Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 08.01.2016, sygn. ITPB1/4511-1030/15/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Czy Wnioskodawca powinien od powyższej kwoty zapłacić podatek, jeśli tak to w jakiej wysokości i jaką deklarację powinien złożyć w Urzędzie Skarbowym?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2015 r. (data wpływu 16 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty otrzymanej od Agencji Nieruchomości Rolnych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty otrzymanej od Agencji Nieruchomości Rolnych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 8 sierpnia 2014 r. została zawarta ugoda z Agencją Nieruchomości Rolnych dotycząca uregulowania sporu stron powstałego po zwrocie na rzecz właścicieli nieruchomości. Nieruchomość ta grunt rolny przed stwierdzeniem zwrotu właścicielom została wydzierżawiona przez Agencję Nieruchomości Rolnych, od 1999 r. do 18 grudnia 2012 r. Agencja pobierała czynsz dzierżawy. Na mocy powyższej ugody Agencja Nieruchomości Rolnych wypłaciła Wnioskodawcy należną kwotę dzierżawy w wysokości 4 786 zł 42 gr. Zwrot nieruchomości nastąpił na podstawie odpisu orzeczenia Sądu Rejonowego z dnia 22 lutego 2012 r. wraz z wypisem z rejestru gruntów z dnia 23 lutego 2011 r. Podstawą nabycia nieruchomości było postanowienie Sądu Rejonowego z 8 października 1998 r. o stwierdzeniu nabycia spadku. Agencja Nieruchomości Rolnych przyjęła nieruchomość w składzie mienia po zlikwidowanym państwowym Zakładzie Rolnym i umową wydzierżawiła ją właścicielowi gospodarstwa rolnego, pobierając czynsz dzierżawny. Od 1999 r. w księdze wieczystej Wnioskodawca został wpisany jako właściciel nieruchomości i w tym okresie Agencja Nieruchomości Rolnych pobierała od dzierżawcy czynsz za dzierżawę nieruchomości. Stronami umowy dzierżawy była Agencja Nieruchomości Rolnych oraz dzierżawca nieruchomości. Czynsz dzierżawy za okres od 1999 r. był należny Wnioskodawcy jako właścicielowi nieruchomości oraz na podstawie ugody zawartej pomiędzy Agencją Nieruchomości Rolnych a właścicielami nieruchomości. Przedmiotem ugody było ostateczne uregulowanie sporu powstałego po zwrocie na rzecz właścicieli nieruchomości stanowiącej bezsporną własność właścicieli wynikających z zapisów w Sądzie Rejonowym. Nieruchomość ta przed stwierdzeniem zwrotu została wydzierżawiona i z tego tytułu od roku 1999 do dnia 18 grudnia 2012 r. Agencja pobierała czynsz dzierżawny. Ugoda została zawarta polubownie bez udziału Sądu. Ugoda została zawarta w celu polubownego załatwienia sprawy i w celu usunięcia stanu niepewności prawnej oraz spłaty przez Agencję Nieruchomości Rolnej na rzecz właścicieli pobranej kwoty. Na podstawie zawartej ugody Agencja Nieruchomości Rolnej wypłaciła należności na całkowite zaspokojenie roszczeń właścicieli z tytułu rozporządzania nieruchomością. Wnioskodawca nadmienia, że grunt, o którym mowa we wniosku jest składnikiem gospodarstwa rolnego nowego nabywcy. Grunt, o którym mowa we wniosku nie jest składnikiem majątku związanego z działalnością gospodarczą.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right