Interpretacja indywidualna z dnia 29.04.2020, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.89.2020.1.BG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.89.2020.1.BG
w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie materiałów marketingowych
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) oraz art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 lutego 2020 r. (data wpływu 2 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie materiałów marketingowych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 marca 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie materiałów marketingowych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest polską spółką kapitałową wchodzącą w skład Grupy Kapitałowej zajmującej się działalnością z zakresu produkcji i dystrybucji napojów alkoholowych. Podstawowym przedmiotem jej działalności jest produkcja i dystrybucja produktów alkoholowych.
W ramach działalności Spółki występują określone zdarzenia (aktywności) w obszarze działalności związanej z marketingiem i promocją produktów sprzedawanych przez Spółkę, które wiążą się z wątpliwościami w zakresie ich podatkowej kwalifikacji:
Sytuacja 1
W ramach swojej działalności Spółka nabywa różnego rodzaju materiały marketingowe (dalej też: materiały) służące wsparciu sprzedaży (do materiałów takich należą m.in. szklanki, kieliszki, materiały drukowane, materiały tekstylne, standy, leżaki, maty barowe, inne, wszystkie opatrzone logo produktów). Spółka, w momencie zakupu wskazanych materiałów, wprowadza je na stan magazynu, z którego następnie są one stopniowo wyprowadzane w miarę zapotrzebowania i zużycia dla prowadzonych akcji promocyjnych. Zakupy takie dokonywane są w trakcie całego roku finansowego (podatkowego) Spółki, ale często duża część takich zakupów realizowana jest pod koniec roku finansowego (co wynika z konieczności rozdysponowania pozostałego na dany rok finansowy budżetu działu marketingu), dla potrzeb akcji promocyjnych, które będą realizowane w przyszłości (w nowym roku finansowym). W praktyce więc, część tak nabywanych materiałów marketingowych zużywana jest w ramach tego samego roku finansowego, ale ze względu na wskazaną specyfikę dokonywania tych zakupów na koniec tego roku, duża ich część może być zużywana na działania marketingowo-promocyjne Spółki realizowane w kolejnych latach finansowych po ich nabyciu.