Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2021 poz. 287
Wersja aktualna od 2021-12-31
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2021 poz. 287
Wersja aktualna od 2021-12-31
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA Nr 204/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 31 grudnia 2021 r.

w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - obrona narodowa oraz w Ministerstwie Obrony Narodowej

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535 i 2105) i art. 69 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.1)) ustala się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Ilekroć w decyzji jest mowa o:

1) członku korpusu służby cywilnej - rozumie się przez to osobę, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1233);

2) dziale - rozumie się przez to dział administracji rządowej - obrona narodowa;

3) efektywności - rozumie się przez to rezultat podjętych działań opisany relacją uzyskanych efektów do poniesionych nakładów;

4) jednostce - rozumie się przez to jednostkę w dziale, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, oraz jednostkę spoza sektora finansów publicznych podległą Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowaną, na której działalność wykorzystuje się środki publiczne;

5) kierowniku - rozumie się przez to dyrektora, dowódcę, szefa, komendanta, kierownika jednostki lub komórki organizacyjnej;

6) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Obrony Narodowej;

7) Ministrze - rozumie się przez to Ministra Obrony Narodowej;

8) komórce organizacyjnej - rozumie się przez to departament, zarząd, Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej, biuro - wchodzące w skład Ministerstwa;

9) osobie zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa - rozumie się przez to sekretarza stanu, podsekretarza stanu, Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dyrektora Generalnego;

10) oświadczeniu o stanie kontroli zarządczej - rozumie się przez to oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni sporządzone zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do Regulaminu systemu kontroli zarządczej;

11) oświadczeniu o stanie kontroli zarządczej w dziale - rozumie się przez to dokument opracowany na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz. U. z 2010 r., poz. 1581);

12) pionie - rozumie się przez to podporządkowane komórki organizacyjne lub jednostki;

13) pracowniku - rozumie się przez to osobę zatrudnioną w jednostce, która nie jest żołnierzem ani członkiem korpusu służby cywilnej;

14) pracowniku Ministerstwa - rozumie się przez to osobę cywilną zatrudnioną w Ministerstwie, która nie jest żołnierzem ani członkiem korpusu służby cywilnej;

15) Regulaminie systemu kontroli zarządczej - rozumie się przez to dokument określający szczegółowe rozwiązania w zakresie organizacji i funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w dziale będący załącznikiem do decyzji;

16) skuteczności - rozumie się przez to osiąganie zakładanych rezultatów;

17) standardach kontroli zarządczej - rozumie się przez to standardy określone w Standardach kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych stanowiących załącznik do komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 84);

18) właścicielu ryzyka - rozumie się przez to osobę odpowiedzialną za zarządzanie danym ryzykiem, mającą kompetencje do podjęcia działań będących reakcją na ryzyko w obszarze, którym zarządza. Osoba ta:

a) bierze udział w analizie ryzyka,

b) przygotowuje propozycje sposobu postępowania z ryzykiem oraz wdraża działania będące reakcją na ryzyko,

c) monitoruje ryzyka oraz informuje na temat ryzyka i mechanizmów jego kontroli;

19) żołnierzu - rozumie się przez to osobę pełniącą służbę w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. 1. Kontrolę zarządczą w dziale stanowi ogół działań podejmowanych w komórkach organizacyjnych oraz jednostkach, we wszystkich rodzajach ich aktywności, dla zapewnienia osiągnięcia celów i realizacji zadań poszczególnych komórek organizacyjnych i jednostek oraz całego działu i Ministerstwa.

2. Celem kontroli zarządczej jest stałe usprawnianie sposobu zarządzania jednostkami oraz komórkami organizacyjnymi dla zapewnienia osiągania celów i realizacji zadań w dziale i Ministerstwie, w sposób zgodny z prawem, skuteczny, efektywny, oszczędny i terminowy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań i funkcjonowania działu i Ministerstwa ustanawia się w dziale i Ministerstwie system kontroli zarządczej, obejmujący:

1) standardy kontroli zarządczej;

2) zbiór procedur funkcjonowania działu zgodnie ze standardami kontroli zarządczej;

3) podział kompetencji i odpowiedzialności w zakresie organizacji i funkcjonowania systemu kontroli zarządczej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. 1. Podstawowymi procesami systemu kontroli zarządczej w dziale i Ministerstwie są wyznaczanie celów i zadań, monitorowanie ich osiągania oraz zarządzanie ryzykiem.

2. Wyznaczanie celów i zadań w dziale realizowane jest w sposób kaskadowy od szczebla Ministra przez poszczególne poziomy struktury organizacyjnej działu i Ministerstwa.

3. Szczegółowe zasady wyznaczania celów i zadań, monitorowania ich osiągania oraz zarządzania ryzykiem określają przepisy w sprawie planowania i rozliczania działalności.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. 1. Minister powierza organizację i nadzór nad funkcjonowaniem systemu kontroli zarządczej w dziale i Ministerstwie Koordynatorowi Systemu Kontroli Zarządczej, zwanemu dalej Koordynatorem.

2. Koordynatorem jest Dyrektor Generalny.

3. Koordynator:

1) monitoruje funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej w dziale i proponuje działania dotyczące jego doskonalenia;

2) opracowuje corocznie, do dnia 15 kwietnia, projekt oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w dziale za poprzedni rok, w szczególności na podstawie oświadczeń, o których mowa w § 6 ust. 4;

3) przekazuje do Komitetu Audytu projekt oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w dziale za poprzedni rok;

4) przedkłada Ministrowi projekt oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w dziale za poprzedni rok.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. 1. Osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa odpowiadają za funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej w podporządkowanych im pionach.

2. Kierownicy komórek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Ministrowi odpowiadają za funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej w kierowanych komórkach organizacyjnych oraz w podporządkowanych jednostkach.

3. Kierownicy jednostek podporządkowanych Ministrowi odpowiadają za funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej w kierowanej jednostce oraz w podporządkowanych jednostkach.

4. Osoby, o których mowa w ust. 1-3 składają Koordynatorowi oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w zakresie kierowanych lub podporządkowanych struktur organizacyjnych - odpowiednio do zakresu ich odpowiedzialności za funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej corocznie, do dnia 20 marca.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. Jednostki organizacyjne niebędące jednostkami sektora finansów publicznych objęte są kontrolą zarządczą w dziale, na zasadach jak dla jednostek sektora finansów publicznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. Kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej odpowiada za funkcjonowanie kontroli zarządczej w tej jednostce lub komórce organizacyjnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9. W zakresie realizowanych zadań Komitet Audytu i komórka audytu wewnętrznego w Ministerstwie przekazują Koordynatorowi informacje i opinie dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej w dziale i Ministerstwie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10. Ustala się "Regulamin systemu kontroli zarządczej", stanowiący załącznik do decyzji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11. Traci moc decyzja Nr 138/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 17 maja 2013 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - obrona narodowa (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 134).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: z up. W. Skurkiewicz


1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 1236, 1535, 1773, 1927, 1981, 2054 i 2270.

Załącznik do decyzji Nr 204/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 31 grudnia 2021 r. (poz. 287)

REGULAMIN SYSTEMU KONTROLI ZARZĄDCZEJ

Treść załącznika w wersji pdf do pobrania tutaj

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00