Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24.04.2020, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.31.2020.3.JM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.31.2020.3.JM
Niepodleganie opodatkowaniu sprzedaży działki oraz nieuznanie Wnioskodawczyni za podatnika w związku ww. sprzedażą.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2020 r. (data wpływu 16 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 marca 2020 r. (data wpływu 17 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu sprzedaży działki oraz nieuznania Wnioskodawczyni za podatnika podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą działki jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu sprzedaży działki oraz nieuznania Wnioskodawczyni za podatnika podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą działki.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 marca 2020 r. (data wpływu 17 marca 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oraz stanowisko Wnioskodawczyni.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).
Wnioskodawczyni jest właścicielką działki gruntu o powierzchni 0,63 ha. Działka została nabyta w 1979 roku w drodze umowy przekazania gospodarstwa rolnego od rodziców Wnioskodawczyni. Zgodnie z wypisem i wyrysem z rejestru gruntów wskazana działka stanowi grunty rolne w klasie Łv, Ps IV i N. Teren działki nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W 2016 roku dokonano zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, w którym to ustalone przeznaczenie działki jako Tereny Usług turystycznych z zabudową mieszkaniową (UT/M). W tym miejscu należy wskazać, iż Wnioskodawczyni w żaden sposób nie ingerowała w postępowanie dotyczące zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz, że w momencie nabycia niniejszej nieruchomości nie miała wiedzy o ewentualnej zmianie przeznaczenia niniejszej nieruchomości. W przedmiocie statusu podatnika należy wskazać, iż Zainteresowana posiada status rolnika ryczałtowego, a wskazana działka od momentu nabycia do dnia dzisiejszego była wykorzystywana wyłącznie jako pastwisko do wypasu zwierząt w ramach wykonywanej działalności rolniczej. Podatniczka nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie prowadzi żadnej pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z planowanym ograniczeniem działalności rolniczej oraz przejściem Wnioskodawczyni na emeryturę, planowane jest zbycie opisanej wyżej nieruchomości. Zainteresowana zawarła przedwstępną umowę sprzedaży, z Nabywcą nieposiadającym statusu rolnika indywidualnego. W związku z obowiązywaniem przepisów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, z inicjatywy Nabywcy, w akcie notarialnym zobowiązał się on do dnia zawarcia umowy przyrzeczonej, dokonać podziału działki gruntu, w sposób umożliwiający jego nabycie oraz poniesienie wszelkich kosztów z tym związanych. Nadmienienia wymaga także fakt, iż Wnioskodawczyni nie dokonywała sprzedaży innych gruntów, nie planuje w przyszłości sprzedaży kolejnych gruntów, nie ponosiła wydatków związanych z przeznaczeniem niniejszej nieruchomości do sprzedaży w ramach profesjonalnego obrotu nie korzystała z usług pośrednictwa przy poszukiwaniu nabywcy nieruchomości oraz nie dokonywała, przed zawarciem przedwstępnej umowy sprzedaży, z własnej inicjatywy, czynności zmierzających do parcelacji gruntu, w taki sposób aby zwiększyć atrakcyjność sprzedawanej nieruchomości.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right