Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16.05.2018, sygn. 0115-KDIT2-1.4011.30.2018.4.KK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2-1.4011.30.2018.4.KK
Czy Wnioskodawca może pomniejszyć podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od sprzedaży przedmiotowej nieruchomości o wkład mieszkaniowy wniesiony na dzień zawarcia umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia praw własności, określony przez spółdzielnię mieszkaniową na 70% wartości rynkowej lokalu?
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2018 r. (data wpływu do tutejszego organu 24 stycznia 2018 r.), uzupełnionym w dniach 13 marca i 30 kwietnia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania odszkodowania z tytułu wywłaszczenia nieruchomości - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 13 marca i 30 kwietnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania odszkodowania z tytułu wywłaszczenia nieruchomości.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Od 1991 r. matka Wnioskodawcy walczyła o odszkodowanie za zajęty prywatny teren pod przyszłą drogę. Terenu tego nie pozwalano zagospodarować pod parking (miejsca postojowe), co dostarczyłoby jakiś zysków. Sprawa dotyczyła 260 m terenu przy ul. K. w W. Wieloletnia korespondencja celem uzyskania odszkodowania za zagarnięty teren i bezumowne jego użytkowanie było bezskuteczne. Dopiero po 2000 r. poinstruowano, że stosowny wniosek należy złożyć od 1 stycznia 2001 r., co uczyniono 26 listopada 2001 r. Matka Wnioskodawcy zmarła nie otrzymując pieniędzy za zajęty teren, które mogły być zużytkowane na leczenie i ratowanie życia. Aktem notarialnym z dnia 21 marca 2012 r. Wnioskodawca nabył prawa do spadku. Od tego momentu prowadził korespondencję z UM celem uzyskania odszkodowania, nie mając żadnych zysków z zablokowanego terenu. Czuł się ograbiony. Dopiero Wojewoda ostateczną decyzją z dnia 11 lutego 2014 r. stwierdził nabycie przez Gminę W. prawa własności nieruchomości zajętej pod część ul. K. Zawiadomiony o nabyciu spadku Urząd Skarbowy wszczął w dniu 11 kwietnia 2012 r. na wniosek Wnioskodawcy postępowanie podatkowe, ustalił wartość 260 m i wyliczył podatek. Do kwietnia 2014 r. po interwencji Wnioskodawcy, kilkakrotnym przedłużaniu wydania decyzji (średnio co 3 miesiące) umorzono postępowanie uznając je jako bezprzedmiotowe, o czym Wnioskodawca został powiadomiony pismem z 8 kwietnia 2014 r. Dla Wnioskodawcy było logiczne, że to państwo na podstawie spec-ustawy zagarnęło jego majątek. Okazało się, że droga od prawomocnej decyzji do wypłaty odszkodowania była daleka. Operat szacunkowy sporządzono dopiero 12 kwietnia 2016 r. i jego aktualność potwierdzono w dniu 10 maja 2017 r. Odszkodowanie wyliczono na 105.820 zł, tj. 407 zł/m co jest skandalem. Dane z Internetu szacują te tereny pod drogę 1.000 -1.200 zł/m. Działki budowalne nawet do 8.000 zł/m. Wnioskodawca nie odwołał się gdyż pieniądze są mu potrzebne na leczenie. Ww. kwota miała być wypłacona na podstawie decyzji Prezydenta W. po uprawomocnieniu się decyzji w ciągu 30 dni. W październiku 2017 r. Wnioskodawca otrzymał ww. kwotę. 28 listopada 2017 r. powiadomił o tym fakcie macierzysty urząd Skarbowy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right