Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11.05.2016, sygn. IBPP2/4512-178/16/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/4512-178/16/EK

W zakresie dostawy działki zabudowanej drogą publiczną gdzie Wnioskodawca jest właścicielem wyłącznie gruntu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 lutego 2016 r. (data złożenia 1 marca 2016 r.), uzupełnionym pismami: z 22 kwietnia 2016 r. (data złożenia 22 kwietnia 2016 r.) oraz z 9 maja 2016 r. (data wpływu 9 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu przeznaczonego pod zabudowę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2016 r. w tut. organie złożono ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu przeznaczonego pod zabudowę.

Wniosek został uzupełniony pismem z 22 kwietnia 2016 r. (data złożenia 22 kwietnia 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 15 kwietnia 2016 r. znak: IBPP2/4512-178/16/EK oraz pismem z 9 maja 2016 r. (data wpływu 9 maja 2016 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obecnie Wnioskodawca posiada prawo wieczystego użytkowania szeregu gruntów. Prawo to dotyczy także gruntów, co do których Wnioskodawca wystąpił o podział w związku z drogą publiczną, której zarządcą jest właściwy organ administracji publicznej. W wyniku dokonanego podziału prawo wieczystego użytkowania gruntu pod drogę ma przejść na własność Gminy. Wnioskodawca przeniesie prawo wieczystego użytkowania gruntu na rzecz Gminy w drodze sprzedaży na zasadach prawa cywilnego aktem notarialnym. Przekazanie nie nastąpi z mocy prawa, ale na zasadzie zgodnej woli stron planowanej czynności cywilnoprawnej przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntów zajętych pod drogę publiczną - przeniesienie przez Wnioskodawcę (Spółdzielnię) na Gminę za wynegocjowaną odpłatnością. Przejęcie gruntu ma związek z drogą publiczną, ale nie inwestycją dotyczącą drogi publicznej, gdyż chodzi o drogę już istniejącą i eksploatowaną. Przejęcie prawa wieczystego użytkowania gruntu nastąpi na podstawie aktu notarialnego, a nie na podstawie decyzji. Według dokonanego podziału geodezyjnego gruntu tylko działki znajdujące się pod drogą publiczną (już istniejącą) stanowić mają przedmiot przekazania na rzecz Gminy. Podstawą przejścia prawa wieczystego użytkowania gruntu na rzecz Gminy nie będzie jednak podział geodezyjny ale akt notarialny. Wnioskodawca wyjaśnia, że co prawda decyzja administracyjna uprawnionego organu zatwierdza podział geodezyjny działek, ale przejęcie ich części (pod drogę publiczną istniejącą) nie nastąpi według tej decyzji, lecz właśnie aktem notarialnym jako czynność cywilnoprawna związana z nieruchomościami. Wypłata środków pieniężnych za przenoszone prawo wieczystego użytkowania nie nastąpi na podstawie decyzji, ale na podstawie przeprowadzonych przez strony negocjacji cenowych, co znajdzie skutek w akcie notarialnym. Planowana czynność cywilnoprawna nie będzie ze względu na jej całkowicie rynkowy i przede wszystkim dobrowolny charakter stanowiła "wywłaszczenia za odszkodowaniem". Grunty, których dotyczy prawo wieczystego użytkowania planowane do zbycia Gminie nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do działalności zwolnionej od podatku VAT. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem prawa wieczystego użytkowania gruntów, gdyż nabycie miało miejsce jeszcze przed obowiązywaniem ustawy o podatku od towarów i usług. Prawa wieczystego użytkowania gruntów, mającego stanowić przedmiot planowanej dostawy nie dotyczy kwestia gruntów niezabudowanych (czy to na podstawie ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego czy to według warunków zabudowy), gdyż chodzi o grunty już zabudowane (istniejącą drogą publiczną). Droga na gruntach będących w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy została wybudowana początkiem lat 90 - tych XX wieku (1990/1991). W momencie przejścia na własność Gminy prawa wieczystego użytkowania gruntu będzie to grunt zabudowany drogą wybudowaną (lub nabytą od innej osoby) przez Gminę. Wnioskodawca nadmienia, że został poinformowany przez Gminę, od której ma otrzymać wynagrodzenie za nabyte przez nią prawo wieczystego użytkowania gruntu, pismem z dnia 28 października 2015 r. o wystąpieniu Gminy do tutejszego organu interpretacyjnego o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie planowanej transakcji w podatku VAT. Wnioskodawca bierze jednak pod uwagę, że skoro to nie Gmina jest uprawniona do wynagrodzenia związanego ze skutkami w podatku VAT, ale on sam, to Gmina może zostać uznana za nieuprawnioną do otrzymania stosownej interpretacji, wobec czego Wnioskodawca składa niniejszy wniosek. Z otrzymanych ustnie informacji potwierdziło się, że Gmina interpretacji nie otrzymała ze względu na brak obowiązku podatkowego po jej stronie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00