Interpretacja indywidualna z dnia 12.04.2017, sygn. 2641-IBPB-1-2.4510.105.2017.1.BKD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 2641-IBPB-1-2.4510.105.2017.1.BKD
Czy wydatek na Listę Klientów stanowi koszt inny niż bezpośrednio związany z przychodami, a dla celów określenia momentu jego potrącalności Wnioskodawca powinien przyjąć, że odpowiednia część tego kosztu jest ponoszona dla celów podatkowych w momencie dokonania odpowiednich odpisów amortyzacyjnych dla celów rachunkowych
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2017 r. (data wpływu 28 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości i momentu zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia możliwości i momentu zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca (dalej również: Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jedynym udziałowcem Spółki jest spółka z siedzibą we Włoszech (dalej: Udziałowiec). Wnioskodawca oraz Udziałowiec wchodzą w skład międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: Grupa). Na podstawie umowy produkcyjnej łączącej Spółkę z Udziałowcem świadczyła ona na jego rzecz usługę produkcyjną w ramach modelu producenta kontraktowego. W związku z tym, Spółka nabywała surowce od dostawców i produkowała komponenty według instrukcji i na zlecenie Udziałowca. Udziałowiec następnie dokonywał sprzedaży wyprodukowanych przez Wnioskodawcę towarów na rzecz kontrahentów; był on również odpowiedzialny za utrzymywanie relacji biznesowych oraz obsługę klienta. W 2015 r. Wnioskodawca oraz Udziałowiec podjęli decyzję o zmianie modelu działalności. Odtąd Spółka miała działać jako samodzielny producent (stand-alone manufacturer) odpowiedzialny nie tylko za samą produkcję, ale też za sprzedaż gotowych produktów na rzecz ostatecznych odbiorców. W nowym modelu, w którym Wnioskodawcę łączą bezpośrednie relacje z ostatecznymi odbiorcami, Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu sprzedaży gotowych wyrobów na rzecz ostatecznych odbiorców. W celu wdrożenia nowego modelu, Wnioskodawca oraz Udziałowiec zawarli umowę sprzedaży listy klientów (dalej: Umowa), na podstawie której ta ostatnia zobowiązała się przekazać Spółce listę klientów, na rzecz których uprzednio dokonywała sprzedaży produkowanych przez Spółkę towarów (dalej: Lista Klientów lub Lista) oraz wszelkie dodatkowe informacje z nią związane, a także udzielić Spółce, w sześciomiesięcznym okresie od wejścia w życie Umowy, wsparcia w zakresie zarządzania klientami objętymi ww. Listą. Nabycie Listy Klientów było więc dokonane w ramach przejęcia od Udziałowca funkcji dystrybucyjnych/sprzedażowych (oraz było niezbędne do przejęcia tych funkcji). W związku z powyższym, Wnioskodawca uiścił na rzecz Udziałowca wynagrodzenie za przekazanie Listy Klientów. Wysokość wynagrodzenia została ustalona w oparciu o wycenę Listy Klientów sporządzoną przez niezależny podmiot z uwzględnieniem, między innymi, szacowanych przychodów, które mogą wiązać się ze sprzedażą na rzecz klientów objętych Listą. Kwota wynagrodzenia definitywnie obciążyła majątek Wnioskodawcy. Należy wskazać, że z uwagi na długotrwałą współpracę Udziałowca z klientami objętymi Listą oraz dobrą relację pomiędzy Udziałowcem a tymi klientami przejęcie relacji z nimi przez Spółkę oraz dokonywanie sprzedaży bezpośrednio na ich rzecz nie byłoby możliwe bez wsparcia Udziałowca, które było objęte wynagrodzeniem za Listę Klientów. W zamierzeniu Wnioskodawcy, decyzja o zmianie modelu działania oraz nabyciu Listy Klientów miała mieć przełożenie na zwiększenie przychodów i wzrost rentowności (w przypadku niektórych klientów ten wzrost jest już obserwowany). Z uwagi na skomplikowanie procesu, przejmowanie przez Spółkę poszczególnych klientów od Udziałowca nie zostało jeszcze zakończone. Spółka dla celów rachunkowych rozpoznała nabyta Listę Klientów jako wartość niematerialną i prawną, którą Spółka amortyzuje z zastosowaniem stawki 10%. Poszczególne odpisy od jej wartości początkowej są rozpoznawane jako koszt dla celów rachunkowych w dacie ich dokonania.