ZARZĄDZENIE NR 36
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia 2 października 2024 r.
w sprawie ustanowienia zasad i procedur dotyczących systemu reform i inwestycji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1050) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
§ 1. Zarządzenie określa zasady i procedury dotyczące systemu reform i inwestycji „Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności”, za które odpowiada Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w tym:
1) programowania, wdrażania reform i inwestycji oraz realizacji zasady partnerstwa;
2) finansowania przedsięwzięć objętych wsparciem w ramach inwestycji, w tym unikania podwójnego finansowania, zapobiegania konfliktowi interesów, korupcji i nadużyciom finansowym;
3) monitorowania i sprawozdawczości z realizacji reform, inwestycji, kamieni milowych i wskaźników KPO;
4) kontroli i audytu reform, inwestycji, kamieni milowych i wskaźników KPO;
5) promocji i informacji.
§ 2. Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1) Minister - Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
2) Ministerstwo - Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
3) GIJHARS - Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
4) inwestycja - inwestycję w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.1)), zwanego dalej „rozporządzeniem 2021/241”, odpowiadającą inwestycji, programowi, projektowi, projektowi indywidualnemu, działaniu lub ich zespołowi, wskazanym w ramach KPO, zmierzającą do osiągnięcia założonego celu określonego wskaźnikami, z określonym początkiem i końcem realizacji;
5) inwestycja A1.4.1. - inwestycję pn. A1.4.1. Inwestycje na rzecz dywersyfikacji i skracania łańcucha dostaw produktów rolnych i spożywczych oraz budowy odporności podmiotów uczestniczących w łańcuchu;
6) inwestycja A2.4.1. - inwestycję pn. A2.4.1. Inwestycje w rozbudowę potencjału badawczego;
7) inwestycja B3.1.1. - inwestycję pn. B3.1.1. Inwestycje w zrównoważoną gospodarkę wodnościekową na obszarach wiejskich;
8) inwestycja B3.3.1. - inwestycję pn. B3.3.1. Inwestycje w zwiększanie potencjału zrównoważonej gospodarki wodnej na obszarach wiejskich;
9) IOI - Ministra, któremu zgodnie z planem rozwojowym zostało powierzone zadanie realizacji inwestycji;
10) IOR - Ministra, któremu zgodnie z planem rozwojowym zostało powierzone zadanie realizacji reformy;
11) IK KPO - Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej pełniącego rolę instytucji koordynującej;
12) JW - jednostkę wspierającą KPO, o której mowa w art. 14la pkt 4 ustawy;
13) kamienie milowe - kamienie milowe w rozumieniu art. 2 pkt 4 rozporządzenia 2021/241;
14) konflikt interesów - konflikt interesów, o którym mowa w art. 61 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz. Urz. UE L 193 z 30.07.2018, str. 1, z późn. zm.2)), zwanego dalej „rozporządzeniem 2018/1046”;
15) korupcja - korupcję w rozumieniu art. 1 ust. 3a ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 184 i 1222);
16) nadużycie finansowe - nadużycie finansowe obejmujące:
a) w odniesieniu do wydatków niewiązanych z zamówieniami publicznymi - działanie lub zaniechanie odnoszące się do:
- wykorzystywania lub przedstawiania nieprawdziwych, niepoprawnych lub niepełnych oświadczeń lub dokumentów, skutkującego sprzeniewierzeniem lub bezprawnym zatrzymaniem środków finansowych lub aktywów z budżetu Unii Europejskiej lub z budżetów, którymi Unia Europejska zarządza lub którymi zarządza się w jej imieniu,
- nieujawnienia informacji z naruszeniem szczególnego obowiązku, z tym samym skutkiem, lub
- niewłaściwego wykorzystania takich środków finansowych lub aktywów do celów innych niż te, na które pierwotnie zostały przyznane,
b) w odniesieniu do wydatków związanych z zamówieniami publicznymi, co najmniej w przypadkach, w których dopuszczono się ich w celu uzyskania przez sprawcę lub inną osobę bezprawnych korzyści powodujących stratę w interesach finansowych Unii Europejskiej - działanie lub zaniechanie odnoszące się do:
- wykorzystywania lub przedstawiania nieprawdziwych, niepoprawnych lub niepełnych oświadczeń lub dokumentów, skutkującego sprzeniewierzeniem lub bezprawnym zatrzymaniem środków finansowych lub aktywów z budżetu Unii Europejskiej lub z budżetów, którymi Unia Europejska zarządza lub którymi zarządza się w jej imieniu,
- nieujawnienia informacji z naruszeniem szczególnego obowiązku, z tym samym skutkiem, lub
- niewłaściwego wykorzystania takich środków finansowych lub aktywów do celów innych niż te, na które pierwotnie zostały przyznane, ze szkodą dla interesów finansowych Unii Europejskiej,
c) w odniesieniu do dochodów innych niż dochody pochodzące z zasobów własnych z tytułu podatku od towarów i usług (VAT), o których mowa w lit. d - działanie lub zaniechanie odnoszące się do:
- wykorzystywania lub przedstawiania nieprawdziwych, niepoprawnych lub niepełnych oświadczeń lub dokumentów, skutkującego bezprawnym uszczupleniem zasobów budżetu Unii Europejskiej lub budżetów, którymi Unia Europejska zarządza lub którymi zarządza się w jej imieniu,
- nieujawnienia informacji z naruszeniem szczególnego obowiązku, z tym samym skutkiem, lub
- niewłaściwego wykorzystania korzyści uzyskanych zgodnie z prawem, z tym samym skutkiem,
d) w odniesieniu do dochodów pochodzących z zasobów własnych z tytułu VAT - działanie lub zaniechanie w ramach transgranicznego oszukańczego systemu odnoszące się do:
- wykorzystywania lub przedstawiania nieprawdziwych, niepoprawnych lub niepełnych oświadczeń lub dokumentów związanych z VAT, skutkującego uszczupleniem zasobów budżetu Unii Europejskiej,
- nieujawnienia informacji związanych z VAT, z naruszeniem szczególnego obowiązku, z tym samym skutkiem, lub
- przedstawienia prawidłowych oświadczeń związanych z VAT do celów oszukańczego ukrycia braku płatności lub bezprawnego tworzenia praw do zwrotu VAT;
17) ostateczny odbiorca wsparcia - podmiot realizujący przedsięwzięcie objęte wsparciem z KPO;
18) PFR - Polski Fundusz Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
19) KPO - plan rozwojowy „Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności”, o którym mowa w rozdziale 2aa ustawy;
20) podejrzenie nadużycia finansowego - podejrzenie popełnienia nadużycia finansowego w rozumieniu art. 2 lit. a rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/1970 z dnia 8 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 przepisami szczegółowymi dotyczącymi zgłaszania nieprawidłowości w odniesieniu do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (Dz. Urz. UE L 293 z 10.11.2015, str. 1);
21) podwójne finansowanie - deklarowanie do rozliczenia w ramach KPO wydatków zadeklarowanych wcześniej w ramach tego planu lub jako wydatki kwalifikowalne w innych programach unijnych;
22) porozumienie o realizacji reform/inwestycji w ramach KPO - porozumienie, o którym mowa w art. 14le ust. 2 pkt 2 ustawy;
23) przedsięwzięcie - element inwestycji realizowany przez ostatecznego odbiorcę wsparcia, zmierzający do osiągnięcia założonego celu określonego wskaźnikami, z określonym początkiem i końcem realizacji;
24) reforma - reformę w rozumieniu rozporządzenia 2021/241, zmierzającą do osiągnięcia założonego celu określonego kamieniami milowymi, w dziedzinie objętej określonym działem lub działami administracji rządowej;
25) reforma A1.4. - reformę pn. A1.4. Reforma na rzecz poprawienia warunków konkurencyjności i ochrony producentów/konsumentów w sektorze rolnym;
26) reforma A2.4. - reformę pn. A2.4. Wzmocnienie mechanizmów współpracy pomiędzy sektorem nauki oraz przemysłem;
27) reforma B3.1. - reformę pn. B3.1. Wsparcie zrównoważonej gospodarki wodnościekowej na obszarach wiejskich;
28) reforma B3.3. - reformę pn. B3.3. Wsparcie dla zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi w rolnictwie i na obszarach wiejskich;
29) system PFR - system informatyczny wraz z powiązanym środowiskiem teleinformatycznym, udostępniony Ministerstwu przez PFR;
30) system CST2021 - system teleinformatyczny służący wymianie danych dotyczących inwestycji między instytucją odpowiedzialną za realizację reformy lub instytucją odpowiedzialną za realizację inwestycji a ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, udostępniony przez tego ministra;
31) ustawa - ustawę z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324 i 862);
32) wnioskodawca - podmiot ubiegający się o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w ramach KPO;
33) wskaźniki - wartości docelowe w rozumieniu art. 2 pkt 4 rozporządzenia 2021/241;
34) wsparcie - wsparcie finansowe udzielone na realizację przedsięwzięcia z publicznych środków Unii Europejskiej w formie zaliczki lub refundacji części kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia, poniesionych lub opłaconych przez ostatecznego odbiorcę wsparcia w wysokości oraz zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 14lc ust. 4 ustawy i umowie o objęciu przedsięwzięcia wsparciem w ramach KPO;
35) wytyczne ustawowe - wytyczne opracowane na podstawie art. 14le ust. 2 pkt 4 ustawy.
§ 3. Osoby biorące udział w czynnościach lub zadaniach, o których mowa w zarządzeniu, są obowiązane do złożenia oświadczenia o bezstronności i braku konfliktu interesów zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia.
Rozdział 2.
Zasady dotyczące programowania i wdrażania reform i inwestycji
§ 4. 1. Procedurę procesu programowania, wdrażania reform i inwestycji lub ich części określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
2. W zakresie określonym w załączniku nr 2 do zarządzenia Departament Strategii i Rozwoju odpowiada za:
1) koordynację współpracy z instytucją koordynującą w opracowaniu i aktualizacji KPO w części, za którą odpowiada Minister;
2) koordynację udziału Ministerstwa w uzgodnieniach z Komisją Europejską w zakresie reform i inwestycji KPO, za które odpowiada Minister;
3) przygotowanie w uzgodnieniu z departamentami wskazanymi w § 5 wzoru umowy zawieranej z ostatecznym odbiorcą wsparcia;
4) prowadzenie i organizację udziału Ministerstwa w negocjacjach z Komisją Europejską w zakresie zmian w KPO wprowadzanych na podstawie art. 14, art. 18 ust. 2 i art. 21 ust. 1 rozporządzenia 2021/241 i rewizji KPO.
§ 5. Za zaprogramowanie i prawidłową realizację inwestycji lub części inwestycji oraz osiągnięcie wskaźnika i przygotowanie wkładu do stanowiska Ministerstwa w negocjacjach z Komisją Europejską w zakresie zmian w decyzji implementacyjnej Rady Unii Europejskiej i ustaleń operacyjnych z tym związanych odpowiadają odpowiednio:
1) Departament Rynków Rolnych i Transformacji Energetycznej Obszarów Wiejskich w odniesieniu do inwestycji A1.4.1., z wyłączeniem wsparcia, o którym mowa w pkt 2 i 3;
2) Departament Płatności Bezpośrednich w odniesieniu do części inwestycji A1.4.1. dotyczącej wsparcia wymiany pokryć dachowych z materiałów zawierających azbest;
3) Departament Innowacji, Cyfryzacji i Transferu Wiedzy w odniesieniu do części inwestycji A1.4.1. dotyczącej wsparcia rolnictwa 4.0.;
4) Departament Innowacji, Cyfryzacji i Transferu Wiedzy w odniesieniu do inwestycji A2.4.1., z wyłączeniem wsparcia, o którym mowa w pkt 5 i 6;
5) Departament Hodowli i Ochrony Roślin w odniesieniu do części inwestycji A2.4.1. dotyczącej rozbudowy publicznego zaplecza analityczno-laboratoryjnego w sektorze hodowli roślin;
6) Departament Rolnictwa Ekologicznego i Jakości Żywności w odniesieniu do części inwestycji A2.4.1. dotyczącej wsparcia dotyczącego infrastruktury analityczno-laboratoryjnej GIJHARS;
7) Departament Nieruchomości i Infrastruktury Wsi w odniesieniu do inwestycji B3.1.1. i B3.3.1.
§ 6. Za prawidłową realizację reformy lub jej części i osiągnięcie kamieni milowych zgodnie z terminami i zakresem reformy, określonymi w załączniku nr 2 do porozumienia o realizacji reform/inwestycji w ramach KPO, odpowiadają odpowiednio:
1) Departament Rynków Rolnych i Transformacji Energetycznej Obszarów Wiejskich w odniesieniu do reformy A1.4.;
2) Departament Innowacji, Cyfryzacji i Transferu Wiedzy w odniesieniu do części reformy A2.4., za którą odpowiada Minister;
3) Departament Nieruchomości i Infrastruktury Wsi w odniesieniu do części reformy B3.1., za którą odpowiada Minister i reformy B3.3.
Rozdział 3.
Zasady dotyczące finansowania przedsięwzięć objętych wsparciem
§ 7. Procedurę finansowania przedsięwzięć i inwestycji objętych wsparciem z KPO określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
§ 8. W zakresie określonym w załączniku nr 3 do zarządzenia Departament Budżetu odpowiada za:
1) wprowadzanie do systemu PFR zleceń wypłat na realizację przedsięwzięć w ramach inwestycji A2.4.1. oraz sporządzenie prognoz łącznej wartości zleceń wypłat, modyfikację lub usunięcie zleceń wypłat, realizowanie zwrotu środków przeznaczonych na realizację przedsięwzięć w ramach inwestycji A2.4.1.;
2) przygotowanie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego do 20. dnia każdego miesiąca zapotrzebowania na środki, o którym mowa w art. 14lq ust. 5 pkt 2 ustawy, na następny miesiąc oraz prognozy zapotrzebowania na kolejne dwa miesiące;
3) przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego informacji niezbędnych do:
a) opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej lub aktualizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa,
b) opracowania sprawozdania z wykonania ustawy budżetowej, o którym mowa w art. 182 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.3));
4) koordynację prac związanych z uruchomieniem rezerwy celowej budżetu państwa w związku z realizacją inwestycji B3.3.1 na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w art. 14ll ust. 2 pkt 2 ustawy.
§ 9. Realizację zadań określonych w § 8 pkt 1-3 Departament Budżetu prowadzi na podstawie danych przekazanych przez departamenty, o których mowa w § 5.
§ 10. W zakresie określonym w załączniku nr 3 do zarządzenia Departament Strategii i Rozwoju odpowiada za:
1) koordynację prac związanych z przygotowaniem informacji do wniosku o płatność składanego do Komisji Europejskiej w odniesieniu do reform i inwestycji, za które odpowiada Minister;
2) koordynację prac związanych z przygotowaniem lub zmianą porozumienia o realizacji reform/inwestycji w ramach KPO na podstawie danych przekazanych przez departamenty, o których mowa w § 5;
3) koordynację prac związanych z przygotowaniem lub zmianą umowy finansowania inwestycji przez PFR;
4) przygotowanie w uzgodnieniu z departamentami wskazanymi w § 5 wzoru umowy lub zmiany wzoru umowy powierzenia jednostce wspierającej części zadań związanych z wdrażaniem inwestycji;
5) niezwłoczne informowanie PFR o zawarciu, zmianie oraz wypowiedzeniu, rozwiązaniu lub wygaśnięciu porozumienia o realizacji reform/inwestycji w ramach KPO lub umowy powierzenia, których Minister jest stroną;
6) przekazanie do Departamentu Budżetu danych umożliwiających utrwalanie, modyfikację i usuwanie w systemie PFR danych dotyczących łącznej wysokości środków przewidzianych w KPO na realizację inwestycji A1.4.1., inwestycji A2.4.1., inwestycji B3.1.1. oraz umowy powierzenia zawartej z JW dla tych inwestycji.
Rozdział 4.
Zasady dotyczące monitorowania i sprawozdawczości z realizacji reform, inwestycji, kamieni milowych i wskaźników KPO
§ 11. 1. Procedurę monitorowania i sprawozdawczości z realizacji reform, inwestycji, kamieni milowych i wskaźników KPO określa załącznik nr 4 do zarządzenia.
2. W zakresie określonym w załączniku nr 4 do zarządzenia Departament Strategii i Rozwoju odpowiada za:
1) monitorowanie i sprawozdawczość z realizacji inwestycji zgodnie z wymogami wynikającymi z rozporządzenia 2021/241 i Wytycznych w zakresie sprawozdawczości i monitorowania w ramach planu rozwojowego współfinansowanego ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności;
2) bieżące i terminowe wprowadzanie do systemu teleinformatycznego informacji niezbędnych do monitorowania i sprawozdawczości z realizacji inwestycji;
3) identyfikację zagrożeń dla terminowej realizacji kamieni milowych i osiągania wskaźników;
4) ocenę w zakresie osiągnięcia kamieni milowych i identyfikację ryzyk dla osiągnięcia kamieni milowych;
5) dokonywanie ocen, w jakim stopniu zostały osiągnięte wskaźniki, oraz identyfikowanie zagrożeń i ryzyk dla osiągnięcia wyznaczonych wskaźników;
6) koordynację udziału Ministerstwa w uzgodnieniach z Komisją Europejską w zakresie monitorowania i sprawozdawczości z realizacji reform i inwestycji KPO oraz udziału w pracach grupy eksperckiej ds. wdrażania Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności;
7) prowadzenie i organizację udziału Ministerstwa w negocjacjach z Komisją Europejską w zakresie uzgodnienia decyzji implementacyjnej Rady Unii Europejskiej i ustaleń operacyjnych z Komisją Europejską z tym związanych.
3. Realizację zadań określonych w ust. 2 Departament Strategii i Rozwoju prowadzi na podstawie danych przekazanych przez departamenty, o których mowa w § 5, oraz na podstawie danych przekazanych przez JW.
4. Za bieżące i terminowe wprowadzanie do systemu teleinformatycznego informacji niezbędnych do monitorowania i sprawozdawczości z realizacji inwestycji A2.4.1., zgodnie z wymogami wynikającymi z rozporządzenia 2021/241, oraz za zapewnienie zgodności wprowadzonych danych z dokumentami źródłowymi, odpowiadają odpowiednio:
1) Departament Innowacji, Cyfryzacji i Transferu Wiedzy w odniesieniu do inwestycji A2.4.1., z wyłączeniem wsparcia, o którym mowa w pkt 2 i 3;
2) Departament Hodowli i Ochrony Roślin w odniesieniu do części inwestycji A2.4.1. dotyczącej rozbudowy publicznego zaplecza analityczno-laboratoryjnego w sektorze hodowli roślin;
3) Departament Rolnictwa Ekologicznego i Jakości Żywności w odniesieniu do części inwestycji A2.4.1. dotyczącej wsparcia dotyczącego infrastruktury analityczno-laboratoryjnej GIJHARS.
§ 12. 1. Za monitorowanie i sprawozdawczość z realizacji reform, bądź ich części, oraz wprowadzanie do systemu teleinformatycznego informacji niezbędnych do monitorowania i sprawozdawczości z realizacji reform, bądź ich części, zgodnie z wymogami wynikającymi z rozporządzenia 2021/241, odpowiada Departament Strategii i Rozwoju.
2. Za zapewnienie aktualności i poprawności danych służących do monitorowania realizacji reform odpowiadają odpowiednio:
1) Departament Rynków Rolnych i Transformacji Energetycznej Obszarów Wiejskich w odniesieniu do reformy A1.4.;
2) Departament Innowacji, Cyfryzacji i Transferu Wiedzy w odniesieniu do części reformy A2.4.;
3) Departament Nieruchomości i Infrastruktury Wsi w odniesieniu do części reformy B3.1. i reformy B3.3.
§ 13. Za udział przedstawiciela Ministra w pracach Komitetu Monitorującego do spraw planu rozwojowego, o którym mowa w art. 14lk ustawy, odpowiada Departament Strategii i Rozwoju.
Rozdział 5.
Zasady i procedury dotyczące kontroli i audytu reform, inwestycji, kamieni milowych i wskaźników KPO
§ 14. 1. Zasady realizacji kontroli i audytu w ramach KPO określa art. 14lt-14lv ustawy oraz Wytyczne w zakresie kontroli w ramach planu rozwojowego współfinansowanego ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
2. Procedurę realizacji kontroli określa załącznik nr 5 do zarządzenia.
§ 15. Za przygotowanie harmonogramu kontroli i przeprowadzenie kontroli realizacji reform i kamieni milowych przypisanych do reformy A1.4., reformy B3.3, reformy A2.4., reformy B3.1., inwestycji A1.4.1. i inwestycji B3.3.1 odpowiada Departament Kontroli i Audytu.
§ 16. Za przygotowanie harmonogramu kontroli i prowadzenie kontroli realizacji inwestycji lub ich części oraz wskaźników odpowiada Departament Kontroli i Audytu we współpracy z:
1) Departamentem Rynków Rolnych i Transformacji Energetycznej Obszarów Wiejskich w odniesieniu do inwestycji A1.4.1., z wyłączeniem wsparcia, o którym mowa w pkt 2 i 3;
2) Departamentem Płatności Bezpośrednich w odniesieniu do części inwestycji A1.4.1. dotyczącej wsparcia wymiany pokryć dachowych z materiałów zawierających azbest;
3) Departamentem Innowacji, Cyfryzacji i Transferu Wiedzy w odniesieniu do części inwestycji A1.4.1. dotyczącej wsparcia rolnictwa 4.0.;
4) Departamentem Innowacji, Cyfryzacji i Transferu Wiedzy w odniesieniu do przedsięwzięć realizowanych w ramach inwestycji A2.4.1., z wyłączeniem wsparcia, o którym mowa w pkt 5 i 6;
5) Departamentem Hodowli i Ochrony Roślin w odniesieniu do przedsięwzięć realizowanych w ramach części inwestycji A2.4.1. dotyczącej rozbudowy publicznego zaplecza analityczno-laboratoryjnego w sektorze hodowli roślin;
6) Departamentem Rolnictwa Ekologicznego i Jakości Żywności w odniesieniu do przedsięwzięć realizowanych w ramach części inwestycji A2.4.1. dotyczącej wsparcia dotyczącego infrastruktury analityczno-laboratoryjnej GIJHARS;
7) Departamentem Nieruchomości i Infrastruktury Wsi w odniesieniu do inwestycji B3.1.1. i B3.3.1.
§ 17. Departament Kontroli i Audytu zapewnia organizację kontroli przeprowadzonej w Ministerstwie w ramach KPO przez instytucje audytowe, Najwyższą Izbę Kontroli, Komisję Europejską i inne służby kontrolne, na podstawie zarządzenia nr 12 Dyrektora Generalnego Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 22 czerwca 2021 r. w sprawie organizacji w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi kontroli prowadzonych przez organy kontroli zewnętrznej.
Rozdział 6.
Zasady i procedury dotyczące promocji i informacji
§ 18. 1. Proces dotyczący promocji i informacji KPO określa załącznik nr 6 do zarządzenia.
2. Departament Komunikacji i Promocji odpowiada za:
1) koordynację i prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących KPO oraz zapewnienie ich zgodności ze Strategią Promocji i Informacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności opracowaną przez IK KPO;
2) przekazywanie JW informacji do wykorzystania w prowadzonych przez jednostkę działaniach informacyjnych i promocyjnych KPO;
3) współpraca z JW w przygotowaniu i dystrybuowaniu materiałów informacyjnych i promocyjnych KPO.
3. Do zadań Departamentu Strategii i Rozwoju w zakresie określonym w załączniku nr 6 do zarządzenia należy:
1) realizacja zadań redaktora regionalnego i redaktora naboru w serwisach administrowanych przez IK KPO www.funduszeeuropejskie.gov.pl i „Wyszukiwarka Dotacji” w odniesieniu do zakładki „KPO” w zakresie inwestycji Ministra;
2) aktualizacja informacji zamieszczonych w serwisie www.gov.pl na podstronie https://www.gov.pl/web/rolnictwo/krajowy-planu-odbudowy-i-zwiekszania-odpornosci.
Rozdział 7.
Przepisy końcowe
§ 19. Dyrektorzy komórek organizacyjnych w Ministerstwie są obowiązani, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia, do uregulowania w swoich regulaminach organizacyjnych zadań związanych z realizacją reform i inwestycji KPO.
§ 20. Traci moc zarządzenie nr 38 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 października 2022 r. w sprawie ustanowienia zasad i procedur dotyczących systemu reform i inwestycji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. Min. Rol. i Roz. Wsi poz. 59 oraz z 2023 r. poz. 2, 39 i 64).
§ 21. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: C. Siekierski
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 410 z 18.11.2021, str. 197, Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2023, str. 1, Dz. Urz. UE L 100 z 13.04.2023, str. 102, Dz. Urz. UE L 137 z 25.05.2023, str. 71 oraz Dz. Urz. UE L 2024/795 z 29.02.2024.
2) Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 319 z 13.12.2022, str. 1.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693, 1872 oraz z 2024 r. poz. 858 i 1089.
Załączniki do zarządzenia Nr 36
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 2 października 2024 r. (poz. 58)
Załącznik nr 1
Oświadczenie o bezstronności i braku konfliktu interesów
Załącznik nr 2
Procedura procesu programowania, wdrażania reform i inwestycji lub ich części
1. Departamenty wskazane w § 5 zarządzenia odpowiadają odpowiednio za:
1) opracowanie projektu rozporządzenia w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy publicznej w ramach inwestycji lub części inwestycji KPO, w przypadku gdy odrębne przepisy nie określają szczegółowego przeznaczenia, warunków lub trybu udzielania tej pomocy, o którym mowa w art. 14lc ust. 4 ustawy;
2) opracowanie regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z KPO albo uproszczonej procedury oceny spełniania kryteriów wyboru przedsięwzięć;
3) przekazywanie dokumentów, o których mowa w pkt 2, za pośrednictwem Departamentu Strategii i Rozwoju do IK KPO, której wyznacza się termin nie dłuższy niż 14 dni na zgłoszenie uwag i przekazanie stosownych wyjaśnień;
4) opracowanie wzoru umowy albo porozumienia zawieranych z ostatecznym odbiorcą wsparcia dla naborów przeprowadzanych w ramach danej inwestycji lub jej części - w oparciu o wzór umowy, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 3 zarządzenia;
5) ustalanie i dotrzymanie terminów naborów oraz prawidłowe wykorzystanie środków w ramach inwestycji lub ich części, które programują;
6) prawidłową realizację inwestycji zgodnie z decyzją wykonawczą Rady Unii Europejskiej z dnia 17 czerwca 2022 r. w sprawie zatwierdzenia oceny planu odbudowy i zwiększania odporności Polski oraz rewizji tej decyzji, w tym terminowego osiągania wskaźnika/ów zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji określonym w załączniku nr 2b do porozumienia o realizacji reform/inwestycji w ramach planu rozwojowego;
7) stosowanie mechanizmów zapobiegania konfliktowi interesów, korupcji, nadużyciom finansowym i podwójnemu finansowaniu;
8) identyfikowanie, pozyskiwanie, gromadzenie oraz analizowanie informacji o podwójnym finansowaniu oraz o poważnych nieprawidłowościach, a także ich korygowanie w inwestycji lub części inwestycji, której realizacja nie została powierzona JW, zgodnie z właściwością określoną w § 5 zarządzenia;
9) stosowanie wytycznych ustawowych, procedur i horyzontalnych zasad oraz strategii promocji i informacji określonych przez IK KPO oraz zapewnienie, że działania służące realizacji inwestycji rozpoczęte od dnia 1 lutego 2020 r. są kwalifikowalne pod warunkiem, że spełniają wymogi określone w rozporządzeniu 2021/241 oraz są zgodne z KPO i horyzontalnymi zasadami, z zastrzeżeniem przepisów o pomocy publicznej.
2. Regulaminy wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z KPO, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są przyjmowane przez Ministra i podawane do publicznej wiadomości na stronie internetowej Ministerstwa przez Departament Komunikacji i Promocji albo Departament Strategii i Rozwoju.
3. W części inwestycji A2.4.1., za którą odpowiada Minister, departamenty wskazane w § 5 pkt 4-6 zarządzenia odpowiadają odpowiednio za:
1) przeprowadzanie naborów wniosków o objęcie wsparciem z KPO;
2) weryfikację i ocenę złożonych wniosków;
3) wybór przedsięwzięć do objęcia wsparciem, zgodnie z zasadami i terminami, o których mowa w art. 14lz i art. 14lza-14lzh ustawy, oraz stosowania mechanizmów unikania podwójnego finansowania i zapobiegania poważnym nieprawidłowościom, podwójnemu finansowaniu oraz konfliktowi interesów;
4) stosowanie w procesie wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem kryteriów horyzontalnych, określonych przez instytucję koordynującą oraz kryteriów szczegółowych opracowanych przez Ministerstwo, o ile będą opracowane przez dany departament;
5) udzielanie wsparcia ostatecznym odbiorcom wsparcia, w tym również wsparcia o charakterze pomocy publicznej;
6) przechowywanie i udostępnianie dokumentacji dotyczącej inwestycji, w tym ponoszonych wydatków, zgodnie z art. 132 rozporządzenia 2018/1046.
4. Oceny strategicznej wniosków o objęcie wsparciem z KPO w zakresie weryfikacji kryterium zgodności z celem realizowanego przedsięwzięcia dokonuje Zespół do spraw oceny strategicznej wniosków o objęcie wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w odniesieniu do części inwestycji pn. A2.4.1. Inwestycje w rozbudowę potencjału badawczego, o której mowa w § 5 pkt 4 zarządzenia.
5. Oceny strategicznej wniosków o objęcie wsparciem z KPO w zakresie weryfikacji kryterium zgodności z celem realizowanego przedsięwzięcia oraz demarkacji wsparcia z częścią inwestycji, o której mowa w § 5 pkt 4 zarządzenia, dokonuje Zespół do spraw oceny strategicznej wniosków o objęcie wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w odniesieniu do części inwestycji pn. A2.4.1. Inwestycje w rozbudowę potencjału badawczego, o której mowa w § 5 pkt 5 zarządzenia.
Proces programowania, wdrażania reform i inwestycji lub ich części
Załącznik nr 3
Procedura finansowania przedsięwzięć i inwestycji objętych wsparciem z KPO
1. Finansowanie i rozliczanie inwestycji odbywa się w trybie i na zasadach określonych w ustawie, w szczególności w art. 14lj, art. 14ll, art. 14lo-14lr ustawy.
2. W celu wypłaty środków, o których mowa w art. 14ll ust. 1 ustawy:
1) ostatecznemu odbiorcy wsparcia - zlecenie wypłaty wystawia:
a) Departament Budżetu w odniesieniu do inwestycji A2.4.1.,
b) JW w odniesieniu do inwestycji, w ramach której JW realizuje część powierzonych jej zadań
- które następnie przekazywane jest do PFR;
2) Ministerstwu lub JW na realizację działań wykonywanych bezpośrednio w ramach inwestycji zgodnie z porozumieniem o realizacji reform/inwestycji w ramach planu rozwojowego lub umową, o której mowa w art. 14li ust. 1 ustawy - Departament Budżetu wystawia zlecenie wypłaty, które następnie przekazuje do PFR.
3. Środki na wsparcie w inwestycji B3.3.1. o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w art. 14ll ust. 2 pkt 2 ustawy, są ujęte w ustawie budżetowej w rezerwie celowej. Departament Budżetu na wniosek Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury Wsi przygotowuje i proceduje zgodnie z art. 14ll ust. 4 ustawy wniosek Ministra dotyczący podziału tej rezerwy. Departament Budżetu składa wniosek o uruchomienie rezerwy celowej budżetu państwa wraz z uzasadnieniem za pośrednictwem Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu państwa Trezor, wskazując jako współakceptującego IK KPO. Równolegle do przekazania wniosku w systemie Trezor Departament Budżetu przesyła wniosek na adres mailowy: pozyczkikpo@mfipr.gov.pl.
4. Przy składaniu kolejnego wniosku w danym roku, Departament Budżetu przedstawia w tym wniosku informacje o wykorzystaniu środków uruchomionych poprzednimi decyzjami ministra właściwego do spraw finansów publicznych, według stanu na dzień złożenia wniosku.
5. Wydatki wynikające z decyzji ministra właściwego do spraw finansów publicznych na finansowanie inwestycji KPO o charakterze bezzwrotnym finansowane z części pożyczkowej, o której mowa w ust. 3, ujmowane przez Departament Budżetu w RB-28 - Sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetu państwa. Dane wynikające z tego sprawozdania w podziale na poszczególne inwestycje Departament Budżetu przesyła w terminach wynikających z tych sprawozdań na wskazany adres mailowy do IK KPO.
6. W przypadku uruchomienia środków z rezerwy celowej budżetu państwa, o której mowa w art. 14ll ust. 4 ustawy, na realizację wydatków w formie wsparcia o charakterze bezzwrotnym, Departament Nieruchomości i Infrastruktury Wsi przygotowuje we współpracy z Departamentem Prawnym i Departamentem Budżetu projekt umowy o udzielenie dotacji celowej dla JW lub ostatecznych odbiorców wsparcia zgodnie z przepisami art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
7. Departament Nieruchomości i Infrastruktury Wsi odpowiada za zawarcie, nadzór i kontrolę nad realizacją umów, o których mowa w ust. 6, oraz odpowiada za zatwierdzenie przez Ministra rozliczenia z realizacji przedsięwzięć lub powierzonych do realizacji zadań w terminie 30 dni od dnia jego przedstawienia przez JW lub ostatecznych odbiorców wsparcia.
8. Departament Budżetu odpowiada za przekazywanie środków finansowych do JW lub ostatecznych odbiorców wsparcia zgodnie z umową o udzielenie dotacji celowej, o której mowa w ust. 6.
9. Departament Budżetu udostępnia w odstępach cotygodniowych Departamentowi Strategii i Rozwoju informacje o postępach lub zmianach w finansowaniu inwestycji B3.3.1 w podziale na obszary A, B i C.
10. Przekazanie środków ostatecznym odbiorcom wsparcia w ramach inwestycji w zakresie, w jakim są one finansowane ze środków, o których mowa w art. 14ln ust. 1 pkt 1 ustawy, wymaga złożenia zlecenia wypłaty do PFR, w systemie PFR.
11. Zlecenia wypłat w zakresie, w jakim są one finansowane ze środków, o których mowa w art. 14ln ust. 1 pkt 1 ustawy, oraz prognozy łącznej wartości zleceń wypłat w ramach inwestycji A1.4.1. i B3.1.1. są wprowadzane do systemu PFR przez JW.
12. Zlecenia wypłat w zakresie, w jakim są one finansowane ze środków, o których mowa w art. 14ln ust. 1 pkt 1 ustawy, oraz prognozy łącznej wartości zleceń wypłat w ramach inwestycji A2.4.1. są wprowadzane do systemu PFR przez Departament Budżetu.
13. Departament Budżetu odpowiada za:
1) zapewnienie, że każdy pracownik Ministerstwa, który korzysta z systemu PFR, posiada aktualne, ważne i skuteczne upoważnienie lub pełnomocnictwo, umożliwiające mu samodzielne dokonywanie w imieniu Ministra wszelkich czynności, które są możliwe do dokonania w systemie PFR w zakresie uprawnień przypisanych do kategorii konta tego użytkownika;
2) zapewnienie, że każda czynność dokonana w systemie PFR przez użytkownika została uprzednio należycie zweryfikowana i zatwierdzona oraz stanowi ważną i skuteczną czynność podjętą w imieniu Ministra;
3) wprowadzenie zlecenia wypłaty do systemu PFR zgodnie z Opisem obiegu dokumentów w procedurze uruchamiania środków w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności udostępnionym przez Departament Budżetu do komórek organizacyjnych Ministerstwa;
4) stosowanie procedur w zakresie bezpieczeństwa dokumentacji finansowo-księgowej oraz bezpieczeństwa informatycznego systemu finansowo-księgowego;
5) prowadzenie wyodrębnionej ewidencji dotyczącej realizacji inwestycji A2.4.1., zgodnie z obowiązującymi przepisami tak, aby możliwa była identyfikacja inwestycji/przedsięwzięć oraz poszczególnych operacji finansowych oraz źródeł finansowania inwestycji, zgodnie z art. 22 ust. 2 lit. d rozporządzenia 2021/241;
6) utrwalanie, modyfikację i usuwanie w systemie PFR danych dotyczących umów o objęciu wsparciem zawartych przez Ministerstwo;
7) przechowywanie w sejfie i prowadzenie ewidencji otrzymanych zabezpieczeń realizacji umów o objęcie wsparciem z planu rozwojowego.
14. Departamenty, o których mowa w § 5 pkt 4 i 5 zarządzenia, odpowiadają za:
1) przyjmowanie i weryfikację przedstawionych przez ostatecznych odbiorców wsparcia zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego oraz zwrot albo zniszczenie zabezpieczeń zgodnie z umową lub porozumieniem o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego;
2) przekazywanie przedstawionych przez ostatecznych odbiorców wsparcia zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego do Departamentu Budżetu.
15. Departamenty, o których mowa w § 5 pkt 4-6 zarządzenia, odpowiadają za:
1) wzywanie do zwrotu środków zgodnie z art. 14ls ust. 2 pkt 1 ustawy;
2) odzyskiwanie od ostatecznych odbiorców wsparcia kwot wykorzystanych przez nich niezgodnie z ich przeznaczeniem, naruszeniem przepisów obowiązujących przy ich wydatkowaniu, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości;
3) dochodzenie od ostatecznych odbiorców wsparcia odsetek, o których mowa w ustawie, rozporządzeniu 2021/241, rozporządzeniu 2018/1046 i wytycznych ustawowych;
4) wydanie decyzji, o której mowa w art. 14ls ust. 3 ustawy, określającej kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki, w odniesieniu do środków przeznaczonych na realizację przedsięwzięć w ramach inwestycji A2.4.1 i odzyskiwanie środków zgodnie z zasadami określonymi w ustawie.
16. Departamenty, o których mowa w § 5 pkt 4-6 zarządzenia, są obowiązane do niezwłocznego przekazywania do Departamentu Budżetu informacji o ujawnionych poważnych nieprawidłowościach oraz zidentyfikowaniu podwójnego finasowania w realizacji inwestycji A2.4.1. oraz o podjętych działaniach naprawczych.
17. Departamenty, o których mowa w § 5 zarządzenia, odpowiadają odpowiednio za prawidłową realizację harmonogramów realizacji inwestycji, wskazanych w porozumieniu o realizacji reform/inwestycji w ramach KPO, określanie budżetów naborów i ich zmian.
18. W przypadku wystąpienia konieczności aktualizacji harmonogramów, o których mowa w ust. 17, nie częściej niż raz na kwartał, do 5. dnia miesiąca po zakończeniu danego kwartału departament wnioskujący o zmianę harmonogramu przekazuje do Departamentu Strategii i Rozwoju zakres proponowanej zmiany wraz z uzasadnieniem, zaakceptowanej przez członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego dany departament, w celu przekazania go do IK KPO.
Załącznik nr 4
Procedura monitorowania i sprawozdawczości z realizacji reform, inwestycji, kamieni milowych i wskaźników KPO
1. Departament Strategii i Rozwoju prowadzi monitorowanie realizacji reform, w szczególności na podstawie wyników badań statystycznych oraz danych pochodzących:
1) z poziomu reform;
2) ze statystyki publicznej;
3) z analiz i ewaluacji poszczególnych reform lub ich części.
2. Departament Strategii i Rozwoju prowadzi monitorowanie realizacji inwestycji, w szczególności na podstawie wyników badań statystycznych oraz danych pochodzących:
1) z poziomu przedsięwzięć;
2) ze statystyki publicznej;
3) z analiz i ewaluacji poszczególnych inwestycji lub ich części.
3. Departament Strategii i Rozwoju prowadzi monitorowanie realizowanych inwestycji i wskaźników w trybie miesięcznym we współpracy z departamentami wskazanymi w § 5 i 6 zarządzenia i JW.
4. Osoby posiadające odpowiednie uprawnienia w systemie teleinformatycznym mają obowiązek bieżącego wprowadzania do systemu teleinformatycznego danych dotyczących postępu finansowego i rzeczowego - do 3 dni roboczych po wystąpieniu zdarzenia warunkującego konieczność wprowadzenia lub modyfikacji danych.
5. Departamenty wskazane w § 5 pkt 4-6 zarządzenia są obowiązane do określenia w postanowieniach umów/porozumień o objęcie przedsięwzięć wsparciem zawieranych z ostatecznymi odbiorcami wsparcia:
1) obowiązku gromadzenia danych określonych w Wytycznych w zakresie sprawozdawczości i monitorowania w ramach planu rozwojowego współfinansowanego ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności;
2) sprawozdawania z postępów realizacji przedsięwzięć za pośrednictwem systemu teleinformatycznego na bieżąco, do 3 dni roboczych od wystąpienia zdarzenia warunkującego konieczność wprowadzenia lub modyfikacji danych - nie rzadziej niż raz na kwartał kalendarzowy.
6. Departamenty wskazane w § 5 zarządzenia podejmują działania naprawcze w przypadku zidentyfikowania ryzyka nieterminowego zrealizowania kamieni milowych lub wskaźników (wartości pośrednich i docelowej), o czym niezwłocznie informują Departament Strategii i Rozwoju. W tym celu, z inicjatywy własnej lub na wniosek Departamentu Strategii i Rozwoju, niezwłocznie przygotowują plan naprawczy, który ma na celu wypracowanie rozwiązań pozwalających na realizację kamieni milowych lub wskaźników w terminie, który pozwoli uniknąć zawieszenia, zmniejszenia lub umorzenia kwoty wkładu finansowego, o których mowa odpowiednio w art. 24 ust. 6, 8 i 9 rozporządzenia 2021/241.
7. Plan naprawczy, o którym mowa w ust. 6, jest przekazywany przez Departament Strategii i Rozwoju do IK KPO, która w terminie 14 dni od dnia otrzymania może zgłosić do niego uwagi lub zwrócić się o przekazanie stosownych wyjaśnień. Uwagi zgłoszone przez IK KPO, w następstwie procesu uzgodnień, są niezwłocznie uwzględniane przez departamenty wskazane w § 5 zarządzenia.
8. Departamenty wskazane w § 5 i 6 zarządzenia są odpowiedzialne za prawidłowy przebieg procesu sprawozdawczości z postępów realizacji odpowiednio reformy lub inwestycji, w tym osiągania kamieni milowych i wskaźników zgodnie z wykazem z załącznika nr 1 do porozumienia o realizacji reform/inwestycji w ramach planu rozwojowego.
9. Departamenty wskazane w § 5 i 6 po osiągnięciu kamienia milowego przekazują Departamentowi Strategii i Rozwoju formularz sprawozdawczy i podsumowanie w zakresie osiągnięcia kamienia milowego (one page note /cover note), w tym mechanizm weryfikacji oraz listę dokumentów potwierdzających osiągnięcie kamienia milowego.
10. Departament Strategii i Rozwoju odpowiada za przekazanie sprawozdawania z postępu realizacji kamieni milowych do IK KPO, zgodnie ze schematem zawartym w załączniku 1 do Wytycznych w zakresie sprawozdawczości i monitorowania w ramach planu rozwojowego współfinansowanego ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, dostępnym na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/planodbudowy/wytyczne.
11. W przypadku inwestycji wdrażanych zgodnie ze schematem 1, dane rejestrowane są w systemie teleinformatycznym zgodnie z następującymi zasadami:
1) Departament Strategii i Rozwoju oraz JW wykazują za pomocą formularza sprawozdawczego osiągnięte wartości wskaźników oraz postęp finansowy;
2) informacje sprawozdawcze wprowadzane są na bieżąco, do 3 dni roboczych od wystąpienia zdarzenia warunkującego konieczność wprowadzenia lub modyfikacji danych - nie rzadziej niż raz w miesiącu;
3) IK KPO może zwrócić się do Departamentu Strategii i Rozwoju i JW o uzupełnienie formularza sprawozdawczego lub udzielenie dodatkowych wyjaśnień.
12. W przypadku inwestycji wdrażanych zgodnie ze schematem 2, dane rejestrowane są w systemie teleinformatycznym zgodnie z następującymi zasadami:
1) ostateczny odbiorca wsparcia wykazuje osiągnięte wartości wskaźników oraz postęp finansowy za pomocą formularza sprawozdawczego;
2) departament odpowiedzialny za realizację tej inwestycji lub jej części, dokonuje weryfikacji formularzy sprawozdawczych ostatecznych odbiorców wsparcia i może zwrócić się do ostatecznych odbiorców wsparcia o uzupełnienie/poprawienie formularza;
3) IK KPO może zwrócić się do instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji z prośbą o uzupełnienie formularza sprawozdawczego lub udzielenie dodatkowych wyjaśnień.
13. Informacje dotyczące postępu w realizacji inwestycji dostępne są dla Departamentu Strategii i Rozwoju w raportach przedstawiających zbiorcze dane wprowadzone do systemu teleinformatycznego. W terminie 5 dni roboczych po zakończeniu miesiąca IK KPO generuje raport odnoszący się do postępu w osiąganiu wskaźników (w tym wskaźników wspólnych) oraz postępu finansowego. W terminie do 10 dni roboczych po zakończeniu kwartału IK KPO generuje raport w odniesieniu do harmonogramu realizacji inwestycji, który jest przedstawiony w załączniku nr 2 do porozumienia o realizacji reform/inwestycji w ramach planu rozwojowego.
14. Po osiągnięciu wartości docelowej wskaźnika, Departament Strategii i Rozwoju przekazuje wraz z formularzem sprawozdawczym dodatkowy załącznik w postaci podsumowania w zakresie osiągnięcia wskaźnika (one page note), w tym mechanizmu weryfikacji, zgodnie z załącznikiem 3 do Wytycznych w zakresie sprawozdawczości i monitorowania w ramach planu rozwojowego współfinansowanego ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, dostępnym na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/planodbudowy/wytyczne, oraz listę dokumentów potwierdzających osiągnięcie wskaźnika i udostępnia je DKA.
15. Po osiągnięciu wartości docelowej wskaźnika Departament Strategii i Rozwoju przekazuje, poza systemem teleinformatycznym w trybie półrocznym lub na wniosek IK KPO, sprawozdanie z utrzymania wskaźnika w celu potwierdzenia, że nie wprowadzono rozwiązań prowadzących do cofnięcia/redukcji osiągniętej wartości wskaźnika.
16. Departamenty wskazane w § 5 i 6 zarządzenia przekazują do Departamentu Strategii i Rozwoju dane na temat stanu realizacji zadań, wartości wskaźników lub wskaźników wspólnych (wg stanu na ostatni dzień poprzedniego miesiąca) w terminie do 4. dnia każdego miesiąca, ale nie później niż do dnia złożenia w systemie teleinformatycznym formularza sprawozdawczego końcowego, co kończy obowiązek dalszego przygotowywania formularzy sprawozdawczych w systemie teleinformatycznym.
17. Departament Budżetu co tydzień generuje z systemu PFR pliki (w formacie csv i pdf) i przekazuje za pośrednictwem systemu EZD do Departamentu Strategii i Rozwoju informacje o kwotach złożonych i zrealizowanych zleceń wypłat w danym tygodniu oraz przekazuje na bieżąco informacje o rozliczonych zwrotach w podziale na inwestycje A1.4.1., A2.4.1. i B3.1.1., z wyłączeniem zwrotów, za które odpowiada Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
18. Departament Budżetu co tydzień przekazuje za pośrednictwem systemu EZD do departamentów, o których mowa w § 5 pkt 4-6 zarządzenia, informacje o kwotach złożonych i zrealizowanych zleceń wypłat w danym tygodniu oraz przekazuje na bieżąco informacje o rozliczonych zwrotach w inwestycji A2.4.1.
19. W przypadku inwestycji B3.3.1. Departament Budżetu przekazuje do Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury Wsi oraz Departamentu Strategii i Rozwoju dokument potwierdzający przekazanie środków budżetu państwa do JW, której powierzono realizację inwestycji B3.3.1., lub ostatecznym odbiorcom wsparcia niezwłocznie po przekazaniu tych środków.
20. Na podstawie danych uzyskanych w trybie wskazanym w ust. 16, 17 i 19 Departament Strategii i Rozwoju przygotowuje formularze sprawozdawcze z realizacji reform lub inwestycji, z zastrzeżeniem ust. 12. Formularz sprawozdawczy przedstawia załącznik 2 do Wytycznych w zakresie sprawozdawczości i monitorowania w ramach planu rozwojowego współfinansowanego ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
21. Departament Strategii i Rozwoju podpisuje i składa formularze sprawozdawcze w systemie teleinformatycznym po uprzedniej ich akceptacji przez departamenty wskazane w § 5 i 6 zarządzenia.
22. IOI nie przekazuje za pomocą formularza sprawozdawczego wartości wskaźników, które są sprawozdawane z poziomu ostatecznych odbiorców.
23. Raporty na temat wskaźników wspólnych, o których mowa w art. 27 rozporządzenia 2021/241, ujętych w załączniku nr 1 do porozumienia o realizacji reform/inwestycji w ramach planu rozwojowego, są generowane przez instytucję odpowiedzialną za realizację inwestycji według stanu na dzień:
1) 31 grudnia;
2) 30 czerwca.
24. Raporty z realizacji KPO, na potrzeby sprawozdania przekazywanego do Komisji Europejskiej, o którym mowa w art. 27 rozporządzenia 2021/241, są generowane przez instytucję odpowiedzialną za realizację inwestycji według stanu na:
1) 30 marca;
2) 15 września.
25. Departamenty wskazane w § 5 pkt 4-6 zarządzenia przekazują do Departamentu Strategii i Rozwoju w ujęciu narastającym w odstępach tygodniowych dane prowadzonych spraw w formacie .csv lub .xls, których zakres jest określony w załączniku do niniejszej procedury.
26. System informatyczny, poza umożliwieniem prowadzenia procesów sprawozdawczości i monitorowania, pozwala na zabezpieczenie śladu audytowego, zgodnie ze schematem stanowiącym załącznik 4 do Wytycznych w zakresie sprawozdawczości i monitorowania w ramach planu rozwojowego współfinansowanego ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Przebieg procesu monitorowania i sprawozdawczości z realizacji reform, inwestycji, kamieni milowych i wskaźników KPO
Załącznik do Procedury monitorowania i sprawozdawczości z realizacji reform, inwestycji, kamieni milowych i wskaźników KPO
Zakres danych przekazywanych przez departamenty wskazane w § 5 pkt 4-6 zarządzenia do Departamentu Strategii i Rozwoju w sprawozdaniach tygodniowych
1) numer/symbol inwestycji KPO;
2) nazwa części inwestycji;
3) nazwa wnioskodawcy/ostatecznego odbiorcy wsparcia;
4) gmina, w której będzie realizowane przedsięwzięcie;
5) powiat, w którym będzie realizowane przedsięwzięcie;
6) województwo, w którym będzie realizowane przedsięwzięcie;
7) informacje o edycji naboru;
8) niepowtarzalny znak sprawy (numer wniosku o dofinansowanie z systemu CST2021);
9) data złożenia wniosku do Ministerstwa za pośrednictwem systemu CST2021 [dd-mm-rr];
10) kwota wsparcia, o jaką ubiega się wnioskodawca;
11) kwota zaliczki, o jaką ubiega się wnioskodawca;
12) kwota wydatku VAT, jaką będzie musiał ponieść wnioskodawca;
13) stan oceny wniosku [ocena zakończona/ w trakcie oceny/ oczekuje na rozpoczęcie oceny];
14) data zakończenia oceny wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, tj. wniosku o dofinansowanie w systemie CST2021;
15) liczba uzyskanych punktów za poszczególne kryteria premiujące;
16) informacja, czy przedsięwzięcie zostało wybrane do objęcia wsparciem;
17) informacja, czy zawarto umowę z ostatecznym odbiorcą wsparcia;
18) data zawarcia umowy z ostatecznym odbiorcą wsparcia [dd-mm-rr];
19) kwota wsparcia przyznana w umowie ostatecznemu odbiorcy wsparcia [zł];
20) kwota zaliczki przyznana w umowie ostatecznemu odbiorcy wsparcia [zł];
21) kwota finansowania wydatku podatku od towarów i usług (VAT) w umowie/ porozumieniu o objęciu przedsięwzięcia wsparciem [zł];
22) informacja, czy podpisany został weksel in-blanco [jeśli dotyczy];
23) data podpisania weksla in-blanco [jeśli dotyczy];
24) data złożenia wniosku o płatność pośrednią lub transzę zaliczki;
25) kwota wnioskowanej płatności pośredniej lub transzy zaliczki;
26) data złożenia wniosku o płatność końcową lub ostatnią transzę zaliczki;
27) kwota wnioskowanej płatności końcowej lub ostatnią transzę zaliczki.
Załącznik nr 6
Proces dotyczący promocji i informacji KPO
1. Ministerstwo oraz JW realizują zadania w zakresie promocji i informacji na temat KPO, stosując w szczególności zasady wynikające ze Strategii Promocji i Informacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz Księgi Identyfikacji Wizualnej Krajowego Planu Odbudowy.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, Ministerstwo prowadzi w ścisłej współpracy z IK KPO, JW oraz innymi IOI/IOR oraz Centrum Informacyjnym Rządu.
3. Zadania, o których mowa w ust. 1, w zakresie reform i inwestycji KPO, za które jest odpowiedzialny Minister, wykonują:
1) IK KPO;
2) Ministerstwo;
3) ostateczni odbiorcy wsparcia;
4) JW.
4. Ministerstwo oraz JW w szczególności:
1) przekazują ostatecznym odbiorcom wsparcia zasady wypełniania obowiązków komunikacyjnych w zakresie przedsięwzięć KPO oraz informacje niezbędne do realizacji przedsięwzięcia, w tym wypełniania tych obowiązków, wykorzystując m.in. adres e-mail kpo.rolnictwo@minrol.gov.pl
2) zobowiązują ostatecznych odbiorców wsparcia do stosowania zasad wypełniania obowiązków komunikacyjnych w zakresie przedsięwzięć;
3) dbają o prawidłowe wypełnianie obowiązków komunikacyjnych przez ostatecznych odbiorców wsparcia.
5. Zadania, o których mowa w ust. 1, Ministerstwo i JW realizują bezkosztowo lub finansują je ze środków własnych lub ze środków przewidzianych na realizację danej inwestycji (w ramach środków wskazanych w porozumieniu zawartym miedzy IK KPO i IOI, przeznaczonych na wydatki ponoszone na realizację działań wykonywanych bezpośrednio przez IOI).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00