Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego rok 2007 nr 1 poz. 5
Wersja archiwalna od 2007-02-15 do 2008-04-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego rok 2007 nr 1 poz. 5
Wersja archiwalna od 2007-02-15 do 2008-04-17
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE Nr 5/2007 MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)

z dnia 13 lutego 2007 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie Regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600) zarządza się, co następuje:

§ 1

W zarządzeniu Nr 12/2006 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 31 lipca 2006 r. w sprawie Regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. Urz. MNiSzW Nr 2, poz. 20 i Nr 4, poz. 40) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 1 ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) szkolnictwo wyższe - na zasadach określonych w szczególności w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 oraz z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 144, poz. 1043 i Nr 227, poz. 1658)."

2) w § 5 ust. 1 po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:

„5a) Departament Funduszy Europejskich (DFE);"

3) § 19 otrzymuje brzmienie:

„§ 19. Do zakresu działania Departamentu Badań na Rzecz Gospodarki (DBG) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) wykonywania zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw nauki funkcji Instytucji Wdrażającej dla działań 1.1 i 1.3 Programu Operacyjnego (Innowacyjna Gospodarka;

2) współudziału w pracach dotyczących opracowywania dokumentów krajowych niezbędnych do uzyskania wsparcia z funduszy strukturalnych, w ramach programów operacyjnych, w których minister właściwy do spraw nauki będzie pełnić funkcję Instytucji Wdrażającej, w porozumieniu z właściwymi departamentami oraz zespołami powołanymi przez Ministra;

3) przygotowywania analiz, opinii, informacji i innych materiałów związanych z oceną efektywności wsparcia nauki i badań za pomocą instrumentów polityki strukturalnej Unii Europejskiej w kolejnych okresach programowania;

4) współudziału w inicjowaniu działań związanych ze wzrostem innowacyjności gospodarki, w tym tematyki badań stosowanych i prac rozwojowych, ukierunkowanych na rozwój gospodarczy;

5) prowadzenia spraw dotyczących projektów celowych, z zastrzeżeniem § 22a pkt 6;

6) prowadzenia spraw dotyczących projektów badawczych rozwojowych;

7) prowadzenia spraw dotyczących wniosków o dofinansowanie projektów badawczych zamawianych w zakresie współpracy z gospodarką;

8) współudziału w ocenie efektów badań stosowanych i prac rozwojowych;

9) współudziału w realizacji założeń regionalnej polityki na rzecz wzrostu innowacyjności;

10) koordynacji działań w zakresie monitorowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców."

4) po § 22 dodaje się § 22a w brzmieniu:

„§ 22a. Do zakresu działania Departamentu Funduszy Europejskich (DFE) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) koordynacji wszystkich działań realizowanych w Ministerstwie w zakresie funduszy strukturalnych;

2) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej w ramach Programów Operacyjnych Innowacyjna Gospodarka, Kapitał Ludzki oraz Infrastruktura i Środowisko, w tym:

a) zarządzania poszczególnymi priorytetami,

b) przygotowywania strategii wdrażania poszczególnych priorytetów,

c) przygotowywania, na podstawie wytycznych Instytucji Zarządzających (IZ), procedur wdrażania priorytetu, szczegółowych wytycznych dotyczących kryteriów wyboru projektów w ramach priorytetów, szczegółowych procedur wdrażania skierowanych do grup beneficjentów, procedur dotyczących przepływów finansowych i kontroli,

d) przygotowywania i przekazywania Komitetowi Monitorującemu propozycji kryteriów wyboru operacji,

e) określania kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach operacji,

f) określania poziomu dofinansowania operacji, jako procentu wydatków kwaIifikowaInych,

g) określania typów projektów, przy wyborze których niezbędne jest zasięgnięcie opinii ekspertów,

h) dokonywania oceny i wyboru, w oparciu o określone kryteria zaakceptowane przez Komitet Monitorujący, proponowanych do realizacji operacji, które będą dofinansowane w ramach Programów Operacyjnych,

i) rozliczania umów z beneficjentami zgodnie z przyjętymi procedurami, w tym przygotowywania wniosków o refundację środków i przekazywania ich do instytucji certyfikującej; monitorowania postępów realizacji umów,

j) zarządzania środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację programu osi priorytetowej, pochodzącymi z Unii Europejskiej, budżetu państwa i innych źródeł na poziomie osi priorytetowych/operacji (działań),

k) opracowywania rocznej i wieloletniej prognozy wydatków w ramach osi priorytetowej/operacji (działań) na bieżący i następny rok i przekazanie do IZ,

I) monitorowania postępów w realizacji osi priorytetowych/operacji, w tym stopnia osiągnięcia założonych celów, a także prowadzenia ewaluacji osi priorytetowych/operacji, zgodnie z procedurami określonymi przez IZ,

m) przygotowywania okresowych, rocznych i końcowych sprawozdań z realizacji operacji i przekazanie ich do IZ, celem dalszego ich przekazania do akceptacji Komitetu Monitorującego a następnie Komisji Europejskiej,

n) udziału we wdrożeniu i eksploatacji centralnego elektronicznego systemu monitorowania oraz prowadzenia elektronicznego systemu monitorowania realizacji osi priorytetowej w ramach Programów Operacyjnych,

o) prowadzenia kontroli realizacji osi priorytetowej/operacji, w tym kontroli realizacji poszczególnych dofinansowanych projektów (w szczególności weryfikację dostarczenia współfinansowanych produktów i usług oraz tego, że wydatki zadeklarowane przez beneficjentów zostały faktycznie poniesione i są zgodne z odpowiednimi zasadami wspólnotowymi i krajowymi) oraz przekazywania wyników tej kontroli do IZ,

p) przygotowywania rocznego planu kontroli w odniesieniu do osi priorytetowych,

q) odzyskiwania kwot nienależnie wypłaconych beneficjentom w ramach osi priorytetowej,

r) przygotowywania okresowych raportów o nieprawidłowościach, oraz przekazywania ich do IZ;

s) przekazywania instytucji certyfikującej wszystkich niezbędnych informacji o procedurach i weryfikacjach prowadzonych w związku z wydatkami, dla potrzeb certyfikacji,

t) prowadzenia kontroli systemowych w instytucjach wdrażających poszczególne operacje, w celu zapewnienia prawidłowości prowadzenia systemu i przekazywanie wyników tej kontroli do IZ,

u) zapewnienia, że wybrane operacje przez cały okres ich realizacji są zgodne z odpowiednimi zasadami wspólnotowymi i krajowymi;

3) przeprowadzania naboru i oceny projektów, podejmowania decyzji o współfinansowaniu wybranego do realizacji projektu oraz podpisywania umów z beneficjentami w ramach działań 2.1 i 2.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka;

4) wykonywania zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw nauki funkcji Instytucji Pośredniczącej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (SPO WKP);

5) prowadzenia spraw związanych z wdrażaniem funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w tym wykonywania zadań Instytucji Wdrażającej w ramach SPO WKP;

6) prowadzenia spraw dotyczących wniosków o dofinansowanie projektów celowych wymagających indywidualnej notyfikacji.”;

5) w § 25a po pkt 13 dodaje się pkt 13a w brzmieniu:

„13a) koordynacji udziału Ministerstwa w inicjatywach związanych z polityką kosmiczną, w tym z programem Galileo;”;

6) w § 28:

a) pkt 11 otrzymuje brzmienie:

„11) koordynowania współpracy Ministerstwa z Głównym Urzędem Statystycznym;”,

b) po pkt 11 dodaje się pkt 11 a) w brzmieniu:

„11a) prowadzenia prac statystycznych, a także metodologii statystyki w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych;”;

7) w § 29 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:

„10) wykonywania zadań Instytucji Wdrażającej fundusze strukturalne Unii Europejskiej w ramach Priorytetu 2.3 Programu Operacyjnego Innowowacyjna Gospodarka.”;

8) § 30 otrzymuje brzmienie:

„§ 30. Do zakresu działania Departamentu Wdrożeń i Innowacji (DWI) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) wykonywania zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Wdrażającej dla Priorytetu IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;

2) koordynacji prowadzenia działań marketingowych, w szczególności związanych z wykorzystywaniem funduszy strukturalnych, w odniesieniu do znaczenia nauki w gospodarce oraz współpracy między nauką a gospodarką, ukierunkowanych w szczególności na przedsiębiorców, zwłaszcza w zakresie transferu nowych technologii i rozwiązań proinnowacyjnych, w tym:

a) opracowywania koncepcji działań, ich organizowania i koordynowania,

b) przygotowywania wydawnictw dla grup odbiorców z zakresu działania departamentu,

c) monitorowania obecności problematyki współpracy między nauką i gospodarką w środkach masowego przekazu,

d) upowszechniania informacji o dostępności i warunkach wykorzystania środków z funduszy strukturalnych w ramach Programów i Priorytetów, dla których Minister pełni funkcję Instytucji Wdrażającej lub Pośredniczącej,

e) organizowania przedsięwzięć szkoleniowych,

f) działań promujących wykorzystanie funduszy strukturalnych w ramach Programów i Priorytetów, dla których Minister pełni funkcję Instytucji Wdrażającej lub Pośredniczącej;

3) współudziału w przygotowywaniu - we współpracy z właściwymi departamentami oraz innymi organami administracji rządowej - projektów dokumentów dotyczących współpracy między nauką i gospodarką, w szczególności ułatwiających wykorzystanie funduszy strukturalnych;

4) przygotowywania - we współpracy z właściwymi departamentami - analiz dotyczących kierunków badań sprzyjających innowacyjności oraz dotyczących współpracy między nauką i gospodarką, a także wyników działalności innowacyjnej w gospodarce;

5) przygotowywania - we współpracy z właściwymi departamentami - projektów rozwiązań prawnych, systemowych i organizacyjnych sprzyjających transferowi wiedzy i nowych technologii ze sfery nauki do gospodarki, wzrostowi finansowania pozabudżetowego badań naukowych oraz zwiększaniu inwestycji zagranicznych w sektorach innowacyjnych i zaawansowanych technologii, a także mobilności międzysektorowej i rozwojowi kadry akademickiej;

6) współudziału w pracach związanych z przygotowywaniem rozwiązań prawnych i organizacyjnych dotyczących współpracy jednostek naukowych z przedsiębiorcami, w szczególności związanych z wykorzystywaniem przez nich funduszy strukturalnych;

7) przygotowywania - we współpracy z właściwymi departamentami - projektów przedsięwzięć i programów Ministra związanych z rozwojem innowacyjności oraz współpracy między nauką i gospodarką;

8) koordynacji prowadzenia spraw związanych z działalnością podmiotów o wysokim potencjale badawczym, takich jak: parki technologiczne, centra zaawansowanych technologii, centra doskonałości, platformy technologiczne, inkubatory przedsiębiorczości;

9) koordynacji prowadzenia spraw związanych z wydawaniem opinii w zakresie zgodności z kierunkami polityki naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa oraz w zakresie badań i prac rozwojowych, w sprawach o nadanie statusu centrum badawczo-rozwojowego;

10) koordynacji współpracy z instytucjami rządowymi i organizacjami pozarządowymi oraz środowiskiem naukowym i przedsiębiorcami przy realizowaniu działań na rzecz wzrostu innowacyjności;

11) współdziałania z właściwymi departamentami przy prowadzeniu spraw z zakresu współpracy międzynarodowej w dziedzinie innowacyjności.”;

9) § 31 otrzymuje brzmienie:

„§ 31. Do zakresu działania Departamentu Współpracy Międzynarodowej (DWM) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) projektowania - we współpracy z właściwymi departamentami - polityki w zakresie współpracy międzynarodowej, w tym priorytetowych kierunków tej współpracy, w dziedzinie nauki, techniki, innowacji oraz szkolnictwa wyższego;

2) współpracy oraz obsługi współpracy prowadzonej w ramach organizacji, programów i inicjatyw międzynarodowych w zakresie działalności naukowej, naukowo-technicznej, innowacyjnej i w obszarze szkolnictwa wyższego;

3) przygotowywania oraz opiniowania projektów umów międzynarodowych i programów lub protokołów wykonawczych do tych umów, a także koordynowania realizacji postanowień tych umów, programów lub protokołów dotyczących nauki, techniki, innowacji oraz szkolnictwa wyższego;

4) wniosków o finansowanie projektów badawczych specjalnych (PBS), wniosków o przyznanie środków finansowych na uczestnictwo w programach międzynarodowych (PM) oraz finansowania międzynarodowych sieci naukowych (MSN) i specjalnych programów badawczych (SPB), a także tematów zgłaszanych do programów lub protokołów wykonawczych do umów międzynarodowych;

5) programów lub przedsięwzięć określonych przez Ministra w zakresie dotyczącym współpracy międzynarodowej, w tym prowadzenia spraw wniosków o przyznanie środków finansowych na naukę w tej formie finansowania;

6) określania:

a) warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych,

b) form i warunków podejmowania i odbywania studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi, uczestniczenia tych osób w badaniach naukowych i szkoleniach oraz zasad odpłatności za studia i szkolenia, a także warunków przyznawania stypendiów i świadczeń dla osób niebędących obywatelami polskimi;

7) koordynowania zatrudniania w szkołach wyższych nauczycieli niebędących obywatelami polskimi;

8) współpracy z polskimi i zagranicznymi uczelniami w zakresie kierowania za granicę nauczycieli akademickich - specjalistów w dziedzinie języka i literatury polskiej, a także prowadzenie innych działań związanych z upowszechnianiem języka polskiego jako obcego w zagranicznych ośrodkach akademickich;

9) przekazywania oraz rozliczania środków finansowych przeznaczonych na wypłaty świadczeń stypendialnych i ryczałtów lektorom języka polskiego;

10) określania polityki wzajemnego uznawania wykształcenia, w tym także zasad i trybu nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych oraz stopni naukowych i stopni w zakresie sztuki uzyskanych za granicą;

11) koordynowania spraw związanych z funkcjonowaniem ogólnego systemu uznawania kwalifikacji zawodowych;

12) koordynowania i prowadzenia spraw związanych ze sprawowaniem przez Ministra nadzoru nad Biurem Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej w Warszawie;

13) realizowania zadań w zakresie protokołu dyplomatycznego oraz udzielania informacji innym departamentom w tych sprawach oraz obsługi wyjazdów zagranicznych i spraw paszportowo-wizowych w zakresie działalności Ministerstwa

- z wyłączeniem spraw związanych z Unią Europejską, w zakresie określonym w § 25a.”;

10) w § 33 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) wniosków dotyczących inwestycji szkolnictwa wyższego planowanych do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Województw Polski Wschodniej oraz Regionalnych Programów Operacyjnych i Norweskiego Mechanizmu Finansowego, ujętych w planie inwestycyjnym Ministerstwa;”;

11) § 37 otrzymuje brzmienie:

„§ 37. Zakres zadań i tryb działania jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych określają w szczególności odpowiednio:

1) ustawa z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683, Nr 240, poz. 2052, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, z 2005 r. Nr 164, poz. 1365, Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711);

2) ustawa z dnia 18 września 2001 r. o fundacji - Zakłady Kórnickie (Dz. U. Nr 130, poz. 1451);

3) ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 Nr 249, poz. 1832);

4) ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 oraz z 2006 r. Nr 46, poz. 328 i Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 144, poz. 1043 i Nr 227, poz. 1658), a także akty normatywne tworzące te jednostki oraz nadane im statuty.”.

§ 2

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 lutego 2007 r.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Michał Seweryński

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działami administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00