Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18.03.2019, sygn. 0113-KDIPT3.4011.539.2018.3.SK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT3.4011.539.2018.3.SK
Możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów od przychodów uzyskiwanych przez biegłego sądowego.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2018 r. (data wpływu 29 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2019 r. (data wpływu 7 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie 50% kosztów uzyskania przychodów jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 listopada 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 18 grudnia 2018 r., nr 0113 KDIPT3.4011.539.2018.1.SK, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 18 grudnia 2018 r. (data doręczenia 28 grudnia 2018 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 3 stycznia 2019 r. (data wpływu 7 stycznia 2019 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 4 stycznia 2019 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz wykonuje zlecenia z Sądów Powszechnych jako biegły sądowy oraz realizuje zlecenia w formie umowy o dzieło. Wnioskodawca, jako biegły sądowy w zakresie górnictwa i geologii, wykonuje opinie na zlecenie sądów, prokuratury i policji w zakreślonym zakresie, zlecenia są realizowane na podstawie postanowienia sądów, prokuratur oraz policji. Ponadto, wykonuje ekspertyzy na podstawie umowy o dzieło dla firm górniczych z zakresu górnictwa. Opinie i ekspertyzy posiadają charakter twórczy wykorzystujący wieloletnie doświadczenie praktyczne, a także naukowe, opinie posiadają część dydaktyczno-naukową oraz część merytoryczną, stanowiącą istotę problemu, opartą o praktyczno-naukowe uwarunkowania. Każda opinia lub ekspertyza posiada swój niepowtarzalny charakter dlatego, że każdy przypadek jest inny. Opinie sądowe dotyczą negatywnej działalności górnictwa na środowisko i infrastrukturę powierzchniową i wymagają naukowych wiadomości specjalnych oraz doświadczenia, a w przypadku zleceń prokuratorskich oraz policji opinie dotyczą przestępstw gospodarczych w górnictwie i wymagają znajomości procesów i procedur funkcjonujących w górnictwie. Na podstawie sporządzonych opinii sądy wydają postanowienia, a prokuratura i policja wydają akty oskarżenia lub umarzają śledztwa. Ekspertyzy opracowywane na podstawie umowy o dzieło dotyczą głównie opłacalności drążenia poszczególnych wyrobisk górniczych, uwzględniające wszystkie czynniki cenotwórcze. Ekspertyzy sporządzane dla firm górniczych w zakresie górnictwa wykorzystywane są do negocjacji przetargowych i w każdym przypadku jest to własność firmy górniczej objęta tajemnicą przedsiębiorstwa. Każda opinia i ekspertyza jest traktowana jako autorska, gdzie wymagany jest podpis tytułem naukowym oraz imieniem i nazwiskiem. Dodatkowo w przypadku sądów, prokuratur oraz policji Wnioskodawca odpowiada osobiście za treść i wnioski zawarte w opiniach przed organami sprawiedliwości. Każda opinia lub ekspertyza jest nadzorowana przez Zleceniodawcę, opracowywany jest tylko jeden egzemplarz oryginalny opinii lub ekspertyzy, a Zleceniodawca decyduje o liczbie ewentualnych kopii. Za opracowanie opinii lub ekspertyzy zostaje Wnioskodawcy wypłacona określona kwota będąca jego przychodem, a opinia lub ekspertyza staje się własnością Zleceniodawcy. Koszt opinii w zależności od stopnia skomplikowania kształtuje się w przedziale od tysiąca do kilkunastu tysięcy złotych. Zleceniodawcy obliczając podatek od osób fizycznych, zwyczajowo stosują 20% koszt uzyskania przychodu, a następnie obliczają 19% podatek od osób fizycznych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right