mowa w § 13;
2) na polecenie dowódcy statku powietrznego w przypadku zakłóceń operacyjnych.
§ 57.[Zwiększenie czasu wykonywania czynności lotniczych] 1. W przypadku zwiększenia czasu wykonywania czynności lotniczych, nie może on przekroczyć 18 godzin na dobę w locie długodystansowym.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, personelowi pokładowemu należy zapewnić odpowiednie warunki wypoczynku.
§ 58.[Uprawnienia wynikające z przekroczenia czasu wykonywania czynności lotniczych] Jeśli czas wykonywania czynności lotniczych:
1) przekracza 16 godzin – każdy członek personelu pokładowego powinien być zwolniony od wszelkich zajęć w czasie lotu na 1/3 czasu lotu liczonego w ten sposób, że od planowanego czasu lotu odejmuje się 1 godzinę, pozostałość dzieli się przez 3, a dla 1/3 liczby personelu pokładowego zapewnione są oddzielone od kabiny załogi i pasażerów miejsca do leżenia;
2) przekracza 14 godzin, a nie przekracza 16 godzin – każdy członek personelu pokładowego powinien być zwolniony od wszelkich zajęć w czasie lotu na 1/4 czasu lotu liczonego w ten sposób, że od planowanego czasu lotu odejmuje się 1 godzinę, pozostałość dzieli się przez 4, a dla 1/4 liczby personelu pokładowego zapewnione są oddzielone od kabiny załogi i pasażerów rozkładane fotele;
3) przekracza czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabeli nr 9, a nie jest dłuższy niż 14 godzin – każdy członek personelu pokładowego powinien być zwolniony od wszelkich zajęć w czasie lotu co najmniej na 1 godzinę.
Rozdział 8
Czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego
§ 59.[Czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego] 1. Czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego nie może przekroczyć 12 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy.
2. Czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego obejmuje w szczególności:
1) pracę na stanowisku operacyjnym kontroli ruchu lotniczego;
2) czynności pomocnicze i przygotowawcze do wykonywania czynności na stanowisku operacyjnym;
3) czas odprawy przed rozpoczęciem pracy zmiany dziennej lub nocnej;
4) przejmowanie i przekazywanie stanowiska operacyjnego;
5) prowadzenie i nadzorowanie szkolenia praktycznego oraz egzaminowania;
6) przerwę, o której mowa w ust. 3.
3. W czasie pracy kontrolerów ruchu lotniczego zapewnia się przerwy w wymiarze do 50% dobowego wymiaru czasu pracy, w ciągu której pracownik pozostaje w gotowości do pracy.
§ 60.[Szczegółowy rozkład czasu pracy kontrolerów ruchu lotniczego] Szczegółowy rozkład czasu pracy kontrolerów ruchu lotniczego określa regulamin pracy.
§ 61.[Liczba następujących po sobie bezpośrednio dni pracy] 1. Liczba następujących po sobie bezpośrednio dni pracy nie może przekroczyć czterech.
2. Liczba następujących po sobie bezpośrednio dni wolnych nie może przekroczyć czterech.
3. Po pracy w porze nocnej pracodawca zapewni 12-godzinny nieprzerwany okres wypoczynku.
§ 62.[Maksymalny czas pracy bez przerwy] 1. Maksymalny czas pracy bez przerwy wynosi:
1) na stanowisku operacyjnym kontrolera radarowego – do 2 godzin;
2) na stanowisku operacyjnym kontrolera proceduralnego – do 2 godzin;
3) na pozostałych stanowiskach operacyjnych wymagających kwalifikacji kontrolera ruchu lotniczego – do 3 godzin;
4) na stanowisku operacyjnym asystenta kontrolera ruchu lotniczego – do 3 godzin.
2. W organach kontroli ruchu lotniczego portów lotniczych o małym natężeniu ruchu lotniczego czas pracy, o którym mowa w ust. 1, może być zwiększony o 3 godziny na stanowisku operacyjnym kontrolera radarowego i kontrolera proceduralnego.
3. Okres przerwy, o której mowa w § 59 ust. 3, na stanowisku operacyjnym wynosi nie mniej niż 1 godzinę dla każdego rodzaju stanowiska operacyjnego.
§ 63.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] Przepisy § 59–62 stosuje się odpowiednio do osób nieposiadających licencji kontrolera ruchu lotniczego podczas ich szkolenia lotniczego na stanowiskach operacyjnych kontroli ruchu lotniczego.
§ 64.[Przepisy uchylone] Traci moc zarządzenie Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 28 marca 1989 r. w sprawie czasu pracy i wypoczynku personelu latającego (M. P. Nr 8, poz. 76, z 1990 r. Nr 14, poz. 113 oraz z 1996 r. Nr 60, poz. 565 i Nr 68, poz. 644).
§ 65.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: M. Pol