Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11.01.2019, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.795.2018.1, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.795.2018.1

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2018 r. (data wpływu 14 listopada 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2018 r. (data wpływu 4 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Pismem z dnia 4 grudnia 2018 r. wniosek uzupełniono o adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat zrealizował projekt pn. , na który otrzymał 80% dofinansowania kosztów kwalifikowalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 4.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych. Przedmiotem zrealizowanego w 2018 r. projektu była termomodernizacja Zespołu Szkół A oraz Zespołu Szkół B. Realizatorem projektu Był Powiat. Przedsięwzięcie przyczyni się do obniżenia kosztów utrzymania placówek przez zmniejszenie nakładów na ogrzewanie i zakupu energii elektrycznej szkoły. Zakres prac obejmował: w zakresie budynku ZS A ocieplenie stropodachu wentylowanego budynku szkoły, sali gimnastycznej, zaplecza sali gimnastycznej, łącznika, ocieplenie ścian zewnętrznych, ścian piwnic przy gruncie, wymianę drzwi zewnętrznych, okien zewnętrznych z poliwęglanu na nowe okna zewnętrzne, okien zewnętrznych drewnianych, modernizację systemu c.o., częściową modernizację instalacji elektrycznej. W zakresie budynku ZS B ocieplenie stropodachu sali gimnastycznej, łączników, szkoły, zaplecza sali gimnastycznej, ocieplenie ścian zewnętrznych nadziemia, ścian piwnic przy gruncie, wymiana okien zewnętrznych drewnianych, okien zewnętrznych poliwęglan, luksfer, drzwi zewnętrznych, modernizacja systemu c.o., częściową modernizację instalacji elektrycznej. Po zrealizowaniu inwestycji nakłady zostaną przekazane do ww. szkół w trwały zarząd. W związku z tym powstała infrastruktura posłuży do zwiększenia wartości środków trwałych szkół. Beneficjentem środków pozyskanych na dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jest Powiat. Od 1 stycznia 2017 r. przeprowadzono w Powiecie centralizację podatku VAT. W fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca wskazany jest Powiat, który był i jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, szkoły są odbiorcą faktur. Szkoły wykorzystują swoje budynki do świadczenia nieodpłatnie usług edukacyjnych w ramach zadań statutowych jednostek, tj. niepodlegających opodatkowaniu. Wykorzystywanie budynków szkół do celów publicznych stanowi podstawowy sposób korzystania z budynku. Szkoły wykorzystują w części budynki do drobnych wynajmów tj. gabinet dentystyczny, lokal mieszkalny, sklepiki szkolne, które opiewają na niewielkie kwoty. Dochody te mają incydentalne znaczenie w stosunku do ogółu kosztów utrzymania przedmiotowych budynków ponoszonych przez jednostki oraz nie mają wpływu na funkcjonowanie obiektów. Dochody wykonane szkół funkcjonujących jako jednostki budżetowe Powiatu, obliczone według zasad określonych w § 2 pkt 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), w 2017 r. wyniosły dla ZS A xxx zł i dla ZS B yyy zł, natomiast wartość sprzedaży opodatkowanej w całym 2017 r. dla ZS A wyniosła x zł i dla ZS B y zł co stanowiło odpowiednio dla ZS A zaledwie 0,62% i dla ZS B 0,25% dochodów wykonanych tych jednostek. Prewspółczynnik VAT wynosił w 2017 r odpowiednio dla ZS A 1%, ZS B 1%. Termomodernizacja budynków ww. szkół przeprowadzona została w celu: ograniczenia zużycia energii, a więc ochronie środowiska, tj. jako zadanie wymienione w art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 995 z późn. zm.), umożliwienia realizacji zadania wymienionego w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym edukacji publicznej, jak również obniżenia kosztów utrzymania obiektu użyteczności publicznej, a więc zadania nałożonego na gminę przez art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym. Koszty prac związanych z termomodernizacją pomieszczeń wynajmowanych na cele gospodarcze w ww. projekcie pn. odjęto proporcjonalnie do powierzchni całych budynków. Są to koszty niekwalifikowane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00