Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29.06.2018, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.510.2018.1.WN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.510.2018.1.WN

zwolnienie dostawy gruntów niezabudowanych

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 kwietnia 2018 r. (data wpływu 26 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z 26 czerwca 2018 r. (data wpływu 26 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od osób towarów i usług w zakresie zwolnienia dostawy gruntów niezabudowanych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2018 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie zwolnienia dostawy gruntów niezabudowanych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 26 czerwca 2018 r. (data wpływu 26 czerwca 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 19 czerwca 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.336.2018.l.WN.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W wyniku planowanej zamiany Gmina ma nabyć od osób fizycznych działki gruntowe nr 2137/2, 2135/2, 2330/19, 2330/17 o łącznej powierzchni: 0,1118 ha, których wartość w operacie szacunkowym z dnia 30 października 2017r. została ustalona na kwotę: 105.600 zł netto, zaś osoby fizyczne mają nabyć działki gruntowe nr 2132, 2131/2, 2134/1, 2134/2 o łącznej pow.0,1118 ha, których wartość w operacie szacunkowym z dnia 30 października 2017r. została ustalona na kwotę: 105.920 zł netto.

Różnica wartości zamienianych nieruchomości w wysokości: 320 zł, będzie stanowiła dopłatę na rzecz osób fizycznych (na podstawie art. 15 ugn). Obie nieruchomości przeznaczone do zamiany według aktualnie obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego znajdują się w terenach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i terenach dróg wewnętrznych. Na podstawie umowy zamiany nastąpi przeniesienie pomiędzy stronami umowy prawa do rozporządzania przedmiotowymi nieruchomościami - prawa własności. Gmina jest płatnikiem podatku VAT, a osoby fizyczne, z którymi ma dojść do zamiany, podatnikami VAT nie są. Gmina będzie więc zobowiązana zgodnie z art. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - do odprowadzenia podatku od tej transakcji. Współwłaściciele nieruchomości prywatnej oświadczyli, że nie wyrażają zgody na zapłatę podatku VAT. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwolnienie z opodatkowania są dostawy terenów niezabudowanych inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę - co w tym przypadku nie ma zastosowania. W ustawie o VAT mowa jest o opodatkowaniu dostawy towaru, a więc w przypadku zamiany dochodziłoby do dwóch dostaw (przez gminę na rzecz osób fizycznych i przez osoby fizyczne na rzecz gminy). W takiej sytuacji należałoby przyjąć, że przedmiotem opodatkowania będzie wartość nieruchomości zbywanej przez Gminę. Jak wynika dodatkowo z informacji Zespołu Ds. Drogownictwa z 24 stycznia 2018 r. pozyskanie nieruchomości dz. nr 2134/1, 2134/2 w K. jest podyktowane interesem publicznym i niezbędne w celu ukończenia prac związanych z utwardzeniem terenu pod drogę łączącą ul. Rz. z ul. S. Realizacja przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego jest ważna i niezbędna dla rozwoju gminnej infrastruktury drogowej w tej części miasta. Niewątpliwie wykonanie wszelkich czynności zmierzających do realizacji przedmiotowego, ogólnodostępnego połączenia drogowego służyć będzie celom publicznym i poprawi sytuację komunikacyjną w centrum miasta. W sytuacji gdyby okazało się że osoby fizyczne, o których mowa wyżej musiałyby zapłacić podatek VAT od całości wartości nieruchomości, a nie jedynie od różnicy wartości nieruchomości zamienianych wówczas nie dojdzie do realizacji ważnej społecznie inwestycji dla tutejszej gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00