Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2021-12-31 do 2023-09-16
Wersja archiwalna od 2021-12-31 do 2023-09-16
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 30 grudnia 2021 r.
w sprawie zasad (polityki) rachunkowości Ministerstwa Zdrowia dysponenta głównego środków budżetowych części 46 - Zdrowie
Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, 2105 i 2106) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ustala się zasady (politykę) rachunkowości Ministerstwa Zdrowia - dysponenta głównego środków budżetowych części 46 - Zdrowie, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§ 2. Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 grudnia 2018 r. w sprawie zasad (polityki) rachunkowości Ministerstwa Zdrowia dysponenta głównego środków budżetowych części 46 - Zdrowie (Dz. Urz. Min. Zdrow. z 2018 r. poz. 122 oraz z 2019 r. poz. 52).
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA |
Adam Niedzielski |
|
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).
Załącznik do zarządzenia
Ministra Zdrowia
z dnia 30 grudnia 2021 r. poz. 111
ZASADY (POLITYKA) RACHUNKOWOŚCI MINISTERSTWA ZDROWIA
dysponenta głównego środków budżetowych części 46 - Zdrowie
1. Wprowadzenie
1.1. Minister Zdrowia (z siedzibą ul. Miodowa 15, 00-952 Warszawa, REGON 0000287987, NIP 525 19 18 554), jako dysponent główny środków budżetowych prowadzi rachunkowość według zasad określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, 2105 i 2106) oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342).
1.2. Ministerstwo Zdrowia stosuje w pełni zasady rachunkowości określone ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, w szczególności zasadę rzetelnego obrazu, zasadę ciągłości i kontynuacji, a także przepisy dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych, dowodów księgowych i inwentaryzacji.
1.3. Odpowiedzialnym za prowadzenie ksiąg rachunkowych jest główny księgowy części 46 - Zdrowie.
1.4. Sprawozdanie finansowe Ministerstwa Zdrowia, sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.
1.5. Sprawozdanie finansowe sporządzane jest nie później, niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego.
1.6. Sprawozdanie podpisuje minister właściwy do spraw zdrowia i główny księgowy części 46 -Zdrowie.
1.7. Roczne sprawozdanie finansowe nie podlega badaniu przez biegłego rewidenta.
1.8. Łączne sprawozdanie finansowe dysponenta głównego części 46 - Zdrowie publikowane jest w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie do dnia 10 maja roku następnego.
1.9. Zasady (polityka) rachunkowości mają na celu przedstawienie obowiązujących w Ministerstwie Zdrowia:
1) ogólnych zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych;
2) sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych:
a) Zakładowego Planu Kont,
b) wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych,
c) opisu systemu przetwarzania danych (systemu informatycznego),
d) systemu służącego ochronie danych (w szczególności dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonywania w nich zapisów).
2. Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych dla części 46 - Zdrowie
2.1. W Ministerstwie Zdrowia obowiązują następujące zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:
1) księgi rachunkowe prowadzi się w języku polskim i w walucie polskiej;
2) księgi rachunkowe prowadzi się przy użyciu oprogramowania komputerowego Quorum QNT;
3) księgi rachunkowe otwiera się na początek każdego roku obrotowego;
4) księgi rachunkowe prowadzi się zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości w sposób bieżący, rzetelny i sprawdzalny;
5) księgi rachunkowe zamyka się na dzień kończący rok obrotowy;
6) zamknięcie ksiąg rachunkowych następuje poprzez nieodwracalne wyłączenie możliwości dokonywania zapisów księgowych w zbiorach danych tworzących zamknięte księgi rachunkowe;
7) ewidencję ponoszonych kosztów ujmuje się w układzie rodzajowym;
8) majątek trwały Skarbu Państwa sfinansowany przez ministra właściwego do spraw zdrowia, a użytkowany przez jednostki podległe i nadzorowane przez ministra właściwego do spraw zdrowia jest inwentaryzowany przez te jednostki;
9) dochody i wydatki budżetu państwa ujmowane są w księgach rachunkowych na odrębnych kontach w zakresie kasowo zrealizowanych wpływów i wydatków dokonanych na bankowym rachunku bieżącym dysponenta części 46 - Zdrowie;
10) operacje gospodarcze ujmuje się w księgach rachunkowych według zasad określonych w art. 6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, poprzez ujęcie wszystkich operacji dotyczących danego roku budżetowego;
11) w zakresie wydatków budżetowych ujmuje się w księgach rachunkowych również zaangażowanie;
12) należności i zobowiązania wycenia się według zasad określonych w ustawie o rachunkowości, z zastrzeżeniem że nie tworzy się rezerw na należności z tytułu dochodów i wydatków budżetowych;
13) wartość należności aktualizuje się na dzień bilansowy - 31 grudnia każdego roku;
14) odsetki od niezapłaconych w terminie należności i zobowiązań ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich zapłaty lub pod datą ostatniego dnia kwartału w wysokości odsetek należnych na koniec tego kwartału.
2.2. Dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów na wniosek głównego księgowego, w przypadku konieczności wprowadzenia aktualizacji w Zakładowym Planie Kont dla części 46 - Zdrowie, w odniesieniu do kont syntetycznych, w związku ze zmianami w zasadach wykonywania budżetu, gospodarki finansowej lub sprawozdawczości budżetowej będzie przedkładał stosowne zmiany do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
2.3. Główny księgowy części 46 - Zdrowie zobowiązany jest do weryfikacji i uaktualniania kont analitycznych, stosownie do potrzeb planowania, analizy, sprawozdawczości i rozliczeń.
2.4. Po zamknięciu ksiąg rachunkowych główny księgowy dokona weryfikacji kont analitycznych do potrzeb roku następnego.
2.5. W Wydziale Księgowości Departamentu Budżetu i Finansów prowadzony jest Centralny Rejestr Umów zawieranych z kontrahentami na realizację świadczeń zdrowotnych, finansowanych przez Ministra Zdrowia z części 46 - Zdrowie.
2.6. Księgi rachunkowe Ministerstwa Zdrowia prowadzone są za pomocą komputerowego systemu informatycznego dla obsługi finansowo-księgowej.
2.7. Określenie roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych.
2.7.1. Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
2.7.2. Księgi rachunkowe zamyka się na dzień kończący rok obrotowy, który jest dniem bilansowym.
2.7.3. Ustala się następujące okresy sprawozdawcze:
1) sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych;
2) Ministerstwo Zdrowia sporządza sprawozdania budżetowe Rb na zasadach i w terminach określonych w:
- rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1564 oraz z 2021 r. poz. 964),
- rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1731),
- rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. poz. 2396);
3) szczegółowa procedura opracowywania przez wydziały Departamentu Budżetu i Finansów sprawozdań budżetowych przedstawiona jest w Instrukcji wewnętrznej określającej procedurę obiegu dokumentów finansowo-księgowych i zasad ich kontroli dotyczących środków budżetowych dla części 46 - Zdrowie i pozabudżetowych oraz procedurę sporządzania przez Wydziały Departamentu Budżetu i Finansów zbiorczych sprawozdań budżetowych i pozabudżetowych otrzymywanych z jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
2.8. Technika prowadzenia ksiąg rachunkowych.
2.8.1. Księgi rachunkowe prowadzone są przy użyciu komputerów z wykorzystaniem oprogramowania wspomagającego ich prowadzenie.
2.8.2. Zintegrowany System Informatyczny Wspomagający Zarządzanie Zasobami Ministerstwa Zdrowia - Dysponent Główny (ZSIWZZ MZ), jest oparty na systemie Quorum QNT wersja 2021/3, produkcji firmy QNT Systemy Informatyczne Sp. z o.o. w Zabrzu, silnik bazy Sybase Anywhere 12, wdrożony do eksploatacji dnia 1 stycznia 2017 r.
2.8.3. Ewidencja księgowa na kontach księgi głównej spełnia następujące zasady:
1) zasadę podwójnego księgowania;
2) systematycznego i chronologicznego prowadzenia ewidencji na kontach księgi głównej;
3) chronologicznego ujęcia zdarzeń, kolejnej numeracji, ciągłości liczenia sum zapisów i umożliwienia jednoznacznego powiązania ze sprawdzonymi i zatwierdzonymi dowodami księgowymi;
4) dopuszcza się ujemny zapis na kontach, w celu prawidłowego ustalenia wysokości obrotów na poszczególnych kontach.
2.8.4. Struktura i wzajemne powiązania zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na informatycznych nośnikach danych oraz zasady przechowywania są zawarte w Podręczniku Bazy Danych dla Zintegrowanego Systemu Informatycznego Wspomagającego Zarządzanie Zasobami Ministerstwa Zdrowia - Dysponent Główny.
2.8.5. Księgi rachunkowe Ministerstwa Zdrowia obejmują:
1) dziennik i konta księgi głównej służące do chronologicznego i systematycznego ujęcia wszystkich zdarzeń i operacji gospodarczych;
2) konta ksiąg pomocniczych, które prowadzi się dla:
a) rozrachunków z odbiorcami i dostawcami,
b) pozostałych rozrachunków,
c) operacji sprzedaży,
d) kosztów,
e) innych istotnych składników aktywów i pasywów.
2.9. Metody i terminy inwentaryzowania składników majątkowych.
2.9.1. Inwentaryzacja aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych prowadzona jest na ostatni dzień każdego roku obrotowego drogą otrzymywania od banków potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych stanu aktywów.
2.9.2. Inwentaryzacja sald należności i zobowiązań prowadzona jest pomiędzy 30 września bieżącego roku budżetowego a 15. dniem następnego roku, zgodnie z art. 26 ust 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
3. Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych
3.1. Zakładowy Plan Kont zawiera wykaz kont:
1) syntetycznych,
2) analitycznych, w tym konta:
a) bilansowe,
b) wynikowe.
3) pozabilansowe.
3.2. Zasady stosowania klasyfikacji budżetowej wynikają z obowiązujących przepisów dotyczących szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
3.3. Wykaz kont syntetycznych:
Konta bilansowe
Zespół 0 - Majątek trwały
030 Długoterminowe aktywa finansowe
Zespół 1 - Środki pieniężne i rachunki bankowe
130 Rachunek bieżący budżetu części 46 - Zdrowie
136 Rachunek państwowych funduszy celowych
139 Inne rachunki bankowe
140 Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne
Zespół 2 - Rozrachunki i rozliczenia
200 Zobowiązania Skarbu Państwa przejęte przez Ministra Zdrowia
201 Rozrachunki z dostawcami z tytułu świadczeń wysokospecjalistycznych
202 Rozrachunki z dostawcami z tytułu zakupów inwestycyjnych ratownictwa medycznego
203 Rozrachunki z dostawcami z tytułu specjalizacji medycznych
204 Rozrachunki z usługodawcami
205 Rozrachunki z dostawcami
206 Rozrachunki z dostawcami z tytułu zakupu leków i materiałów medycznych
207 Rozrachunki z dostawcami z tytułu zakupu usług zdrowotnych
208 Rozrachunki z dostawcami z tytułu zakupu usług pozostałych
209 Rozrachunki z dostawcami z tytułu medycyny pracy /azbest leczenie uzdrowiskowe/
210 Rozrachunki z dostawcami usług medycznych z tytułu medycyny pracy
211 Rozrachunki z dostawcami z tytułu zakupu pozostałych usług - wsparcie jednostek samorządu terytorialnego
212 Rozrachunki z dostawcami z tytułu zakupu pozostałych usług /Krajowy Punkt Centralny, studia pomostowe/
213 Rozrachunki z dostawcami z tytułu zakupu usług medycznych /cudzoziemcy, medycyna sportowa/
214 Pozostałe rozrachunki z dostawcami
221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
222 Rozliczenie dochodów budżetowych
223 Rozliczenie wydatków budżetowych
224 Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich
226 Długoterminowe należności budżetowe
227 Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich
240 Pozostałe rozrachunki
245 Wpływy do wyjaśnienia
289 Rozrachunki z dostawcami z tytułu wydatków na zakupy inwestycyjne
290 Odpisy aktualizujące należności
Zespół 4 - Koszty wg rodzajów i ich rozliczenie
409 Pozostałe koszty rodzajowe
Zespół 7 - Przychody, dochody i koszty
720 Przychody z tytułu dochodów budżetowych
751 Koszty finansowe
761 Pozostałe koszty operacyjne
Zespól 8 - Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
800 Fundusz jednostki
810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje
840 Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów
853 Fundusze celowe
860 Wynik finansowy
Konta pozabilansowe
900 Zabezpieczenia wykonania umów (weksle i gwarancje bankowe)
925 Należności pozabilansowe
926 Odpisy aktualizujące należności pozabilansowe
980 Plan finansowy wydatków budżetowych
981 Plan finansowy niewygasających wydatków
982 Plan wydatków środków europejskich
983 Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego
984 Zaangażowanie wydatków środków europejskich przyszłych lat
990 Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym
991 Planowane dochody budżetowe
992 Zapewnienie finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa
998 Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
999 Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat
3.3.1. Ewidencja operacji z wykonania budżetu w układzie zadaniowym w formie „funkcja - zadanie-podzadanie-działanie" prowadzona jest na wyodrębnionych kontach układu zadaniowego, poprzez wymiary kontrolingowe, tak aby wprowadzane do systemu księgowego dowody księgowe były odzwierciedleniem części zadaniowej.
3.3.2. Ewidencja szczegółowa do prowadzonych kont będzie umożliwiała obok ujmowania zdarzeń gospodarczych w układzie klasyfikacji budżetowej, także ewidencje wykonania budżetu w układzie zadaniowym.
3.3.3. Każdy dokument rozliczeniowy ujmowany w ewidencji dysponenta głównego części 46 - Zdrowie będzie opisywany przez poszczególne komórki organizacyjne Ministerstwa Zdrowia oraz wydziały Departamentu Budżetu i Finansów wg schematów załączonych do EZD (Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją).
3.4. Dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów na wniosek głównego księgowego zwraca się do ministra właściwego do spraw zdrowia o wyrażenie zgody na rozpoczęcie procedowania wprowadzenia zmian w Zakładowym Planie Kont dla części 46 - Zdrowie.
3.5. Konta, o których mowa w poz. 3.3. 1-3, funkcjonują według następujących zasad:
1) konta syntetyczne działają na podstawie zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
2) konta Zakładowego Planu Kont są powiązane ze wzorami sprawozdawczości budżetowej, określonymi w obowiązującym:
- rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej,
- rozporządzeniu Ministra Finansów z dna 28 grudnia 2011 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym,
- rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.
3.6. Rachunki bankowe dochodów i wydatków dla części 46 - Zdrowie, rachunki bankowe pomocnicze dotyczące działalności pozabudżetowej prowadzone są w Narodowym Banku Polskim. Rachunki funduszy celowych oraz innych funduszy specjalnego przeznaczenia prowadzone są w Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie. Rachunek pomocniczy do obsługi wpłat na współfinansowanie realizacji programów i projektów finansowanych z udziałem środków europejskich prowadzony jest w Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie.
3.7. OPIS KONT
Konto 030 - Długoterminowe aktywa finansowe
Konto 030 służy do ewidencji długoterminowych aktywów finansowych, w szczególności akcji i innych długoterminowych aktywów finansowych, o terminie wykupu dłuższym niż rok.
Na stronie Wn konta 030 ujmuje się zwiększenia.
Na stronie Ma konta 030 ujmuje się zmniejszenia stanu długoterminowych aktywów finansowych.
Konto 030 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość długoterminowych aktywów finansowych.
Konto 130 - Rachunek bieżący budżetu części 46 - Zdrowie
Konto 130 służy do ewidencji stanu środków pieniężnych oraz operacji pieniężnych dokonywanych na bankowym rachunku wydatków i dochodów.
Zapisy na koncie 130 dokonywane są na podstawie dowodów bankowych.
Na stronie Wn konta 130 ujmuje się wpływy środków pieniężnych otrzymanych z tytułu:
- realizacji wydatków budżetowych, zgodnie z planem finansowym oraz dla dysponentów niższego stopnia, w powiązaniu z kontem 223 - Rozliczenie wydatków budżetowych;
- zrealizowanych dochodów budżetowych, w korespondencji z kontem 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych.
Na stronie Ma konta 130 ujmuje się:
- wypłaty z rachunku bieżącego w powiązaniu z kontem 223 - Rozliczenie wydatków budżetowych oraz pozostałymi kontami zespołu „2";
- okresowe przelewy dochodów budżetowych do budżetu, w korespondencji z kontem 222 - Rozliczenie dochodów budżetowych.
Konto 130 może wykazywać w ciągu roku saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bieżącym.
Saldo konta 130 za rok miniony, zarówno w zakresie dochodów jak i wydatków, ulega likwidacji w wyniku księgowania w obrotach minionego roku budżetowego operacji dotyczących zwrotu niewykorzystanych środków na wydatki oraz odprowadzenia dochodów budżetowych.
Konto 136 - Rachunek państwowych funduszy celowych
Konto 136 służy do ewidencji środków pieniężnych państwowych funduszy celowych, zgromadzonych na wyodrębnionych rachunkach bankowych, którymi dysponuje minister właściwy do spraw zdrowia.
Na stronie Wn konta 136 ujmuje się wpływy środków.
Na stronie Ma konta 136 ujmuje się wypłaty środków z rachunku bankowego w powiązaniu z kontem 853 - Fundusze celowe, 240 - Pozostałe rozrachunki oraz 140 - Krótkoterminowe aktywa finansowe.
Konto 136 może wykazywać saldo Wn wskazujące na stan środków pieniężnych zgromadzonych w banku.
Konto 139 - Inne rachunki bankowe
Konto 139 służy do ewidencji środków pieniężnych wydzielonych na innych rachunkach bankowych niż rachunki bieżące.
Na stronie Wn konta 139 ujmuje się wpływy na rachunki pomocnicze.
Na stronie Ma konta 139 ujmuje się rozchody tych środków w powiązaniu z kontem 240 - Pozostałe rozrachunki, z kontem 223 - Rozliczenie wydatków budżetowych oraz z kontem 853 - Fundusze celowe, w zakresie mi.in. innych funduszy specjalnego przeznaczenia.
Do konta 139 prowadzona jest ewidencja według kontrahentów, z którymi te środki są rozliczane.
Konto 139 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych znajdujących się na innych rachunkach bankowych.
Konto 140 - Krótkoterminowe aktywa finansowe
Konto 140 służy do ewidencji lokat bankowych funduszu celowego, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia.
Na stronie Wn konta 140 ujmuje się zwiększenia środków pieniężnych.
Na stronie Ma konta 140 ujmuje się zmniejszenia ich stanu w powiązaniu z kontem 136 - Rachunek państwowych funduszy celowych.
Konto 140 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan krótkoterminowych aktywów finansowych.
Konto 200 - Zobowiązania Skarbu Państwa przejęte przez Ministra Zdrowia
Konto 200 służy do ewidencji i rozliczeń przejętych przez Ministra Zdrowia zobowiązań po likwidowanych jednostkach.
Na stronie Wn konta 200 ujmuje się wartość spłaconych zobowiązań w powiązaniu z kontem 130 - Rachunek bieżący części 46 - Zdrowie.
Na stronie Ma konta 200 ujmuje się wartość przejętych zobowiązań w powiązaniu z kontem 800 - Fundusz jednostki.
Konto 200 może mieć dwa salda, które ustala się na podstawie ewidencji analitycznej.
Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma stan zobowiązań.
Konta rozrachunkowe zespołu 2 od 201 do 214 oraz 289
Konta te służą do ewidencji wszelkich rozrachunków z tytułu dostaw, robót i usług.
Na stronie Wn kont zespołu 2 ujmuje się należności oraz spłatę zobowiązań w powiazaniu z kontem 130 - Rachunek bieżący budżetu części 46 - Zdrowie, a na stronie Ma zobowiązania i należności wynikające z faktur bądź rozliczeń, w powiązaniu z kontem 409 - Pozostałe koszty rodzajowe.
Konta Zespołu 2 mogą mieć dwa salda, które ustala się na podstawie ewidencji analitycznej w wyniku sumowania oddzielnie sald należności i sald zobowiązań występujących na kontach rozrachunków z poszczególnymi kontrahentami. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma stan zobowiązań.
Konto 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych
Konto 221 służy do ewidencji należności z tytułu dochodów budżetowych.
Na stronie Wn konta 221 ujmuje się przypisane należności z tytułu dochodów budżetowych, w powiązaniu z kontem 720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych, należności wynikające z rozliczeń dotacji przenoszone z konta 224 - Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich, jak również zwroty nadpłat w korespondencji z kontem 130 - Rachunek bieżący budżetu części 46 - Zdrowie.
Na stronie Ma konta 221 ujmuje się wpłaty należności z tytułu dochodów budżetowych w powiazaniu z kontem 130 - Rachunek bieżący budżetu części 46 - Zdrowie oraz odpisy (zmniejszenia) należności z tytułu dochodów budżetowych.
Konto 222 - Rozliczenie dochodów budżetowych
Konto 222 służy do ewidencji rozliczeń z tytułu zrealizowanych dochodów budżetowych.
Na stronie Wn konta 222 ujmuje się zrealizowane dochody budżetowe w korespondencji z kontem 130 - Rachunek bieżący budżetu części 46 - Zdrowie.
Na stronie Ma konta 222 dokonuje się rocznych przeksięgowań zrealizowanych dochodów budżetowych na konto 800 - Fundusz jednostki.
Konto 223 - Rozliczenie wydatków budżetowych
Konto 223 służy do ewidencji rozliczenia zrealizowanych wydatków budżetowych, w tym wydatków w ramach współfinansowania programów i projektów realizowanych ze środków europejskich.
Na stronie Wn konta 223 ujmuje się:
- okresowe przelewy środków budżetowych dla dysponentów niższego stopnia w powiązaniu z kontem 130 - Rachunek bieżący budżetu części 46 - Zdrowie;
- zwrot do Ministerstwa Finansów środków niewykorzystanych w danym roku budżetowym, w powiązaniu z kontem 130 - Rachunek bieżący budżetu części 46 - Zdrowie;
- przeniesienie na koniec roku, na podstawie sprawozdania budżetowego Rb-28 - sprawozdanie z wykonania wydatków budżetu państwa, zrealizowanych wydatków budżetowych na konto 800 - Fundusz jednostki.
Na stronie Ma konta 223 ujmuje się:
- okresowe wpływy środków budżetowych (zasileń) otrzymanych na pokrycie wydatków budżetowych jednostek budżetowych i podległych w korespondencji z kontem 130 - Rachunek bieżący części 46 - Zdrowie;
- otrzymane zwroty od dysponentów niższego stopnia środków budżetowych niewykorzystanych na wydatki, w korespondencji z kontem 130 - Rachunek bieżący części 46 - Zdrowie.
Konto 223 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan środków budżetowych otrzymanych na pokrycie wydatków budżetowych.
Konto 224 - Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich.
Konto 224 służy do ewidencji rozliczenia przez organ dotujący udzielonych dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich.
Na stronie Wn konta 224 ujmuje się:
- wartość dotacji przekazanych przez organ dotujący;
- wartość płatności na rzecz beneficjentów dokonanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Na stronie Ma konta 224 ujmuje się:
- wartość dotacji uznanych za wykorzystane i rozliczone, w korespondencji z kontem 810 - Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje i płatności z budżetu środków europejskich;
- informacje z Banku Gospodarstwa Krajowego o zwrocie niewykorzystanych środków europejskich.
Ewidencja do konta 224 zapewnia możliwość ustalenia wartości przekazanej dotacji wg jednostek oraz przeznaczenia dotacji.
Saldo Wn konta 224 oznacza wartość niewykorzystanych, nierozliczonych dotacji lub wartość dotacji należnych do zwrotu w roku, w którym zostały przekazane.
Rozliczone i przypisane do zwrotu dotacje, które organ dotujący zalicza do dochodów budżetowych są ujmowane na koncie 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych.
Konto 226 - Długoterminowe należności budżetowe
Konto 226 służy do ewidencji długoterminowych należności lub długoterminowych rozliczeń z budżetem.
Na stronie Wn konta 226 ujmuje się w szczególności:
- długoterminowe należności ewidencjonowane w korespondencji z kontem 840 - Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów;
- przeniesienie należności krótkoterminowych do długoterminowych, w korespondencji z kontem 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych.
Na stronie Ma konta 226 ujmuje się w szczególności przeniesienie należności długoterminowych do krótkoterminowych, w korespondencji z kontem 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych.
Konto 226 może wykazywać saldo Wn, które wykazuje wartość długoterminowych należności z tytułu dochodów budżetowych.
Konto 227 - Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich.
Konto 227 służy do ewidencji rozliczeń i wydatków z budżetu środków europejskich ujętych w planie wydatków środków europejskich.
Na stronie Wn konta 227 ujmuje się okresowo kwoty wykonanych wydatków z budżetu środków europejskich na podstawie sprawozdań budżetowych w powiązaniu z kontem 800 - Fundusz jednostki.
Na stronie Ma konta 227 ujmuje się wartość dokonanych płatności przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz beneficjentów z tytułu wydatków ujętych w planach finansowych tych instytucji, w korespondencji z kontami Zespołu „2" oraz kontem 224 - Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich.
Konto 240 - Pozostałe rozrachunki
Na koncie 240 ewidencjonuje się zarówno krajowe jak i zagraniczne należności i roszczenia oraz zobowiązania nieobjęte ewidencją na kontach rozliczeniowych Zespołu „2". Na stronie Wn konta 240 ujmuje się:
- wypłaty sum na zlecenie, sum depozytowych oraz zwrot pozostałości tych sum;
- roszczenia sporne.
Na stronie Ma konta 240 ujmuje się:
- wpłaty sum depozytowych i sum na zlecenie;
- naliczone przez bank odsetki od sum depozytowych i sum na zlecenie;
- odpisanie (zmniejszenie) zasądzonych lub oddalonych roszczeń spornych.
Ewidencję analityczną do konta 240 prowadzi się według jednostek.
Na koncie 240 mogą występować dwa salda będące sumą sald występujących na kontach analitycznych. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma stan zobowiązań.
Konto 245 - Wpływy do wyjaśnienia
Konto 245 służy do ewidencji wpłaconych na rachunki bankowe, niewyjaśnionych kwot należności z tytułu dochodów budżetowych i innych tytułów.
Na stronie Wn konta 245 ujmuje się w szczególności kwoty wyjaśnionych wpłat i ich zwroty.
Na stronie Ma konta 245 ujmuje się w szczególności kwoty niewyjaśnionych wpłat.
Konto 245 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan niewyjaśnionych wpłat.
Konto 290 - Odpisy aktualizujące należności
Konto 290 służy do ewidencji odpisów aktualizujących należności.
Na stronie Wn konta 290 ujmuje się zmniejszenie wartości odpisów aktualizujących należności.
Na stronie Ma konta 290 ujmuje się naliczone odpisy i ich zwiększenie.
Konto 290 może wykazywać saldo Ma, które oznacza wartość odpisów aktualizujących należności.
Konto 409 - Pozostałe koszty rodzajowe
Konto 409 służy do ewidencji kosztów w układzie rodzajowym związanych z zakresem zadań części 46 - Zdrowie.
Na stronie Wn konta 409 ujmuje się koszty rodzajowe w powiązaniu z kontami Zespołu „2" strona Ma.
Konto 409 w ciągu roku wykazuje saldo Wn, które pod datą 31 grudnia przenosi się na konto 860 - Wynik finansowy.
Konto 720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych
Konto 720 służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych.
Na stronie Wn konta 720 ujmuje się odpisy z tytułu dochodów budżetowych w powiązaniu z kontem 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych.
Na stronie Ma konta 720 ujmuje się przychody z tytułu dochodów budżetowych.
W końcu roku obrotowego saldo konta 720 przenosi się na konto 860 - Wynik finansowy.
Na koniec roku konto 720 nie wykazuje salda.
Konto 751 - Koszty finansowe
Konto 751 służy do ewidencji kosztów finansowych, na które składają się przede wszystkim naliczone wymagalne od jednostek odsetki.
Na stronie Wn konta 751 księguje się koszty operacji finansowych.
Saldo konta 751 na koniec roku przenosi się na stronę Wn konta 860 - Wynik finansowy i wobec tego konto nie wykazuje salda.
Konto 761 - Pozostałe koszty operacyjne
Konto 761 służy do ewidencji kosztów niezwiązanych z podstawową działalnością.
Na stronie Wn konta 761 ujmuje się w szczególności umorzone i nieściągalne należności, odpisy aktualizujące należności, koszty postępowania spornego i egzekucyjnego, kary.
W końcu roku obrotowego przenosi się saldo konta 761 na stronę Wn konta 860 - Wynik finansowy.
Konto 800 - Fundusz jednostki
Konto 800 służy do ewidencji równowartości majątku trwałego i obrotowego oraz występujących w tym zakresie zmian.
Na stronie Wn konta 800 ujmuje się:
- przeksięgowanie w roku następnym straty bilansowej roku ubiegłego z konta 860 - Wynik finansowy;
- przeksięgowanie pod datą 31 grudnia zrealizowanych dochodów budżetowych w powiązaniu z kontem 222 - Rozliczenie dochodów budżetowych;
- przeksięgowanie pod datą 31 grudnia salda konta 810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje.
Na stronie Ma konta 800 ujmuje się:
- przeksięgowanie w roku następnym zysku bilansowego roku ubiegłego z konta 860 - Wynik finansowy;
- przeksięgowanie pod datą 31 grudnia zrealizowanych wydatków budżetowych w powiązaniu z kontem 223 - Rozliczenie wydatków budżetowych;
- roczne przeksięgowanie wydatków dokonanych ze środków europejskich z konta 227 Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich.
Konto 810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje
Konto 810 służy do ewidencji dotacji budżetowych przekazanych z budżetu w części uznanej za wykorzystane lub rozliczone.
Na stronie Wn konta 810 ujmuje się w powiązaniu z kontem 224 - Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich:
- dotacje przekazane w części uznanej za wykorzystane lub rozliczone;
- wartość płatności z budżetu środków europejskich uznanych za rozliczone.
Na stronie Ma konta 810 ujmuje się przeksięgowanie w końcu roku obrotowego salda konta 810 na konto 800 - Fundusz jednostki.
Na koniec roku konto 810 nie wykazuje salda.
Konto 840 Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów
Konto 840 służy do ewidencji przychodów zaliczanych do przyszłych okresów oraz do rozliczeń międzyokresowych.
Na stronie Wn konta 840 ujmuje się zmniejszenia przychodów w powiązaniu z kontem 720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych strona Ma (odpis na dany rok).
Na stronie Ma konta 840 ujmuje się przychody przyszłych okresów oraz ich zwiększenia w powiązaniu z kontem 226 - Długoterminowe należności budżetowe.
Konto 840 może wykazywać saldo Ma, które wskazuje stan przychodów zaliczanych do przyszłych okresów.
Konto 853 Fundusze celowe
Konto 853 służy do ewidencji stanu zwiększeń i zmniejszeń państwowych funduszy celowych oraz innych funduszy specjalnego przeznaczenia.
Na stronie Wn konta 853 ujmuje się koszty oraz inne niż koszty zmniejszenia funduszy.
Na stronie Ma konta 853 ujmuje się przychody oraz pozostałe zwiększenia.
Ewidencja szczegółowa do konta 853 powinna pozwolić na ustalenie zwiększeń i zmniejszeń oraz stanu końcowego każdego z funduszy oddzielnie.
Konto 853 może wykazywać saldo Ma, które wyraża stan funduszy celowych oraz innych funduszy specjalnego przeznaczenia.
Konto 860 - Wynik finansowy
Konto 860 służy do ustalenia na koniec roku obrotowego wyniku finansowego.
Na stronie Wn konta 860 ujmuje się przeksięgowanie poniesionych kosztów działalności, kosztów finansowych, pozostałych kosztów operacyjnych, wyniku finansowego za rok ubiegły (zysk netto) z konta 800 - Fundusz jednostki.
Na stronie Ma konta 860 w końcu roku ujmuje się sumę uzyskanych przychodów z tytułu dochodów budżetowych w korespondencji z kontem 720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych, przeksięgowanie wyniku finansowego za rok ubiegły (strata) z konta 800 - Fundusz jednostki.
Saldo konta 860 wyraża na koniec roku wynik finansowy. W roku następnym saldo konta 860 przeksięgowuje się na konto 800 - Fundusz jednostki.
Konto 900 - Zabezpieczenie wykonania umów
Konto 900 służy do ewidencjonowania zabezpieczeń wykonania umów.
Na stronie Wn konta 900 księgowane są zabezpieczenia należytego wykonania umów oraz gwarancje bankowe (weksle obce, akty poddania się egzekucji) oraz ze znakiem ujemnym zwrot tych zabezpieczeń po upływie terminu.
Konto 900 może wykazywać saldo Wn oznaczające wartość zabezpieczeń wykonania umów oraz gwarancji bakowych.
Konto 925 - Należności pozabilansowe
Konto 925 służy do ewidencji należności nieściągalnych, w tym wierzytelności od dłużników wykreślonych z Krajowego Rejestru Sądowego.
Na stronie Wn konta 925 ujmowana jest kwota należności nieściągalnych, w tym wierzytelności od dłużników wykreślonych z Krajowego Rejestru Sądowego.
Na stronie Ma konta 925 ujmowane jest zmniejszenie kwoty należności nieściągalnych, w tym od dłużników wykreślonych z Krajowego Rejestru Sądowego.
Konto 925 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan należności nieściągalnych. Ewidencja analityczna konta 925 prowadzona jest z podziałem na poszczególnych dłużników.
Konto 926 - Odpisy aktualizujące należności pozabilansowe
Konto 926 służy do ewidencji odpisów aktualizujących kwoty należności na koncie 925 - Należności pozabilansowe.
Na stronie Wn konta 926 ujmowane są zmniejszenia kwot odpisów aktualizujących należności na koncie 925 - Należności pozabilansowe.
Na stronie Ma konta 926 ujmowane są zwiększenia kwot odpisów aktualizujących należności na koncie 925 - Należności pozabilansowe.
Saldo konta 926 oznacza wartość odpisów aktualizujących należności na koncie 925 - Należności pozabilansowe.
Ewidencja analityczna konta 926 prowadzona jest z podziałem na poszczególnych dłużników.
Konto 980 - Plan finansowy wydatków budżetowych
Konto 980 służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta środków budżetowych.
Na stronie Wn konta 980 ujmuje się plan finansowy wydatków budżetowych oraz jego zmiany.
Na stronie Ma konta 980 ujmuje się:
- równowartość zrealizowanych wydatków budżetowych;
- zwroty niewykorzystanych środków budżetowych.
Ewidencja szczegółowa do konta 980 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego wydatków budżetowych części 46 - Zdrowie.
Konto 980 nie wykazuje na koniec roku salda.
Konto 981 - Plan finansowy niewygasających wydatków
Konto 981 służy do ewidencji planu finansowego wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego, dysponenta środków budżetowych.
Na stronie Wn konta 981 ujmuje się plan finansowy wydatków niewygasających ujęty wg rozporządzenia wydanego na podstawie z art. 181 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
Na stronie Ma konta 981 ujmuje się:
- równowartość zrealizowanych wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego;
- zwroty niewykorzystanych środków niewygasających z upływem roku budżetowego.
Ewidencja szczegółowa do konta 981 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego części 46 - Zdrowie.
Konto 981 nie wykazuje na koniec roku salda.
Konto 982 - Plan wydatków środków europejskich
Konto 982 służy do ewidencji kwot ujętych w planach wydatków środków europejskich dysponenta środków budżetowych.
Na stronie Wn konta 982 ujmuje się plan wydatków środków europejskich oraz jego zmiany.
Na stronie Ma konta 982 ujmuje się:
- równowartość zrealizowanych wydatków środków europejskich;
- wartość planu niezrealizowanych wydatków.
Ewidencja szczegółowa do konta 982 jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej.
Konto 983 - Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego
Konto 983 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków środków europejskich na dany rok budżetowy.
Na stronie Wn konta 983 ujmuje się wartość sfinansowanych wydatków środków europejskich w danym roku budżetowym.
Na stronie Ma konta 983 ujmuje się zaangażowanie wydatków w kwocie obciążającej plan finansowy, wynikającej z decyzji lub zawartych z beneficjentami umów o dofinansowanie projektów finansowanych z udziałem środków europejskich, których wykonanie spowoduje konieczność dokonania wydatków środków w roku bieżącym.
Na koniec roku konto 983 nie wykazuje salda.
Konto 984 - Zaangażowanie wydatków europejskich przyszłych lat
Konto 984 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków środków europejskich przyszłych lat.
Na stronie Wn konta 984 ujmuje się równowartość zaangażowanych wydatków budżetu środków europejskich w latach poprzednich, a obciążających plan wydatków roku bieżącego przeznaczony do realizacji w roku bieżącym.
Na stronie Ma konta 984 ujmuje się wysokość zaangażowania wydatków środków europejskich lat przyszłych.
Na koniec roku konto 984 może wykazać saldo Ma oznaczające zaangażowanie wydatków środków europejskich.
Konto 990 - Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym
Konto 990 służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych w układzie zadaniowym.
Na stronie Wn konta 990 ujmuje się plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym oraz jego zmiany.
Na stronie Ma konta 990 ujmuje się równowartość zrealizowanych wydatków budżetowych w układzie zadaniowym oraz wartość planu niezrealizowanego.
Konto 990 nie wykazuje salda na koniec roku.
Konto 991 - Planowane dochody budżetowe
Konto 991 służy do ewidencji planu finansowego dochodów budżetowych dysponenta środków budżetowych.
Na stronie Wn konta 991 ujmuje się realizację planu finansowego dochodów budżetowych.
Na stronie Ma konta 991 ujmuje się plan finansowy dochodów budżetowych.
Konto 992 -Zapewnienie finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa
Konto 992 służy do ewidencji kwot ujętych w zapewnieniach finansowania lub dofinansowania wydatków, projektów i programów z budżetu państwa.
Na stronie Wn konta 992 ujmuje się kwoty udzielonego zapewnienia.
Na stronie Ma konta 992 ujmuje się przeniesienie kwot z ww. zapewnienia na konto 980 - Plan finansowy wydatków budżetowych.
Konto 998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
Konto 998 służy do ewidencji zaangażowania wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym na dany rok przewidzianych do realizacji w danym roku budżetowym.
Na stronie Wn konta 998 ujmuje się:
- równowartość dokonanych w danym roku budżetowym wydatków budżetowych;
- równowartość zaangażowanych wydatków, które będą obciążały wydatki roku następnego.
Na stronie Ma konta 998 ujmuje się zaangażowanie wydatków budżetowych bieżącego roku czyli wartość umów, decyzji i innych postanowień, których wykonanie spowoduje konieczność wydatkowania środków budżetowych w danym roku.
Ujęte na koncie 998 zaangażowanie wydatków budżetowych wykazuje się w sprawozdaniach miesięcznych Rb-28 - sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetu państwa.
Ewidencja szczegółowa do konta 998 jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej.
Na koniec roku konto 998 nie wykazuje salda.
Konto 999 - Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat
Konto 999 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych przyszłych lat, które mają być zrealizowane w latach następnych.
Na stronie Wn konta 999 ujmuje się równowartość zaangażowania wydatków budżetowych dokonanego w latach poprzednich, a przewidzianych do realizacji w planie finansowym wydatków danego roku.
Na koncie Ma 999 ujmuje się równowartość przeksięgowanego z konta 998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego, zaangażowania wydatków, które były planowane na rok kończący się, a nie zostały wykonane w wyniku przesunięcia do realizacji na przyszły rok oraz zaangażowanie dotyczące lat przyszłych.
Na koniec roku konto 999 może wykazywać saldo Ma, które oznacza wartość zaangażowania wydatków budżetowych przyszłych lat.
4. System prowadzenia danych
4.1. Ochrona dokumentów i ksiąg rachunkowych.
4.1.1. Następujące elementy systemu rachunkowości Ministerstwa Zdrowia podlegają fizycznemu zabezpieczeniu, które zapewnia ochronę przed dostępem osób nieupoważnionych, niedozwolonymi zmianami, nieupoważnionym rozpowszechnianiem, uszkodzeniem lub zniszczeniem:
1) sprzęt komputerowy wspomagający księgowość;
2) księgowy system informatyczny;
3) zapasowe kopie zapisów księgowych;
4) zasady (polityka) rachunkowości;
5) księgi rachunkowe;
6) dowody księgowe;
7) sprawozdania finansowe.
4.1.2. Dostęp do systemów jest chroniony z wykorzystaniem identyfikatora i hasła.
4.1.3. Zmianę hasła automatycznie wymusza system lub administrator systemu.
4.1.3.1. Liczba cykli zmian hasła, w ramach których hasło musi być unikatowe: 10;
4.1.3.2. Konto użytkownika blokowane jest po 30 dniach od ostatniej zmiany hasła;
4.1.3.3. Konto użytkownika blokowane jest po 3 nieudanych próbach zalogowania.
4.2. Okresy przechowywania zbiorów.
4.2.1. Trwałemu przechowywaniu podlegają roczne sprawozdania finansowe.
4.2.2. Okresowemu przechowywaniu podlegają:
1) dokumentacja przyjętego sposobu prowadzenia rachunkowości - przez okres nie krótszy niż 5 lat od upływu ich ważności;
2) księgi rachunkowe oraz pozostałe dowody księgowe i dokumenty - przez okres 5 lat;
3) dokumenty dotyczące finansowania programów operacyjnych ze środków UE i współfinansowanych przechowywane są zgodnie z zasadami określonymi w art. 140 rozporządzenia parlamentu europejskiego i rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.).
4.2.3. Powyższe terminy oblicza się od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane zbiory (dokumenty) dotyczą.
4.2.4. Szczegółowe zasady przechowywania i archiwizowania dokumentów są określone w zarządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt w Ministerstwie Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. poz. 53, z późn. zm.) oraz w zarządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie wprowadzenia w Ministerstwie Zdrowia instrukcji o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego (Dz. Urz. Min. Zdrow. poz. 104).
4.3. Opis komputerowego systemu informatycznego dla obsługi finansowo-księgowej. Zintegrowany System Informatyczny Wspomagający Zarządzanie Zasobami Ministerstwa Zdrowia - Dysponent Główny (ZSIWZZ MZ DG) opartego na systemie Quorum QNT wersja 2021/3 firmy QNT Systemy Informatyczne Sp. z o.o. w Zabrzu programu finansowo-księgowego.
4.3.1. Wyciąg zbioru danych tworzących księgi rachunkowe wraz z opisem systemu informatycznego komputerowego programu finansowo-księgowego ZSIWZZ MZ DG, wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg rachunkowych części 46 - Zdrowie, sporządzony jest w oparciu o instrukcje użytkownika programu.
4.3.2. W skład systemu ZSIWZZ MZ DG wchodzą następujące zbiory:
1) program fk.exe zawierający kod wykonywalny;
2) program wywołujący aplikację qnt.exe;
3) zbiory pomocnicze konfigurujące pracę programu oraz zbiory zawierające wzorce raportów.
4.3.3. System Quorum wykorzystuje mechanizmy środowiska bazy danych Sybase Adaptive Server Anywhere.
Baza danych jest zapisana w plikach:
1) qnt dane.db - jest to główny plik bazy danych zawierający wszystkie informacje konieczne do prawidłowej pracy systemu;
2) qnt dane.log - jest plikiem technicznym zawierający zakodowany wykaz wykonanych operacji a także dane statystyczne służące optymalizacji pracy systemu bazodanowego.
4.3.4. Opis algorytmów przetwarzania i struktur danych.
4.3.4.1. W strukturze modułu F-K wyróżnia się dziesięć głównych bloków:
1) Rejestry - księgowe, kasowe, bankowe, Vat, faktur;
2) Finanse - wyciągi bankowe, raporty kasowe, przelewy, upomnienia, noty odsetkowe, potwierdzenie sald;
3) Dokumenty - dokumenty księgowe, księgowanie, akceptacja dokumentów, dziennik obrotów, harmonogramy, plany;
4) Faktury - sprzedaż, wykaz produktów, wykaz faktur;
5) Obsługa - blokady rejestrów, stornowanie, bilans zamknięcia, bilans otwarcia, przekodowanie planu kont;
6) Zestawienia - karty kont, obrotów i sald, rozrachunków, przelewów, raportów kasowych i bankowych, operacji kasowych i bankowych, faktur, Vat - sprzedaży i zakupu oraz moduł do tworzenia zestawień własnych użytkowników;
7) Sprawozdawczość - sprawozdania budżetowe Rb, podatkowe, deklaracje NIP-2 i NIP-8;
8) Parametry - księgowe oraz kontroli poprawności dokumentów księgowych, definicje obliczeń zestawień VAT, odsetek karnych, windykacji, formuły importów, edytory druków;
9) Wykazy - kontrahentów, rozrachunków, banków, walut, klasyfikacji budżetowej (paragrafy, zadania, analityka) lokalizacji;
10) Słowniki - analityki dodatkowej, typów rozrachunków, rodzajów płatności, tabel kursowych, rodzajów operacji, kodów SWIFT, grup kont bankowych, parametrów kontrahentów.
4.3.4.2. Ogólny schemat przetwarzania danych wygląda następująco:
1) informacje księgowe są wprowadzane do dokumentów;
2) z zatwierdzonych dokumentów jest tworzony dziennik obrotów;
3) z rejestrów są tworzone informacje o rozrachunkach;
4) z trwale zatwierdzonych dokumentów księgowych jest tworzony dziennik;
5) informacje zapisane w dokumentach księgowych tworzą obroty odpowiednich kont;
6) informacje zapisane w dokumentach księgowych i przeniesione do rozrachunków tworzą „obroty" odpowiednich kontrahentów.
7) Rejestry:
a) Rejestry księgowe;
b) Rejestry wyciągów bankowych;
c) Rejestry VAT;
d) Rejestry faktur.
Wykaz tablic zbioru danych bazy modułu Finansowo-Księgowego wykorzystywanych w Wydziale Księgowości Departamentu Budżetu i Finansów w Ministerstwie Zdrowia znajduje się w dokumencie „Wkład do polityki rachunkowości Zintegrowany System Informatyczny Wspomagający Zarządzanie Zasobami Ministerstwa Zdrowia".
4.3.4.3. Dokumenty księgowe mogą być tworzone przez księgowanie automatyczne, np. przelewów bankowych, dowodów kasowych, faktur albo przez ręczną dekretację bezpośrednio do księgi głównej.
4.3.5. Podstawowymi zbiorami zawierającymi dane są: zbiór planu kont, analityk dodatkowych, kontrahentów, dokumentów, operacji i sald. Pozostałe zbiory danych opisują konfiguracje bazy danych oraz zawierają tabele pomocnicze.
4.3.6. Zbiór planu kont składa się z kont syntetycznych i analitycznych. Na każdym koncie są zapisane bezpośrednio bilans otwarcia oraz miesięczne obroty konta z poszczególnych okresów, a ponadto pozycje opisowe i klasyfikacja typu konta. Obroty konta i bilans otwarcia kont syntetycznych stanowią sumę odpowiednich operacji i bilans otwarcia odpowiadających im kont analitycznych.
4.3.7. Ze zbioru planu kont powstają zestawienie planu kont, obrotów i sald kont syntetycznych, obrotów i sald kont analitycznych oraz zestawienie analizy wydatków budżetowych i realizacji planu wydatków.
4.3.8. Zbiór dokumentów zawiera podstawowe dane dokumentów księgowych i dekretacji.
4.3.9. Dokument księgowy jest jednoznacznie identyfikowany przez jego rodzaj, datę i numer dowodu w danym miesiącu. W przypadku wyciągów bankowych nie umieszcza się na nich dekretu, ponieważ sposób przetwarzania danych zapewnia automatyczne powiązanie dokumentu źródłowego z zapisem w systemie informatycznym, a ujęcie ich na określonych kontach następuje według stałego i powtarzalnego algorytmu.
4.3.10. System posiada mechanizmy pozwalające na zachowanie ciągłości numerowania dokumentów księgowych w ramach rejestru i roku. Wprowadzenie dekretacji do zbioru dokumentów księgowych powoduje natychmiastowe uaktualnienie obrotów kont wg symboli Wn i /lub Ma o wpisaną w dekretacji kwotę. Dekretacje mogą być wprowadzane bezpośrednio przez użytkowników lub mogą być importowane z zewnętrznych zbiorów o ustalonym formacie.
4.3.11. Zapisy ze zbioru - dokumentów księgowych umożliwiają wykonanie zestawienia dzienników i zapisów obrotów konta.
4.3.12. System Quorum spełnia kryteria: poufności, integralności, dostępności, rozliczalności, autentyczności i niezawodności.
4.3.12.1. Kryterium poufności polega na ochronie przed ujawnieniem informacji nieuprawnionemu odbiorcy.
4.3.12.2. Kryterium integralności polega na ochronie przed modyfikacją lub zniekształceniem przez osobę nieuprawnioną.
4.3.12.3. Kryterium dostępności polega na zagwarantowaniu uprawnionemu dostępu do informacji przy zachowaniu określonych rygorów czasowych.
4.3.12.4. Kryterium rozliczalności polega na określeniu i weryfikowaniu odpowiedzialności za działania, usługi i funkcje realizowane za pośrednictwem systemu.
4.3.12.5. Kryterium autentyczności polega na możliwości weryfikacji tożsamości podmiotów lub prawdziwości systemu.
4.3.12.6. Kryterium niezawodności polega na gwarancji odpowiedniego zachowania się systemu i otrzymania wyników.
4.3.13. Do najważniejszych zagrożeń, na które jest narażony System należą:
4.3.13.1. Przechwycenie, modyfikacja lub zniszczenie informacji;
4.3.13.2. Całkowita lub częściowa utrata danych;
4.3.13.3. Celowe wprowadzenie błędnych danych przez osoby nieuprawnione;
4.3.13.4. Wejście w posiadanie danych przez osoby nieuprawnione.
4.3.14. W celu zapobieżenia zagrożeniom, należy zapewnić:
4.3.14.1. Uniemożliwienie dostępu do danych i systemu ich przetwarzania osobom nieuprawnionym przez fizyczne ograniczenie dostępności do sprzętu komputerowego;
4.3.14.2. Uniemożliwienie dostępu do danych i systemu ich przetwarzania osobom nieuprawnionym przez stosowanie programowych zasad ochrony, w szczególności uwierzytelnienie i autoryzacja użytkowników;
4.3.14.3. Odpowiednie, adekwatne do wykonywania zadań zdefiniowanie praw dostępu poszczególnym użytkownikom;
4.3.14.4. Systematyczne wykonywanie kopii bezpieczeństwa elementów programowych Systemu;
4.3.14.5. Systematyczne wykonywanie kopii bezpieczeństwa baz danych Systemu;
4.3.14.6. Kontrolowanie wszelkich nośników na obecność wirusów przy pomocy specjalistycznego oprogramowania.
4.3.15. Szczegółowe zasady funkcjonowania programu finansowo-księgowego są opisane w instrukcji użytkownika modułu F-K.
4.3.16. Metoda i częstotliwość tworzenia kopii zapasowych.
4.3.16.1. Kopia zapasowa systemu informatycznego przetwarzającego dane:
4.3.16.1.1. Pełną kopię wykonuje się po wprowadzeniu zmian do Systemu;
4.3.16.1.2. Kopię umieszcza się na twardych dyskach lub taśmach magnetycznych zarządzanych przez system kopii zapasowych;
4.3.16.1.3. Kopię wykonuje się w dwóch egzemplarzach. Obie kopie są przechowywane w Centrum e-Zdrowia w dwóch niezależnych od siebie lokalizacjach.
4.3.16.2. Kopia zapasowa danych przetwarzanych w Systemie:
4.3.16.2.1. Pełną kopię wykonuje się codziennie;
4.3.16.2.2. Kopię umieszcza się na twardych dyskach lub taśmach magnetycznych;
4.3.16.2.3. Kopię wykonuje się w dwóch egzemplarzach, jeden przechowywany jest w organizacji, drugi poza nią;
4.3.16.3. Kopia danych konfiguracyjnych Systemu:
4.3.16.3.1. Pełną kopię wykonuje się po wprowadzeniu zmian;
4.3.16.3.2. Kopię umieszcza się na twardych dyskach lub taśmach magnetycznych;
4.3.16.3.3. Kopię wykonuje się w dwóch egzemplarzach. Obie kopie są przechowywane w Centrum e-Zdrowia w dwóch niezależnych od siebie lokalizacjach.
4.3.16.4. Po zakończeniu kwartału lub roku obrotowego Centrum e-Zdrowia wykonuje pełną kopię danych systemu F-K dysponenta części na nośnik zewnętrzny, który przechowywany jest w Centrum e-Zdrowia.
4.3.17. Procedury likwidacji danych:
4.3.17.1. Likwidacja danych następuje z chwilą utraty ich przydatności lub uszkodzenia;
4.3.17.2. Dane zapisane na nośniku informatycznym ulegają usunięciu za pomocą oprogramowania przeznaczonego do tego celu;
4.3.17.3. Nośniki informatyczne ulegają zniszczeniu poprzez np. pocięcie, fizyczne zniszczenie lub jego demagnetyzację;
4.3.17.4. Niepotrzebne wydruki danych ulegają zniszczeniu za pomocą niszczarki.
4.3.18. Zintegrowany system Quorum zainstalowany jest na serwerach znajdujących się w serwerowni Centrum e-Zdrowia.