Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16.12.2015, sygn. IPPP1/4512-1096/15-2/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1/4512-1096/15-2/EK
Potwierdzanie odbioru faktury korygującej uprawniającego do obniżenia podstawy opodatkowania.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2015 r. (data wpływu 26 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu uzyskania potwierdzenia otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 października 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu uzyskania potwierdzenia otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca, Marek B. jest przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą "Kl" Marek B. z siedzibą we W, wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, prowadzonej przez Ministra właściwego do spraw gospodarki. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę polega na sprzedaży m.in. kratek wentylacyjnych, kominków, wkładów kominkowych, itp., poprzez prowadzony przez siebie sklep internetowy. Po dokonaniu zakupu określonego towaru przez nabywcę, Wnioskodawca wystawia fakturę imienną lub fakturę VAT w formie elektronicznej, która taką sprzedaż dokumentuje.
W przypadku wystąpienia przyczyn zmieniających podstawę opodatkowania oraz wysokość podatku należnego (np. odstąpienie od umowy zawartej na odległość przez konsumenta, brak odbioru wysłanego towaru przez kupującego), Wnioskodawca wystawia faktury korygujące - również w formie elektronicznej. Tak wystawione dokumenty korygujące przesyła swoim klientom (nabywcom) za pomocą poczty elektronicznej, na wskazany przez nich w zamówieniu adres e-mail. W związku z tym, że opisywane powyżej sytuacje zdarzają się dość często, Wnioskodawca niejednokrotnie spotkał się z brakiem potwierdzenia otrzymania faktury korygującej, mimo licznych prób kontaktu z nabywcą - zarówno telefonicznego jak i za pośrednictwem poczty elektronicznej. Powyższe, a zatem brak kontaktu ze strony nabywcy, dotyczy w szczególności klientów detalicznych - osób fizycznych. Pomimo braku odbioru przesyłki wysłanej do klienta za pobraniem, wystawiona faktura VAT znajduje się w jego skrzynce poczty elektronicznej, co jest równoznaczne z wprowadzeniem jej do obrotu, natomiast po wystawieniu korekty faktury VAT - kiedy uzyskanie potwierdzenia otrzymania dokumentu korygującego okazują się bezskuteczne - jedynymi dokumentami, jakimi dysponuje w takiej sytuacji Wnioskodawca są właśnie list przewozowy oraz elektroniczne potwierdzenie wysłania/nadania/otrzymania przez nabywcę korekty faktury (e-mail). Koniecznym zaznaczenia jest również fakt, iż sporządzany w takich przypadkach list przewozowy nie stanowi potwierdzenia odbioru przesyłki, a jest de facto odmową jej przyjęcia (a zatem stanowi dokument na podstawie którego dokonywany jest zwrot towaru do magazynu).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right