Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 01.04.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.131.2019.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.131.2019.1.AP

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z związku z realizacją inwestycji.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z związku z realizacją inwestycji pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z związku z realizacją inwestycji pn.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j., Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.). Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Działa na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j., Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.). Gmina jest wykonawcą inwestycji pod nazwą realizowanej w ramach operacji typu: ,,Kształtowanie przestrzeni publicznej w ramach działania ,,Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich poddziałania ,,Wsparcie inwestycji w tworzenie, ulepszanie i rozwijanie podstawowych usług lokalnych dla ludności wiejskiej, w tym rekreacji, kultury i powiązanej infrastruktury objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach której ponosi wydatki na realizację inwestycji polegającej na budowie parkingu wzdłuż drogi gminnej nr przy kościele parafialnym w Ł. Realizacja przedmiotowego zadania należy do zadań własnych Gminy. Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 z późn. zm.) Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy). Źródłem sfinansowania zadania będą środki własne Gminy oraz środki unijne w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Umowa o przyznaniu pomocy ze środków PROW beneficjentowi, którym jest Gmina została zawarta i obejmuje dofinansowanie na kwotę 500 000,00 zł, co stanowi 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych projektu. Przedmiotem inwestycji pn. jest budowa małego i dużego parkingu wraz z systemem kanalizacji deszczowej oraz przebudowa sieci podziemnych wraz z budową oświetlenia zewnętrznego przy kościele, na terenie powiatu ... Grupę docelową planowanej operacji będą stanowić mieszkańcy Gminy oraz mieszkańcy sąsiednich gmin. Realizacja inwestycji wpłynie na rozwój przestrzenny miejscowości, przez co Gmina stanie się bardziej atrakcyjna dla mieszkańców, turystów i inwestorów. Inwestycja dotycząca kształtowania przestrzeni publicznej w znacznym stopniu podniesie atrakcyjność obszaru wiejskiego tj. Gminy oraz przyczyni się w znacznym stopniu do promowania rozwoju przestrzennego w oparciu o zasady kształtowania polityki przestrzennej. W ramach inwestycji planuje się budowę parkingu podzielonego na ,,duży parking po stronie zachodniej oraz ,,mały parking po stronie wschodniej. Operacja zlokalizowana jest w centralnej części wsi Ł. Projekt obejmuje wykonanie parkingu dla samochodów osobowych w ramach, którego zostanie wybudowane 118 miejsc postojowych na ,,dużym parkingu oraz 19 miejsc postojowych na ,,małym parkingu wraz z budową infrastruktury towarzyszącej. Nawierzchnie jezdni manewrowej na parkingu zaprojektowano z kostki granitowej ułożonej na trzech warstwach podbudowy, natomiast nawierzchnię miejsc postojowych zaprojektowano z kostki brukowej na podsypce cem.-piask. i dwóch warstwach podbudowy. Od strony zachodniej ,,dużego parkingu ze względu na duży nasyp zaprojektowano balustrady U-12a oraz od strony wschodniej ze względu na małą odległość od krawędzi drogi gminnej zaprojektowano ogrodzenie łańcuchowe U-12b. Wzdłuż wschodniej części ,,małego parkingu należy wykonać chodnik dla pieszych o szer. 2,0m. W celu prawidłowego odwodnienia powierzchni parkingu zaprojektowano system kanalizacji deszczowej z rur PCV wraz z studniami kontrolnymi. Zostało zaprojektowane oświetlenie zewnętrzne wokół parkingu jako dobudowa do istniejącego oświetlenia drogi gminnej. Zaprojektowano trzy zjazdy na ,,duży parking oraz dwa zjazdy na ,,mały parking, które umożliwią swobodny ruch na jezdniach manewrowych. Zjazdy posiadają parametry techniczne jak dla zjazdów publicznych. Istniejąca droga gminna w kierunku północnym na przedmiotowym zakresie pomiędzy parkingami zostanie poszerzona, tak aby umożliwić dogodny przejazd samochodów w obu kierunkach. Gmina nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT związanego z realizacją inwestycji, jak również w związku z użytkowaniem parkingu, ponieważ nie będą uzyskiwane przychody opodatkowane podatkiem VAT przez Gminę (inwestora). Parking będzie nieodpłatnie dostępny dla wszystkich zainteresowanych w każdym czasie. Na terenie parkingu nie będzie również prowadzona żadna odpłatna działalność o charakterze komercyjnym. Parking nie zostanie też przekazany odpłatnie innej jednostce organizacyjnej w zarząd lub dzierżawę. Obsługę parkingu (utrzymanie czystości, odśnieżanie) będą wykonywać pracownicy Urzędu Gminy w ramach swoich zakresów obowiązków. W umowie o dofinansowanie podatek VAT stanowi wydatek kwalifikowalny w ramach projektu, ponieważ Gmina nie będzie miała prawa do jego odzyskania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00