Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29.01.2018, sygn. 0114-KDIP3-3.4011.530.2017.2.JK3, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-3.4011.530.2017.2.JK3

Reasumując, Wnioskodawczyni nie spełnia warunków określonych w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do skorzystania z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko za 2017 r.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2017 r. (data wpływu 1 grudnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2018 r. (data nadania 11 stycznia 2018 r., data wpływu 15 stycznia 2018 r.) na wezwanie z dnia 4 stycznia 2018 r. Nr 0114-KDIP3-3-3.4011.530.2017.1.JK3 (data nadania 4 stycznia 2018 r., data doręczenia 9 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr 0114-KDIP3-3-3.4011.530.2017.1.JK3 z dnia 4 stycznia 2018 r. (data nadania 4 stycznia 2018 r., data doręczenia 9 stycznia 2018 r.) tutejszy organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku.

Pismem z dnia 9 stycznia 2018 r. (data nadania 11 stycznia 2018 r., data wpływu 15 stycznia 2018 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni ma syna w wieku 9 lat. Od maja 2013 roku jest rozwiedziona. Mieszka sama z synem, nie jest z nikim związana, ani w związku formalnym, ani nieformalnym. Ojciec dziecka jest w nowym związku małżeńskim. Sąd przyznał prawa rodzicielskie obojgu rodzicom, jednak miejscem zamieszkania dziecka jest każdorazowo miejsce zamieszkania matki (w załączeniu kserokopie rozwodu oraz potwierdzeń zameldowania). Ojciec dziecka płaci alimenty i widuje się z synem - raz w tygodniu odbiera go z dodatkowych zajęć językowych o godz. 17:10 i następnego dnia odprowadza do szkoły około 7:30, co drugi weekend odbiera go w piątek około 16:30 i odwozi do domu w niedzielę około 19-20. Spędza też z nim około 2-3 tygodni wakacji i po połowie święta Wielkanocne i Bożego Narodzenia. Jednak poza opieką w te dni i płaceniem alimentów, to Wnioskodawczyni faktycznie ponosi ciężar i konsekwencje wychowania syna, przez większość roku wychowując go samotnie. Syn mieszka z Wnioskodawczynią, spędza z nią większą część czasu i to Wnioskodawczyni dba o zaspokajanie jego potrzeb, zdrowie czy zakup odzieży i obuwia. Wnioskodawczyni również dba o jego edukację - pilnuje lekcji i wszystkiego co jest z tym związane, chodzi na zebrania, kontaktuje się z wychowawcą w razie konieczności, wypełnia wszystkie niezbędne dokumenty (pilnując również żeby w razie takiej konieczności zostały podpisane przez ojca dziecka) i dostarcza do szkoły, zapisuję na zajęcia dodatkowe czy na dyżury wakacyjne i świąteczne, organizuje wyprawkę szkolną itp. Wnioskodawczyni opłaca składki klasowe, obiady w stołówce szkolnej, wycieczki i zajęcia dodatkowe. Wnioskodawczyni chodzi z synem do lekarza, pilnuje wizyt kontrolnych, to Wnioskodawczyni jest na zwolnieniu lekarskim kiedy syn jest chory lub bierze na ten czas urlop. Oczywiście ojciec dziecka, na prośbę Wnioskodawczyni czasami pomoże w takich sprawach jak zakup butów (odliczając kwotę zakupu od alimentów), wizyta u lekarza (umówiona wcześniej przez Wnioskodawczynię), raz czy dwa razy w roku zajmie się nim kilka dni dłużej kiedy Wnioskodawczyni ma kilkudniową kontrolę w szpitalu. Jednak zdarza się to sporadycznie i tak naprawdę Wnioskodawczyni sama musi zajmować się synem i dbać o jego sprawy. Faktycznie przez większość czasu, poza dniami kiedy syn widzi się z ojcem, Wnioskodawczyni samotnie wychowuje syna. Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w przypadku rodziców, w stosunku do których orzeczone zostały rozwód albo separacja, preferencyjne rozliczenie przysługuje jednemu z nich, u którego dzieci faktycznie zamieszkują (Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dnia 11 maja 2009 r., sygn. IBPBI1/1/415-163/09/ASz), a syn faktycznie mieszka z Wnioskodawczynią i jest zameldowany wspólnie z Wnioskodawczynią (w załączeniu kserokopia potwierdzenia zameldowania). Zgodnie z wyrokiem WSA z 6 lutego 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 2693/06 w przypadku orzeczenia sadowego powierzającego sprawowanie władzy rodzicielskiej obojgu rodzicom, prawo do preferencji podatkowej przysługuje tylko jednemu z rodziców, tj. temu który faktycznie w roku podatkowym wychowywał dziecko. Przy czym przez wychowanie należy rozumieć zapewnienie opieki, prowadzonej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Decydujące znaczenie ma to z kim dziecko zamieszkuje. Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Okręgowego dziecko zamieszkuje z matką, jest ona osoba sprawującą ciągłą opiekę nad synem i na niej spoczywają większe obowiązki związane z jego wychowaniem. Ponieważ miejsce zamieszkania i stałego pobytu dziecka ma szczególne znaczenie dla wykonywania pieczy nad dzieckiem, wychowania go i dbania o jego rozwój, dlatego Wnioskodawczyni uważa, że choć ojciec dziecka opiekuje się synem w czasie kiedy syn z nim przebywa, to jednak w praktyce większość obowiązków związanych z wychowaniem syna spada tylko na Wnioskodawczynię jak to wyżej opisała. Do tej pory Wnioskodawczyni rozliczała się indywidualnie nie będąc pewna czy w świetle przepisów prawa może rozliczać się jako samotna matka.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00