Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15.10.2018, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.490.2018.4.AT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.490.2018.4.AT

Zastosowanie tzw. odwrotnego obciążenia dla usług budowlanych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2018 r. (data wpływu 2 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 17 września 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zastosowania tzw. odwrotnego obciążenia dla usług budowlanych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 17 września 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zastosowania tzw. odwrotnego obciążenia dla usług budowlanych.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej zwany także Spółka) jest jednoosobową Spółką Miasta , powołaną w celu gospodarowania nieruchomościami Miasta . Spółka, podobnie jak Miasto , są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Uchwałą nr z dnia października 2013 r. Rada Miasta powierzyła Spółce gospodarowanie zasobem nieruchomości Miasta. Tym samym Miasto realizuje poprzez Spółkę zadania własne z zakresu gospodarowania zasobem nieruchomości w formie określonej w art. 9 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. Podstawą realizacji przez Spółkę tychże zadań nie jest umowa zawarta z Miastem, lecz bezpośrednio powierzenie uchwałą Rady Miasta . Szczegółowe zasady gospodarowania (zarządzania) zasobem nieruchomości Miasta określił Prezydent Miasta, wykonujący w myśl art. 12 ust. 4 kompetencje Zgromadzenia Wspólników Spółki. Wnioskodawca sprawuje zatem samodzielnie i kompleksowo (całościowo) zarząd nad powierzonym mu zasobem nieruchomości Miasta. Ponieważ Spółka zarządza nieruchomościami Miasta, uznać należy, że realizuje świadczenie (usługę) polegające na kompleksowym gospodarowaniu (zarządzaniu) zasobem nieruchomości. Zarząd nieruchomościami (por. także art. 184b pkt 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami) oprócz oczywiście wielu innych czynności, obejmuje obowiązek podejmowania starań dla zapewnienia utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem. W ramach tego zarządu Spółka w szczególności samodzielnie podejmuje decyzje i dokonuje czynności w zakresie zlecania wykonywania czynności służących zapewnieniu bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości i bieżącego utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z ich przeznaczeniem. W zakresie kompetencji zarządczych Spółki wchodzi także zapewnienie obsługi technicznej, czyli prowadzenia niezbędnych prac zabezpieczających instalacje i urządzenia techniczne oraz zlecanie wszelkich koniecznych działań zmierzających do unikania awarii, usunięcia ich następstw oraz zlecanie konserwacji, czynności polegających na drobnych naprawach (naprawach bieżących) niezbędnych do utrzymania obiektu budowlanego i jego otoczenia w należytym stanie technicznym, obejmujących likwidację przyczyn i skutków uszkodzeń mogących spowodować przedwczesne niszczenie obiektu lub jego elementów i urządzeń. Podkreślenia zwłaszcza wymaga, że w wyżej opisanym zakresie Spółka upoważniona jest do samodzielnego dysponowania nieruchomościami Miasta na cele budowlane. Dotyczy to zwłaszcza zlecania realizacji prac (robót) koniecznych dla bieżącego utrzymania i zachowania nieruchomości Miasta w stanie niepogorszonym, jak i prawa samodzielnego występowania przez Spółkę w charakterze inwestora (w tym w rozumieniu Prawa budowlanego) w procesach związanych z przygotowywaniem, organizacją i zlecaniem wykonywania robót budowlanych w wyżej oznaczonym zakresie (konserwacji i remontów). Zlecając wykonywanie tych prac osobom trzecim - wykonawcom robót konserwacyjnych i remontowych, Wnioskodawca działa we własnym imieniu, samodzielnie określając rodzaj, miejsce, zakres i sposób ich wykonania. Koszty działalności Spółki w tym zakresie pokrywane są oczywiście z budżetu Miasta . Dotyczy to w szczególności także kosztów wykonania robót konserwacyjnych i remontowych, w tym kosztów równych wypłacanemu przez Spółkę wynagrodzeniu wykonawcom robót konserwacyjnych i remontowych. Wszystkie te koszty są Spółce refundowane przez Miasto . Dla celów podatkowych (Spółka, jako odrębna od Miasta osoba prawna, ma też status odrębnego podatnika) pokrywanie tych kosztów przez Miasto odbywa się na podstawie faktur (popularnie określanych mianem refaktur), co do zasady zbiorczych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00