Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24.06.2017, sygn. 0111-KDIB2-3.4011.38.2017.1.HK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4011.38.2017.1.HK

Czy wykonując jako biegły sądowy opinie-ekspertyzy dla sądów i innych organów państwa, Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z 50% kosztów uzyskania przychodów? Czy w latach podatkowych 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 stan ten (uprawnienia do 50% kosztów uzyskania przychodów) był tożsamy?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 kwietnia 2017 r. (data wpływu 27 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wykonuje od lutego 2011 roku, jako ustanowiony przez Prezesa Sądu Okręgowego biegły sądowy, odpłatnie opinie-ekspertyzy dotyczące zagadnień informatycznych oraz nowoczesnych technologii. Organami zlecającymi wykonanie rzeczonych opinii są głównie: sądy, jednostki prokuratury oraz policji. Wnioskodawca nie prowadzi własnej działalności gospodarczej.

Podstawą wypłaty wynagrodzenia biegłego sądowego jest art. 618f ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego oraz rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 24 kwietnia 2013 r. w sprawie określenia stawek wynagrodzenia biegłych, taryf zryczałtowanych oraz sposobu dokumentowania wydatków niezbędnych dla wydania opinii w postępowaniu karnym. Każda opinia-ekspertyza jest tworzona przez Wnioskodawcę w sposób indywidualny, swobodny, bez ograniczeń, ponieważ przepisy regulują jedynie sposób powoływania i funkcjonowania biegłych, a biegły ma być zewnętrznym bezstronnym ekspertem i organom nie wolno wpływać na treść opinii (podobnie jak stronom procesowym). Każda ekspertyza ma indywidualny charakter, ponieważ jest wynikiem indywidualnej oceny zaistniałego stanu faktycznego, na którą składa się całościowa analiza materiału dowodowego, jego interpretacja oraz synteza wniosków, w tym wolnych przemyśleń i spostrzeżeń biegłego. W ramach wykonywanych czynności powstaje więc dokument o indywidualnym charakterze. Biegły nie sporządza dwu i więcejkrotnie opinii zmierzającej do udzielenia odpowiedzi na te same pytania, więc każda, kolejna opinia wydana nawet do tej samej sprawy obejmuje inny zakres, a tym samym różni się merytorycznie od ewentualnie wydanych w tej samej sprawie wcześniej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00