Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30.08.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.336.2019.2.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.336.2019.2.AP

Brak opodatkowania czynności przekazania wydzielonej części przedsiębiorstwa w postaci Departamentu Nieruchomości Spółce Przejmującej na skutek podziału Spółki przez wydzielenie.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2019 r. (data wpływu 14 czerwca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 9 i 14 sierpnia 2019 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności przekazania wydzielonej części przedsiębiorstwa w postaci Departamentu Nieruchomości Spółce Przejmującej na skutek podziału Spółki przez wydzielenie jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 9 i 14 sierpnia 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności przekazania wydzielonej części przedsiębiorstwa w postaci Departamentu Nieruchomości Spółce Przejmującej na skutek podziału Spółki przez wydzielenie.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Spółka prowadzi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn. Dz. U. 2018 r., poz. 1025, ze zm.; dalej: Kodeks cywilny). Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja aparatury rozdzielczej i kontrolnej energii elektrycznej, a także działalność usługowa w zakresie instalowania, naprawy i konserwacji elektrycznej aparatury rozdzielczej i sterowniczej. W ramach przedsiębiorstwa Spółka prowadzi działalność w dwóch obszarach. Podstawowym obszarem działalności Spółki jest działalność operacyjna w zakresie produkcji urządzeń monitoringu infrastruktury technicznej oraz świadczenie usług związanych z instalowaniem, naprawą i konserwacją ww. urządzeń. Drugi obszar działalności Spółki dotyczy zarządzania nieruchomościami oraz inwestycji na rynku nieruchomości. W ramach przedsiębiorstwa Spółki należy wyróżnić: a) Departament operacyjny, w ramach którego prowadzona jest działalność w zakresie produkcji oraz sprzedaży systemów monitorujących i aparatury rozdzielczej, a także świadczone są w szerokim zakresie usługi w zakresie zarządzania ww. urządzeniami (dalej: Departament Operacyjny). Departamentem Operacyjnym zarządzają dwaj Członkowie Zarządu Spółki, b) Departament nieruchomości, w ramach którego Spółka zarządza nieruchomościami stanowiącymi własność Spółki i prowadzi inwestycje na rynku nieruchomości (dalej: Departament Nieruchomości). Departamentem Nieruchomości zarządza Dyrektor Departamentu Nieruchomości którym aktualnie jest jeden z członków zarządu Spółki. W obrębie Departamentu Operacyjnego wyodrębnione są dalsze komórki organizacyjne związane z prowadzoną działalnością operacyjną, w tym: dział wdrożeń, dział handlowy, dział marketingu, dział dokumentacji, dział administrowania zasobami firmy oraz dział zakupów, produkcji i magazynowania sprzętu. Oba departamenty funkcjonują w odrębnych obszarach biznesowych, posiadających własną specyfikę, odrębne otoczenie konkurencyjne oraz inny rynek. Departament Nieruchomości charakteryzuje się w szczególności innym profilem ryzyka gospodarczego oraz angażuje inne aktywa. Celem wydzielenia w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy dwóch wyspecjalizowanych jednostek było stworzenie struktur odpowiadających obszarom działalności Spółki, które na mocy uchwały zarządu Spółki zostały podzielone na działalność operacyjną oraz działalność związaną z nieruchomościami. W chwili obecnej planowany jest podział Spółki przez wydzielenie jednego z obszarów biznesu (Departamentu Nieruchomości) do odrębnej spółki działającej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka Przejmująca), co nastąpi na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 505, dalej: KSH), czyli w ramach tzw. podziału przez wydzielenie. Celem podziału jest uzyskanie oczekiwanego przez wspólników Spółki od dawna, odseparowania obu obszarów działalności realizowanych obecnie w ramach Spółki, to jest Departamentu Operacyjnego oraz Departamentu Nieruchomości, pomiędzy dwa odrębne podmioty prawne (spółki kapitałowe), tj. Departament Nieruchomości ma funkcjonować po podziale Spółki w ramach Spółki Przejmującej a Departament Operacyjny niezmiennie w ramach Spółki. W chwili obecnej wspólnicy Spółki rozważają poszerzenie działalności prowadzonej w obrębie Departamentu Nieruchomości w szczególności w kierunku działalności inwestycyjnej oraz działalności związanej z wynajmem. Świadczenie na szeroką skalę wyspecjalizowanych usług w ramach Spółki, która posiada już istotną liczbę wartościowych nieruchomości (wartość rynkowa nieruchomości będących własnością Wnioskodawcy stanowi obecnie ok 40% sumy bilansowej Spółki), w oparciu o które rozwijana ma być w coraz większym zakresie działalność inwestycyjna związana z nieruchomości oraz działalność w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami, bez wątpienia nie jest rozwiązaniem uzasadnionym z perspektywy biznesowej. Nie tylko uniemożliwia to dywersyfikację ryzyk biznesowych, ale przede wszystkim - w świetle rosnącej skali działalności i planów biznesowych w obszarze nieruchomości - utrudnia zarządzanie oraz może powodować poważne utrudnienia w pozyskaniu finansowania na realizację kolejnych inwestycji w obszarze nieruchomości. Skutkiem podziału będzie natomiast zwiększenie wiarygodności Spółki wśród instytucji finansowych oraz ułatwienie dostępu do środków na finansowanie kolejnych inwestycji biznesowych. W ocenie Wnioskodawcy planowany podział zwiększy swobodę oraz elastyczność procesu podejmowania decyzji biznesowych w zakresie poszczególnych obszarów działalności Spółki, np. w kontekście podejmowania współpracy z innymi podmiotami. Efektywniejsze zarządzanie Spółką w wyniku podziału umocni z kolei jej przewagę konkurencyjną oraz finalnie może ułatwić osiągnięcie jednego z celów biznesowych jakim jest zwiększenie rentowności. W ramach Departamentu Operacyjnego funkcjonującego obecnie w strukturach Spółki prowadzona jest działalność w zakresie: a) produkcji aparatury rozdzielczej i kontrolnej energii elektrycznej, na którą składają się urządzenia systemów ochrony technicznej oraz urządzenia monitoringu infrastruktury technicznej wraz z oprogramowaniem, b) usług dotyczących instalowania, naprawy oraz konserwacji ww. urządzeń. W celu realizacji powyższych zadań do Departamentu Operacyjnego przypisane są odpowiednie zasoby majątkowe oraz kadrowe. Systematyczny rozwój Spółki na przestrzeni ostatnich lat związany był ze sprzedażą systemów monitorujących dla operatorów sieci komórkowych, operatorów telefonii stacjonarnej, a także dla innych klientów o strukturze sieciowej. Z punktu widzenia prowadzonej działalności operacyjnej istotnym celem biznesowym jest dywersyfikacja sprzedaży ww. systemów z naciskiem na wzrost udziału i wielkości sprzedaży dla operatorów sieci komórkowych oraz niezależnych operatorów telefonii stacjonarnej. Prowadzona działalność Departamentu Operacyjnego wymaga także zaangażowania grona wyspecjalizowanych pracowników, których Spółka zatrudnia. Ponadto, niezwykle istotnym czynnikiem jest wiedza i doświadczenie pracowników oraz właściwa organizacja ich pracy. Do Departamentu Operacyjnego będą na moment podziału przypisane między innymi następujące składniki materialne i niematerialne: a) środki trwałe i wyposażenie wykorzystywane w ramach Departamentu Operacyjnego, w szczególności urządzenia techniczne i maszyny oraz środki transportu, b) zapasy, c) prawa i zobowiązania z tytułu umów dotyczących Departamentu Operacyjnego, d) zasoby kadrowe, e) wierzytelności i zobowiązania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Departamentu Operacyjnego, f) inne aktywa alokowane do działalności Departamentu Operacyjnego, o ile wystąpią na dzień podziału, Druga część działalności związana jest z Departamentem Nieruchomości, który został formalnie wyodrębniony w wewnętrznej strukturze Spółki. Do zadań Departamentu Nieruchomości należy w szczególności nadzór nad stanem technicznym i zapewnienie określonych standardów nieruchomości, w tym remonty i ulepszenia, zarządzanie nieruchomościami oraz realizacja wszelkich czynności prawnych związanych z nieruchomościami. Ponadto Spółka zamierza poszerzyć działalność Departamentu Nieruchomości o realizację wszelkich czynności związanych z zawieraniem, rozwiązywaniem i prawidłowym wykonywaniem umów najmu oraz obsługą najemców, a także egzekwowaniem płatności od najemców. Wnioskodawca rozważa również realizację nowych przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z nieruchomościami. W związku z powyższym do Departamentu Nieruchomości zostały przypisane zasoby majątkowe i odpowiednie zasoby kadrowe. Działalność w zakresie Departamentu Nieruchomości dotyczy aktualnie następujących obszarów: a) Spółka jest właścicielem nieruchomości w lokalizacji A na której znajduje się siedziba Spółki. Nieruchomość jest wpisana do rejestru zabytków na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tekst jedn. Dz. U. 2018 r. poz. 2067 ze zm.). Nieruchomość ta jest obecnie wykorzystywana przez pracowników Spółki na cele biurowe. Docelowo, z uwagi na lokalizację tej nieruchomości w ścisłym centrum miejscowości będącej siedzibą Spółki, unikatowość ten nieruchomości, wspólnicy oceniają, iż nie jest efektywnym wykorzystywanie tej nieruchomości na potrzeby własne Spółki. Znacznie korzystniejszym kierunkiem byłoby wynajęcie całości lub poszczególnych części nieruchomości na rzecz innych podmiotów bądź - w przypadku znalezienia nabywcy oferującego atrakcyjną cenę - sprzedaż nieruchomości i wykorzystanie uzyskanych środków na inne inwestycje w obszarze nieruchomości, b) Spółka jest właścicielem nieruchomości w lokalizacji B - aktualnie jest to kilka działek o łącznej powierzchni 1 ha, które są działkami przeznaczonymi pod zabudowę. Spółka traktuje te nieruchomości jako inwestycje. Część działek została już sprzedana a pozostałe są przeznaczone na sprzedaż i Spółka aktywnie szuka nabywców w celu realizacji zysków z tych inwestycji a tym samym zgromadzenie środków na planowane kolejne inwestycje, c) Spółka użycza część składową nieruchomości na rzecz podmiotu trzeciego. W chwili obecnej Wnioskodawca rozważa prowadzenie działalności inwestycyjnej (w tym deweloperskiej) lub działalności w zakresie wynajmu, związanej z ww. nieruchomością, d) Spółka jest właścicielem nieruchomości położonej w lokalizacji C, w miejscowości w której Spółka utrzymywała przez wiele lat swój oddział/biuro. Nieruchomość funkcjonowała dotychczas jako lokal socjalno-biurowy. W związku z ograniczeniem znaczenia tego oddziału/biura, Wnioskodawca zamierza wynająć nieruchomość po podziale na rzecz podmiotu trzeciego i uzyskiwać przychody z najmu nieruchomości, e) Spółka jest współwłaścicielem kompleksu nieruchomości położonych w lokalizacji D. Jest to zabudowana nieruchomość obejmująca budynek produkcyjno-magazynowy oraz garaże. Intencją wspólników pozostaje nie tylko zmiana przeznaczenia części ze wskazanych nieruchomości bądź też ich sprzedaż, ale przede wszystkim realizacja inwestycji polegającej na stworzeniu w oparciu o posiadaną nieruchomość w lokalizacji D nieruchomości będącej nową siedzibą Spółki, do której będą przeniesieni pracownicy ulokowani w nieruchomości w lokalizacji A, co pozwoli na zmianę sposobu wykorzystywania bądź sprzedaż nieruchomości w lokalizacji A. Na moment podziału do obu Departamentów przypisani będą pracownicy świadczący pracę na rzecz danego Departamentu. Ze względu na specyfikę obu obszarów działalności, zdecydowana większość pracowników zatrudnionych w Spółce przypisana jest do Departamentu Operacyjnego. Na moment podziału do Departamentu Nieruchomości będą przypisane następujące składniki materialne i niematerialne: a) nieruchomości, b) środki trwałe i wyposażenie wykorzystywane w ramach działalności Departamentu Nieruchomości, w tym w szczególności sprzęt biurowy, sprzęt komputerowy, c) prawa i zobowiązania z tytułu umów związanych z Departamentem Nieruchomości, d) pracownik Spółki, do którego zakresu obowiązków należy obsługa administracyjnego Departamentu Nieruchomości, e) zobowiązania funkcjonalnie związane z Departamentem Nieruchomości, tj. zobowiązania pracownicze, zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości, zobowiązania wobec dostawców mediów itp., f) wierzytelności i inne aktywa związane z Departamentem Nieruchomości. Oba obszary działalności gospodarczej Spółki są funkcjonalnie rozgraniczone. Działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami oraz inwestycjami na rynku nieruchomości (zawieranie umów, nadzór nad stanem technicznym i zapewnienie określonych standardów nieruchomości, bieżące konsultacje z podmiotami trzecimi, planowanie strategiczne itp.) jest prowadzona wyłącznie przez Departament Nieruchomości, natomiast działalność produkcyjna oraz w zakresie świadczenia usług na rzecz klientów jest prowadzona wyłącznie przez Departament Operacyjny. Spółka korzysta z usług podmiotów zewnętrznych w zakresie księgowości, kadr, częściowo marketingu, obsługi prawnej oraz informatycznej. Po podziale ww. usługi w odpowiednich do potrzeb biznesowych zakresach będą również świadczone przez podmioty zewnętrzne na rzecz Wnioskodawcy oraz wydzielonego do odrębnej spółki kapitałowej Departamentu Nieruchomości. Prowadzona ewidencja księgowa umożliwia co do zasady przyporządkowanie przychodów i kosztów, aktywów i pasywów oraz należności i zobowiązań do Departamentu Nieruchomości oraz do Departamentu Operacyjnego. Prowadzona ewidencja umożliwia przyporządkowanie wszystkich istotnych kosztów działalności do poszczególnych Departamentów oraz sporządzanie dla nich odrębnego bilansu. Z uwagi na charakter prowadzonej działalności, jedynie w zakresie kosztów zarządu, czy też obciążeń publicznoprawnych lub kosztów finansowych (jak odsetki od kredytu) nie jest możliwe jednoznaczne przyporządkowanie ich do poszczególnych obszarów działalności. W konsekwencji, na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej oraz włączeniu dla celów zarządczych wzajemnych rozliczeń z tytułu wzajemnych świadczeń pomiędzy Departamentami, istnieje możliwość ustalenia przybliżonego wyniku finansowego oraz sporządzenia uproszczonego bilansu dla Departamentu Operacyjnego oraz Departamentu Nieruchomości. Faktem jest, że w przypadku kilku pozycji wykazywanych w bilansie Spółki nie można dokonać jednoznacznego przyporządkowania do poszczególnych obszarów działalności. Nie wynika to jednak z braku wydzielenia funkcjonalnego, organizacyjnego czy finansowego, ale z faktu, iż w ramach jednego podmiotu prawnego prowadzona jest działalność w dwóch obszarach. Nie możliwe jest bowiem w sposób jednoznaczny podzielić na poszczególne części przedsiębiorstwa chociażby należności i zobowiązań publicznoprawnych. Brak możliwości precyzyjnego przyporządkowania dotyczy też zobowiązań kredytowych z tytułu kredytu w rachunku bieżącym i w konsekwencji alokacji uzyskiwanych czy płaconych odsetek. Zarówno Departament Nieruchomości, jak i Departament Operacyjny, jako wyodrębnione funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo części przedsiębiorstwa Spółki, są w stanie planować, inicjować, kontrolować i realizować działania gospodarcze, w tym w szczególności zawierać i realizować umowy z kontrahentami przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu pracowników i kadry zarządzającej. W związku z planowanym rozszerzeniem zakresu działalności Departamentu Nieruchomości w szczególności o nowe inwestycje oraz działalność w zakresie wynajmu nieruchomości, a także dążeniem do rozdzielenia ryzyk towarzyszących każdemu z obszarów działalności prowadzonych przez Spółkę, rozważane jest przeprowadzenie procesu podziału Spółki przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH. Podział przeprowadzany jest z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, w szczególności ze względu na odmienną specyfikę działalności obu departamentów, sposób jej prowadzenia oraz horyzont czasowy podejmowanych działań. Ponadto, dodatkową korzyścią uzyskaną przez Spółkę w wyniku podziału będzie stabilność działalności operacyjnej w wyniku sukcesji uniwersalnej zapewnionej przez art. 531 § 1 KSH. Podział Spółki będzie dokonywany poprzez przeniesienie do zawiązanej wkrótce i istniejącej na moment podziału spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółki Przejmującej) wyżej opisanego Departamentu Nieruchomości wraz z przypisanymi mu składnikami majątkowymi niezbędnymi do prawidłowego wykonywania powierzonych temu Departamentowi zadań gospodarczych. Do Spółki Przejmującej przejdzie też co najmniej jeden pracownik przypisany Departamentowi Nieruchomości, co odbędzie się w związku z przejściem części zakładu pracy na podstawie art. 23 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (tekst jedn., Dz. U. 2018 r., poz. 917 ze zm.; dalej: Kodeks Pracy). W Spółce pozostanie natomiast Departament Operacyjny. Przedmiotem działalności Spółki Przejmującej będzie działalność prowadzona dotychczas przez Departament Nieruchomości. W związku z powyższym Spółka Przejmująca zostanie właścicielem wszystkich nieruchomości, w tym nieruchomości, na której znajduje się obecnie siedziba Wnioskodawcy oraz nieruchomości, na której zlokalizowany jest budynek produkcyjno-magazynowy. Po dokonaniu podziału, Spółka będzie korzystała z nieruchomości w zakresie w jakim aktualnie korzysta z niej Departament Operacyjny na podstawie umowy najmu zawartej ze Spółką Przejmującą. W wyniku rozważanego podziału Spółki Spółka Przejmująca wstąpi z dniem wydzielenia w prawa i obowiązki Spółki, które określone zostaną w planie podziału, a będą to wszelkie prawa i obowiązki Spółki przypisane do wyodrębnionego w ramach Spółki Departamentu Nieruchomości (zgodnie z funkcjonującymi obecnie zasadami wydzielenia tego Departamentu). Na Spółkę Przejmującą przejdą między innymi przypisane do Departamentu Nieruchomości prawa własności nieruchomości, które stanowią główne aktywo wykorzystywane przez Departament Nieruchomości. Na Spółkę Przejmującą przejdą także wszelkie prawa z umów i porozumień związanych z nieruchomościami, a także ruchomości wykorzystywane przez pracowników Departamentu Nieruchomości, wierzytelności, środki pieniężne zgromadzone na rachunkach przyporządkowanych Departamentowi Nieruchomości, dokumenty związane z prowadzoną w ramach Departamentu Nieruchomości działalnością. Aktywa związane z Departamentem Operacyjnym pozostaną natomiast w Spółce. W Spółce pozostaną przypisane do Departamentu Operacyjnego ruchomości, w tym urządzenia techniczne i maszyny, środki transportu, zapasy, dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej dotyczące Departamentu Operacyjnego, należności z tytułu dostaw i usług oraz środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym przyporządkowanym Departamentowi Operacyjnemu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00