Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26.07.2019, sygn. 0115-KDIT2-2.4011.205.2019.1.ŁS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2-2.4011.205.2019.1.ŁS

Ulga prorodzinna na niepełnosprawnego pełnoletniego syna otrzymującego rentę socjalną oraz zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2019 r. (data wpływu 27 maja 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lipca 2019 r. (data wpływu 23 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 23 lipca 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest osobą samotnie wychowującą niepełnosprawnego syna. Niepełnosprawność syna stwierdzono przed ukończeniem pełnoletności. Syn posiada pierwszą grupę inwalidzką. Od ukończenia szkoły syn Wnioskodawczyni pobiera rentę socjalną, tj. od 2004 r. Wnioskodawczyni korzystała z ulgi na niepełnosprawne dziecko. Pięć lat temu nieodpowiedzialny psycholog, którego syn Wnioskodawczyni był pacjentem, nie bacząc na niepełnosprawność oraz umiejętności życiowe, nakłonił syna do wyprowadzki. Było to możliwe, gdyż Wnioskodawczyni posiada drugie mieszkanie. Syn wyprowadził się do drugiego mieszkania w 2014 r. Przychody z najmu tego mieszkania stanowiły poważną podporę finansową Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie była w stanie sprzeciwić się tej wyprowadzce i popadła w tarapaty. Dochody syna Wnioskodawczyni renta socjalna nie wystarczają aby pokryć wszystkie wydatki związane z Jego egzystencją. Opłata mieszkania, prąd, gaz, koszty wyżywienia, środki czystości i higieny osobistej, odzież to wydatki przekraczające Jego przychody. Osoba chora czasami chciałaby też gdzieś pojechać na jakieś wakacje. Z uwagi na wiek syna (33 lata) i szczupłość środków jakimi dysponuje MOPS, od wielu lat syn Wnioskodawczyni nie może skorzystać z dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych z funduszy PEFRON. Wnioskodawczyni jest na emeryturze od 2007 r. i jako matka dopłaca i pomaga ile może. Sytuacja Wnioskodawczyni znacząco pogorszyła się, a z ulgi podobno skorzystać nie może dlatego, że syn się wyprowadził. Nie jest On zdolny do pracy zarobkowej, koszty jego utrzymania wzrosły. Syn jest uczestnikiem Warsztatów Terapii Zajęciowej. Z powodu m. in. zaburzeń impulsywno-kompulsywnych syn Wnioskodawczyni bezmyślnie wydawał pieniądze. Wnioskodawczyni zmuszona więc była do ubezwłasnowolnienia go w części związanej z zarządzaniem majątkiem. Kłopoty z samodzielnym funkcjonowaniem spowodowały, iż od ubiegłego roku Wnioskodawczyni była zmuszona skorzystać z pomocy asystenta rodziny. Ponadto w związku ze schorzeniem od trzech lat uczęszcza na częściowo odpłatne zajęcia terapeutyczne w Stowarzyszeniu XXX w B. Wnioskodawczyni czuje się pokrzywdzona. W sytuacji kiedy Wnioskodawczyni i syn mieszkali razem i dochody były wyższe (wynajem mieszkania) Wnioskodawczyni mogła skorzystać z ulgi. Teraz kiedy koszty utrzymania drugiego jakby gospodarstwa domowego są znacznie wyższe i przekraczają możliwości finansowe z ulgi skorzystać nie może. Czyż idea ulgi nie sprowadza się do pomocy choć raz w roku rodzinom z dziećmi, także z tymi chorymi. Tymczasem w sytuacji w której się znalazła Wnioskodawczyni, znacznie gorszej ­ skorzystać z ulgi nie może. Dlatego, że osoba niepełnosprawna mieszka oddzielnie, generowane są koszty utrzymania znacznie wyższe, niż mieszkałaby przy rodzinie. W sytuacji kiedy nie pracuje, ponieważ nie jest na tyle zdolna a fakt, że przebywa pod innym adresem wyklucza prawo do skorzystania z ulgi, kiedy życie pokazuje, że właśnie wtedy koszty utrzymania są wyższe. W uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, że syn oprócz renty socjalnej pobiera również zasiłek pielęgnacyjny. Orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności zostało wydane przez Powiatowy Zespół d/s Orzekania o Niepełnosprawności na okres do 30 listopada 2019 r. Niepełnosprawność istnieje od piątego roku życia. Wnioskodawczyni utrzymuje niepełnosprawnego syna w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego. Syn nie pracuje, jest kawalerem. Wnioskodawczyni pomaga synowi w różny sposób np. opłaca rachunki, kupuje leki, żywność itp. Ponadto Wnioskodawczyni jest jego opiekunem prawnym i pomaga mu w samodzielnej egzystencji. Wnioskodawczyni została jako matka również ustanowiona przez Sąd kuratorem do reprezentowania i zarządzania majątkiem syna. Wnioskodawczyni sprawuje opiekę nad synem i ponosi jego koszty utrzymania. Do syna i Wnioskodawczyni nie mają zastosowania przepisy art. 30c ustawy o PIT, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. Wnioskodawczyni chce skorzystać z ulgi za lata 2015-2018.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00