Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11.10.2019, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.403.2019.2.PG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.403.2019.2.PG
Prawo do odliczenia podatku w związku z zakupem gruntu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2019 r. (data wpływu 24 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2019 r. (data wpływu 25 lipca 2019 r.) oraz pismem z dnia 9 października 2019 r. (data wpływu 9 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku opodatkowania transakcji zbycia nieruchomości (działki nr 1) 23% stawką podatku VAT jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku opodatkowania transakcji zbycia nieruchomości (działki nr 1) 23% stawką podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lipca 2019 r. (data wpływu 25 lipca 2019 r.) o oryginał pełnomocnictwa oraz pismem z dnia 9 października 2019 r. (data wpływu 9 października 2019 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Powiat zamierza nabyć od osoby fizycznej, będącej rolnikiem indywidualnym, prawo własności dwóch działek położonych w (), stanowiących zgodnie z ewidencją gruntów, grunty orne (symbol klasoużytku RIVa, RV). Protokołem () zostały określone warunki zakupu nieruchomości oznaczonych jako działka nr 2 oraz część działki nr 3, położonych w (). Strony uzgodniły, że przed sprzedażą dokonają podziału działki nr 3. Rada Powiatu Uchwałą z dnia 22 maja 2018 r. wyraziła zgodę na nabycie przez Powiat ww. nieruchomości z przeznaczeniem na cele oświatowe. Zgodnie z planami po nabyciu przedmiotowe grunty orne będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności związanych z funkcjonowaniem szkoły, która graniczy z nabywanymi nieruchomościami. W chwili obecnej Powiat nie ma sprecyzowanych konkretnych planów co do przeznaczenia nieruchomości, jednakże docelowo zostaną one oddane w trwały zarząd szkole, z przeznaczeniem na szeroko rozumiane cele oświatowe. Przyjąć można, że grunty te będą wykorzystywane zarówno do czynności niepodlegających, jak i podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aktem notarialnym z dnia 7 grudnia 2018 r. strony zawarły przedwstępną umowę sprzedaży, w której ustalono cenę sprzedaży na kwotę zł, która płatna będzie w dwóch równych ratach po zł, przy czym pierwsza rata płatna będzie do dnia 31 grudnia 2019 r., natomiast druga do dnia 30 września 2020 r. Umowa przyrzeczona zostanie zawarta do dnia 30 września 2020 r. Przyszły zbywca nieruchomości oświadczył, że jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność rolną uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt, która ma charakter działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przez osobę fizyczną niebędącą przedsiębiorcą, tzn. nie podlega wpisowi do CEIDG, a sprzedawane działki są wykorzystywane dla potrzeb prowadzonego gospodarstwa rolnego. Do momentu podjęcia przez Powiat starań o nabycie niniejszych nieruchomości, zbywca nie miał żadnych planów dotyczących jej sprzedaży, nie wystawiał gruntu do sprzedaży w prasie lub na portalach internetowych, nie miał co do niego planów inwestycyjnych, nie dokonywał jego podziału, nie podejmował w stosunku do niego innych czynności zarobkowych. Nieruchomość stanowi jego majątek osobisty, nabyty w drodze przekazania gospodarstwa rolnego i użytkowana jest jako grunt rolny. Zgodnie z informacją Burmistrza ww. działki nie są objęte obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Na nieruchomości będącej przedmiotem transakcji nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Działki te w chwili ich zbycia nie będą zatem terenem budowlanym. Zgodnie z zapisami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy przyjętym uchwałą Rady Miejskiej z dnia 19 września 2002 r., działki te stanowią tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Ponadto w odniesieniu do działki nr 1 (powstałej z działki nr 3) została wydana decyzja lokalizacji celu publicznego z dnia 15 maja 2017 r. polegająca na budowie drogi gminnej wraz z budową sieci kanalizacji deszczowej, przewidzianej do realizacji na działkach nr (), położonych (). Powiat uzyskał informację od sprzedającego, iż zamierza on opodatkować transakcję sprzedaży opisanych wyżej nieruchomości stawką VAT w wysokości 23%, a sprzedaż udokumentować fakturą VAT.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right