Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30.12.2016, sygn. ILPP3/443-81/14/16-S/TK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP3/443-81/14/16-S/TK
Podatek akcyzowy w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 listopada 2015 r., sygn. akt III SA/Po 1916/14 stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii jest prawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 5 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji materiałów izolacyjnych z włókna drzewnego. W ramach tej działalności Spółka nabywa i zużywa na własne potrzeby energię elektryczną. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Na dzień złożenia niniejszego wniosku Spółka nie posiada żadnej z koncesji dotyczącej energii elektrycznej, o której mowa w przepisach Prawa energetycznego. W konsekwencji obecnie, na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym Spółka jest podmiotem posiadającym status nabywcy końcowego. W związku z zamiarem rozpoczęcia odsprzedaży energii elektrycznej z marżą Spółka wystąpiła pod koniec kwietnia 2014 r. do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej. Prezes URE) z wnioskiem o wydanie koncesji na obrót energią elektryczną. Na mocy ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984), dnia 11 września 2013 r. wprowadzono szereg zmian do przepisów Prawa energetycznego, m.in. wprowadzono instytucję odbiorcy przemysłowego. W związku z przytoczoną nowelizacją Prawa energetycznego, Spółka jako podmiot zużywający znaczne ilości energii elektrycznej, we wrześniu i listopadzie 2013 r. przedstawiła Prezesowi URE oświadczenia o poziomie zużycia energii elektrycznej, na podstawie których Prezes URE wpisał Spółkę na listę odbiorców przemysłowych na rok 2013 (na okres od września do grudnia) oraz na rok 2014. W konsekwencji, na podstawie przepisów Prawa energetycznego, Spółka jako odbiorca przemysłowy zobowiązana jest przedstawiać do umorzenia przez Prezesa URE określoną ilość świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej odnawialnych źródeł energii (dalej: świadectwa pochodzenia). Przepisy Prawa energetycznego nakładające obowiązek przedstawienia do umorzenia określonej ilości świadectw pochodzenia, wymagają, aby umorzenie zostało dokonane do dnia 31 marca roku następującego po roku, za który umarzane są świadectwa (przykładowo, w celu spełnienia obowiązku umorzenia świadectw pochodzenia za 2013 r., stosowna ilość świadectw powinna zostać umorzona przez Prezesa URE do 31 marca 2014 r.). W celu spełnienia ciążącego na Spółce obowiązku związanego z przedstawianiem do umorzenia świadectw pochodzenia dotyczących określonej ilości energii elektrycznej i uniknięcia konieczności uiszczenia opłaty zastępczej w odniesieniu do roku 2013, Spółka nabywa od właściwych podmiotów świadectw pochodzenia. Wypełniając swoje obowiązki Spółka w dniu 11 marca 2014 r. przedstawiła Prezesowi URE świadectwa pochodzenia za 2013 r. Decyzją z dnia 21 marca 2014 r. (doręczoną Spółce dnia 27 marca 2014 r.) Prezes URE umorzył przedstawione przez Spółkę świadectwa pochodzenia.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right