Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29.03.2019, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.135.2019.1.MŁ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.135.2019.1.MŁ
Opodatkowanie sprzedaży samochodu osobowego stawką podstawową w wysokości 23%.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2019 r. (data wpływu 19 marca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2019 r. (data wpływu 25 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodu osobowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodu osobowego. Dnia 25 marca 2019 r. wniosek został uzupełniony o elektroniczny adres do doręczeń e-puap.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodu służbowego. Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa do realizacji których zostało powołane. Zdecydowana większość zadań jest realizowana przez Miasto w ramach reżimu publicznoprawnego, wypełniając wymogi ustawowe zawarte w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.) w zakresie zadań własnych, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 20 ustawy. Miasto zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty realizując czynności z zakresu zadań publicznych dotyczących ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, utrzymania czystości i porządku. W Mieście występuje również jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.) wykonywanie samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają Miasto z kategorii podatnika, natomiast czynności cywilnoprawne skutkują uznaniem podmiotu za podatnika podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności cywilnoprawnych. Miasto realizując zatem wszystkie czynności w sferze aktywności cywilnoprawnej, tj. czynności sprzedaży, zamiany nieruchomości, wynajmu, dzierżawy itp. w tym zakresie ma charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Działalność gospodarcza ma miejsce również wówczas, gdy nie przynosi żadnych widocznych efektów bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Charakterystyka ta nakazuje uznać, że pojęcie podatnika na gruncie podatku od towarów i usług ma wymiar autonomiczny niezależny od uregulowań innych aktów normatywnych regulujących stosunki prawnopodatkowe. Należy nadmienić, że pojęcie podatnika obejmuje swym zakresem podmioty, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu. Ustawodawca określił wskazane pojęcia na tyle szeroko, by w każdym przypadku profesjonalnej aktywności zawodowej, dokonywania czynności opodatkowanych, podmiot mógł zostać uznany za podatnika w zakresie tych czynności. Miasto nabyło nowy samochód osobowy w dniu 30 maja 2016 roku o wartości brutto 120.000,00 zł w tym 23% podatku VAT, na potrzeby służbowe. Samochód został zakupiony od autoryzowanego dealera. Samochód znajduje się w ewidencji środków trwałych Miasta. Dla samochodu jest prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu w postaci kart drogowych. Miasto przy zakupie nie odliczyło podatku naliczonego z faktury zakupowej, ponieważ jak zostało wskazane samochód po nabyciu był wykorzystywany wyłącznie do realizacji zadań własnych gminy związanych ściśle z jej zadaniami statutowymi. W roku 2017 Miasto podjęło się realizacji zadania inwestycyjnego pn.: (), które obejmowało przebudowę i rozbudowę zbiornika wodnego, wykonanie plaży, pomostów spacerowo-widokowych, pomostów dla wędkarzy, tarasów słonecznych, budowę ścieżki pieszo-rowerowej wokół zalewu. Zakres tych prac był wykonany i służy mieszkańcom do rekreacji nieodpłatnie czyli korzystanie z kąpieliska letniego jak i całej infrastruktury wokół jest bezpłatny. W ramach wyżej wymienionej inwestycji w 2017 roku również Miasto podjęło decyzję o realizacji wyciągu do nart wodnych, który to ma być udostępniony mieszkańcom odpłatnie. Z uwagi na fakt, że Miasto jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa co miesiąc deklaracje VAT-7 wykazując sprzedaż jak i zakup w związku z tym korzystanie z wyciągu do nart wodnych będzie obiletowane i odprowadzany podatek od sprzedaży. Tym samym działalność ta będzie miała charakter komercyjny, służący sprzedaży opodatkowanej. Poniesione wydatki na realizację budowy wyciągu do nart wodnych były na bieżąco odliczane z tytułu kwalifikacji czynności ściśle związanej ze sprzedażą opodatkowaną. W 2018 roku Miasto dokonało sprzedaży 44 działek w zabudowie letniskowej, znajdujących się bezpośrednio przy terenie (). Od sprzedaży tych działek był również odprowadzony podatek od towarów i usług w stawce podstawowej. Obecnie Miasto podjęło decyzję o sprzedaży samochodu służbowego i uważa, że ta transakcja będzie opodatkowana stawką podstawową. Samochód czynnie uczestniczył w czynnościach mających bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi. Jak widać nie służył wyłącznie czynnościom niepodlegającym, wynikających z zadań własnych gminy, nałożonych na nią odrębnymi przepisami ustawy. Samochód służbowy był wykorzystywany na potrzeby organu, tj. Burmistrza Miasta w sposób działalności mieszanej tj. opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu. W momencie zakupu samochodu nie było możliwe odliczenie podatku naliczonego gdyż nie było założenia o odpłatnym udostępnieniu wyciągu do nart wodnych dla mieszkańców. Rok później taka koncepcja i realizacja miała miejsce w związku z czym Miasto złoży korektę na podstawie art. 90 ust. 1, pozwalającą co do zasady na częściowe odliczenie podatku naliczonego od zakupu pojazdu z zastosowaniem współczynnika proporcji tzw. prewspółczynnika zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right