Interpretacja indywidualna z dnia 21.12.2017, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.361.2017.1.ES, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.361.2017.1.ES
w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z eksploatacją lokalu mieszkalnego wykorzystywanego w części w działalności gospodarczej
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2017 r. (data wpływu 24 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z eksploatacją lokalu mieszkalnego wykorzystywanego w części w działalności gospodarczej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z eksploatacją lokalu mieszkalnego wykorzystywanego w części w działalności gospodarczej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca na dzień złożenia niniejszego wniosku jest w trakcie nabywania lokalu mieszkalnego (Lokal). Wnioskodawca prowadzi obecnie i będzie prowadził w przyszłości jednoosobową działalność gospodarczą. Wnioskodawca, po zakończeniu procesu kupna i urządzania Lokalu (tj. po całkowitym nabyciu Lokalu), zarejestruje w nim swoją działalność gospodarczą. Równocześnie, Wnioskodawca nie będzie dostosowywał całego Lokalu do prowadzenia działalności gospodarczej, jak również nie wydzieli żadnego konkretnego pomieszczenia na potrzeby prowadzenia swojej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie będzie też przyjmował klientów w Lokalu. Wnioskodawca będzie jednak traktował Lokal jako siedzibę swojej działalności oraz będzie w niej wykonywał część zlecanej przez klientów pracy, jak również przechowywał dokumenty oraz korzystał ze sprzętów biurowych wykorzystywanych na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, równocześnie jednak mieszkając w Lokalu i wykorzystując każde pomieszczenie także na potrzeby mieszkalne. Innymi słowy, Wnioskodawca zachowa mieszkalny charakter Lokalu, mieszkając w nim, ale będzie go wykorzystywał równocześnie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. Co znamienne, Wnioskodawca nie będzie posiadał odrębnego biura poza Lokalem, a więc pewne czynności będzie musiał wykonywać w Lokalu, jednak spotkania z klientami będą odbywały się poza Lokalem, w miejscach publicznych lub w siedzibach samych klientów - na co pozwala charakter działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę i na co wskazuje dotychczasowa praktyka Wnioskodawcy. Oznacza to, że nie będzie w Lokalu wydzielonego biura/pomieszczenia do przyjmowania klientów i nie będzie specjalnie dostosowanej infrastruktury do prowadzenia działalności gospodarczej, jak również Lokal nie będzie posiadał szyldu, ani innego tego typu oznaczeń charakteryzujących działalność gospodarczą, które wskazywałyby lub mogłyby wskazywać, iż jest to lokal użytkowy. Lokal będzie pełnił przede wszystkim funkcje mieszkalne, a jedynie dodatkowo będzie wykorzystywany na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej bez opcji przyjmowania w nim klientów. Nie oznacza to jednak, że część ponoszonych na Lokal kosztów nie będzie związana z prowadzoną działalnością gospodarczą. W szczególności, Wnioskodawca przebywając w Lokalu w godzinach pracy, będzie z niego korzystał, w tym wykorzystywał mieszkalną infrastrukturę w celach wykonywania swojej pracy, będzie ją zużywał, zajmował część powierzchni (nie wydzielonej), zużywał media, itp.