Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25.11.2016, sygn. 2461-IBPB-1-2.4510.901.2016.1.JW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. 2461-IBPB-1-2.4510.901.2016.1.JW
dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych (budynków, budowli, urządzeń) będących uprzednio w trwałym zarządzie zakładu budżetowego po przekształceniu zakładu budżetowego w spółkę kapitałową.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 18 października 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych (budynków, budowli, urządzeń) będących uprzednio w trwałym zarządzie zakładu budżetowego po przekształceniu zakładu budżetowego w spółkę kapitałową jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 października 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych (budynków, budowli, urządzeń) będących uprzednio w trwałym zarządzie zakładu budżetowego po przekształceniu zakładu budżetowego w spółkę kapitałową.
We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością powstałą w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na mocy uchwały Rady Miejskiej w kwietniu 2016 r. Akt założycielski sporządzono w czerwcu 2016 r. Wszystkie udziały w Spółce zostały objęte przez jedynego wspólnika - Gminę. Kapitał zakładowy pokryty został wkładem pieniężnym oraz wkładem niepieniężnym. Aportem zostały objęte środki trwałe w wartości księgowej netto na dzień likwidacji zakładu budżetowego tj. 30 czerwca 2016 r., prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z prawem własności budynków, budowli i urządzeń, które w chwili przekształcenia znajdowały się w trwałym zarządzie zakładu budżetowego. Uchwała Rady Miejskiej została podjęta m.in. na podstawie art. 22 ust. 1 i art. 23 ustawy o gospodarce komunalnej (u.g.k.) oraz art. 16 ust. 1, ust. 3, ust. 5 i ust. 7 ustawy o finansach publicznych (u.f.p.). Spółka z mocy tych przepisów wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązku zakładu budżetowego, zapewniając ciągłość działalności wykonywanej przez Zakład tj. działalności zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy dotyczących głównie zaopatrzenia w wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych, gospodarowania odpadami, zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy i innych usług komunalnych. Wszelkie należności i zobowiązania z dniem likwidacji zakładu budżetowego, przejęła Spółka. Spółka przejęła również pracowników zatrudnionych w zakładzie budżetowym (zgodnie z przepisami prawa pracy). Zgodnie z art. 16 ust. 1 u.f.p., organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy. Jednocześnie, zgodnie z art. 16 ust. 5 u.f.p., przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną, wymaga jego wcześniejszej likwidacji. Należności i zobowiązania likwidowanego zakładu przejmuje albo organ, który podejmuje decyzję o likwidacji, albo jednostka utworzona w miejsce likwidowanego zakładu (likwidacja w celu przekształcenia). Stosownie do art. 22 ust. 1 u.g.k., organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania nowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Jednocześnie, jak stanowi art. 23 u.g.k., składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę, stają się majątkiem spółki, prawo zarządu gruntem samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę staje się prawem użytkowania wieczystego spółki, zaś spółka wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego. Z zestawienia w/w przepisów wynika, że formą prawną przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego jest likwidacja zakładu budżetowego w celu zawiązania nowej spółki i wniesienia mienia tego zakładu do spółki. Co istotne, nowo powstała spółka przejmuje całość praw i obowiązków oraz całość należności i zobowiązań samorządowego zakładu budżetowego. Ideą takiego przekształcenia jest zmiana formy organizacyjno-prawnej prowadzenia działalności, bez zmiany stanu aktywów związanych z tą działalnością, ze skutkiem w postaci sukcesji prawno - podatkowej na podstawie art. 93b ustawy ordynacja podatkowa (o.p). Środki trwałe zlikwidowanego zakładu budżetowego obejmowały: środki trwałe, które były finansowane ze środków własnych zakładu i zakład dokonywał od nich amortyzacji podatkowej; środki trwałe przejęte w trwały zarząd, otrzymane nieodpłatnie oraz nabyte przez zakład ze środków pochodzących z dotacji, od których zakład nie dokonywał amortyzacji podatkowej. Przed przekształceniem środki trwałe ujęte były w ewidencji środków trwałych zakładu budżetowego i były amortyzowane według stawek określonych w u.p.d.o.p.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right