Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-03-19
Wersja aktualna od 2022-03-19
obowiązujący
ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 17 marca 2022 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie utworzenia państwowej jednostki budżetowej pod nazwą "Instytut Finansów"
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 30 kwietnia 2021 r. w sprawie utworzenia państwowej jednostki budżetowej pod nazwą "Instytut Finansów" (Dz. Urz. Min. Fin., Fund. i Pol. Reg. poz. 67) załącznik do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Z dniem wejścia w życie zarządzenia:
1) znosi się:
a) Radę Instytutu Finansów,
b) Radę Naukową Instytutu Finansów;
2) kończy się kadencja członków Rady Instytutu Finansów.
§ 3. Dyrektor Instytutu Finansów przedłoży Ministrowi Finansów do zatwierdzenia regulamin organizacyjny Instytutu Finansów, w terminie 10 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Finansów: wz. A. Soboń
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1947).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 1236, 1535, 1773, 1927, 1981, 2054 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 583.
Załącznik do zarządzenia Ministra Finansów
z dnia 18 marca 2022r. (poz. 21)
STATUT INSTYTUTU FINANSÓW
§ 1. 1. Instytut Finansów, zwany dalej "Instytutem", jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych, zwanego dalej "Ministrem".
2. Siedzibą Instytutu jest Warszawa.
§ 2. 1.Przedmiotem działalności Instytutu jest prowadzenie strategicznych oraz interdyscyplinarnych badań i analiz w zakresie finansów publicznych, budżetu i instytucji finansowych oraz upowszechnianie wiedzy i edukacja w tym zakresie.
2. Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1) opracowywanie ekspertyz, opinii i raportów dotyczących finansów publicznych, budżetu i instytucji finansowych;
2) opracowywanie propozycji zmian w obszarze finansów publicznych, budżetu i instytucji finansowych;
3) badanie funkcjonowania i rozwoju instytucji prawa finansów publicznych, budżetu i instytucji finansowych w praktyce;
4) działalność edukacyjna i szkoleniowa w zakresie finansów publicznych, budżetu i instytucji finansowych;
5) działalność wydawnicza, w tym publikacja raportów i artykułów naukowych z zakresu finansów publicznych, budżetu i instytucji finansowych.
3. Instytut współdziała, w zakresie realizowanych zadań, z urzędem obsługującym Ministra, innymi jednostkami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi, w tym jednostkami organizacyjnymi Krajowej Administracji Skarbowej.
4. W związku z prowadzoną działalnością Instytut może prowadzić w szczególności następujące działania:
1) organizować krajowe i międzynarodowe konferencje, seminaria oraz przedsięwzięcia o charakterze promocyjnym, edukacyjnym i informacyjnym;
2) organizować i prowadzić kształcenie, w tym kursy i szkolenia;
3) współpracować z krajowymi i zagranicznymi podmiotami, w szczególności uczelniami, instytutami badawczymi i innymi jednostkami naukowymi;
4) tworzyć fora wymiany wiedzy z ekspertami i naukowcami;
5) przyznawać nagrody Instytutu osobom zasłużonym w obszarze finansów publicznych, budżetu lub instytucji finansowych.
§ 3. 1. Instytut wykonuje swoje zadania na podstawie rocznego planu działalności Instytutu.
2. Minister może zgłaszać propozycje do planu, o którym mowa w ust. 1.
3. Minister może zlecać Instytutowi realizację zadań nieobjętych planem, o którym mowa w ust. 1.
§ 4. Instytut w celu realizacji zadań może zwracać się do Ministra lub jednostek mu podległych lub przez niego nadzorowanych o udostępnianie niezbędnych danych oraz dokumentów, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, w szczególności dotyczących tajemnic ustawowo chronionych.
§ 5. 1. W skład Instytutu wchodzą:
1) Dyrektor Instytutu;
2) Zastępca albo Zastępcy Dyrektora Instytutu;
3) Główny Księgowy;
4) komórki organizacyjne, w tym:
a) Biuro Dyrektora Instytutu,
b) Zespół Polityk Publicznych,
c) Zespół Badań Podatkowych,
d) Zespół Makroekonomiczny,
e) Zespół Analiz Behawioralnych i Badań Społecznych,
f) Zespół Edukacyjno-Wydawniczy.
2. Przy Dyrektorze Instytutu działa Rada Naukowa Instytutu Finansów, zwana dalej "Radą Naukową".
§ 6. 1. Dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje Minister.
2. Do zadań Dyrektora Instytutu należy w szczególności:
1) kierowanie Instytutem i reprezentowanie go na zewnątrz;
2) sporządzenie regulaminu organizacyjnego Instytutu;
3) sporządzanie rocznego planu działalności Instytutu;
4) sporządzanie rocznego sprawozdania z wykonania rocznego planu działalności Instytutu;
5) zatwierdzanie regulaminu Rady Naukowej;
6) powoływanie i odwoływanie Zastępców Dyrektora Instytutu, kierowników komórek organizacyjnych Instytutu oraz członków Rady Naukowej. Do czasu powołania Zastępcy Dyrektora Instytutu lub kierownika komórki organizacyjnej Instytutu, Dyrektor Instytutu może wyznaczyć osobę pełniącą obowiązki Zastępcy Dyrektora Instytutu lub kierownika komórki organizacyjnej Instytutu.
3. Plan, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, Dyrektor Instytutu przedstawia do opinii Radzie Naukowej i zatwierdzenia Ministrowi.
4. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, Dyrektor Instytutu przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi.
5. Dyrektor Instytutu realizuje zadania przy pomocy co najmniej jednego Zastępcy Dyrektora Instytutu i kierowników komórek organizacyjnych Instytutu.
6. W razie nieobsadzenia stanowiska Dyrektora Instytutu albo nieobecności Dyrektora Instytutu zadania Dyrektora Instytutu wykonuje wyznaczony w regulaminie organizacyjnym Instytutu Zastępca Dyrektora Instytutu.
§ 7. 1. Rada Naukowa pełni funkcję opiniodawczo - doradczą dla Dyrektora Instytutu.
2. Do zadań Rady Naukowej należy w szczególności:
1) opiniowanie rocznych planów działalności Instytutu;
2) recenzowanie prac ukazujących się nakładem Instytutu;
3) rekomendowanie kierunków działalności naukowo-badawczej Instytutu;
4) wsparcie merytoryczne w zakresie projektów badawczych realizowanych przez Instytut.
3. Rada Naukowa składa się z co najmniej 5 członków, powoływanych i odwoływanych przez Dyrektora Instytutu, spośród osób posiadających wiedzę i doświadczenie w obszarze zadań Instytutu.
4. Pracami Rady Naukowej kieruje Przewodniczący Rady Naukowej, a w razie jego nieobecności albo niepowołania - Zastępca Przewodniczącego Rady Naukowej.
5. Przewodniczącego Rady Naukowej i Zastępcę Przewodniczącego Rady Naukowej powołuje i odwołuje Minister na wniosek Dyrektora Instytutu spośród członków Rady Naukowej.
6. Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje Przewodniczący Rady Naukowej, a w razie jego nieobecności albo niepowołania - Zastępca Przewodniczącego Rady Naukowej, z własnej inicjatywy lub na wniosek Dyrektora Instytutu.
7. Rada Naukowa podejmuje decyzje zwykłą większością głosów.
8. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady Naukowej, a w razie jego nieobecności albo niepowołania - Zastępcy Przewodniczącego Rady Naukowej.
9. Członkom Rady Naukowej nie przysługuje wynagrodzenie za udział w pracach Rady i pełnienie w niej funkcji.
10. Członkom Rady Naukowej przysługuje zwrot kosztów podróży obejmujący świadczenia przewidziane w przepisach o należnościach przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, w tym diety i ryczałty, przyznawanych na zasadach określonych w tych przepisach.
11. Koszty działania i obsługi Rady Naukowej ponosi Instytut.
12. Rada Naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez Dyrektora Instytutu.
§ 8. 1. Dyrektor Instytutu w regulaminie organizacyjnym Instytutu określa:
1) tryb pracy i zakresy działania komórek organizacyjnych Instytutu, zadania Zastępcy albo Zastępców Dyrektora Instytutu i kierowników komórek organizacyjnych Instytutu;
2) termin przedkładania dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 3 i 4, odpowiednio do opinii i zatwierdzenia.
2. Regulamin organizacyjny Instytutu zatwierdza Minister.
§ 9. 1. Dyrektor Instytutu może powoływać zespoły opiniodawcze lub doradcze w sprawach należących do zakresu działania Instytutu.
2. W skład zespołów, o których mowa w ust. 1, mogą wchodzić również osoby niebędące pracownikami Instytutu, w szczególności wolontariusze.
3. Dyrektor Instytutu powołując zespoły, o których mowa w ust. 1, określa cel ich powołania, nazwę, skład osobowy, zakres zadań, tryb pracy oraz zasady ich obsługi.
4. Dyrektor Instytutu może powoływać pełnomocników lub koordynatorów w sprawach należących do zakresu działania Instytutu. Pełnomocnikami lub koordynatorami mogą być również osoby niebędące pracownikami Instytutu.
§ 10. 1. Instytut jest pracodawcą w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 oraz z 2021 r. poz. 1162).
2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Instytutu wykonuje Dyrektor Instytutu.
§ 11. Dyrektor Instytutu może upoważnić pracowników Instytutu do załatwiania spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.