Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18.12.2018, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.788.2018.2.ALN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.788.2018.2.ALN
prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2018r. (data wpływu 23 października 2018r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 listopada 2018 r. (data wpływu 4 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ... w ramach:
- Budowy sieci kanalizacyjnej, przyłączy i przepompowni ścieków we W. i B., tj. Inwestycji nr 1 - jest prawidłowe,
- Budowy sieci kanalizacyjnej i przyłączy we W., tj. Inwestycji nr 2 - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 października 2018r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ... w ramach:
- Budowy sieci kanalizacyjnej, przyłączy i przepompowni ścieków we W. i B., tj. Inwestycji nr 1,
- Budowy sieci kanalizacyjnej i przyłączy we W., tj. Inwestycji nr 2.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia z dnia 30 listopada 2018 r. (data wpływu 4 grudnia 2018 r.), w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).
Gmina X. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek organizacyjnych i rozlicza się dla potrzeb VAT wspólnie ze swoimi jednostkami tj. Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Urzędem Gminy, Szkołą Podstawową i Przedszkolem Publicznym. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa ogólnodostępnej infrastruktury kanalizacyjnej na obszarach położonych na terenie gminy. W latach 2018-2020 Gmina zamierza zrealizować projekt polegający na budowie sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami i przepompownią ścieków w miejscowościach B. i W. Planowana inwestycje Gmina zamierza zrealizować przy udziale środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 i poddziałania 7.2 Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycje w energie odnawialną i oszczędzanie energii, typ operacji "Gospodarka wodno ściekowa polegające na refundacji poniesionych kosztów kwalifikowalnych w wysokości 63,63%. Zakres rzeczowy projektu został podzielony na dwa etapy. Etap I przewiduje budowę sieci kanalizacyjnej o długości 2.885,1 mb, 104 przyłączy oraz budowę przepompowni ścieków wraz z instalacją elektryczną i ogrodzeniem. Planowany termin zakończenia etapu to wrzesień 2019 r. Drugi etap obejmuje budowę sieci kanalizacyjnej o długości 2.883,1 mb i 65 przyłączy do posesji. Planowany termin zakończenia etapu - czerwiec 2020r. Realizując wyżej opisany projekt Gmina w sposób sukcesywny rozbudowuje sieć kanalizacyjną i powiązaną z nią infrastrukturę. W wyniku realizacji przedsięwzięcia zwiększy się liczba osób korzystających z systemu kanalizacji. Inwestycja będzie realizowana w zakresie obowiązkowych zadań gminy gdyż zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) gmina odpowiada za zaspokojenie zbiorowych potrzeb ludności takich jak: zaopatrzenie w wodę, odprowadzanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku itp. Przystępując do inwestycji Gmina zakłada, że wybudowany/nabyty w ramach tej inwestycji majątek będzie przez nią wykorzystywany do czynności opodatkowanych tj. świadczenia usług w zakresie odbioru ścieków od mieszkańców i innych podmiotów. Uzyskany z tego tytułu obrót Gmina ujmie w rejestrze sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT (8%) z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina wykaże w składanych deklaracjach VAT. Wybudowana sieć kanalizacji stanowić będzie własność gminy i zostanie połączona z wcześniej wykonanymi odcinkami kanalizacji. Gmina będzie samodzielnie zarządzała wybudowaną siecią i nie przekaże jej w administrowanie innemu podmiotowi. Etap I inwestycji przewiduje wykonanie przyłączy do sieci posesji stanowiących własność osób fizycznych oraz jednego przyłącza do budynku Wiejskiego Domu Kultury stanowiącego własność Gminy X. a przekazanego umową w nieodpłatne użytkowanie Gminnemu Ośrodkowi Kultury i Sportu w X., natomiast etap II oprócz przyłączy dla użytkowników indywidualnych będących osobami fizycznymi obejmuje również przyłącza do budynków stanowiących własność Gminy - przekazanych umową w bezpłatne użytkowanie Gminnemu Ośrodkowi Kultury i Sportu w X. i jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej we W. Instytucje te to jednostki nie podlegające centralizacji rozliczeń VAT z Gminą X. Na odbiór ścieków z tych posesji Gmina zawrze stosowne umowy i wystawi faktury VAT. Nabywcą/odbiorcą faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania inwestycyjnego będącego przedmiotem wniosku pn. Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompownią ścieków w miejscowościach B. i W. będzie Gmina X.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right