Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 03.08.2016, sygn. ITPP1/4512-454/16/BS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/4512-454/16/BS
1. Czy Gmina może zastosować zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług obniżoną 8% stawkę podatku od towarów i usług dla usługi montażu urządzeń fotowoltaicznych na budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym?2. Czy Gmina może uzyskać zwrot podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu, w części dotyczącej instalacji fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych stanowiących własność osób fizycznych?3. Czy Gmina może obniżać kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonywanych wydatków w momencie ich ponoszenia?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla montażu urządzeń fotowoltaicznych na budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej odnośnie podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla montażu urządzeń fotowoltaicznych na budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planuje zrealizować inwestycję polegającą na zakupie i montażu urządzeń fotowoltaicznych służących do produkcji energii elektrycznej, na budynkach mieszkalnych osób fizycznych oraz na budynkach użyteczności publicznej stanowiących własność gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym projekt realizował będzie zadanie własne Gminy, w zakresie ochrony środowiska oraz zaopatrzenia mieszkańców w energię elektryczną. W ramach wskazanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego Gmina zamierza aplikować o dofinansowanie ze środków unijnych. Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020 ma na celu m.in.: wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. W związku z tym Gmina przewiduje otrzymanie dofinansowania na realizację swojego projektu z zakresu fotowoltaiki na poziomie 85% kosztów kwalifikowanych projektu. Podatek od towarów i usług pozostałby kosztem niekwalifikowanym. Instalacje fotowoltaiczne zamontowane na budynkach mieszkańców wykorzystywać będą odnawialne źródło energii (słońce) w celu produkcji energii elektrycznej. Mimo realizacji usługi montażu instalacji fotowoltaicznej, w większości na dachach budynków mieszkalnych należących do osób fizycznych, inwestorem całego przedsięwzięcia będzie Gmina. Na niej ciążył będzie obowiązek zabezpieczenia realizacji projektu, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku prawo zamówień publicznych, w tym wybór i zawarcie umowy z wykonawcą robót oraz rozliczenie finansowe inwestycji. Wszystkie faktury zakupowe będą wystawione na Gminę oraz przez nią opłacane. Mieszkaniec będzie tylko uczestniczył w finansowaniu inwestycji oraz udostępniał własną nieruchomość w celu zamontowania instalacji fotowoltaicznych (umowa użyczenia). W ramach realizacji inwestycji Gmina ogłosi nabór do uczestnictwa w projekcie oraz wyłoni spośród mieszkańców osoby, których budynki mieszkalne zakwalifikowały się do wykonania usługi. Podstawą dalszej realizacji projektu będą umowy cywilnoprawne zawarte z mieszkańcami, którzy spełnią kryteria zawarte w ogłoszeniu. Umowy zawierać będą wzajemne zobowiązania finansowo-organizacyjne. Treść umowy określi dokładny zakres usług, prawa i obowiązki stron, wysokość przysługującego Gminie wynagrodzenia (cenę usługi) oraz sposób przekazania instalacji mieszkańcom na własność, po upływie okresu trwałości projektu. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług montaż instalacji fotowoltaicznej będzie odpłatnym świadczeniem usług na rzecz mieszkańca, finalnego odbiorcy projektu. Będzie to kompleksowa usługa polegająca na montażu i instalacji układów fotowoltaicznych. W umowie nie będzie zatem konieczności wyszczególniania poszczególnych składników wchodzących w skład usługi np. kosztów materiałów, robocizny czy zużytej energii. Istotnym jej elementem będzie jednak zastrzeżenie, że brak uiszczenia opłaty przez mieszkańca we wskazanym terminie, skutkować będzie, brakiem realizacji inwestycji na jego budynku mieszkalnym. Wynika to z faktu, że Gmina od początku realizacji inwestycji planuje świadczyć odpłatne usługi na rzecz osób fizycznych. Gmina w zasadzie będzie tylko pośredniczyć, działać co prawda we własnym imieniu, ale na rzecz konkretnych mieszkańców, dlatego wystąpi bezpośredni związek poniesionych przez nią wydatków z działalnością opodatkowaną. Potwierdzeniem dokonania opłaty przez mieszkańca będzie wystawiona przez Gminę faktura VAT. Podstawę opodatkowania stanowić będzie przysługujące Gminie wynagrodzenie ze strony mieszkańca, czyli zapłacona przez niego cena finalna brutto, zgodnie z art. 29a ust. 1-6 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym, że Gmina planuje montaż instalacji fotowoltaicznych zarówno na dachach budynków mieszkalnych osób fizycznych, jak i na dachach budynków publicznych, to zamierza w umowach z wykonawcami robót budowlanych, wyodrębniać koszty przypadające na poszczególne części inwestycji. Ułatwi to późniejsze przyporządkowanie faktur do części usługi wykonanej na konkretnych budynkach za pomocą alokacji bezpośredniej. Gmina przedstawi jednakowe warunki dla wszystkich osób fizycznych chcących wziąć udział w projekcie, jednak finalna jednostkowa cena dla konkretnego budynku będzie uzależniona od rodzaju instalacji wykonanej u konkretnej osoby. Uczestnictwo mieszkańców w projekcie będzie dobrowolne. Projekt w zakresie instalacji fotowoltaicznych Gmina zamierza realizować (z wyjątkiem budynków użyteczności publicznej), wyłącznie na dachach budynków mieszkalnych osób fizycznych. Oznacza to, że do realizacji projektu mogą zakwalifikować się jedynie budynki objęte społecznym programem mieszkaniowym, określonym w art. 41 ust. 12-12c ustawy o podatku od towarów i usług. Budynki osób fizycznych nie spełniające kryteriów nie będą brane pod uwagę przy wyborze. Zaklasyfikowanie konkretnego budynku będzie się oceniać także w oparciu o Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 roku o Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Po upływie okresu trwałości projektu, Gmina planuje przekazać instalacje na własność mieszkańcom. Do tego okresu instalacje stanowić będą własność Gminy. Nieodpłatne przekazanie po tym okresie, nie będzie jednak stanowiło odrębnej usługi, lecz będzie częścią usługi ciągłej określonej w umowie z mieszkańcem. Z tytułu przekazania instalacji na własność osobom fizycznym Gmina nie otrzyma żadnych dodatkowych korzyści, w związku z czym czynność ta nie będzie podlegała odrębnemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mimo odległości czasowej pomiędzy wykonaniem usługi montażu instalacji, a przeniesieniem prawa własności, czynności te pozostaną ze sobą ściśle związane i nierozerwalne. Należy traktować je w kategoriach jednej usługi. Osoby fizyczne biorące udział w projekcie będą opłacać swój udział, w wysokości 15% kosztów brutto całej instalacji, na tą wartość gmina wystawi fakturę mieszkańcom i odprowadzi podatek VAT. Gmina uzyska dofinansowanie 85% kwoty netto całej instalacji i otrzyma zwrot podatku VAT naliczonego od faktury Wykonawcy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right