Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2007-02-21 do 2007-05-29
Wersja archiwalna od 2007-02-21 do 2007-05-29
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 13
PREZESA URZĘDU KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ
z dnia 14 kwietnia 2006 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Urzędowi Komunikacji Elektronicznej
(ostatnia zmiana: DUUKE. z 2007 r., Nr 6, poz. 13) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie § 3 ust. 2 statutu Urzędu Komunikacji Elektronicznej stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 16 Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Komunikacji Elektronicznej (Dz. Urz. MTiB Nr 5, poz. 15) oraz art. 39 ust. 6 w związku z art. 39 ust. 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.Urzędowi Komunikacji Elektronicznej, zwanemu dalej „Urzędem”, nadaje się regulamin organizacyjny, określający organizację wewnętrzną, tryb działania Urzędu, zasady opracowywania normatywnych aktów prawnych oraz zadania i strukturę komórek organizacyjnych, stanowiący załącznik nr 1 [1] do zarządzenia.
§ 2.1. Kierownicy komórek organizacyjnych w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia opracują regulaminy organizacyjne, obejmujące w szczególności zakres zadań wydziałów i samodzielnych stanowisk pracy. Wzór regulaminu organizacyjnego komórki organizacyjnej stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych po opracowaniu regulaminów, o których mowa w ust. 1, uzgodnią ich treść pod względem formalno-prawnym z Departamentem Prawnym, a następnie przekażą do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu.
3. Regulaminy, o których mowa w ust. 1:
1) obowiązują od dnia ich zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego;
2) sporządza się w dwóch egzemplarzach, po jednym odpowiednio dla danej komórki organizacyjnej oraz dla Biura Dyrektora Generalnego.
§ 3.Przy Prezesie Urzędu działają na podstawie odrębnych przepisów stałe polubowne sądy konsumenckie.
§ 4.W Urzędzie działa na podstawie odrębnych przepisów:
1) Rzecznik Dyscyplinarny;
2) Komisja Dyscyplinarna;
3) Zakładowa Komisja Socjalna.
§ 5.Przy Urzędzie działa na podstawie odrębnych przepisów Gospodarstwo Pomocnicze - Centralne Laboratorium Badań Technicznych.
§ 6.Kierownicy komórek organizacyjnych obowiązani są do zapoznania podległych pracowników z treścią regulaminu organizacyjnego.
§ 7.Sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia przez Biuro Organizacji i Kadr, Biuro Administracyjno-Gospodarcze, Departament Radiodyfuzji, Departament Współpracy z Zagranicą oraz oddziały okręgowe stają się odpowiednio sprawami Biura Dyrektora Generalnego, Biura Administracji i Kadr, Departamentu Zarządzania Zasobami Częstotliwości, Gabinetu Prezesa oraz zamiejscowych jednostek organizacyjnych, w zakresie ich zadań określonych w regulaminie organizacyjnym, o którym mowa w § 1.
§ 8.Traci moc zarządzenie nr 1 Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 19 stycznia 2006 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Urzędowi Komunikacji Elektronicznej (Dz. Urz. UKE Nr 1, poz. 1).
§ 9.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Załączniki do zarządzenia nr 13 Prezesa Urzędu Komunikacji
Elektronicznej z dnia 14 kwietnia 2006 r. (poz. 5)
Załącznik nr 1
Regulamin organizacyjny Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Dział I
Przepisy ogólne
§ 1. Urząd Komunikacji Elektronicznej, zwany dalej „Urzędem”, jest urzędem administracji rządowej obsługującym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanego dalej „Prezesem”.
§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) Kierownictwie Urzędu – rozumie się przez to Prezesa, Zastępcę Prezesa oraz Dyrektora Generalnego;
2) kierowniku komórki organizacyjnej – rozumie się przez to dyrektora Gabinetu Prezesa, dyrektora biura, dyrektora departamentu, Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Audytora Wewnętrznego oraz dyrektora delegatury.
Dział II
Organizacja wewnętrzna
§ 3. 1. Tworzy się następujące zamiejscowe jednostki organizacyjne Urzędu:
1) zamiejscową jednostkę organizacyjną z siedzibą we Wrocławiu pod nazwą „Delegatura we Wrocławiu” – dla województwa dolnośląskiego OWR;
2) zamiejscową jednostkę organizacyjną z siedzibą w Bydgoszczy pod nazwą „Delegatura w Bydgoszczy” – dla województwa kujawsko-pomorskiego OBY;
3) zamiejscową jednostkę organizacyjną z siedzibą w Lublinie pod nazwą „Delegatura w Lublinie” – dla województwa lubelskiego OLU;
4) zamiejscową jednostkę organizacyjną z siedzibą w Zielonej Górze pod nazwą „Delegatura w Zielonej Górze” – dla województwa lubuskiego OZG;
5) zamiejscową jednostkę organizacyjną z siedzibą w Łodzi pod nazwą „Delegatura w Łodzi” – dla województwa łódzkiego OLD;
6) zamiejscową jednostkę organizacyjną z siedzibą w Krakowie pod nazwą „Delegatura w Krakowie” – dla województwa małopolskiego OKR;
7) zamiejscową jednostkę organizacyjną z siedzibą w Warszawie pod nazwą „Delegatura w Warszawie” – dla województwa mazowieckiego OWA;
8) zamiejscową jednostkę organizacyjną z siedzibą w Opolu pod nazwą „Delegatura w Opolu” – dla województwa opolskiego OOP;
9) zamiejscową jednostkę organizacyjną z siedzibą w Rzeszowie pod nazwą „Delegatura w Rzeszowie” – dla województwa podkarpackiego ORZ;
10) zamiejscową jednostkę organizacyjną z siedzibą w Białymstoku pod nazwą „Delegatura w Białymstoku” – dla województwa podlaskiego OBI;
11) zamiejscową jednostkę organizacyjną z siedzibą w Gdyni pod nazwą „Delegatura w Gdyni” – dla województwa pomorskiego OGD;
12) zamiejscową jednostkę organizacyjną z siedzibą w Siemianowicach Śląskich pod nazwą „Delegatura w Siemianowicach Śląskich” – dla województwa śląskiego OSS;
13) zamiejscową jednostkę organizacyjną w Kielcach pod nazwą „Delegatura w Kielcach” – dla województwa świętokrzyskiego OKI;
14) zamiejscową jednostkę organizacyjną z siedzibą w Olsztynie pod nazwą „Delegatura w Olsztynie” – dla województwa warmińsko-mazurskiego OOL;
15) zamiejscową jednostkę organizacyjną z siedzibą w Poznaniu pod nazwą „Delegatura w Poznaniu” – dla województwa wielkopolskiego OPO;
16) zamiejscową jednostkę organizacyjną z siedzibą w Szczecinie pod nazwą „Delegatura w Szczecinie” – dla województwa zachodniopomorskiego OSZ
– zwane dalej „delegaturami”.
2. Do właściwości rzeczowej delegatur należy realizowanie zadań, o których mowa w § 40 ust. 1.
§ 4.W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) | Gabinet Prezesa | GP; | |
2) | Biuro Dyrektora Generalnego | BDG; | |
3) | Departament Rynku Detalicznego Komunikacji Elektronicznej | DRTD; | |
4) | Departament Rynku Hurtowego Komunikacji Elektronicznej | DRTH; | |
5) | Departament Rynku Pocztowego | DRP; | |
6) | Departament Zarządzania Zasobami Częstotliwości | DZC; | |
7) | Departament Techniki | DT; | |
8) | Departament Kontroli i Egzekucji | DKE; | |
9) | Departament Spraw Obronnych | DSO; | |
10) | Departament Prawny | DP; | |
11) | Biuro Finansów i Budżetu | BFB; | |
12) | Biuro Administracji i Kadr | BAK; | |
13) | Biuro Informatyki | Bl; | |
14) | Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych | SOIN; | |
15) | Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego | SAW; | |
16) | delegatury. |
| |
|
|
|
|
§ 5. 1. Komórki organizacyjne wykonują zadania wynikające z zakresu działania Prezesa oraz z rocznego planu pracy.
2. Projekt rocznego planu pracy Urzędu przygotowuje dyrektor Biura Dyrektora Generalnego, w terminie do dnia 30 listopada każdego roku, zgodnie z projektami rocznych planów pracy komórek organizacyjnych i, po jego akceptacji przez Dyrektora Generalnego, przedstawia Prezesowi do zatwierdzenia.
3. Projekt rocznego planu pracy komórki organizacyjnej ustala jej kierownik, uwzględniając:
1) zadania Prezesa;
2) zatwierdzone przez Prezesa strategie regulacyjne;
3) cele polityki jakości, związane z systemem zarządzania jakością;
4) zobowiązania Prezesa wynikające ze współpracy międzynarodowej;
5) możliwości finansowo-organizacyjne.
4. Na polecenie Prezesa, Zastępcy Prezesa lub Dyrektora Generalnego komórki organizacyjne wykonują również inne zadania niż określone w rocznym planie pracy oraz w niniejszym regulaminie.
§ 6. 1. Do podstawowych zadań komórki organizacyjnej należy w szczególności:
1) realizowanie zadań i koordynowanie prac, dla których komórka została wyznaczona w trybie, o którym mowa w § 14, jako komórka wiodąca;
2) opracowywanie programów, analiz, strategii, opinii i innych materiałów, wynikających z zadań tej komórki;
3) uczestniczenie w pracach nad projektami normatywnych aktów prawnych, o których mowa w § 16–24;
4) opracowywanie materiałów do corocznego sprawozdania z działalności Prezesa dla Ministra Transportu w zakresie właściwości komórki;
5) przekazywanie do Dyrektora Gabinetu Prezesa materiałów do publikacji w Biuletynie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanym dalej „Biuletynem UKE”;
6) przekazywanie do Departamentu Prawnego oryginałów dokumentów wraz z ich formą elektroniczną na adres RedakcjaDZURZ@uke.gov.pl do publikacji w Dzienniku Urzędowym Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanym dalej „Dziennikiem Urzędowym UKE”, w terminie 5 dni przed planowaną datą ogłoszenia;
7) zamieszczanie informacji publicznej na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu oraz udzielanie informacji na wniosek, zgodnie z przepisami o dostępie do informacji publicznej;
8) analizowanie regulacji prawnych instytucji Unii Europejskiej i organizacji międzynarodowych oraz ich zmian, a także orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości – w zakresie właściwości komórki.
2. Kierownik komórki organizacyjnej może występować do ministerstw, urzędów, instytucji i organizacji o udostępnienie informacji, materiałów lub opinii niezbędnych do wykonania określonych zadań, z wyłączeniem spraw właściwych dla Departamentu Prawnego.
§ 7. W skład komórek organizacyjnych wchodzą: wydziały, samodzielne stanowiska pracy i sekretariaty.
§ 8. 1. Pracą komórki organizacyjnej kieruje kierownik komórki organizacyjnej, który odpowiada za jej organizację, przebieg pracy oraz za terminową i zgodną z limitem wydatków ustalonym w planie finansowym realizację zadań należących do właściwości tej komórki.
2. W zakresie powierzonym przez kierownika komórki organizacyjnej czynności związane z kierowaniem pracą komórki organizacyjnej wykonuje zastępca kierownika komórki organizacyjnej.
§ 9. Wydziałem kieruje bezpośrednio zastępca kierownika komórki organizacyjnej, naczelnik wydziału albo pracownik zajmujący stanowisko głównego specjalisty lub starszego specjalisty, wyznaczony przez kierownika komórki organizacyjnej, za zgodą Dyrektora Generalnego, zwany dalej „naczelnikiem wydziału”.
§ 10. Do zadań sekretariatów należy obsługa kancelaryjna Prezesa, Zastępcy Prezesa, Dyrektora Generalnego, kierownika komórki organizacyjnej, zastępcy kierownika komórki organizacyjnej, wydziałów oraz samodzielnych stanowisk pracy, w tym:
1) przyjmowanie i rejestrowanie korespondencji kierowanej do komórki organizacyjnej i nadzorowanie jej obiegu oraz prowadzenie kontroli spraw terminowych;
2) wytwarzanie, ewidencjonowanie, zapewnianie prawidłowego obiegu i przechowywanie dokumentów zawierających informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową oraz przekazywanie ich do archiwum zakładowego lub składnicy akt;
3) wystawianie i rejestrowanie delegacji służbowych;
4) rozdzielanie materiałów biurowych;
5) przyjmowanie i łączenie rozmów telefonicznych, przyjmowanie i nadawanie faksów;
6) załatwianie biurowych spraw technicznych w komórce organizacyjnej, w tym powielanie oraz przepisywanie tekstów.
Dział III
Tryb działania Urzędu
§ 11. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2, podział zadań w Kierownictwie Urzędu określa odrębne zarządzenie.
2. Do Dyrektora Generalnego należy wykonywanie zadań przewidzianych w przepisach prawa dla dyrektora generalnego urzędu, w tym określonych ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) obowiązków w zakresie kontroli finansowej polegających w szczególności na:
1) przeprowadzaniu wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków Urzędu;
2) badaniu i porównywaniu stanu faktycznego ze stanem wymaganym w zakresie dotyczącym procesów pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych;
3) prowadzeniu gospodarki finansowej oraz stosowaniu procedur dotyczących procesów, o których mowa w pkt 2;
4) stalaniu w formie pisemnej procedur, o których mowa w pkt 1–3.
§ 12. 1. Kierownik komórki organizacyjnej działa w zakresie określonym w niniejszym regulaminie oraz w granicach udzielonych przez Prezesa lub Dyrektora Generalnego upoważnień lub pełnomocnictw.
2. Do obowiązków kierownika komórki organizacyjnej należy w szczególności:
1) zapewnienie efektywnego funkcjonowania podległej mu komórki;
2) opracowywanie projektu budżetu i projektu planu pracy w zakresie odnoszącym się do kierowanej komórki;
3) współuczestniczenie w przygotowaniu planu finansowego kierowanej komórki oraz nadzorowanie jego wykonania;
4) przygotowywanie sprawozdania rocznego z działalności komórki i wykonania zadań określonych w rocznym planie pracy Urzędu – do dnia 31 stycznia następnego roku oraz innych sprawozdań na polecenie Kierownictwa Urzędu;
5) sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań związanych z udziałem Urzędu w pracach instytucji Unii Europejskiej i innych organizacji międzynarodowych w zakresie właściwości komórki organizacyjnej;
6) inspirowanie i wspieranie badań naukowych w zakresie właściwości komórki organizacyjnej w ramach limitu wydatków ustalonego w planie finansowym;
7) zapewnianie właściwej współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi;
8) dbanie o efektywne wykorzystanie czasu pracy przez pracowników, właściwe wykorzystanie kwalifikacji i umiejętności zatrudnionych pracowników oraz wspieranie ich w dążeniu do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
9) dokonywanie okresowej oceny bezpośrednio podległych mu pracowników oraz przedstawianie wniosków Dyrektorowi Generalnemu;
10) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie informacji niejawnych i tajemnic prawnie chronionych w zakresie spraw prowadzonych przez komórkę organizacyjną;
11) ustalanie zastępstwa na czas swojej nieobecności;
12) umożliwianie stronom postępowania administracyjnego czynnego udziału w każdym stadium postępowania, przeglądania akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek i odpisów;
13) (skreślony).
3. Do uprawnień kierownika komórki organizacyjnej należy:
1) ustalanie zadań dla poszczególnych wydziałów i samodzielnych stanowisk pracy;
2) dokonywanie przydziału spraw poszczególnym wydziałom i samodzielnym stanowiskom pracy;
3) określanie i zatwierdzanie opisów stanowisk pracy swojego zastępcy i naczelników wydziałów oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy;
4) zatwierdzanie opisów stanowisk pracy pracowników przedstawianych przez naczelników wydziałów;
5) ocena prac wykonywanych przez pracowników oraz zatwierdzanie wniosków dotyczących awansowania i nagradzania pracowników;
6) zajmowanie stanowiska w sprawach należących do właściwości komórki organizacyjnej.
4. Kierownik komórki organizacyjnej ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów prawa, w szczególności dotyczących zamówień publicznych, finansów publicznych, dostępu do informacji publicznej, ochrony informacji niejawnych, ochrony danych osobowych i innych tajemnic prawnie chronionych, porządku i dyscypliny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, jak również zasad w zakresie polityki bezpieczeństwa informacji w Urzędzie.
§ 13. 1.Do obowiązków naczelnika wydziału należy w szczególności:
1) zapewnienie sprawnego funkcjonowania wydziału;
2) nadzorowanie efektywnego, terminowego i zgodnego z prawem wykonywania przez podległych pracowników powierzonych im zadań i obowiązków;
3) upoważnienie – w razie potrzeby – w porozumieniu z kierownikiem komórki organizacyjnej, jednego z pracowników wydziału do załatwiania spraw i podpisywania pism w zakresie działania wydziału;
4) dbanie o właściwe wykorzystanie umiejętności i wiedzy podległych pracowników;
5) sporządzanie okresowej oceny podległych pracowników;
6) omawianie z pracownikami aktualnych zagadnień i przepisów z zakresu problematyki wydziału oraz wytycznych Kierownictwa Urzędu, a także poleceń kierownika komórki organizacyjnej;
7) przekazywanie pracownikom informacji niezbędnych do wykonywania zleconego zadania i organizowanie obiegu informacji;
8) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy i racjonalnym wykorzystywaniem czasu pracy, a także przepisów prawa, o których mowa w § 12 ust. 4;
9) dbanie o warunki pracy odpowiadające przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy.
2. Do uprawnień naczelnika wydziału należy:
1) ustalanie organizacji pracy wydziału;
2) wnioskowanie do kierownika komórki organizacyjnej o ustalenie zakresu obowiązków określonych w opisach stanowiska pracy podległych pracowników;
3) dokonywanie przydziału spraw poszczególnym pracownikom;
4) ocena prac wykonywanych przez pracowników oraz przedstawianie wniosków dotyczących awansowania i nagradzania pracowników;
5) zajmowanie stanowiska z zakresu problematyki wydziału w sprawach niezastrzeżonych do kompetencji kierownika komórki organizacyjnej.
§ 14. 1. Przy wykonywaniu swoich zadań komórka organizacyjna jest obowiązana do współdziałania w drodze uzgodnień roboczych, opiniowania, udostępniania materiałów oraz prowadzenia wspólnych prac z innymi komórkami organizacyjnymi lub Gospodarstwem Pomocniczym – Centralnym Laboratorium Badań Technicznych. W przypadku zadań wymagających współdziałania kilku komórek organizacyjnych wiodącą komórkę organizacyjną wyznacza właściwy członek Kierownictwa Urzędu.
2. Wyznaczona wiodąca komórka organizacyjna może występować do komórki współdziałającej lub Gospodarstwa Pomocniczego – Centralnego Laboratorium Badań Technicznych o przedstawienie, w wyznaczonym terminie, informacji, wyjaśnień i opinii, niezbędnych do opracowania materiału lub załatwienia sprawy oraz zwoływać naradę przedstawicieli tej komórki organizacyjnej, w celu uzgodnienia ewentualnych rozbieżności lub wypracowania wspólnego stanowiska.
§ 15. 1. Prezes podpisuje w szczególności:
1) zarządzenia;
2) pisma kierowane do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków Sejmu i Senatu, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Przewodniczącego Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunatu Stanu, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Rzecznika Praw Obywatelskich, ministrów, kierowników centralnych urzędów administracji rządowej oraz Przewodniczącego Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także w sprawach zastrzeżonych do jego kompetencji;
3) odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłaszane przez posłów i senatorów;
4) imienne upoważnienia lub pełnomocnictwa do:
a) wydawania decyzji i postanowień w określonych sprawach,
b) zaciągania zobowiązań i przyjmowania należności w imieniu Prezesa,
c) przeprowadzania przetargów na rezerwację częstotliwości i numeracji,
d) przeprowadzenia kontroli – dla pracowników Urzędu;
5) wnioski o nadanie orderów i odznaczeń państwowych.
2. Zastępca Prezesa podpisuje:
1) w zakresie swoich kompetencji pisma nie-zastrzeżone do podpisu Prezesa i Dyrektora Generalnego;
2) w czasie nieobecności Prezesa, pisma w zakresie udzielonych upoważnień.
3. Dyrektor Generalny podpisuje w szczególności:
1) zarządzenia;
2) pisma w sprawach związanych z realizacją zadań dyrektora generalnego urzędu wynikających z odrębnych przepisów;
3) imienne upoważnienia i pełnomocnictwa do podejmowania decyzji w sprawach tam określonych oraz do zaciągania zobowiązań i przyjmowania należności w imieniu Dyrektora Generalnego.
4. Kierownik komórki organizacyjnej podpisuje:
1) pisma kierowane do Prezesa, Zastępcy Prezesa, Dyrektora Generalnego, kierowników innych komórek organizacyjnych;
2) pisma kierowane na zewnątrz Urzędu w sprawach należących do zakresu działania tej komórki, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 2;
3) wnioski w sprawach personalnych pracowników komórki;
4) krajowe polecenia wyjazdu służbowego podległym pracownikom, z zastrzeżeniem ust. 7.
5. Dyrektor delegatury podpisuje ponadto upoważnienia dla pracowników delegatury do przeprowadzenia kontroli.
6. Naczelnik wydziału podpisuje pisma w zakresie, w jakim został upoważniony przez kierownika komórki organizacyjnej.
7. Naczelnik wydziału w delegaturze podpisuje ponadto krajowe polecenia wyjazdu służbowego podległym pracownikom.
Dział IV
Zasady opracowywania projektów aktów prawnych w Urzędzie
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 16. 1. Przez własne projekty aktów prawnych rozumie się opracowywanie projektów aktów prawnych:
1) wskazanych przez Ministra Transportu zgodnie z art. 192 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.), zwanej dalej „Prawem telekomunikacyjnym”;
2) z upoważnienia – zgodnie z § 6 ust. 3 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221 z późn. zm.) – Ministra Transportu dla Prezesa do opracowania i uzgodnienia projektu aktu prawnego;
3) zarządzeń Prezesa, z wyłączeniem aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym.
2. Przez akty normatywne o charakterze wewnętrznym rozumie się zarządzenia Prezesa oraz zarządzenia Dyrektora Generalnego wydawane na podstawie przepisu prawnego:
1) upoważniającego Prezesa albo Dyrektora Generalnego do uregulowania określonego zakresu spraw;
2) wyznaczającego zadania i kompetencje Prezesa albo Dyrektora Generalnego.
§ 17. Przez zewnętrzne projekty aktów prawnych rozumie się projekty wpływające do Urzędu, w szczególności projekty ustaw, rozporządzeń Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów, ministrów, uchwał Rady Ministrów, zarządzeń Prezesa Rady Ministrów i ministrów, a także sprawozdania, programy, harmonogramy, strategie, informacje, w tym projekty aktów normatywnych Unii Europejskiej.
§ 18. Zasady opracowywania projektów aktów prawnych w Urzędzie stosuje się do Gospodarstwa Pomocniczego – Centralnego Laboratorium Badań Technicznych.
§ 19. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2, koordynację prac związanych z opracowywaniem projektów aktów prawnych i nadzór nad ich przebiegiem sprawuje dyrektor Departamentu Prawnego.
2. Koordynację prac związanych z opracowywaniem projektów aktów prawnych o charakterze wewnętrznym i nadzór nad ich przebiegiem sprawuje dyrektor Biura Dyrektora Generalnego.
Rozdział 2
Własne projekty aktów prawnych
§ 20. 1. Projekt aktu prawnego wraz z uzasadnieniem opracowuje właściwa merytorycznie komórka organizacyjna, zwana dalej „komórką merytoryczną”.
2. Departament Prawny przekazuje komórce merytorycznej wytyczne dotyczące:
1) podstawy i formy prawnej aktu;
2) zakresu upoważnienia zawartego w podstawie prawnej;
3) formy współpracy przy opracowywaniu projektu aktu.
§ 21. 1. Opracowany projekt aktu prawnego komórka merytoryczna uzgadnia z właściwymi komórkami organizacyjnymi, w tym z Departamentem Prawnym (uzgodnienia wewnętrzne).
2. W przypadku projektu aktu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 2, uzgodniony projekt przesyła się także do komórek organizacyjnych Ministra Transportu oraz organów lub jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Transportu, jak również do Departamentu Prawnego w celu zaopiniowania (uzgodnienia wewnętrzne).
3. Przy przesłanym do uzgodnienia projekcie należy określić termin do zajęcia stanowiska. Termin do zajęcia stanowiska wobec projektów o skomplikowanym lub szerszym zakresie normowanych spraw powinien wynosić co najmniej 14 dni, a wobec innych projektów – 7 dni. Wyznaczanie terminów krótszych może być stosowane tylko w przypadkach uzasadnionych szczególnymi okolicznościami.
4. Rozbieżności wynikłe w toku uzgodnień wewnętrznych komórka merytoryczna wyjaśnia na spotkaniu uzgadniającym z udziałem zainteresowanych komórek organizacyjnych, a w przypadku projektów aktów, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 2, na spotkaniu z udziałem przedstawicieli:
1) komórek organizacyjnych Ministra Transportu;
2) organów lub jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Transportu;
3) Departamentu Prawnego.
5. Po zakończeniu spotkania uzgadniającego komórka merytoryczna sporządza nową wersję projektu aktu prawnego, i w miarę potrzeby, protokół rozbieżności. Rozbieżności, których nie dało się usunąć, komórka merytoryczna przedkłada do rozstrzygnięcia właściwemu w sprawie członkowi Kierownictwa Urzędu.
6. Uzgodniony wewnętrznie i parafowany przez kierownika komórki merytorycznej projekt aktu prawnego komórka merytoryczna przekazuje do Departamentu Prawnego w celu kontynuowania prac związanych z jego opracowaniem.
§ 22. 1. Projekt, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 1 – po uzyskaniu akceptacji właściwego członka Kierownictwa Urzędu – Departament Prawny kieruje do Prezesa, w celu przekazania do Ministra Transportu.
2. Opracowany projekt aktu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 2, Departament Prawny przekazuje do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji środowiskowych. W przypadku zgłoszenia uwag o charakterze merytorycznym, Departament Prawny organizuje konferencję uzgodnieniową, którą prowadzi przedstawiciel właściwej komórki merytorycznej; uzgodniony projekt aktu Departament Prawny kieruje do Prezesa, w celu przekazania do Ministra Transportu.
2a. Wysłuchanie publiczne dotyczące projektu aktu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 2, przeprowadza, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), Departament Prawny z upoważnienia Prezesa.
3. Projekt zarządzenia, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 3, Departament Prawny przekazuje do podpisu Prezesa.
Rozdział 3
Zewnętrzne projekty aktów prawnych
§ 23. 1. Departament Prawny:
1) rejestruje projekty aktów prawnych wpływających do Urzędu do zaopiniowania;
2) dokonuje analizy formalno-prawnej projektów;
3) przesyła projekty w celu zaopiniowania do właściwych komórek merytorycznych oraz ustala terminy przedstawienia opinii.
2. Komórka organizacyjna dokonuje merytorycznej analizy treści projektu oraz zgłasza teksty proponowanych poprawek wraz z ich uzasadnieniem.
3. Teksty, o których mowa w ust. 2, przesyła się do Departamentu Prawnego w formie pisemnej oraz pocztą elektroniczną na adres legislacja@uke.gov.pl.
4. Departament Prawny sporządza zestawienie zgłoszonych poprawek oraz dokonuje ich formalno-prawnej analizy.
5. Kierownicy komórek organizacyjnych, którzy zgłosili uwagi do projektu zapewniają udział przedstawicieli tych komórek w konferencji uzgodnieniowej lub w Komisji Prawniczej w Rządowym Centrum Legislacji. Skoordynowane stanowisko Urzędu reprezentuje przedstawiciel Departamentu Prawnego.
§ 24. W uzasadnionych przypadkach przepisy § 23 stosuje się również do aktów, o których mowa w § 16.
Dział V
Zadania i struktura komórek organizacyjnych
Rozdział 1
Gabinet Prezesa
§ 25. 1. Do zadań Gabinetu Prezesa należy:
1) organizowanie i koordynowanie planu ekspertyz oraz prac badawczo-rozwojowych w zakresie łączności w Urzędzie;
1a) nadzorowanie prowadzenia rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych;
2) nadzorowanie przestrzegania przepisów o dostępie do informacji publicznej;
2a) zapewnienie przedsiębiorcom telekomunikacyjnym dostępu do informacji dotyczących działalności Prezesa UKE i Urzędu;
2b) kreowanie pozytywnego wizerunku Urzędu w stosunkach z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi;
2c) udzielanie przedsiębiorcom informacji i wyjaśnień niezbędnych do uzyskania przez nich wpisu do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych;
3) koordynowanie udzielania przez komórki organizacyjne odpowiedzi na korespondencję kierowaną do Urzędu za pomocą poczty elektronicznej oraz na wnioski o udostępnienie informacji publicznej wpływające na adres uke@uke.gov.pl;
4) organizowanie kontaktów z mediami i kształtowanie wizerunku Urzędu w mediach;
5) sporządzanie codziennych przeglądów prasy i mediów elektronicznych;
6) redagowanie serwisu internetowego Urzędu;
7) zapewnienie obsługi kancelaryjnej Prezesa, Zastępcy Prezesa i Doradców Prezesa;
8) zapewnianie obsługi narad i posiedzeń Kierownictwa Urzędu;
9) przygotowanie sprawozdania, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 4, we współpracy z komórkami organizacyjnymi;
10) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem Biuletynu UKE we współpracy z komórkami organizacyjnymi;
11) prowadzenie postępowań konsolidacyjnych w zakresie określonym w Prawie telekomunikacyjnym na wniosek komórki merytorycznej;
12) koordynowanie współpracy komórek organizacyjnych w zakresie realizacji zadań Prezesa na rzecz instytucji Unii Europejskiej oraz międzynarodowych organizacji telekomunikacyjnych i pocztowych;
13) koordynowanie przygotowywania stanowiska Prezesa Urzędu w ramach systemu notyfikacji aktów prawnych zawierających przepisy techniczne;
14) planowanie, koordynowanie i monitorowanie realizacji projektów i programów z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych oraz zapewnienie obsługi administracyjnej tych projektów;
15) organizowanie i koordynowanie współpracy Urzędu z zagranicznymi urzędami regulacyjnymi;
16) koordynowanie współdziałania Prezesa z Ministrem Transportu w sprawach odnoszących się do współpracy z zagranicą, w tym przygotowywanie instrukcji do rozmów i zajmowania stanowiska;
17) koordynowanie współpracy Prezesa z innymi organami administracji publicznej i instytucjami w zakresie realizacji zadań Prezesa w sprawach odnoszących się do współpracy z zagranicą, w szczególności wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
18) organizowanie i koordynowanie prac międzyresortowych zespołów przygotowujących opinie i stanowiska na konferencje międzynarodowe w sprawach należących do kompetencji Prezesa;
19) zapewnianie obsługi protokolarnej Kierownictwa Urzędu w czasie spotkań z delegacjami zagranicznymi;
20) koordynowanie i organizowanie tłumaczeń dokumentów i opracowań, w tym tłumaczeń przepisów prawa międzynarodowego obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie kompetencji Prezesa;
21) weryfikowanie, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi, tłumaczeń przepisów międzynarodowych w rozumieniu Prawa telekomunikacyjnego;
22) koordynowanie i organizowanie zagranicznych wyjazdów służbowych pracowników Urzędu;
23) koordynowanie współpracy Prezesa z Kancelariami Sejmu RP, Senatu RP, Prezydenta RP, centralnymi i terenowymi urzędami administracji rządowej oraz urzędami samorządu terytorialnego, a także organizacjami pozarządowymi w zakresie jego kompetencji.
2. W skład Gabinetu Prezesa wchodzą:
1) Wydział Prasowy WP;
2) Wydział Współpracy Międzynarodowej i Spraw Europejskich WWME;
3) Wydział Programów Pomocowych WPP;
4) Wydział do spraw Przedsiębiorców Telekomunikacyjnych WPT;
5) Samodzielne Stanowisko do spraw Prezydialnych SPR.
Rozdział 2
Biuro Dyrektora Generalnego
§ 26. 1. Do zadań Biura Dyrektora Generalnego należy:
1) opracowywanie projektów zarządzeń Prezesa i zarządzeń Dyrektora Generalnego oraz prowadzenie ich ewidencji;
1a) inicjowanie działań zmierzających do zwiększania skuteczności funkcjonowania Urzędu;
2) opracowywanie i wdrażanie procedur w zakresie organizacji pracy w Urzędzie;
3) przygotowywanie imiennych upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Prezesa i Dyrektora Generalnego oraz prowadzenie ich ewidencji;
4) przygotowywanie projektu rocznego planu pracy Urzędu na podstawie projektów przedkładanych przez kierowników komórek organizacyjnych;
5) koordynowanie współpracy między komórkami organizacyjnymi w zakresie wynikającym z prowadzonych spraw;
6) opracowywanie, we współpracy z Departamentem Kontroli i Egzekucji, Departamentem Rynku Pocztowego oraz Departamentem Spraw Obronnych, rocznych planów kontroli przeprowadzanych przez delegatury;
7) inicjowanie i koordynowanie działań Urzędu w ramach realizacji zadań określonych w „Programie Zwalczania Korupcji – Strategia Antykorupcyjna II etap wdrażania 2005-2009”;
8) opracowywanie informacji i sprawozdań dotyczących funkcjonowania Urzędu, z wyłączeniem informacji i sprawozdań opracowywanych przez właściwe komórki organizacyjne;
9) ewidencjonowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących funkcjonowania komórek organizacyjnych;
10) przygotowywanie projektów odpowiedzi na zapytania i interpelacje poselskie dotyczące pracy Urzędu;
11) koordynowanie współpracy z organami ścigania i opracowywanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na podstawie skarg kierowanych do Urzędu lub na wniosek komórki organizacyjnej;
12) przeprowadzanie planowej i doraźnej kontroli wewnętrznej oraz obsługa kontroli prowadzonych w Urzędzie przez uprawnione organy;
13) sprawowanie nadzoru nad sposobem postępowania pracowników Urzędu z podmiotami wykonującymi zawodową działalność lobbingową oraz z podmiotami wykonującymi bez wpisu do rejestru czynności z zakresu zawodowej działalności lobbingowej, w szczególności sprawowanie nadzoru nad sposobem dokumentowania podejmowanych kontaktów;
14) przygotowywanie projektów informacji Prezesa dla ministra właściwego do spraw administracji publicznej, dotyczącej wykonywania czynności wchodzących w zakres zawodowej działalności lobbingowej przez podmiot niewpisany do rejestru podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową;
15) przygotowywanie corocznie projektów informacji o działaniach podejmowanych wobec Prezesa przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową;
16) zapewnienie w Urzędzie warunków pracy zgodnych z obowiązującymi przepisami ochrony przeciwpożarowej i przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz kontrola tych warunków;
17) organizowanie i prowadzenie prac w zakresie utrzymania w komórkach organizacyjnych systemu zarządzania jakością;
18) (uchylony).
2. W skład Biura Dyrektora Generalnego wchodzą:
1) | Wydział Organizacji i Koordynacji | WOK; |
2) | Wydział Kontroli Wewnętrznej | WKW; |
3) | Samodzielne Stanowisko do spraw BHP i PPOŻ | PH; |
4) | Samodzielne Stanowisko do spraw Systemu Zarządzania Jakością | PSZJ. |
Rozdział 3
Departament Rynku Detalicznego Komunikacji Elektronicznej
§ 27. 1. Do zadań Departamentu Rynku Detalicznego Komunikacji Elektronicznej należy:
1) kształtowanie i wdrażanie strategii regulacyjnej w zakresie rynku detalicznego usług telekomunikacyjnych;
2) prowadzenie spraw związanych z wyznaczeniem przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązanych do świadczenia usługi powszechnej oraz określeniem warunków świadczenia usługi powszechnej i związanych z tym innych obowiązków przedsiębiorcy wyznaczonego;
3) analizowanie cenników usług detalicznych, w tym usługi powszechnej, i regulaminów świadczenia usług telekomunikacyjnych, prowadzenie postępowań w tych sprawach, w tym przygotowywanie projektów decyzji zatwierdzających projekty cenników, regulaminów świadczenia usług lub ich zmian lub zgłaszających sprzeciw, o których mowa w art. 48 ust. 2 Prawa telekomunikacyjnego;
4) prowadzenie postępowań, o których mowa w art. 98 Prawa telekomunikacyjnego, w sprawie ustalenia przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązanych do pokrycia dopłaty i wysokości ich udziału w dopłacie;
5) opracowywanie corocznego sprawozdania, o którym mowa w art. 99 ust. 5 Prawa telekomunikacyjnego, w części obejmującej końcowe wyniki ustaleń dotyczących udziałów przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązanych do pokrycia dopłaty do kosztów usług wchodzących w skład usługi powszechnej świadczonych przez przedsiębiorcę wyznaczonego;
6) sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem przez delegatury postępowań mediacyjnych w sprawach sporów cywilnoprawnych między konsumentem a:
a) dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,
b) operatorem świadczącym usługi pocztowe;
7) kształtowanie polityki konsumenckiej, w tym prowadzenie działań informacyjnych dla użytkowników końcowych, o których mowa w art. 62 Prawa telekomunikacyjnego;
8) zapewnianie obsługi administracyjnej stałego polubownego sądu konsumenckiego przy Prezesie;
9) prowadzenie postępowań o prawa majątkowe wynikłe z umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych, zawartych pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi;
10) prowadzenie postępowań o prawa majątkowe wynikłe z umów o świadczenie usług pocztowych;
11) analizowanie zagrożeń dla użytkowników końcowych powstających w trakcie korzystania z publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych;
12) analizowanie wpływu konwergencji usług oferowanych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych użytkownikom końcowym i rozwiązywanie wynikających z tego problemów regulacyjnych;
13) gromadzenie i analiza danych i informacji przekazywanych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych;
14) opracowanie raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego za rok ubiegły;
15) opracowanie analizy w zakresie funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej z uwzględnieniem rynków innych państw członkowskich Unii Europejskiej;
16) prowadzenie postępowań w sprawie analizy rynków właściwych, w tym w zakresie świadczenia usługi transmisji programów radiofonicznych lub telewizyjnych w celu dostarczania treści radiofonicznych lub telewizyjnych użytkownikom końcowym we współpracy z Departamentem Zarządzania Zasobami Częstotliwości;
17) prowadzenie postępowań w sprawie ustalenia, czy na rynku właściwym występuje skuteczna konkurencja oraz wyznaczenia przedsiębiorców telekomunikacyjnych o znaczącej pozycji na rynku właściwym, a także nakładania, utrzymania, zmiany lub zniesienia obowiązków regulacyjnych w stosunku do przedsiębiorcy telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji rynkowej lub nieposiadającego takiej pozycji;
18) prowadzenie postępowań konsultacyjnych w sprawach określonych w Prawie telekomunikacyjnym, w zakresie właściwości departamentu;
19) informowanie Departamentu Kontroli i Egzekucji o zaistnieniu sytuacji wymagających przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorców telekomunikacyjnych lub nałożenia kar pieniężnych przewidzianych w Prawie telekomunikacyjnym w zakresie właściwości departamentu;
19a) informowanie Delegatury w Rzeszowie o konieczności przeprowadzenia administracyjnej egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym, w zakresie właściwości departamentu;
19b) współpraca z Departamentem Kontroli i Egzekucji w zakresie przygotowywania analiz wyników postępowań kontrolnych oraz przygotowywania projektów rozstrzygnięć w sprawach nakładania kar pieniężnych przewidzianych w Prawie telekomunikacyjnym;
20) współpraca z Departamentem Techniki w zakresie:
a) zawieszania lub ograniczania zakresu realizacji uprawnień abonentów i użytkowników końcowych oraz obowiązków przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
b) udostępniania danych do sprawozdań dla Głównego Urzędu Statystycznego;
21) podejmowanie interwencji w sprawach dotyczących funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego w zakresie właściwości departamentu;
22) współpraca z Departamentem Rynku Hurtowego Komunikacji Elektronicznej w zakresie:
a) nakładania, utrzymania, zmiany lub zniesienia obowiązków przedsiębiorców telekomunikacyjnych o znaczącej pozycji rynkowej lub nieposiadających takiej pozycji,
b) analizy cenników świadczenia usług telekomunikacyjnych na rynku detalicznym, w tym cenników usługi powszechnej, w szczególności w zakresie kosztów świadczenia tych usług,
c) analizy rynków właściwych,
d) doprecyzowania obowiązków przedsiębiorców telekomunikacyjnych o znaczącej pozycji rynkowej w przypadku decyzji dotyczących ofert ramowych, sporów międzyoperatorskich i kalkulacji kosztów,
e) weryfikacji kosztu netto usługi wchodzącej w skład usługi powszechnej;
23) współpraca z Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków w zakresie właściwości departamentu;
24) współpraca z Gabinetem Prezesa w zakresie:
a) przeprowadzania postępowania konsolidacyjnego w sprawach określonych w Prawie telekomunikacyjnym,
b) przeprowadzania postępowania notyfikacyjnego,
c) realizacji obowiązków Prezesa, wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej oraz przynależności do międzynarodowych organizacji i instytucji telekomunikacyjnych,
d) przygotowania sprawozdania rocznego Prezesa UKE, o którym mowa w art. 192 ust. 2 Prawa telekomunikacyjnego – w zakresie właściwości departamentu,
e) udzielania odpowiedzi na zapytania obywateli kierowane za pomocą poczty elektronicznej na adres uke@uke.gov.pl;
25) współpraca z:
a) organami administracji publicznej,
b) Powiatowymi Rzecznikami Konsumentów,
c) stowarzyszeniami konsumentów,
d) gremiami międzynarodowymi.
2. W skład Departamentu Rynku Detalicznego Komunikacji Elektronicznej wchodzą:
1) | Wydział Usług Detalicznych | WUD; |
2) | Wydział Analiz | WAN; |
3) | Wydział Obowiązków Regulacyjnych | SMP; |
4) | Wydział Polityki Konsumenckiej | WPK; |
5) | Samodzielne Stanowisko do spraw Sporów Konsumenckich | SP; |
6) | Samodzielne Stanowisko do spraw Konwergencji Usług | SKU. |
Rozdział 4
Departament Rynku Hurtowego Komunikacji Elektronicznej
§ 28. 1. Do zadań Departamentu Rynku Hurtowego Komunikacji Elektronicznej należy:
1) kształtowanie i wdrażanie strategii regulacyjnej w zakresie rynku hurtowego usług telekomunikacyjnych;
2) prowadzenie postępowań w zakresie ofert ramowych;
3) prowadzenie postępowań dotyczących rozstrzygania sporów między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi w zakresie dostępu telekomunikacyjnego;
4) prowadzenie spraw w zakresie oceny metodologii kalkulacji kosztów usług telekomunikacyjnych oraz prowadzenia rachunkowości regulacyjnej;
5) prowadzenie postępowań w sprawach przedkładanych przez operatorów umów o dostępie telekomunikacyjnym oraz gromadzenie dokumentacji w tym zakresie, jej analiza oraz udostępnianie;
6) udostępnianie decyzji Prezesa w zakresie dostępu telekomunikacyjnego;
7) opracowanie metodologii kalkulacji kosztu netto świadczenia usługi powszechnej, w tym kalkulacji korzyści pośrednich;
8) opracowanie sprawozdania rocznego, o którym mowa w art. 99 ust. 5 Prawa telekomunikacyjnego, w zakresie kosztów netto świadczenia usługi powszechnej, badania dokumentacji, a także wyceny korzyści niematerialnych dla przedsiębiorców wyznaczonych, wynikających ze świadczenia usługi powszechnej;
9) prowadzenie postępowań konsultacyjnych w sprawach określonych w Prawie telekomunikacyjnym, w zakresie właściwości departamentu;
10) informowanie Departamentu Kontroli i Egzekucji o zaistnieniu sytuacji wymagających przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorców telekomunikacyjnych lub nałożenia kar pieniężnych przewidzianych w Prawie telekomunikacyjnym w zakresie właściwości departamentu;
10a) informowanie Delegatury w Rzeszowie o konieczności przeprowadzenia administracyjnej egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym, w zakresie właściwości departamentu;
10b) współpraca z Departamentem Kontroli i Egzekucji w zakresie przygotowywania analiz wyników postępowań kontrolnych oraz przygotowywania projektów rozstrzygnięć w sprawach nakładania kar pieniężnych przewidzianych w Prawie telekomunikacyjnym;
11) współpraca z Departamentem Rynku Detalicznego Komunikacji Elektronicznej w zakresie:
a) nakładania, utrzymania, zmiany lub zniesienia obowiązków przedsiębiorców telekomunikacyjnych o znaczącej pozycji rynkowej lub nieposiadających takiej pozycji,
b) analizy cenników świadczenia usług telekomunikacyjnych na rynku detalicznym, w tym cenników usługi powszechnej, w szczególności w zakresie kosztów świadczenia tych usług,
c) analizy rynków właściwych,
d) doprecyzowania obowiązków przedsiębiorców telekomunikacyjnych o znaczącej pozycji rynkowej w przypadku decyzji dotyczących ofert ramowych, sporów międzyoperatorskich i kalkulacji kosztów,
e) weryfikacji kosztu netto usługi wchodzącej w skład usługi powszechnej;
12) współpraca z Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków w sprawach należących do właściwości departamentu;
13) współpraca z Departamentem Techniki w zakresie sporządzania sprawozdań dla Głównego Urzędu Statystycznego;
14) współpraca z Gabinetem Prezesa w zakresie:
a) przeprowadzania postępowania konsolidacyjnego w sprawach określonych w Prawie telekomunikacyjnym,
b) przeprowadzania postępowania notyfikacyjnego,
c) realizacji obowiązków Prezesa wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej oraz przynależności do międzynarodowych organizacji i instytucji telekomunikacyjnych;
15) współpraca z:
a) organami administracji publicznej,
b) gremiami międzynarodowymi.
2. W skład Departamentu Rynku Hurtowego Komunikacji Elektronicznej wchodzą:
1) | Wydział Kosztów Operatorów | WKO; |
2) | Wydział Współpracy Międzyoperatorskiej | WWM; |
3) | Wydział Ofert Ramowych | WOR. |
Rozdział 5
Departament Rynku Pocztowego
§ 29. 1. Do zadań Departamentu Rynku Pocztowego należy:
1) (skreślony);
2) podejmowanie interwencji w sprawach dotyczących funkcjonowania rynku usług pocztowych z urzędu lub na wniosek operatorów lub użytkowników korzystających z tych usług;
3) opiniowanie:
a) regulaminów świadczenia powszechnych usług pocztowych,
b) zasadności uruchomienia subsydiowania powszechnych usług pocztowych niebędących usługami zastrzeżonymi z przychodów z usług zastrzeżonych;
4) przeprowadzanie weryfikacji realizacji przez operatorów świadczących powszechne usługi pocztowe wymagań dotyczących prowadzenia ksiąg rachunkowych i rachunku kosztów w sposób określony w ustawie z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188 z późn. zm.), zwanej dalej „Prawem pocztowym”;
5) monitorowanie:
a) kosztów, cen i taryf powszechnych usług pocztowych,
b) metodologii kalkulacji kosztów w zakresie powszechnych usług pocztowych;
6) opracowywanie projektów decyzji w sprawie:
a) wydania, odmowy wydania oraz cofania zezwoleń na wykonywanie działalności pocztowej,
b) rozszerzenia zakresu lub obszarów działalności objętej zezwoleniem,
c) odmowy wpisu do rejestru działalności regulowanej,
d) zakazu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru działalności regulowanej;
7) przygotowywanie projektów decyzji w zakresie nakładania kar pieniężnych;
8) przeprowadzanie kontroli działalności pocztowej:
a) w zakresie jakości świadczenia usług przez Pocztę Polską (terminowość, dostępność, bezpieczeństwo obrotu, w tym: ilość, rodzaje i sposób załatwiania reklamacji oraz przestrzeganie tajemnicy pocztowej),
b) w zakresie zapewnienia osobom niepełnosprawnym dostępu do powszechnych usług pocztowych przez operatora świadczącego te usługi,
c) w zakresie naruszania przez innych przedsiębiorców uprawnień zastrzeżonych dla Poczty Polskiej,
d) wykonywanej na podstawie zezwolenia lub wpisu do rejestru operatorów pocztowych,
e) w zakresie zgodności z warunkami określonymi w zezwoleniu lub wymaganymi dla wykonywania działalności pocztowej na podstawie wpisu do rejestru operatorów pocztowych;
9) przeprowadzanie kontroli w celu wykrywania działalności pocztowej prowadzonej bez wymaganego zezwolenia lub wpisu do rejestru operatorów pocztowych;
10) kontrola posiadania planów działania operatorów w sytuacjach szczególnych zagrożeń;
11) prowadzenie rejestru operatorów pocztowych;
12) przyjmowanie wniosków o wpis do rejestru operatorów pocztowych wraz z oświadczeniem oraz wydawanie z urzędu zaświadczeń o wpisie do rejestru;
13) prowadzenie wykazu znaków opłaty pocztowej;
14) gromadzenie przekazywanych przez operatorów danych i informacji, w szczególności w postaci rocznych sprawozdań z działalności pocztowej oraz tworzenie baz danych dotyczących rynku pocztowego krajowego i europejskiego;
15) opracowywanie oceny funkcjonowania rynku usług pocztowych łącznie z wynikami kontroli działalności pocztowej za dany rok, w celu przedłożenia Ministrowi Transportu;
16) przygotowywanie analiz i opracowań na potrzeby Urzędu oraz innych organów administracji publicznej;
17) opracowywanie corocznego sprawozdania z działalności departamentu;
18) współpraca z Departamentem Spraw Obronnych w zakresie opracowywania projektów decyzji w sprawach odroczenia wykonywania przez operatora zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego;
19) współpraca z Departamentem Kontroli i Egzekucji oraz delegaturami w zakresie prowadzonych kontroli i badań jakości powszechnych usług pocztowych;
20) współpraca z Departamentem Techniki w zakresie sporządzania sprawozdań dla Głównego Urzędu Statystycznego;
21) współpraca z Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie:
a) opracowywania rocznych planów kontroli przeprowadzanych przez delegatury,
b) rozpatrywania skarg i wniosków w zakresie właściwości departamentu;
22) współpraca z:
a) organami administracji publicznej,
b) organizacjami reprezentującymi operatorów pocztowych oraz innymi organizacjami pozarządowymi,
c) organizacjami międzynarodowymi działającymi na rynku pocztowym;
23) udział w pracach grup roboczych Komisji Europejskiej, Europejskiego Komitetu ds. Regulacji Pocztowych, Światowego Związku Pocztowego, Post Europ.
2. W skład Departamentu Rynku Pocztowego wchodzą:
1) Wydział Kontroli Pocztowej | WKP; |
2) Wydział Analiz i Sprawozdawczości | WAS; |
3) Samodzielne Stanowisko do spraw Zezwoleń i Rejestru | SZR. |
Rozdział 6
Departament Zarządzania Zasobami Częstotliwości
§ 30. 1. Do zadań Departamentu Zarządzania Zasobami Częstotliwości należy:
1) gospodarka i koordynacja wykorzystania zasobów widma częstotliwości fal radiowych, w tym przygotowywanie propozycji zmian w Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości oraz współudział w pracach związanych z jej opracowywaniem;
2) krajowa i międzynarodowa koordynacja częstotliwości;
3) opracowywanie planów zagospodarowania częstotliwości oraz prowadzenie wszelkich spraw z tym związanych;
4) analiza potrzeb i stanu wykorzystania częstotliwości;
5) tworzenie warunków dla rozwoju krajowych służb radiokomunikacyjnych przez zapewnianie Rzeczypospolitej Polskiej niezbędnych przydziałów częstotliwości oraz dostępu do zasobów orbitalnych;
6) kształtowanie strategii rozwoju służb radiodyfuzyjnych (radiofonia i telewizja rozsiewcza, radiodyfuzja satelitarna) ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju technologii cyfrowej;
7) prowadzenie spraw dotyczących:
a) rezerwacji częstotliwości i zasobów orbitalnych,
b) wydawania, odmowy wydania, zmiany oraz cofania pozwoleń radiowych, z zastrzeżeniem § 40 ust. 1 pkt 4 i ust. 2b,
c) wydawania świadectw operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej amatorskiej, lotniczej, morskiej i żeglugi śródlądowej oraz prowadzenia obsługi komisji egzaminacyjnych do spraw wydawania tych świadectw;
8) koordynowanie prac związanych z prowadzeniem:
a) postępowań konsultacyjnych w sprawach określonych w Prawie telekomunikacyjnym w zakresie właściwości departamentu,
b) postępowań przetargowych na rezerwacje częstotliwości,
c) konkursów dotyczących rezerwacji częstotliwości;
9) prowadzenie ewidencji wydanych pozwoleń radiowych, rezerwacji częstotliwości oraz rezerwacji zasobów orbitalnych;
10) przyjmowanie zawiadomień o zamiarze wprowadzenia urządzenia radiowego do obrotu;
11) udzielanie zainteresowanym podmiotom informacji o możliwości wykorzystania częstotliwości;
12) współpraca z Departamentem Rynku Detalicznego Komunikacji Elektronicznej w zakresie opracowywania analiz dotyczących polskiego rynku telekomunikacyjnego w zakresie radiokomunikacji;
13) współpraca z Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków w zakresie właściwości departamentu;
14) współpraca z Biurem Finansów i Budżetu w zakresie pobierania opłat w zakresie właściwości departamentu;
15) współpraca z Departamentem Techniki w zakresie sporządzania sprawozdań dla Głównego Urzędu Statystycznego;
15a) współpraca z Departamentem Kontroli i Egzekucji w zakresie przygotowywania analiz wyników postępowań kontrolnych oraz przygotowywania projektów rozstrzygnięć w sprawach nakładania kar pieniężnych przewidzianych w Prawie telekomunikacyjnym;
16) współpraca z komórkami organizacyjnymi w zakresie eliminacji zakłóceń elektromagnetycznych;
17) inicjowanie prac badawczych dotyczących problematyki gospodarowania częstotliwościami;
18) monitoring ogólnoświatowych trendów oraz uczestnictwo w pracach organizacji i instytucji międzynarodowych, w szczególności ITU-R, CEPT i UE;
19) przygotowywanie opinii Prezesa dotyczących projektów ogłoszeń Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o możliwości uzyskania/rozszerzenia koncesji na cele rozpowszechniania i rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych;
20) współpraca z:
a) organami administracji publicznej,
b) krajowymi i międzynarodowymi organizacjami telekomunikacyjnymi oraz właściwymi urzędami innych państw.
2. W skład Departamentu Zarządzania Zasobami Częstotliwości wchodzą:
1) | Wydział Radiokomunikacji Ruchomej Lądowej i Satelitarnej | WRL; |
2) | Wydział Służb Stałych Ziemskich i Satelitarnych | WSZ; |
3) | Wydział Radiokomunikacji Morskiej, Lotniczej i Amatorskiej | WML; |
4) | Wydział Obsługi Administracyjno-Prawnej | WAP; |
5)' | Wydział Planowania i Inżynierii Widma | WIP; |
6) | Wydział Radiofonii | WRF; |
7) | Wydział Telewizji | WTV. |
Rozdział 7
Departament Techniki
§ 31. 1. Do zadań Departamentu Techniki należy:
1) gospodarowanie zasobami numeracji, w tym prowadzenie przetargów we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi;
2) opracowywanie projektów decyzji dotyczących przydziału, odmowy przydziału lub cofnięcia przydziału numeracji;
3) opracowywanie Tablic Zagospodarowania Numeracji;
4) prowadzenie postępowań konsultacyjnych w sprawach określonych w Prawie telekomunikacyjnym w zakresie właściwości departamentu;
5) prowadzenie:
a) rejestru numerów wykorzystywanych przez dostawców usług o podwyższonej opłacie,
b) ewidencji specyfikacji technicznych zakończeń sieci telekomunikacyjnych stosowanych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych;
6) prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących współkorzystania z infrastruktury telekomunikacyjnej;
7) przygotowywanie projektów decyzji w zakresie dostępu do budynków i infrastruktury telekomunikacyjnej;
8) ewidencjonowanie decyzji w zakresie dostępu do budynków i infrastruktury telekomunikacyjnej;
9) prowadzenie postępowań i przygotowywanie projektów decyzji w sprawach dotyczących zawieszania lub ograniczania zakresu realizacji uprawnień abonentów i użytkowników końcowych oraz obowiązków przedsiębiorców telekomunikacyjnych;
10) prowadzenie spraw związanych ze standardami i rozwiązaniami technicznymi związanymi z mediami cyfrowymi (radio i telewizja);
11) ewidencjonowanie umów o dostępie telekomunikacyjnym w zakresie dostępu do budynków i infrastruktury telekomunikacyjnej;
12) zbieranie i analizowanie informacji o:
a) specyfikacjach technicznych stosowanych zakończeń sieci,
b) charakterystykach technicznych interfejsów międzysieciowych stosowanych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych;
13) przygotowywanie propozycji rozwiązań technicznych, w celu usunięcia zagrożeń interoperacyjności usług telekomunikacyjnych;
14) informowanie Departamentu Kontroli i Egzekucji o zaistnieniu sytuacji powodującej konieczność nałożenia kar pieniężnych przewidzianych w Prawie telekomunikacyjnym w zakresie właściwości departamentu;
14a) informowanie Delegatury w Rzeszowie o konieczności przeprowadzenia administracyjnej egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym, w zakresie właściwości departamentu;
14b) współpraca z Departamentem Kontroli i Egzekucji w zakresie przygotowywania analiz wyników postępowań kontrolnych oraz przygotowywania projektów rozstrzygnięć w sprawach nakładania kar pieniężnych przewidzianych w Prawie telekomunikacyjnym;
15) sporządzanie – we współpracy z Departamentem Zarządzania Zasobami Częstotliwości, Departamentem Rynku Detalicznego Komunikacji Elektronicznej, Departamentem Rynku Hurtowego Komunikacji Elektronicznej i Departamentem Rynku Pocztowego – sprawozdań dla Głównego Urzędu Statystycznego;
16) współpraca z Gabinetem Prezesa w zakresie przeprowadzania postępowania notyfikacyjnego w zakresie właściwości departamentu;
17) współpraca z Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków w zakresie właściwości departamentu;
18) współpraca z Biurem Finansów i Budżetu w zakresie pobierania opłat w zakresie właściwości departamentu.
2. W skład Departamentu Techniki wchodzą:
1) | Wydział Gospodarki Numeracją | WGN; |
2) | Wydział Sieci Telekomunikacyjnych | WST; |
3) | Wydział do spraw Ogólnotechnicznych | WOT. |
Rozdział 8
Departament Kontroli i Egzekucji
§ 32. 1. Do zadań Departamentu Kontroli i Egzekucji należy:
1) prowadzenie postępowania kontrolnego oraz pokontrolnego w zakresie przestrzegania przepisów, decyzji oraz postanowień z zakresu telekomunikacji, gospodarki częstotliwościami lub spełniania wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej, z wyłączeniem spraw właściwych dla Departamentu Spraw Obronnych;
2) zlecanie przeprowadzenia przez delegatury postępowań kontrolnych w zakresie określonym w pkt 1;
3) badanie, za pomocą systemów zdalnej kontroli, spełniania przez przedsiębiorców wyznaczonych wskaźników dostępności i jakości usługi powszechnej oraz weryfikowanie, na podstawie wyników przeprowadzonych badań, informacji o jakości usługi powszechnej przekazywanych Prezesowi przez przedsiębiorców wyznaczonych;
4) wypracowywanie zatożeń kontroli znajdującej się w obrocie aparatury, w tym telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i urządzeń radiowych;
5) planowanie i koordynowanie postępowań kontrolnych w zakresie zadań Prezesa jako organu wyspecjalizowanego, w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087 z późn. zm.);
6) zlecanie zadań delegaturom oraz Gospodarstwu Pomocniczemu – Centralnemu Laboratorium Badań Technicznych w zakresie kontroli znajdującej się w obrocie aparatury, w tym telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i urządzeń radiowych;
7) wykonywanie, powierzonych Prezesowi przez Ministra Transportu, czynności kontrolnych dotyczących rodzaju i zakresu nakładów inwestycyjnych realizowanych przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego lub podmiot powiązany;
8) koordynowanie działalności delegatur dotyczącej wykrywania i eliminowania zakłóceń elektromagnetycznych oraz współpraca z delegaturami w tym zakresie;
9) opracowywanie sprawozdań i analiz w zakresie przeprowadzonych kontroli;
10) prowadzenie postępowań i przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w sprawach:
a) nakładania grzywny w celu przymuszenia na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 z późn. zm.), w sprawach prowadzonych przez departament,
b) naruszeń przepisów, decyzji lub postanowień z zakresu telekomunikacji,
c) nakładania kar pieniężnych przewidzianych w Prawie telekomunikacyjnym,
d) z wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy z zakresu kontroli wprowadzonej do obrotu aparatury;
11) koordynowanie działalności komórek organizacyjnych w zakresie stosowania środków egzekucyjnych;
12) współpraca z Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie:
a) opracowywania rocznych planów kontroli przeprowadzanych przez delegatury,
b) rozpatrywania skarg i wniosków w zakresie właściwości departamentu;
13) współpraca z organami administracji publicznej, w szczególności z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami celnymi oraz innymi instytucjami w zakresie kontroli wprowadzonej do obrotu aparatury.
2. W skład Departamentu Kontroli i Egzekucji wchodzą:
1) Wydział Kontroli Telekomunikacji | WKT; |
2) Wydział Kontroli Jakości Usług | WKJU; |
3) Wydział Nadzoru Rynku Wyrobów | WNR; |
4) Wydział Kontroli Radiokomunikacji i Centralna Stacja Kontroli Emisji Radiowych | WKR; |
5) Wydział Postępowań Pokontrolnych | WPP. |
Rozdział 9
Departament Spraw Obronnych
§ 33. 1.Do zadań Departamentu Spraw Obronnych należy:
1) realizowanie zadań wynikających z Planu Operacyjnego Funkcjonowania Urzędu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa (kryzysu polityczno-militarnego) i wojny;
2) przygotowanie stanowisk kierowania Prezesa w Dotychczasowym Miejscu Pracy (DMP) i Zapasowych Miejscach Pracy (ZMP);
3) udział w pracach nad opracowaniem i realizowaniem zadań wynikających z „Planu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych”;
4) koordynacja prac planistyczno-organizacyjnych w zakresie przygotowania Urzędu do militaryzacji;
5) uzgadnianie planów działań przedsiębiorców telekomunikacyjnych i operatorów świadczących usługi pocztowe w sytuacjach szczególnych zagrożeń oraz monitorowanie przygotowań do podjęcia tych działań;
6) kontrola realizacji przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych i operatorów świadczących usługi pocztowe zadań i obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego;
7) prowadzenie postępowań w sprawie odroczenia terminu realizacji zadań i obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym opracowywanie projektów decyzji;
8) prowadzenie prac związanych z realizacją zadań w zakresie wsparcia państwa gospodarza oraz innych uzgodnionych Celów Sił Zbrojnych NATO;
9) prowadzenie prac planistyczno-organizacyjnych umożliwiających wydzielanie zasobów z krajowej infrastruktury telekomunikacyjnej i pocztowej, wykorzystywanych na potrzeby systemu zarządzania i kierowania państwem w sytuacjach szczególnych zagrożeń i wojny;
10) planowanie i realizacja wydatków budżetowych w zakresie obronności;
11) koordynacja współpracy wojskowo-cywilnej Urzędu;
12) prowadzenie spraw kadrowych żołnierzy zawodowych oddelegowanych do pełnienia służby w Urzędzie;
13) udział w pracach Komitetu Planowania Łączności Cywilnej NATO oraz implementacja przyjętych rozwiązań i zaleceń;
14) planowanie i organizowanie szkoleń w zakresie obronności dla pracowników i Kierownictwa Urzędu;
15) udział w zapewnieniu połączenia wewnętrznej sieci telekomunikacyjnej stanowisk kierowania wchodzących w skład Systemu Kierowania Bezpieczeństwem Narodowym z sieciami przedsiębiorców telekomunikacyjnych;
16) udział w prowadzeniu postępowań kontrolnych zmierzających do nakładania kar pieniężnych przewidzianych w Prawie telekomunikacyjnym i Prawie pocztowym;
17) udział w realizacji przedsięwzięć związanych z dostosowaniem obiektów i infrastruktury telekomunikacyjnej przedsiębiorców telekomunikacyjnych do współpracy z ruchomymi urządzeniami telekomunikacyjnymi, zgodnie z potrzebami określonymi przez Ministra Obrony Narodowej lub ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
18) przygotowanie i aktualizowanie bazy danych o przedsiębiorcach telekomunikacyjnych i operatorach pocztowych, niezbędnej do przygotowania i wykorzystania obronnych systemów łączności;
19) przygotowywanie analiz dotyczących możliwości przedsiębiorców telekomunikacyjnych i operatorów pocztowych w zakresie ich wykorzystania na potrzeby obronne państwa;
20) reklamowanie pracowników Urzędu od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
21) współpraca z Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie opracowywania rocznych planów kontroli przeprowadzanych przez delegatury;
22) realizowanie zadań związanych z organizacją stałego dyżuru Prezesa.
2. W skład Departamentu Spraw Obronnych wchodzą:
1) | Wydział Spraw Telekomunikacyjnych i Pocztowych | WST; |
2) | Wydział Szkolenia i Współpracy z MON | WSW; |
3) | Wydział Inwestycji Obronnych | WIO; |
4) | Wydział Kontroli i Reagowania Kryzysowego | WKR. |
Rozdział 10
Departament Prawny
§ 34. 1. Do zadań Departamentu Prawnego należy wykonywanie obsługi prawnej Prezesa i Urzędu polegającej na:
1) opiniowaniu pod względem prawnym spraw zastrzeżonych do kompetencji Prezesa prowadzonych przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne;
2) udzielaniu opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa na żądanie członków Kierownictwa Urzędu oraz kierowników komórek organizacyjnych;
3) wykonywaniu, przy współudziale właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych, zastępstwa procesowego Prezesa przed sądami powszechnymi, organami administracji, Sądem Najwyższym i Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz innymi uprawnionymi organami;
4) wykonywaniu zastępstwa procesowego Dyrektora Generalnego przed sądami pracy;
5) redagowaniu Dziennika Urzędowego UKE zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz prowadzeniu zbiorów Dziennika;
6) prowadzeniu spraw związanych z rejestrowaniem oraz ogłaszaniem aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych w Dzienniku Urzędowym UKE;
7) informowaniu pracowników Urzędu za pomocą poczty elektronicznej o zmianach w przepisach prawa polskiego dotyczących telekomunikacji, radiokomunikacji, poczty, nadzoru rynku wyrobów i innych spraw należących do kompetencji Prezesa;
8) analizowaniu zmian w przepisach Unii Europejskiej i organizacji międzynarodowych w zakresie dotyczącym telekomunikacji, radiokomunikacji, poczty, nadzoru rynku wyrobów i innych spraw należących do kompetencji Prezesa, z punktu widzenia ich wpływu na prawo polskie;
9) uczestniczeniu w pracach nad przepisami prawa wspólnotowego i organizacji międzynarodowych oraz implementacją tych przepisów;
10) opiniowaniu projektów aktów prawnych oraz koordynowaniu prac związanych z opiniowaniem tych projektów przez komórki merytoryczne;
11) monitorowaniu przebiegu prac w Urzędzie nad projektami rozporządzeń do Prawa telekomunikacyjnego;
12) opiniowaniu aktów prawnych podlegających procedurze notyfikacji;
13) koordynacji współpracy Urzędu z innymi podmiotami w zakresie przygotowywania projektów ustaw i przepisów wykonawczych;
14) opracowywaniu i uzgadnianiu projektów aktów prawnych, o których mowa w § 16 ust. 1.
2. W skład Departamentu Prawnego wchodzą:
1) | Wydział Obsługi Postępowań Sądowych | WOS; |
2) | Wydział Obsługi Prawnej | WOP; |
3) | Wydział Legislacji | WL. |
Rozdział 11
Biuro Finansów i Budżetu
§ 35. 1. Do zadań Biura Finansów i Budżetu należy:
1) prowadzenie rachunkowości Urzędu zgodnie z przepisami o rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa;
2) sprawowanie nadzoru nad gospodarowaniem środkami budżetowymi, wykonaniem budżetu, realizacją harmonogramu zasileń zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.);
3) opracowanie projektu budżetu Urzędu przy współpracy innych komórek organizacyjnych;
4) sporządzanie planu finansowego dotyczącego działalności budżetowej Urzędu na podstawie planów rzeczowych sporządzonych przez komórki organizacyjne;
5) przyjmowanie, opracowywanie, analizowanie oraz weryfikowanie planów i sprawozdań finansowych komórek organizacyjnych (miesięcznych, kwartalnych, rocznych) w zakresie i terminach zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa;
6) miesięczne monitorowanie wykonania budżetu Urzędu i harmonogramu planu finansowo-rzeczowego;
7) sporządzanie zbiorczych sprawozdań finansowych Urzędu (kwartalnych, półrocznych, rocznych) wraz z częścią opisową;
8) prowadzenie zestawienia kosztów związanych z wykonywaniem zadań Prezesa w zakresie telekomunikacji;
9) prowadzenie rozliczeń z Ministerstwem Finansów;
10) gromadzenie i kompletowanie dokumentacji stanowiącej podstawę do naliczania opłat pobieranych przez Urząd, wystawiania not obciążeniowych i wezwań do zapłaty, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
11) monitorowanie należności i wpływów z opłaty telekomunikacyjnej;
12) monitorowanie należności i wpływów z opłat za przydział i prawo do wykorzystywania zasobów numeracji (w porozumieniu z komórkami merytorycznymi);
13) monitorowanie opłat za prawo do wykorzystywania częstotliwości i opłat z tytułu dysponowania częstotliwością;
14) pobieranie kar pieniężnych przewidzianych w Prawie telekomunikacyjnym;
15) wszczynanie postępowań egzekucyjnych w trybie administracyjnym dotyczących obowiązków o charakterze pieniężnym;
16) prowadzenie spraw związanych z umarzaniem, rozkładaniem na raty oraz odraczaniem terminu płatności należności pobieranych przez Urząd zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
17) ewidencjonowanie umów powodujących skutki finansowe dla Urzędu;
18) prowadzenie rozliczeń i dokumentacji związanej z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów i usług;
19) naliczanie wynagrodzeń pracowników Urzędu i sporządzanie list płac na podstawie danych przekazanych przez Biuro Administracji i Kadr;
20) rozliczanie umów cywilno-prawnych;
21) rozliczanie zwolnień lekarskich, naliczanie oraz wypłata zasiłków i świadczeń rodzinnych z ubezpieczenia społecznego, chorobowego i wypadkowego;
22) odprowadzanie należności publiczno-prawnych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Urzędu Skarbowego oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
23) sporządzanie deklaracji rozliczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Urzędu Skarbowego oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
2. W skład Biura Finansów i Budżetu wchodzą:
1) | Wydział Księgowości, Planowania i Realizacji Budżetu | WKB; |
2) | Wydział Ekonomiczny | WE; |
3) | Wydział Rachuby Płac | WRP. |
Rozdział 12
Biuro Administracji i Kadr
§ 36. 1. Do zadań Biura Administracji i Kadr należy:
1) prowadzenie Kancelarii Głównej;
2) organizacja prenumeraty prasy;
3) prowadzenie archiwum zakładowego;
4) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem instrukcji kancelaryjnej i instrukcji o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego i składnic akt w zakresie przekazywania korespondencji do Kancelarii Głównej i archiwum zakładowego;
5) wykonywanie zadań w zakresie zamówień publicznych zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.), w tym współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi w przygotowaniu dokumentacji postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
6) prowadzenie rejestru – udzielanych przez Urząd – zamówień publicznych przekraczających kwotę 6.000 EURO;
7) organizowanie zakupów według zgłoszonych zapotrzebowań komórek organizacyjnych;
8) zaopatrywanie komórek organizacyjnych w materiały i sprzęt biurowy oraz zapewnianie obsługi techniczno-gospodarczej Urzędu;
9) przygotowywanie projektów umów cywilnoprawnych dotyczących majątku Urzędu;
10) opracowywanie zasad oszczędnego i celowościowego gospodarowania przez pracowników powierzonym mieniem Urzędu;
11) sporządzanie planów zadań inwestycyjnych, planu remontów i planu zakupów materiałów eksploatacyjnych oraz sprawowanie nadzoru nad realizacją tych planów;
12) prowadzenie remontów, konserwacji i napraw (bieżących i serwisowych) oraz sprawowanie nadzoru nad prawidłowością działania urządzeń technicznych i sprzętu użytkowanego przez komórki organizacyjne;
13) administrowanie terenem i obiektami będącymi w dyspozycji Urzędu w miejscowości Borucza;
14) sprawowanie nadzoru nad eksploatacją środków transportowych Urzędu oraz prowadzenie ich ewidencji;
15) prowadzenie ewidencji mienia Urzędu;
16) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem systemu łączności w Centrali Urzędu;
17) techniczne i organizacyjne przygotowywanie oraz przeprowadzanie okresowych inwentaryzacji majątku Urzędu;
18) prowadzenie spraw związanych z wypełnianiem ustawowych obowiązków w zakresie planowania i realizacji zadań obrony cywilnej w Urzędzie;
19) realizacja polityki zarządzania zasobami osobowymi Urzędu;
20) analiza potrzeb rozwoju zawodowego pracowników Urzędu oraz planowanie i realizacja szkoleń i dokształcania;
21) organizacja opieki medycznej dla pracowników Urzędu;
22) obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
23) obsługa Komisji Dyscyplinarnej Urzędu.
2. W skład Biura Administracji i Kadr wchodzą:
1) | Wydział Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia | WZP; |
2) | Wydział Gospodarki i Transportu | WGT; |
3) | Wydział Kancelaryjno-Archiwalny | WKA; |
4) | Wydział Kadr i Szkoleń | WKS. |
Rozdział 13
Biuro Informatyki
§ 37. 1. Do zadań Biura Informatyki należy:
1) utrzymywanie systemów informatycznych Urzędu i zapewnianie pracownikom Urzędu wsparcia informatycznego i technicznego w codziennej pracy;
2) współudział w pracach planistycznych i badawczo-rozwojowych dotyczących systemów informatycznych Urzędu;
3) opracowywanie koncepcji systemu informatycznego Urzędu;
4) udział w budowie systemów informatycznych oraz we wdrażaniu tych systemów;
5) zarządzanie zasobami informacyjnymi Urzędu zgodnie z wymogami polityki bezpieczeństwa oraz innymi zasadami ustanowionymi przez Kierownictwo Urzędu, w tym sprawowanie nadzoru nad pracownikami zajmującymi się administracją systemów informatycznych w delegaturach;
6) kontrola wykorzystania środków informatycznych w komórkach organizacyjnych;
7) opiniowanie projektów przepisów prawa pod względem możliwości algorytmizacji i automatyzacji procedur przetwarzania, udostępniania i wymiany informacji;
8) współpraca z podmiotami świadczącymi usługi wsparcia technicznego na rzecz Urzędu w zakresie rozwiązywania problemów wynikających z funkcjonowania systemów;
9) współpraca z przedstawicielami serwisu w zakresie napraw, rozbudowy lub wymiany sprzętu informatycznego oraz oprogramowania;
10) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie prowadzonych prac informatycznych.
2. W skład Biura Informatyki wchodzą:
1) | Wydział Informatyzacji Procesów | WIP; |
2) | Wydział Utrzymania Systemów | WUS; |
3) | Wydział Wsparcia Technicznego | WWT; |
4) | Samodzielne Stanowisko do spraw Architektury Systemów | SAS. |
Rozdział 14
Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych
§ 38. 1. Do zadań Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
1) organizowanie ochrony informacji niejawnych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631);
2) prowadzenie Kancelarii Tajnej;
3) archiwizowanie i udostępnianie dokumentów zawierających informacje niejawne, znajdujących się w ewidencji Urzędu;
4) przygotowywanie i prowadzenie postępowań sprawdzających;
5) zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych przeznaczonych do przetwarzania informacji niejawnych;
6) prowadzenie okresowej kontroli obiegu dokumentów zawierających informacje niejawne i ich ewidencji;
7) prowadzenie kontroli ochrony informacji niejawnych w Urzędzie;
8) obsługa Dyrektora Generalnego w zakresie składania oświadczeń majątkowych przez pracowników Urzędu oraz ewidencji, wydawania i niszczenia pieczęci i pieczątek służbowych;
9) sprawowanie nadzoru nad ochroną fizyczną obiektów Urzędu zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2005 r., Nr 145, poz. 1221 z późn. zm.);
10) zapewnienie ochrony danych osobowych w Urzędzie;
11) szkolenie pracowników Urzędu w zakresie ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych;
12) organizowanie przewozu przesyłek zawierających informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową lub służbową.
2. W skład Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych wchodzą:
1) Wydział Ochrony Obiegu Informacji Niejawnych – Kancelaria Tajna WOIN;
2) Samodzielne stanowisko pracy do spraw Ochrony Danych Osobowych SOD.
Rozdział 15
Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego
§ 39. 1. Do zadań Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego należy:
1) wspieranie Kierownictwa Urzędu w osiąganiu wytyczonych celów poprzez systematyczne i konsekwentne działanie służące ocenie i poprawie skuteczności zarządzania ryzykiem występującym w działalności Urzędu, systemu kontroli oraz procesów zarządzania Urzędem, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) oraz komunikatem Ministra Finansów Nr 6/KF/2004 z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie ogłoszenia „Kodeksu etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” i „Karty audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 5, poz. 28);
2) przeprowadzanie czynności audytowych oraz doradczych w komórkach organizacyjnych i Gospodarstwie Pomocniczym – Centralnym Laboratorium Badań Technicznych.
2. Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego w zakresie wykonywania swoich zadań współpracuje z audytorami zewnętrznymi oraz kontrolerami wewnętrznymi i zewnętrznymi.
3. Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego posiada strukturę bezwydziałową.
Rozdział 16
Delegatury
§ 40. 1. Do zadań delegatury należy:
1) prowadzenie postępowań kontrolnych i pokontrolnych dotyczących przestrzegania przepisów, decyzji oraz postanowień z zakresu:
a) telekomunikacji,
b) radiokomunikacji,
c) poczty;
2) wykonywanie zadań w zakresie kontroli aparatury znajdującej się w obrocie zgodnie z rocznym planem kontroli;
3) współpraca z innymi delegaturami w zakresie przeprowadzanych postępowań kontrolnych i pokontrolnych, a w razie potrzeby dokonania czynności na obszarze działania innej delegatury, udzielanie pomocy w tym zakresie;
4) opracowywanie projektów decyzji w zakresie wydawania, zmiany oraz cofania pozwoleń radiowych, z wyłączeniem pozwoleń dotyczących urządzeń radiowych:
a) o zasięgu ogólnopolskim,
b) przeznaczonych do:
– świadczenia usług telekomunikacyjnych w sieciach o zasięgu większym niż dwie strefy numeracyjne, określone w planie numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych,
– rozpowszechniania lub rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych;
c) używanych w służbie radiokomunikacji ruchomej lądowej w zakresie:
– ruchomej publicznej sieci telefonicznej zgodnie ze standardami NMT 450, GSM 900 i GSM 1800 dla operatorów tych sieci,
– dyspozytorskiej sieci radiokomunikacji ruchomej lądowej służby zdrowia działającej na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie 168 MHz;
5) przyjmowanie wniosków o wpis do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych i wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru;
6) prowadzenie postępowań mediacyjnych w sprawach sporów cywilnoprawnych między konsumentem a:
a) dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,
b) operatorem świadczącym usługi pocztowe we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi;
7) rozpatrywanie skarg:
a) wnoszonych na podstawie art. 101 ust. 2 Prawa telekomunikacyjnego,
b) dotyczących zakłóceń w odbiorze radiowym i telewizyjnym oraz zakłóceń pracy urządzeń i sieci telekomunikacyjnych,
c) dotyczących dostarczania lub świadczenia usług telekomunikacyjnych i pocztowych, kierowanych przez odbiorców tych usług;
8) wszczynanie postępowań administracyjnych w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym oraz prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym;
9) nakładanie kar pieniężnych przewidzianych w Prawie telekomunikacyjnym zgodnie z udzielonym przez Prezesa upoważnieniem;
10) opracowywanie sprawozdań i analiz z przeprowadzonych kontroli;
11) zapewnianie obsługi administracyjnej stałego polubownego sądu konsumenckiego przy Prezesie;
12) współpraca z delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
13) współpraca z organami ścigania i opracowywanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na podstawie ustaleń dokonanych podczas postępowań kontrolnych i pokontrolnych, o których mowa w pkt 1 i 2, oraz skarg i interwencji kierowanych do delegatury przez odbiorców usług telekomunikacyjnych i pocztowych;
14) realizowanie zadań związanych z obronnością, bezpieczeństwem państwa oraz bezpieczeństwem i porządkiem publicznym we współpracy z Departamentem Spraw Obronnych;
15) wykonywanie innych czynności zleconych przez Prezesa lub Dyrektora Generalnego w zakresie ich ustawowych uprawnień.
2. Do zadań Delegatury w Gdyni i Delegatury w Szczecinie należy współpraca z Departamentem Zarządzania Zasobami Częstotliwości w zakresie zapewnienia obsługi komisji egzaminacyjnej do spraw świadectw operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej i żeglugi śródlądowej.
2a. Do zadań Delegatury w Rzeszowie należy:
1) prowadzenie postępowań egzekucyjnych w administracji w zakresie wykonania zastępczego;
2) udzielanie wsparcia merytorycznego komórkom organizacyjnym w przypadku nakładania na zobowiązanego grzywny w celu przymuszenia;
3) udzielanie wsparcia merytorycznego komórkom organizacyjnym przy wydawaniu zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia podstaw do nałożenia kar przewidzianych w Prawie telekomunikacyjnym.
2b. Do zadań Delegatury w Warszawie należy prowadzenie spraw dotyczących wydawania, odmowy wydania, zmiany oraz cofania pozwoleń radiowych na używanie urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacji ruchomej lądowej w zakresie:
1) ruchomej publicznej sieci telefonicznej zgodnie ze standardami NMT 450, GSM 900 i GSM 1800 dla operatorów tych sieci;
2) dyspozytorskiej sieci radiokomunikacji ruchomej lądowej służby zdrowia działającej na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie 168 MHz.
3. W skład delegatury wchodzą:
1) | Wydział Ewidencji i Pozwoleń | WEP; |
2) | Wydział Kontroli Radiowej i Zwalczania Zakłóceń | WKR; |
3) | Wydział Kontroli Telekomunikacyjnej i Pocztowej | WKT; |
4) | Samodzielne Stanowisko do spraw Finansowo-Księgowych | SFK. |
4. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zmiany w ramach struktury delegatury w zależności od specyfiki warunków pracy delegatury.
5. Dyrektor Generalny dokonuje zmian, o których mowa w ust. 4, na wniosek dyrektora delegatury.
6. Obsługę prawną delegatur zapewniają ich dyrektorzy zgodnie z zasadami ustalonymi przez Departament Prawny i zatwierdzonymi przez Dyrektora Generalnego.
Załącznik nr 2
Załącznik do regulaminu organizacyjnego komórki organizacyjnej
Schemat organizacyjny komórki organizacyjnej
[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 6 Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 12 lutego 2007 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Urzędowi Komunikacji Elektronicznej (Dz.U.UKE. Nr 6, poz. 13). Zmiana weszła w życie 21 lutego 2007 r.