Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 02.12.2016, sygn. 0461-ITPP2.4512.629.2016.1.AGW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. 0461-ITPP2.4512.629.2016.1.AGW

Brak obowiązku dokonania centralizacji rozliczeń Związku Międzygminnego oraz uznania utworzonego przez Związek zakładu budżetowego za odrębnego podatnika.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2016 r. (data wpływu 7 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku dokonania centralizacji rozliczeń Związku Międzygminnego oraz uznania utworzonego przez Związek zakładu budżetowego za odrębnego podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku dokonania centralizacji rozliczeń Związku Międzygminnego oraz uznania utworzonego przez Związek zakładu budżetowego za odrębnego podatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

ZG, został powołany na mocy uchwały rad 5 gmin i został zarejestrowany w rejestrze związków międzygminnych. Związek działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i statucie Związku. Obecnie w skład Związku wchodzi 12 gmin z powiatu x., powiatu x., części powiatu i. i powiatu x. Miasta: X., X., X. i X. Gminy: X., X. X., X., X., X., X., X. i X.

Zgodnie z § 9 Statutu, Związek wykonuje zadania własne gmin zrzeszonych w zakresie dotyczącym: XXX

W celu realizacji przez Związek części z ww. zadań, Zgromadzenie powołało zakład budżetowy KZGO, który do dnia dzisiejszego funkcjonuje jako samodzielny podatnik VAT. ZG nie jest podatnikiem podatku VAT, ponieważ bezpośrednio nie świadczy żadnych usług i nie prowadzi działalności gospodarczej. W dniu 29 września 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-276/14 dot. Gminy Wrocław, rozstrzygający czy gminne jednostki budżetowe utworzone przez gminę są odrębnym od gminy podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji tego wyroku Ministerstwo Finansów 29 września 2015 r. wydało komunikat, z którego m.in. wynika, że samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny by rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła. Natomiast Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 24 lutego 2010 r. w wyroku II FSK 1585/08 stwierdził, że związki międzygminne, chociaż tworzone przez jednostki samorządu terytorialnego dla wspólnego wykonywania zadań publicznych, nie posiadają statusu jednostki samorządu terytorialnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00