Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20.02.2020, sygn. 0115-KDIT2.4011.97.2019.2.ENB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.97.2019.2.ENB

Opodatkowania wypłaty z Pracowniczego Programu Emerytalnego z Danii.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2019 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 12 stycznia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów zagranicznych i zastosowania zwolnienia przedmiotowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 12 stycznia 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów zagranicznych i zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Posiada majątkową rozdzielność małżeńską. Od maja 2018 r. rozpoczął prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie inżynierii i doradztwa technicznego (71.12.Z) opodatkowanej podatkiem liniowym, z tytułu której jest także podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca po zakończeniu studiów pracował dla firmy M. W pierwszym okresie czasu (około 4 lat) był zatrudniony przez ich główne biuro w K. Następnie przeprowadził się do USA i tam przez kolejne 3 lata był zatrudniony przez biuro w H. W ramach oferowanych warunków zatrudnienia Pracodawca odprowadzał dodatkowe składki do dodatkowego funduszu emerytalnego w Danii, tj. D., a Wnioskodawca współuczestniczył w tych wpłatach. Składki były odprowadzane przez cały okres zatrudnienia w Danii oraz zatrudnienia w USA, z tym, że trafiały na dwa odrębne rachunki w D. Co miesiąc Spółka zatrudniająca w Danii pobierała pewien procent zarobków Wnioskodawcy na ww. fundusz oraz co miesiąc wpłacała dodatkowo na ten fundusz kwotę odpowiadającą kilku procentom kwoty zarobków Wnioskodawcy (jest to forma dodatku do wynagrodzenia oferowana przez pracodawców w Danii). Składki Wnioskodawcy były odliczane od podstawy opodatkowania. Z treści warunków umowy o pracę z amerykańskim pracodawcą wynikało natomiast prawo do zakładowego programu emerytalnego z ustalanym co roku przez Spółkę poziomem wynagrodzenia emerytalnego. W okresie zatrudnienia łączna składka wynosiła 16% ustalonego wynagrodzenia emerytalnego, z czego Spółka płaciła 11% składki emerytalnej, a 5% było potrącane z miesięcznego wynagrodzenia już po opodatkowaniu. W związku z zakończeniem pracy na rzecz spółki z Danii Wnioskodawca miał prawo rozwiązania funduszu i wypłacenia środków. Za likwidację funduszu pobierana jest stosowna opłata. W zakresie funduszu związanego z okresem pracy w Danii, w związku z przepisami dot. programów emerytalnych w tym kraju, składki na fundusz były odejmowane od wynagrodzenia wypłacanego w Danii przed opodatkowaniem, a opodatkowaniu podlega wypłata z systemu po przejściu na emeryturę. W przypadku jednorazowej wypłaty z systemu stawka podatku wynosi 60%. Dlatego od zgromadzonych środków za okres pracy w Danii, fundusz pobrał i odprowadził podatek w wysokości 60% zgromadzonych środków, a reszta środków została przelana na rachunek bankowy Wnioskodawcy w Polsce. W kwestii środków zgromadzonych na drugim funduszu za okres pracy w USA to D. pobrała jedynie opłatę likwidacyjną, a pozostałe środki przelano na rachunek bankowy Wnioskodawcy w Polsce. Z informacji otrzymanej od D. wynika, że fundusz ten jako niepodlegający odliczeniu program emerytalny podlega zwolnieniu podatkowemu w Danii. Z informacji otrzymanych od D. wynika, że środki gromadzone w tym funduszu mieszczą się w regulacjach systemu emerytalno-rentowego, o którym mowa w artykule 17 ust. 4 lit. b w związku z ust. 3 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku. Wypłacone świadczenia nie były wypłacone w ramach systemu ubezpieczeń społecznych państwa duńskiego, lecz w ramach innego systemu. Nie zostało także wypłacone w ramach funduszy utworzonych przez państwo duńskie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00