Interpretacja indywidualna z dnia 15.11.2019, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.580.2019.2.KO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.580.2019.2.KO
w zakresie opodatkowania opłat z tytułu podatku od nieruchomości i gospodarowania odpadami komunalnymi pobieranych od najemców
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 września 2019 r. (data wpływu 9 września 2019 r.), uzupełnionym pismem z 7 listopada 2019 r. (data wpływu 7 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat z tytułu podatku od nieruchomości i gospodarowania odpadami komunalnymi pobieranych od najemców (pytanie nr 2) - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu września 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat z tytułu podatku od nieruchomości i gospodarowania odpadami komunalnymi pobieranych od najemców (pytanie nr 2).
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 7 listopada 2019 r. (data wpływu 7 listopada 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 29 października 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.580.2019.1.KO.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
K jest państwową jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej, powołaną do obsługi organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. Wykonujemy również czynności na podstawie umów cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tj. najem pomieszczeń w budynkach, które K posiada w trwałym zarządzie.
W K jako PJB operacje z tytułu realizowanych dochodów budżetu państwa dokonywane są na rachunku bieżącym dochodów, a operacje z tytułu wydatków budżetu państwa na rachunku bieżącym wydatków. Z zasad określonych w rozporządzeniu MF z 7 grudnia 2010 (Dz.U. 2015 poz. 1542 z poz.zm) w rozdziale 4 Tryb pobierania dochodów i dokonywania wydatków państwowych jednostek budżetowych wynika m.in., że uzyskane przez państwową jednostkę budżetową zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym - przyjmowane są na rachunek bieżący wydatków i zmniejszają wykonanie wydatków w tym roku budżetowym; w poprzednich latach budżetowych - są przyjmowane na rachunek bieżący dochodów i podlegają odprowadzeniu na dochody budżetu państwa, w terminach określonych odrębnymi przepisami. Unormowania te mają istotny wpływ na rozliczenia VAT z tytułu odsprzedaży towarów i usług opodatkowanych VAT. W przypadku najmu oprócz czynszu i opłaty zryczałtowanej, najemcy zobowiązani są do ponoszenia kosztów m.in. ogrzewania, energii elektrycznej, zużycia wody, odprowadzania ścieków, usług ochroniarskich, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami. Dostawcy towarów i wykonawcy usług dokonują sprzedaży na rzecz K (PJB), która następnie odsprzedaje je najemcom w części wynikającej z umowy najmu (wg % najmowanej powierzchni lub zgodnie z odczytem licznika). W przypadku odsprzedaży towarów i usług VAT należny zawarty w fakturach odsprzedaży powinien być równy kwocie VAT naliczonego w fakturach zakupu w zakresie podlegającym refakturowaniu, w związku z tym z tytułu odsprzedaży w danym przypadku nie nastąpi VAT podległy wpłacie na rachunek urzędu skarbowego. Obecnie K jest podatnikiem VAT zwolnionym z art. 113 ust. 1 (Ustawy o podatku od towarów i usług). W IV kwartale roku 2019 przewidywana wartość sprzedaży przekroczy łącznie kwotę 200.000,00 zł